  • 71. Data: 2020-12-21 05:10:15
    Temat: Re: 9hpln
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "witrak()" d...@g...c
    om

    > Haha, bo jak stoisz miejscu to się nie ruszasz? Względem gruntu ten ruch
    określasz?
    > A dlaczego? Satelity cały czas się poruszają i to z prędkością rzędy wielkości
    większą,
    > więc to, czy stoisz w miejscu, czy jedziesz drogą - powoli, czy autostradą -
    szybko, nie
    > ma istotnego wpływu na twoją prędkość względną w odniesieniu do nadajników. Zatem
    > to generalnie nie może mieć bezpośredniego wpływu na odczyt z satelitów.

    Ma, ale trzeba umieć to wykorzystać. ;)

    > Natomiast niewielka zmiana pozycji może mieć wpływ na odczyt - ale w mieście, gdzie
    > budynki przesłaniają satelity, albo powodują zmieniające się gwałtownie z niewielką
    > zmianą miejsca odbicia. I to wpływa na odczyt na pewno.

    Wpływa. Odbiornik chętniej pokaże mały błąd i (będąc w ruchu) zaczeka
    w razie czego ;) na kolejną sytuację, gdy złapie mały błąd, przez co
    można mieć wrażenie, iż ruch zwiększa dokładność, ;) ale w istocie
    taki ruch czy bezruch -- jedna chwała.

    Sprawdziłem to dość dokładnie (tylko to mnie interesowało -- poza
    samochodowym ruchem za oknami?) podczas piątkowej przejażdżki do
    Carrefoura i Auchan...

    Gdy stoisz w miejscu -- Twa pozycja nie zmienia się, więc możesz
    lepiej odfiltrować różne błędy, ale do tego potrzebne są stosowne
    obserwacYje... Kiedy lepiej coś zmierzysz? -- raz mierząc, czy
    mierząc wielokrotnie i dodając stosowną filozofię odbłędniającą...

    Kilkutygodniowa obserwacja zdecydowanie zwiększa dokładność
    z wielu powodów, w szczególności dając możliwość złapania
    dobrej konstelacji satelitów i dobrej pogody... ;)

    Dana konstelacja może być dobra do którejś współrzędnej,
    ale niekoniecznie do innej, więc dłuższa obserwacja
    statyczna może dać Ci lepsze wyniki ogólne/całościowe,
    bo za jakiś czas możesz złapać konstelację dobrą do
    innej współrzędnej...

    -=-

    - wczoraj miałem masę satelitów nad głową, ale
    i nad sufitem, co dało mi brak pozycji
    - kwadrans (czy dwa) wcześniej miałem 3 metry, choć
    siedziałem w tym samym miejscu a rzeczywistego
    błędu (wskazanie GNSS względem mapy OSM) wówczas
    nie widziałem żadnego

    Bardzo często pod dachem na czwartym piętrze mam błąd
    mniejszy niż 1 metr, jeśli wierzyć mapie OSM, ale
    bywa (o czym wyżej piszę) że nie mam tu żadnej pozycji...

    Na parterze (mając nad głową chyba 5 kondygnacji a dookoła
    bloki różnej wysokości różnie rozstawione) mam zwykle nie
    więcej niż kilkanaście metrów różnicy na satelitarnej mapie
    Googlastej.

    -=-

    O statycznych pomiarach można jeszcze to i owo poczytać.
    IMO będą coraz mniej użyteczne z uwagi choćby na:
    - lepsze zegarki satelitarne
    - Galileo i ogólnie coraz większą liczbę
    czynnych satelitów różnej maści
    - L2C i L5
    - coraz większą liczbę czynnych stacji referencyjnych SBAS
    - coraz lepsze odbiorniki GNSS

    Kiedyś celowo zakłócano sygnał cywilny GPS -- ale stosowna
    obserwacYja dawała bardzo dokładny wynik, pod warunkiem rzecz
    jasna nieruchomości odbiornika... Nie chadza tu o brak ruchu
    względem satelitów, ;) ale o ustaloną pozycję...

    W tamtych latach używano jeszcze z powodzeniem DGPS.

    Dziś statyczne pomiary mogą dać milimetrową dokładność dla
    jednej częstotliwości samego GPS. Dla dwóch częstotliwości
    można wyliczać bieżąco ugięcie (niby załamanie, ale już
    przed laty JF wyjaśniał przy okazji światłowodów, że to
    ugięcie raczej, nie załamanie) sygnałów idących różnymi
    drogami (bo różne częstotliwości różnie załamują się na
    granicach ośrodków) niemal tymi samymi ośrodkami (tak
    samo gęstym powietrzem) przez co można łatwiej/dokładniej
    wyznaczyć rzeczywistą odległość satelita-odbiornik... Bez
    DF nie ma możliwości obliczenia ugięcia/załamania, gdy nie
    jest znana gęstość powietrza, która zależy od wielu czynników,
    nie tylko od wysokości... Można też łatwiej odrzucać odbicia.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 72. Data: 2020-12-21 05:12:51
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "trybun" rri0e5$58c$...@g...aioe.org

    > Zdaje się że powyżej w Twojej wiadomości stoi że "
    > komputer składa się nie tylko z procesora ".

    Wąskim gardłem w komputerach typu PeCet jest zazwyczaj HDD, następnie
    RAM i SSD... Nie dlatego, że RAM jest wolniejszy od SSD, ale dlatego,
    że dyskom przydzielane są inne zadania... Jest jeszcze GPU... Może
    mieć swój szybki RAM, może dzielić RAMki z CPU, może mieć bardzo
    szybką magistralę PCIe, może trochę wolniejszą...

    Co z tego, że kolejne DDRx dają czadu na coraz wyższych
    częstotliwościach, skoro dają też coraz więcej pustych cykli...

    Magia icośtamów? -- jasne, że do wykorzystania i11 ;)
    trzeba dobrych obciążników... Do pisania na grupach
    wystarczą aż nadto Atomy ubiegłej dekady...

    Niektórzy ;) ludzie wiedzą, że na co dzień nie potrzebują i9-10900...

    -=-

    Można mi wierzyć lub nie -- C2D@2GHz z 4GiB DDR2 wystarcza mi w zupełności
    do wielu zadań, w tym do drobnej grafiki pod PS/CC. Jeno... Potrzebuje
    rozgrzewki ;) bez której niechybnie padnie... Gdy pracuje kilka minut
    i słychać wentylator -- można odpalić jakieś filmy...

    Odpalam go wraz z programem uruchamiającym wentylator...
    (który wyłączam po rozgrzewce laptopa)
    Ale z hibernacji czy uśpienia laptop wypełza bez tego programu...

    Wąskim gardłem jest tak naprawdę brak RAMek -- gdyby tak można
    było wstawić 16GiB... Ale kilkanaście lat temu 4GiB wystarczało
    do WXP aż nadto... ;)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 73. Data: 2020-12-21 05:13:14
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "trybun" rqq44h$2kb$...@g...aioe.org

    C oznacza po prostu 'nośną', o czym pisałem.

    > A kto to ma? Trzeba mieć do tego dedykowany sprzęt, typu telefony za 3000zł?

    Cywilną? Każdy odbiormik GNSS ma...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 74. Data: 2020-12-21 05:13:38
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 5fd274a8$0$539$6...@n...neostrada.pl

    > Ale RAM przyspiesza pamiec wirtualna jeszcze bardziej,
    > a w dodatku niedomiar RAM grozi chyba zajechaniem SSD
    > wlasnie przez pamiec wirtualna ...

    W Asusie chyba właśnie tak zajechany został ,,dysk''...

    > Tylko jeszcze sprawdzic, czy dobrze podaje, bo mialem
    > kiedys log gdy GPS zwariowal, pozycja latala po okolicy ...
    > a DOP bardzo przyzwoity

    Pisałeś o tym i wyjaśniliśmy ;) sobie, że:
    - xDOPy to wiarygodność syntetyczna/teoretyczna
    - byłeś pod daszkiem i raczej ;) odbierałeś odbicia

    Nie masz dokładnej odległości satelita-odbiornik, ale
    jakiś pierścień. Gdy nałożysz pierścień na pierścień
    (wskazania od dwóch satelitów) dostaniesz nie punkt,
    ale jakiś czworokąt... Itd...
    https://geoforum.pl/upload/122_1.jpg

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 75. Data: 2020-12-21 13:43:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." 5fd274a8$0$539$6...@n...neostrada.pl

    >Pisałeś o tym i wyjaśniliśmy ;) sobie, że:
    > - xDOPy to wiarygodność syntetyczna/teoretyczna
    > - byłeś pod daszkiem i raczej ;) odbierałeś odbicia

    Spod daszku wyjechalem, a pozycja nadal szalala po okolicy.

> [...]
    >jakiś pierścień. Gdy nałożysz pierścień na pierścień
    >(wskazania od dwóch satelitów) dostaniesz nie punkt,

    Nie mam odleglosci od satelity, tylko roznice czasu przelotu sygnalow
    od roznych satelitow.

    Sygnal z jednego satelity nic nie daje, sygnal z dwoch - wyznacza
    hiperboloide w przestrzeni, z trzech - jakas linie na styku dwoch
    hiperboloid, z ktorej mozna juz pozycje wyznaczyc, o ile zalozyc, ze
    odbiornik jest na wysokosci 0 n.p.m.
    Z czterech - podaje juz pozycje, ale jedną, bez mozliwosci okreslenia
    bledu.
    I dopiero wiecej sygnalow umozliwia okreslenie bledu, jesli sygnaly
    nie pasuja do siebie.
    No chyba, ze obserwowali blad/pozycje w czasie, i wyciagali wnioski.

    A tu sygnalow bylo duzo, odbiornik wyliczyl DOP maly, a naprawde byl
    duzy.
    Kiepsko zmierzyl, albo kiepsko wyliczyl blad.

    J.

  • 76. Data: 2020-12-21 13:49:46
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > "trybun" rri0cr$58c$...@g...aioe.org

    > W aplikacji, którą poleciłeś.

    Nie ma, w nim satelity SBAS oznaczone są flagami. Oczywiście w polu -
    "satelity systemu augmentacji".

    > Na stałe? -- PRN136 raz za razem wyłączają... ;) Dlatego pytam...

    Na stałe, zawsze jest tam coś widoczne,. Oczywiście poza domem.

    > SBAS to nie Galileo czy Glonass -- to
    > geostacjonarne wsponagacze; w Europie to Egnos.

    A jednak oflagowane są tak jak stoi powyżej.

    A może ten program gps test jest jakiś zwichrowany i ma błędne opisy?

    > SDCM -- konkretnie jaki?
    > https://geoforum.pl/strona/46813,46834,47148,47146/g
    nss-systemy-nawigacyjne-sbas-sdcm
    >    System of Differential Correction and Monitoring

    Nie widzę takiego skrótu w tym programie. Jest GNSS i SBAS z odnośnikami.

    > -=-
    >
    > Jak to jest, że widzisz naraz kilka SBAS, ale masz słabą dokładność GNSS?
    >
    > Sprawdziłem jadąc samochodem -- podczas jazdy wskazania nie są ani
    > dokładniejsze, ani mniej dokładne niż podczas postoju na skrzyżowaniu. ;)
    > (nie widzę stosownej ko_relacji)

    Nawet nie mam pojęcia jak taką dokładność zmierzyć.  Skąd Twój wniosek
    że jest słaba?

    Proponuje jeszcze poróżnicować, np w dojściu do zaparkowanego gdzieś auta.

    > -=-
    >
    > Tu widać położenie satelitów GNSS, także SBAS:
    > https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ne
    c.android.qzss.gnssview&hl=en_IE
    > Tu:
    > https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ga
    lfins.gnss_compare&hl=en_US&gl=US
    > masz porównanie GPS do Galileo.
    >
    > Trochę mi żal, że nie mam ani Galileo, ani DF -- marketing
    > [i zarządzanie?] czy brak mocy obliczeniowych bądź brak anten?...
    >
    > Poco X3 ma choć Galileo... Nie kosztował więcej niż RN9P...
    >
    > Nie narzekam na dokładność mego GNSS (ustawiłem kreślenie
    > śladu w Osmandzie na minimum 5m i mam ładny, ciągły ślad)
    > ale wolałbym mieć także Galileo, bo czasami GPS nie daje
    > pozycji... Czasami widzę tylko Glonass...

    Zapewniam Cię że nic nie tracisz nie mając Galileo. Nie znam "DF" ale
    pewnie z powodu jego braku też nie należny rozdzierać szat.

  • 77. Data: 2020-12-21 13:50:08
    Temat: Re: Sat transmitters SBAS
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 18.12.2020 o 13:54, Soeralgenos Tamosoll pisze:
    > trybun <M...@j...cb> wrote...
    >

    > Co to za BANIALUKI!
    >

    > EGNOS kryjący jevvRope, to stacjonarne trabanty:
    > Inmarsat, SES i Astra.

    Szuflandia, czy najlepsze kasztany są na Placu Pigalle?

  • 78. Data: 2020-12-21 13:51:10
    Od: trybun <M...@j...cb>

> [...]
    > wystarczą aż nadto Atomy ubiegłej dekady...
    >
    > Niektórzy ;) ludzie wiedzą, że na co dzień nie potrzebują i9-10900...

    Co by nie było to groteskowo wygląda np skanowanie wirusowe na kompie,
    kiedy to proces ślimaczy się na potęgę a zajecie procesora stoi na 10%,
    RAMu na 40.. Takimi technologiami to my nie podbijemy kosmosu.

> [...]
    >
    > Wąskim gardłem jest tak naprawdę brak RAMek -- gdyby tak można
    > było wstawić 16GiB... Ale kilkanaście lat temu 4GiB wystarczało

    Pamięć dużo łatwiej zająć niż procesor, tymczasem wielu użytkowników tak
    ma namieszane reklamami pod kopulą że lekką ręka wywalają i 2000zł za
    procek... po to aby mieć "szybszy" komputer.. Jak dla mnie jedynym
    namacalnym faktem zwiększenia prędkości miedzy starym Pentium4 a
    dzisiejszym dwurdzeniowcem jest szybsza instalacja Linuksów, i to sporo
    szybsza. Natomiast przy instalacji Windows nie sposób różnica jest
    praktycznie niezauważalna.

  • 79. Data: 2020-12-21 13:51:41
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > "trybun" rqsv75$k6$...@g...aioe.org

    > U mnie:
    > - czasami i5 7200U okupuje 100%,
    > - natomiast C2D zazwyczaj ;) okupuje 100%,
    > - ale netbookowy Atom rzadko schodzi ze 100%...

    I taki procesor dla mnie by był w sam raz. Jednym słowem, jak już płacę
    za coś to żeby była  możliwość wykorzystania towaru w 100u%tach.

  • 80. Data: 2020-12-21 18:10:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "trybun" napisał w wiadomości grup
    W dniu 21.12.2020 o 05:12, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:
    > "trybun" rri0e5$58c$...@g...aioe.org
    [...]

> [...]

    >kompie, kiedy to proces ślimaczy się na potęgę a zajecie procesora
    >stoi na 10%, RAMu na 40.. Takimi technologiami to my nie podbijemy

    No bo dajesz przyklad, ktory szybkiego systemu plikow wymaga, a nie
    szybkiego procesora.
    Choc przeszukanie pliku pod katem jednego z paru tysiecy wirusow ...
    moze troche dociazyc procesor.

    Chcesz dociazyc procesor - potrzebujesz program obliczeniowy.
    Tylko malo kto teraz ma potrzebe cos liczyc.

    Ciekawe jak tam np Cyberpunk - rozgrzewa procesor, czy nie ..

    A do czego nie dostarcza ?
    Ja mam otwartych kilkadziesiat stron w firefox ... i 20GB RAM system
    alokuje.

    Dziwne.
    A bez rozgrzewki nie zadziala ?

    J.