  • 1. Data: 2021-02-19 13:24:51
    Temat: Pomyłkowy przelew na 1 mld$
    Od: Marek <f...@f...com>

    https://tvn24.pl/biznes/pieniadze/usa-citigroup-prze
    gral-w-sadzie-nie-odzyska-500-mln-dolarow-5023426

    Rekordzistą nie jest (było głośno o DB który zrobił omyłkowy przelew
    na 35 mld$), natomiast ciekawe jest prawo stanu NY:

    "CNN zwróciła uwagę, że prawo zwykle karze tych, którzy wydają
    pieniądze przypadkowo zaksięgowane na ich kontach. Błędy w przelewach
    są powszechne w erze cyfrowej, co więcej, większość z nich można
    natychmiast cofnąć. Ale prawo nowojorskie ma wyjątki od tej reguły.
    Jeżeli beneficjentowi przysługują pieniądze i nie wiedział, że
    zostały one przypadkowo przekazane, może je zatrzymać."

    Jak można "nie widzieć, że przypadkowo się dostaję" dużą kwotę?
    Skoro beneficjent wie, że mu przysługują pieniądze to też wie ile.

    Największą przypadkową kwotę jaką dostałem to circa 150tys,
    oczywiście zwróciłem.
    Najwyższy pomyłkowy przelew o jakiej słyszałem to 20mln w fazie
    uruchamiana mbąka. Beneficjenta która go otrzymała cieszyła się nim
    kilka godzin, po czym operację cofnięto (!).

    --
    Marek

  • 2. Data: 2021-02-19 14:01:08
    Temat: Re: Pomyłkowy przelew na 1 mld$
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
> [...]

    >Jak można "nie widzieć, że przypadkowo się dostaję" dużą kwotę?
    >Skoro beneficjent wie, że mu przysługują pieniądze to też wie ile.

    Tantiemy, licencje, albo amerykanskim zwyczajem - odszkodowania.
    Wyslales McDonaldowi propozycje ugody na milion $, przychodzi przelew
    na 0.5mln, albo na 2mln ... moze tak ma byc.

> [...]
    >uruchamiana mbąka. Beneficjenta która go otrzymała cieszyła się nim
    >kilka godzin, po czym operację cofnięto (!).

    No - i to cofniecie moze byc problematyczne.
    Np przychodzi klient na zakup domu, przelewa, jedziecie do notariusza,
    podpisujecie, on wycofuje przelew ... a dom jest jego.

    Czy takie male zyciowe - patrzy klienta na konto, jest duzo, wiec
    poszla zaszalec do fryzjera czy do sklepu, a na drugi dzien dzwonia,
    ze ma debet szybko splacic.
    I kto tu jest winny ?

    Mnie mbank dwa razy "wrobil w debet", ale to przy dzialaniach
    maklerskich, to sie inaczej liczy.

    J.

  • 3. Data: 2021-02-19 14:01:19
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Np. zapłaciłeś nie za tę fakturę, za którą chciałeś itp. itd.

    -----

  • 4. Data: 2021-02-19 16:15:49
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 19 Feb 2021 14:01:19 +0100, ąćęłńóśźż<...@...pl> wrote:
    > Np. zapłaciłeś nie za tę fakturę, za
    > którą chciałeś itp. itd.

    Mówimy co robi beneficjent a nie zlecający. Zlecający płatność nas
    nie obchodzi.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2021-02-19 16:45:57
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Np. wczoraj wystawił fakturę płatną 60 dni.

    -----

  • 6. Data: 2021-02-19 18:13:57
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:almarsoft.5328910304652643231@news.neostrada.p
    l>
    user Marek pisze tak:

    > Największą przypadkową kwotę jaką dostałem to circa 150tys,
    > oczywiście zwróciłem.

    nie szedł na Toruń może?

    Z tego wniosek, że zawsze trzeba mieć konto za granicą,
    które przyjmuje dowolne kwoty bez pytania. 15 mln już bym nie oddał.

    > Najwyższy pomyłkowy przelew o jakiej słyszałem to 20mln w fazie
    > uruchamiana mbąka. Beneficjenta która go otrzymała cieszyła się nim
    > kilka godzin, po czym operację cofnięto (!).

    Tak nie powinno być.

    Jak dostałem podwójna wypłatę to "poproszono" mnie o odesłanie.

    --
    Piotrek

    Grosz do grosza i bedzie kokosza

  • 7. Data: 2021-02-19 18:16:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...

    >Mówimy co robi beneficjent a nie zlecający. Zlecający płatność nas
    >nie obchodzi.

    Beneficjent wystawil kilka faktur, i spodziewa sie zaplaty,
    a zlecajacy kwestionuje te faktury, a przynajmniej czesc i placic nie
    chce.

    Ale sie pomylil i zaplacil, np te najwieksza ...

    Ba - widzialem kiedys przypadek, gdy pare niemieckich firm sie
    zmowilo, zalozylo sobie organizacje do placenia faktur szybko,
    a potem przychodzily e-maile
    "uprzejmie prosimy zaplate za fakture nr 1010 w wysokosci 2000 euro
    anulowac, a przelew zaksiegowac na konto faktury nr 1053 ..."

    bo dostawe z faktury 1010 kwestionuja ...

    J.

  • 8. Data: 2021-02-20 18:58:59
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 19 Feb 2021 18:16:09 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Beneficjent wystawil kilka faktur, i spodziewa sie zaplaty,
    > a zlecajacy kwestionuje te faktury, a przynajmniej czesc i placic
    > nie
    > chce.

    IMHO to nie jest taki przypadek, bo w nim obie strony początkowo są
    umówione na pełną kwotę, a jej kwestionowanie jest później. W
    przypadku o którym mowa beneficjenci dostali więcej niż było to
    wcześniej ustalone:

    "W rzeczywistości Citigroup, działając jako agent pożyczkowy Revlon,
    miał przelać im jedynie odsetki w wysokości około 8 mln dolarów. "

    Czyli wcześniej była ustalona kwota 8mln i tyle powinni sie
    spodziewać beneficjenci. Skoro otrzymali więcej to jest nienależne
    świadczenie.
    Skoro np. oczekujesz na umówiony ze stroną przelew X a dostajesz
    100*X to jest oczywiste, że wystąpił błąd i nie możesz twierdzić, że
    nie wiesz że to przypadek (błąd etc) bo grozi odpowiedzialność za
    nienależne świadczenie, oczywista oczywistość.
    Stąd, albo przepis de facto brzmi inaczej a pismaki coś przekręciły.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2021-02-20 19:31:10
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 20.02.2021 o 18:58, Marek pisze:

> [...]
    > świadczenie, oczywista oczywistość.
    > Stąd, albo przepis de facto brzmi inaczej a pismaki coś przekręciły.

    Ale to było kwota z niczego, tylko spłacony (przed terminem) faktyczny dług.

    Wielu dłużników spłaca kredyty przed terminem i wierzyciel może
    domniemywać, że taka spłata jest intencjonalna.

    MJ

  • 10. Data: 2021-02-20 23:30:28
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 19.02.2021 o 18:13, PiteR pisze:
    > Z tego wniosek, że zawsze trzeba mieć konto za granicą,
    > które przyjmuje dowolne kwoty bez pytania. 15 mln już bym nie oddał.

    Do takiego celu akurat chyba najlepsze kryptowaluty. Przerzucasz na
    jakiś portfel sprzętowy i wrzucasz do sejfiku. Jak przyjdą i zapytają,
    to mówisz, ze zgubiłeś pendriv. Nawet to zgodne z kodeksem cywilnym -
    art. 409.

    --
    Robert Tomasik