eGospodarka.pl

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Płatności BLIK biją rekordy. 175 mln transakcji w I poł. 2020 r.

Płatności BLIK biją rekordy. 175 mln transakcji w I poł. 2020 r.

2020-08-21 11:25

Płatności BLIK biją rekordy. 175 mln transakcji w I poł. 2020 r.

Smartfon © goodluz - Fotolia.com

Nowoczesne metody płatności zyskują na popularności. Na jej brak zdecydowanie nie może narzekać również BLIK, po którego w II kwartale bieżącego roku sięgnęliśmy aż 97,4 mln razy. Z kolei na przestrzeni całego półrocza BLIK był w użyciu aż 175 mln razy. Na szczególną uwagę zasługują odnotowane w badanym okresie ogromne wzrosty ilości realizowanych przelewów na telefon.

Przeczytaj także: BLIK w IV kw. 2018 r.

BLIK rośnie w siłę. W II kwartale br. ilość przeprowadzonych z jego użyciem transakcji okazała się o 7 mln wyższa niż w całym 2018 roku. Ten rodzaj płatności zdecydowanie najczęściej używany jest w internecie - w badanym okresie w sieci zrealizowane zostały 73 mln transakcji, co oznacza roczny wzrost na poziomie 110 proc.

Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA, przyznaje, że rosnąca popularność BLIKA to jeden z "skutków ubocznych" COVID-19.
Pandemia przeniosła handel do sieci, a tam BLIK jest metodą płatności pierwszego wyboru z uwagi na szybkość, wygodę i bezpieczeństwo płatności. Odnotowaliśmy także ogromny wzrost liczby przelewów na numer telefonu. Polacy coraz chętniej rozliczają się bezgotówkowo, co jest bardzo ważne w czasie zagrożenia koronawirusem - mówi.

Użytkownicy zrealizowali w drugim kwartale aż 10,6 mln przelewów na numer telefonu BLIK – to wzrost o 47 proc. w stosunku do pierwszych trzech miesięcy roku i blisko 200 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

fot. goodluz - Fotolia.com

Smartfon

Na koniec czerwca z BLIKA aktywnie korzystało 5,42 mln użytkowników.


Liczba transakcji w tradycyjnych terminalach płatniczych wzrosła o 20 proc. w porównaniu z pierwszym kwartałem – było ich 8,4 mln (to 68 proc. więcej rok do roku). Odchodzenie od obrotu gotówkowego w czasie pandemii widać również po spadku liczby wypłat z bankomatów. Takich transakcji było 5,5 mln, czyli o 8 proc. mniej niż rok wcześniej.

Średnia liczba transakcji dziennie w drugim kwartale przekroczyła milion, a rekordowego dla kwartału dnia było ich ponad milion trzysta (1327 tys.). W porównaniu do pierwszego kwartału roku wzrosła średnia kwota transakcji i wynosiła 135 zł (o 5 zł więcej niż w poprzednim kwartale). Pojedyncza wypłata z bankomatu wyniosła średnio 570 zł (w stosunku do 516 zł w pierwszych trzech miesiącach roku) – użytkownicy wypłacali pieniądze rzadziej, ale pobierali wyższe kwoty. Łączna wartość wszystkich transakcji BLIKIEM w kwietniu, maju i czerwcu to ponad 13 miliardów zł. – o 28 proc. więcej niż w pierwszym kwartale.

Prawie 5,5 mln aktywnych użytkowników BLIKA


Polski Standard Płatności, operator systemu BLIK sprawdził, ile osób korzysta z szybkich płatności mobilnych. Przyjęto, że aktywnym użytkownikiem jest osoba, która zrealizuje przynajmniej jedną transakcję w miesiącu. Nie brano pod uwagę użytkowników, którzy wykonywali wyłącznie przelewy na numer telefonu, nie korzystając z innych kanałów płatności BLIKIEM. Na koniec drugiego kwartału z BLIKA korzystało aktywnie 5,42 mln osób. To 67 proc. więcej niż rok wcześniej. Dziś już blisko co drugi użytkownik bankowych aplikacji mobilnych w Polsce płaci BLIKIEM.

BLIK najszybciej rosnącą innowacją płatniczą w Polsce


W ciągu roku liczba osób, które deklarują korzystanie z BLIKA wzrosła o 9 p.p. do poziomu 28 proc. – wynika z badania KANTAR, przeprowadzonego na reprezentatywnej próbie 2400 Polaków. To najwyższy wynik wśród bezgotówkowych systemów płatności. Wyższy nawet niż płatności zbliżeniowe telefonem.

BLIK jest także bardzo chętnie polecanym sposobem płatności. Skłonność do polecania usługi przez jej użytkowników (wskaźnik NPS) dla BLIKA kształtuje się na poziomie 57 punktów. Dla porównania – średnia dla rynku bankowego w Polsce w drugim kwartale to zaledwie 18 punktów. BLIK jest chętnie polecany z uwagi na szybkość i wygodę płacenia. BLIK dystansuje także inne marki w kategorii płatności – wskaźnik Brand Power, który pokazuje siłę marki wśród użytkowników aplikacji bankowych opracowany przez Kantar dla BLIKA wyniósł w drugim kwartale aż 37 proc. BLIK osiągnął wynik lepszy niż istniejące na rynku od wielu lat marki organizacji płatniczych oraz był wielokrotnie lepszy niż jakakolwiek inna marka płatności mobilnych.

oprac. : eGospodarka.pl

Przeczytaj także


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: