  • 1. Data: 2004-02-28 10:26:02
    Temat: uk -> pl
    Od: kjur <N...@g...pl>

    witajcie!
    czy ktos w was sie orientuje jak najlepiej przechowywac funty zarabiane w anglii
    przez polaka? zalozmy, ze tam jest konto w funtach,

    jakie konto/konta najlepiej miec w polsce (aby np. robic przelewy na konta
    zlotowkowe czlonkow rodziny).
    trche juz szukalem na ten temat, ale moze wy macie juz jakies doswiadczenie w tej
    sprawie.

    1. jesli kilka firm oferujacych przelewy UK->PL (tam wplacam w funtach, tu przelew
    na konto zlowowkowe - ale np. aktualny kurs funta maja ~6.8PLN - lub walutowe).

    2. mozna tez zalozyc w polsce konto w funtach (np. w BZWBK, ale u nich chyba
    dostep przez internet jest dla kont zlotowkowych, wiec troche malo wygodne).

    3. ewentualnie moze faktycznie konto walutowe i np. upowaznic czlonka rodziny aby
    wyplacal mi funty, wymienial w kantorze i rozdzielal wg mojej dyspozycji :-)

    ktory sposob polecacie, aby sie to najbardziej oplacalo i jakie macie
    doswiadczenie w tej sprawie?
    w tej chwili mam konto w mbanku, nieuzywane w lukasie i nieuzywane w pekao sa,
    ktore lada dzien zlikwiduje

    pozdrawiam
    bede wdzieczny za uwagi
    g.

  • 2. Data: 2004-02-28 12:24:13
    Temat: Re: uk -> pl
    Od: "Azjata" <a...@a...pl>

    > witajcie!
    > czy ktos w was sie orientuje jak najlepiej przechowywac funty zarabiane w
    anglii
    > przez polaka? zalozmy, ze tam jest konto w funtach,

    [ciach]

    > ktory sposob polecacie, aby sie to najbardziej oplacalo i jakie macie
    > doswiadczenie w tej sprawie?

    Najwygodniej to wyrobic druga karte do konta (ktory bank w UK?) i oddac
    czlonkowi rodziny tutaj w Polsce. Jesli zachodzi potrzeba idzie do bankomatu
    pobiera ile trzeba (kursy i prowizje sa nawet akceptowalne - BarclayCard) i
    rozdziela na pozostalych czlonkow rodziny. Poprzez internet widzisz ile podjal,
    jaki byl kurs, etc.

    A.Zjata

  • 3. Data: 2004-02-28 12:30:48
    Od: kjur <N...@g...pl>

    hej dzieki za odpowiedz :-)

    > Najwygodniej to wyrobic druga karte do konta (ktory bank w UK?) i

    na razie zaden bo to na razie sytuacja czysto hipotetyczna :-)

    > rodziny. Poprzez internet widzisz ile podjal, jaki byl kurs, etc.

    chodzi wlasnie o to, zeby zrobic to jak najbardziej oplacalnie, a nie po
    "akceplowanym" kursie i zeby koniecznie kurs i prowizje znac przed transakcja, a nie
    dowiedziec sie juz po

    w kazdym razie dzieki - wczesniej o takim rozwiazaniu nie slyszalem
    pozdrawiam
    g.

  • 4. Data: 2004-02-28 13:32:22
    Od: f...@y...com

    Witaj,

    Do przechowywania funtow polecam WebSaver w Halifax - konto obslugiwane przez
    internet, moze byc w wersji z karta (wtedy nizsze oprocentowanie) albo bez
    (wyzsze).

    Przesylanie funtow - albo metoda na mrowe - przez znajomych, albo wyrobienie
    dodatkowej karty dla kogos zaufanego w Polsce. Karty debetowe czesto licza flat
    fee np. L2.00 + 2.75% za przewalutowanie.
    Z tego, co pamietam Nationwide wydaje karte kredytowa bez oplat za
    przewalutowanie - mozesz wplacac pieniadze w UK, rodzina wyjmowac je z
    bankomatu w PL, placicie wtedy tylko prowizje rzedu 3% za wyplate, kurs jest
    ustalony przez VISA.
    Halifax ma Clear Flat Rate Card - kredytowa, bez oplat za wyplaty gotowki i z
    grace period na wszystko (wlaczajac wyplaty gotowki! - ewenement). Jest oplata
    za przewalutowanie 2.75%, ale nie placicie za wyplaty z bankomatow.
    Wszelkie przekazy, przelewy na konta beda Cie kosztowaly znacznie wiecej, ale
    mozliwe, ze pojawilo sie cos nowego, o czym nie wiem.

    Jesli masz jakies pytania - pisz.

  • 5. Data: 2004-02-28 17:08:30
    Od: " Karolew" <k...@g...pl>

    kjur <N...@g...pl> napisał(a):

    > witajcie!
    > czy ktos w was sie orientuje jak najlepiej przechowywac funty zarabiane w
    angli
    > przez polaka? zalozmy, ze tam jest konto w funtach,

    Zaloz sobie do normalnego konta konto na www.ingdir.co.uk. Od poniedzialku
    bedzie 4,5% AER, min. wplata 1 funt, kapitalizacja miesieczna. Z tym, ze
    przelew z konta biezacego do ING i z powrotem idzie 2 dni. Beda wolali od
    Ciebie dokumenty potwierdzajace Twoja tozsamosc, ale wysylasz za free bo maja
    tzw. freepost.

    Zwykle przelewy do Polski sa niestety drogie - najcz. ok. 20 funtow.
    Oczywiscie zalezy jak czesto i ile bedziesz przelewac. Co miesiac po 500
    funtow to sie oczywiscie nie oplaca.
    Przelewac mozesz:
    1. we funtach na rach. zlotowkowy w Polsce - maly spread ma Multibank -
    wczoraj kupno bylo po 7,20 (czyli duzo lepiej niz 6,80 o ktorych pisales),
    byc moze mbank ma taki sam ale nie publikuja kursow.
    2. w zlotowkach na rach. zlotowkowy w Polsce - na formularzu przelewu
    wpisujesz ze chcesz wyslac w PLN; oczywiscie zapytaj przedtem jaki bedzie
    kurs - z reguly jest podobny lub nieco lepszy jak w polskich bankach
    3. we funtach na rach. funtowy w Polsce, przewalutowaniem martwic sie beda
    Krajanie.

    Przedmowcy sugerowali aby rodzinie wyrobic dodatkowa karte w ang. banku i
    niech sobie sami wybieraja w Polsce zlotowki. Nie wiem czy wogole jest
    mozliwe wyrobienie dodatkowej karty bez obecnosci drugiego delikwenta. Gdyby
    jednak tak, to np. koszty uzywania karty debetowej wydawanej za darmo w
    Barclays sa takie:

    Making purchases or obtaining cash abroad
    Your transaction is converted into sterling at the exchange rate based on
    market or government-set rates on the date the amount is debited to your
    account.
    Charge for Barclays handling costs and any VISA processing fees (included in
    the sterling conversion on your statement) 2.75 per cent
    Additional charge for all foreign transactions via a
    cash machine or in a bank over the counter, except Barclays cash machines or
    those in the Global Alliance&#8224; 1.5 per cent (min &pound;1.50, max &pound;4.50)

    Wszystko jednak musisz sobie dokladnie wyliczyc. Przy kursie 7,20 przelewajac
    1000 funtow zaplacisz prowizji 20fx7,20=144zl, rodzina otrzyma wiec 1000-
    20*7,20=7056zl.
    Gdyby, jak pisze fuzzymi, wybierac te 1000 funtow karta Halifax Clear Flat
    Rate Card - kredytowa, to wychodzi: 1000-*2,75%=972,50 f.*7,20=7002zl, czyli
    rodzina dostanie mniej. Podejrzewam tez ze kurs VISY bedzie o wiele gorszy,
    niz te 7,20.

    Mysle, ze jednak przelewy wyjda taniej, ale np. co pol roku wieksze kwoty.

    Inna sprawa to zmieniajacy sie w czasie kurs walutowy. Ale to juz jest osobny
    problem.

    Pozdrawiam
    Karolew

  • 6. Data: 2004-02-29 08:45:36
    Od: kjur <N...@g...pl>

    dzieki wszystkim za odzew i podzielenie sie uwagami
    pozdrawiam
    g.

  • 7. Data: 2004-02-29 22:11:15
    Od: "Franz " <f...@g...pl>

    kjur <N...@g...pl> napisał(a):

    > 1. jesli kilka firm oferujacych przelewy UK->PL (tam wplacam w funtach, tu
    > przelew na konto zlowowkowe

    Sprawdzales Moneybookers.com?

    --
    Franz

  • 8. Data: 2004-02-29 23:37:58
    Od: kjur <N...@g...pl>

    > Sprawdzales Moneybookers.com?

    nie, www.folkstoneuk.net

    pozdr.
    g.

  • 9. Data: 2004-03-03 12:06:50
    Od: f...@y...com

    Karolew, maly komentarz:

    W wyliczeniach ktore przedstawiles, dotyczacych karty z Barclays pominales
    fragment dotyczacy rozliczen zagranicznych, ktory zreszta sam zacytowales:

    Charge for Barclays handling costs and any VISA processing fees (included in
    > the sterling conversion on your statement) 2.75 per cent

    2.75 % w Barclays to ta sama oplata, ktora ja nazwalem oplata za
    przewalutowanie w Halifax.

    Roznica w tym, ze Halifax clear flat rate card nie ma oplat, ktore podajesz
    zaraz pootem:

> [...]
    > those in the Global Alliance&#8224; 1.5 per cent (min &pound;1.50, max

    Czyli na kazdej wiekszej wyplacie karta Halifaxu oszczedzasz 4.50 funta w
    porownaniu z karta debetowa z Barclays. Kurs wymiany jest ten sam, ustalony
    przez VISE.

    Co do mozliwosci wyrobienia dodatkowej karty: mozesz poprosic o dodatkowa karte
    dla kogo chcesz, wlaczajac w to Kaczora Donalda. Obecnosc tej osoby nie jest
    konieczna, bo to Ty pozostajesz wlascicielem konta karty i to Ty ponosisz pelna
    odpowiedzialnosc za transakcje dokonane przez te osobe. Karta moze zostac
    wyslana pod Twoj adres, a co potem z nia zrobisz - to Twoja sprawa.

    ING jako bank do przechowywania pieniedzy jest super - jesli tylko uda Ci sie
    tam otworzyc konto. Bo jeszcze pol roku temu byli tak zawaleni zgloszeniami, ze
    otwarcie tam konta przypominalo otwieranie konta w mBanku w Polsce. No ale to
    juz rzecz gustu.

    http://money.guardian.co.uk/experts/consumer/story/0
    ,11106,984062,00.html

  • 10. Data: 2004-03-03 12:31:06
    Od: " Karolew" <k...@g...pl>

    > Czyli na kazdej wiekszej wyplacie karta Halifaxu oszczedzasz 4.50 funta w
    > porownaniu z karta debetowa z Barclays. Kurs wymiany jest ten sam, ustalony
    > przez VISE.

    Z tego wynika, ze karta Halifax jest najlepsza. Pytanie tylko na ile kurs
    VISY jest gorszy od tego jaki stosuja banki w przypadku przelewu. Czy mozna
    gdzies sprawdzic takie dane? Np. dzis Multi skupuje funty po 7,20, ile daje
    VISA? Majac takie dane mozna by dokladnie wyliczyc, ktory sposob jest lepszy:
    przelew czy karta.

    > ING jako bank do przechowywania pieniedzy jest super -jesli tylko uda Ci sie

    Zalozenie konta od wypelnienia formularza w sieci trwa tydzien. W UK listy
    dochodza na nast. dzien gdy wysylasz 1 klasa, wiec wymiana dokumentow z ING
    idzie szybko.

    Karolew