    From: " Karolew" <k...@g...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: uk -> pl
    Date: Sat, 28 Feb 2004 17:08:30 +0000 (UTC)

    kjur <N...@g...pl> napisał(a):

    > witajcie!
    > czy ktos w was sie orientuje jak najlepiej przechowywac funty zarabiane w
    angli
    > przez polaka? zalozmy, ze tam jest konto w funtach,

    Zaloz sobie do normalnego konta konto na www.ingdir.co.uk. Od poniedzialku
    bedzie 4,5% AER, min. wplata 1 funt, kapitalizacja miesieczna. Z tym, ze
    przelew z konta biezacego do ING i z powrotem idzie 2 dni. Beda wolali od
    Ciebie dokumenty potwierdzajace Twoja tozsamosc, ale wysylasz za free bo maja
    tzw. freepost.

    Zwykle przelewy do Polski sa niestety drogie - najcz. ok. 20 funtow.
    Oczywiscie zalezy jak czesto i ile bedziesz przelewac. Co miesiac po 500
    funtow to sie oczywiscie nie oplaca.
    Przelewac mozesz:
    1. we funtach na rach. zlotowkowy w Polsce - maly spread ma Multibank -
    wczoraj kupno bylo po 7,20 (czyli duzo lepiej niz 6,80 o ktorych pisales),
    byc moze mbank ma taki sam ale nie publikuja kursow.
    2. w zlotowkach na rach. zlotowkowy w Polsce - na formularzu przelewu
    wpisujesz ze chcesz wyslac w PLN; oczywiscie zapytaj przedtem jaki bedzie
    kurs - z reguly jest podobny lub nieco lepszy jak w polskich bankach
    3. we funtach na rach. funtowy w Polsce, przewalutowaniem martwic sie beda
    Krajanie.

    Przedmowcy sugerowali aby rodzinie wyrobic dodatkowa karte w ang. banku i
    niech sobie sami wybieraja w Polsce zlotowki. Nie wiem czy wogole jest
    mozliwe wyrobienie dodatkowej karty bez obecnosci drugiego delikwenta. Gdyby
    jednak tak, to np. koszty uzywania karty debetowej wydawanej za darmo w
    Barclays sa takie:

    Making purchases or obtaining cash abroad
    Your transaction is converted into sterling at the exchange rate based on
    market or government-set rates on the date the amount is debited to your
    account.
    Charge for Barclays handling costs and any VISA processing fees (included in
    the sterling conversion on your statement) 2.75 per cent
    Additional charge for all foreign transactions via a
    cash machine or in a bank over the counter, except Barclays cash machines or
    those in the Global Alliance&#8224; 1.5 per cent (min &pound;1.50, max &pound;4.50)

    Wszystko jednak musisz sobie dokladnie wyliczyc. Przy kursie 7,20 przelewajac
    1000 funtow zaplacisz prowizji 20fx7,20=144zl, rodzina otrzyma wiec 1000-
    20*7,20=7056zl.
    Gdyby, jak pisze fuzzymi, wybierac te 1000 funtow karta Halifax Clear Flat
    Rate Card - kredytowa, to wychodzi: 1000-*2,75%=972,50 f.*7,20=7002zl, czyli
    rodzina dostanie mniej. Podejrzewam tez ze kurs VISY bedzie o wiele gorszy,
    niz te 7,20.

    Mysle, ze jednak przelewy wyjda taniej, ale np. co pol roku wieksze kwoty.

    Inna sprawa to zmieniajacy sie w czasie kurs walutowy. Ale to juz jest osobny
    problem.

    Pozdrawiam
    Karolew