  • 11. Data: 2007-10-29 09:04:21
    Temat: Re: śmierć posiadacza rachunku
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Wojciech Nawara <wytnij_usenet_wytnij@wytnij_nawara.wytnij_info> writes:

    > Ostatnio robiliśmy podział akcji po śp. dziadku - akcje były imiennie
    > zapisane na niego. Całość została podzielona zgodnie z przepisami
    > prawa (dziedziczenie na podstawie ustawy) pomiędzy małżonkę i dwójkę
    > dzieci spadkodawcy (po 1/3 każdy), bez brania pod uwagę wspólnoty
    > majątkowej, mimo, że został właścicielem akcji podczas trwania związku
    > małżeńskiego, a małżonka ciągle żyje i ma się dobrze.

    > Czyżby zatem w przypadku środków pieniężnych zgromadzonych na
    > rachunkach bankowych miały zastosowanie inne zasady?

    Raczej wydaje mi się, że postępowanie spadkowe po dziadku zostało
    przeprowadzone nieprawidłowo. Co mnie zresztą wcale nie dziwi, poziom
    merytoryczny sądów bywa żałosny.

    Ale nie jestem prawnikiem i nie znam się.

    MJ

  • 12. Data: 2007-10-29 09:19:08
    Od: Wojciech Nawara <wytnij_usenet_wytnij@wytnij_nawara.wytnij_info>

    Michal Jankowski pisze:

    > Raczej wydaje mi się, że postępowanie spadkowe po dziadku zostało
    > przeprowadzone nieprawidłowo. Co mnie zresztą wcale nie dziwi, poziom
    > merytoryczny sądów bywa żałosny.

    Sąd przecież nie ma nic do tego - sądu nie interesuje co wchodzi w skład
    masy spadkowej (poza kwestiami typu gospodarstwo rolne i nieruchomość
    wpisana do KW) - tylko określa kto otrzymuje jaką część spadku,
    cokolwiek by nim było. I orzekł prawidłowo - po 1/3 masy spadkowej dla
    każdego ze spadkobierców. Bez wnikania we wspólnotę majątkową, bo część
    wynikająca ze wspólnoty majątkowej nie podlega dziedziczeniu.

    Faktyczny podział konkretnych dóbr następuje później - w kontaktach np.
    z domem maklerskim (czy bankiem) i US, który określa wysokość podatku. W
    naszym przypadku każdy dostał po 1/3 wszystkich akcji, bez brania pod
    uwagę jakiejkolwiek wspólnoty majątkowej.

    Wcześniej konsultowałem to z prawnikiem, który powiedział identycznie -
    skoro akcje są zapisane imiennie na jedną osobę, to nie podlegają
    wspólnocie majątkowej.

  • 13. Data: 2007-10-29 09:32:11
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]

    > Wcześniej konsultowałem to z prawnikiem, który powiedział
    > identycznie - skoro akcje są zapisane imiennie na jedną osobę, to

    Wydaje mi się to niezgodne z samą ideą wspólnoty majątkowej.

    Nie może być tak, że jedno z małżonków sięga do wspólnej kasy, bez
    pytania drugiego małżonka coś za te pieniądze kupuje, i myk, ukradłem
    żonie wszystkie pieniądze, już są tylko moje.

    Ale to jest problem na inną grupę.

    MJ

  • 14. Data: 2007-10-29 09:52:58
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Mon, 29 Oct 2007 10:32:11 +0100, Michal Jankowski
    <m...@f...edu.pl> wrote:

    >Wydaje mi się to niezgodne z samą ideą wspólnoty majątkowej.

    Masz racje, wydaje Ci się.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 15. Data: 2007-10-29 10:00:56
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl> writes:

    > Masz racje, wydaje Ci się.

    A resztę wyciąłeś?

    Naprawdę można w ten sposób ukraść żonie cały majątek?

    MJ

  • 16. Data: 2007-10-29 10:08:04
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Mon, 29 Oct 2007 11:00:56 +0100, Michal Jankowski
    <m...@f...edu.pl> wrote:

    >A resztę wyciąłeś?
    >
    >Naprawdę można w ten sposób ukraść żonie cały majątek?

    Można. A ona ma wtedy regres do tego, co ukradł.
    --
    ___________/ GG: 3524356

  • 17. Data: 2007-10-29 11:47:58
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Michal Jankowski wrote:

    > A resztę wyciąłeś?
    >
    > Naprawdę można w ten sposób ukraść żonie cały majątek?

    Kodeks rodzinny i opiekuńczy plus kodeks cywilny i poczytaj co to jest
    zarząd majątkiem i kiedy jest wymagana zgoda obojga, a kiedy nie.