  • 1. Data: 2007-10-28 20:19:18
    Temat: śmierć posiadacza rachunku
    Od: i...@o...pl

    Witam,
    moje pytanie jest takie.
    Posiadacz rachunku prowadzonego w Polskim banku zmarł. Na jego koncie
    pozostała określona kwota pieniędzy ( powiedzmy 10.000 ). Nikt jednak
    nie ma praw do rachunku tzn. brak jest współposiadacza rachunku jak
    również pełnomocnictwa.
    Pytanie brzmi: czy małżonek zmarłego może bez konsekwencji -
    posługując się kartą i pinem zmarłego - podjąć pieniądze z konta i
    samodzielnie ja zamknąć czy też jest tu potrzebne tylko i wyłącznie
    postępowanie spadkowe ? Nadmieniam, iż zmarły nie pozostawił
    testamentu.
    Pozdrawiam z góry dziękując za odpowiedź.

  • 2. Data: 2007-10-28 20:29:25
    Temat: Re: śmierć posiadacza rachunku
    Od: "dekazzze" <d...@g...pl>

    Użytkownik <i...@o...pl> napisał w wiadomości
    .com...

    > Pozdrawiam z góry dziękując za odpowiedź.

    nie powinien nikt nic wypłacać. Wniosek o nabycie spadku.

    pzdr,
    dkzzzzzzzzzz.

  • 3. Data: 2007-10-28 20:31:31
    Od: Wojciech Nawara <wytnij_usenet_wytnij@wytnij_nawara.wytnij_info>

    i...@o...pl pisze:

    > Posiadacz rachunku prowadzonego w Polskim banku zmarł. Na jego koncie
    > pozostała określona kwota pieniędzy ( powiedzmy 10.000 ). Nikt jednak
    > nie ma praw do rachunku

    Mają spadkobiercy.

    > tzn. brak jest współposiadacza rachunku jak

    Współposiadacz w takim wypadku i tak ma prawo tylko do 1/2 zgromadzonych
    środków. Reszta - po podziale spadku.

    > również pełnomocnictwa.

    Pełnomocnictwo wygasa z dniem śmierci posiadacza rachunku.

    > Pytanie brzmi: czy małżonek zmarłego może bez konsekwencji -
    > posługując się kartą i pinem zmarłego - podjąć pieniądze z konta i
    > samodzielnie ja zamknąć

    NIE

    > czy też jest tu potrzebne tylko i wyłącznie
    > postępowanie spadkowe ?

    Dokładnie tak.

  • 4. Data: 2007-10-28 21:21:10
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Sun, 28 Oct 2007 13:19:18 -0700, i...@o...pl wrote:

> [...]
    >samodzielnie ja zamknąć czy też jest tu potrzebne tylko i wyłącznie
    >postępowanie spadkowe ? Nadmieniam, iż zmarły nie pozostawił

    Potrzebne jest postepowanie spadkowe, poza kwotą bedącą równowartością
    kosztów pochówku.
    --
    ___________ (R)
    ___________/ mail: _...@i...pl GG: 3524356

  • 5. Data: 2007-10-28 21:40:12
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl> writes:

    > Potrzebne jest postepowanie spadkowe, poza kwotą bedącą równowartością
    > kosztów pochówku.

    Tak mnie zastanowiło:
    Co właściwie jest potrzebne, żeby małżonek dostał swoją połowę - tę
    wynikającą ze wspólnoty małżeńskiej, a nie z dziedziczenia? To nie
    jest spadek, więc czy zajmuje się tym postępowanie spadkowe?

    MJ

  • 6. Data: 2007-10-28 21:41:29
    Od: KsZZysiek <kszysiek@__tlen.pl>

    > Potrzebne jest postepowanie spadkowe, poza kwotą bedącą równowartością
    > kosztów pochówku.

    Dysponowanie terminowym wk,adem oszcz8dno9ciowym na wypadek 9mierci
    Posiadacza rachunku
    § 27
    Bank jest zobowizany wypaci5 po &mierci Posiadacza rachunku:
    1) równowarto&5 kosztów pogrzebu Posiadacza rachunku w wysoko&ci
    odpowiadajcej zwyczajom
    miejscowym, Oddzia prowadzcy rachunek wypaca osobie, która przedo(y
    skrócony odpis
    aktu zgonu Posiadacza rachunku oraz oryginalne rachunki stwierdzajce
    wysoko&5
    poniesionych kosztów zwizanych z pogrzebem, wystawione na osob2
    (dajc wypaty.
    2) kwot2 nie wy(sz ni( przypadajce na ostatni miesic przed &mierci
    Posiadacza rachunku
    dwudziestokrotne przeci2tne miesi2czne wynagrodzenie w sektorze
    przedsi2biorstw bez wypat
    nagród z zysku ogaszane przez Prezesa Gównego Urz2du Statystycznego,
    nie przekraczajc
    jednak wysoko&ci &rodków na rachunku - osobie, któr Posiadacz rachunku
    wskaza w Umowie,
    3) &rodki zgromadzone przez Posiadacza rachunku po potrceniu kwot
    wymienionych w pkt.1 i 2
    niniejszego paragrafu, po przedo(eniu przez spadkobierców prawomocnego
    postanowienia
    sdu o stwierdzeniu nabycia praw do spadku, bd: prawomocnego
    postanowienia sdu o dziale
    spadku lub Umowy w przypadku wielo&ci spadkobierców.

    --
    Krzysztof, Kraków, http://kp.oz.pl

  • 7. Data: 2007-10-29 08:10:00
    Od: Wojciech Nawara <wytnij_usenet_wytnij@wytnij_nawara.wytnij_info>

    Michal Jankowski pisze:

> [...]
    > wynikającą ze wspólnoty małżeńskiej, a nie z dziedziczenia? To nie
    > jest spadek, więc czy zajmuje się tym postępowanie spadkowe?

    Nie, ale do tego jest AFAIK wymagane konto wspólne.
    Jeżeli jest indywidualne, to całość podlega spadkowi.

    Jeżeli źle mówię, to niech mnie ktoś poprawi.

  • 8. Data: 2007-10-29 08:34:42
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Wojciech Nawara <wytnij_usenet_wytnij@wytnij_nawara.wytnij_info> writes:

    > Nie, ale do tego jest AFAIK wymagane konto wspólne.
    > Jeżeli jest indywidualne, to całość podlega spadkowi.
    >
    > Jeżeli źle mówię, to niech mnie ktoś poprawi.

    Majątek wspólny małżonków z całą pewnością obejmuje też pieniądze na
    kontach zakładanych przez tych małżonków pojedynczo.

    MJ

  • 9. Data: 2007-10-29 08:59:53
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    To jest spadek.
    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 10. Data: 2007-10-29 09:01:50
    Od: Wojciech Nawara <wytnij_usenet_wytnij@wytnij_nawara.wytnij_info>

    Michal Jankowski pisze:

    > Majątek wspólny małżonków z całą pewnością obejmuje też pieniądze na
    > kontach zakładanych przez tych małżonków pojedynczo.

    Ostatnio robiliśmy podział akcji po śp. dziadku - akcje były imiennie
    zapisane na niego. Całość została podzielona zgodnie z przepisami prawa
    (dziedziczenie na podstawie ustawy) pomiędzy małżonkę i dwójkę dzieci
    spadkodawcy (po 1/3 każdy), bez brania pod uwagę wspólnoty majątkowej,
    mimo, że został właścicielem akcji podczas trwania związku małżeńskiego,
    a małżonka ciągle żyje i ma się dobrze.

    Czyżby zatem w przypadku środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach
    bankowych miały zastosowanie inne zasady?