  • 1. Data: 2002-01-23 09:14:34
    Temat: przelew z dnia 31.12.2001 roku. proszę o pomoc
    Od: "Radoslaw Podhorecki" <m...@a...gdansk.pl>

    próbuję pociągnąć do odpowiedzialności bank na spóźniony przelew transzy
    kredytu budowlanego

    bank zobowiązał się do uruchomienia kredytu tak aby I transza kredytu była
    wypłacona w 2001 roku (z uwagi na zmiany w przepisach o podatku VAT od
    mieszkań kupowanych od developerow, zmiana stawki VAT).

    ściągnięto mnie w sylwestra z gdańska do warszawy aby na miejscu w centrali
    banku podpisać dokumenty i dokonać przelewu

    pieniądze poszły 31.12 a u developera znalazły się dopiero 3.01.2002 (dzięki
    czemu musze zapłacić 7 % VAT, bagatelka od kwoty 100.000)

    bank tłumaczy się iż pieniądze wyszły pocztą bankową (elixirem) przed 12tą
    więc powinny znaleźć się na rachunku developra tego samego dnia.

    czy to nie jest zbytni optymizm ? i czy to w ogóle byłoby możliwe ?
    (przypominam rzecz miała miejsce 31.12 wiec godziny pracy banków były
    okrojone)

    jak można im dowieść, że takie tłumaczenie nie ma sensu ?

    z góry dziękuje za pomoc

    Radek Podhorecki

  • 2. Data: 2002-01-23 09:34:09
    Temat: Re: przelew z dnia 31.12.2001 roku. proszę o pomoc
    Od: "camokiller" <c...@h...pl>

    Z jakiego banku do jakiego był ten przelew robiony ?

    Jeżeli bankiem docelewom (rachunek developera) było PeKaO SA to jest to
    normalka (złodzieje przetrzymują kasę jeden dzień żeby nie płacić odsetek)
    i powinieneś mieć pretensje do banku developera.

    Bardzo istotne jest też z jakiego banku ten przelew wysyłałeś.

    Kamil
    c...@h...pl

  • 3. Data: 2002-01-23 09:44:01
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Radoslaw Podhorecki"
    <m...@a...gdansk.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > czy to nie jest zbytni optymizm ? i czy to w
    ogóle byłoby możliwe ?
    > (przypominam rzecz miała miejsce 31.12 wiec

    Fakt, pamiętam ze wiele banków (na stronach
    internetowych) informowało klientow iz tego dnia
    będą realizowane przelewy złożone do godziny XX (w
    bzwbk i mbanku byla to chyba 11 ale głowy nie
    dam:) Twój bank poniekąd, IMO mówi prawdę ale pod
    warunkiem gdyb to był normalny dzień pracy.
    Pozostaje jeszcze sprawdzic do której pracował
    bank twojego developera (czy miał szansę w ogóle
    odebrac ten przelew przychodzący że o
    zaksięgowaniu nie wspomnę). Pewnie przeleżał sie w
    bankowym buforze, przeczekał przealutowanie na
    Euro i dopiero 3-go przyszła na niego kolej

    Za www.ebanki.pl

    Czas sesji w elektronicznej izbie ELIXIR

    Sesja poranna
    początek: 9.30
    koniec: 11.00

    Sesja południowa (to jest prawdopodobnie Twoja
    sesja)
    początek: 13.30
    koniec: 15.00

    Sesja wieczorna
    początek: 16.00
    koniec: 17.30

    Sesje odbywają się wyłącznie w dni robocze
    Minimalny czas przesłania zlecenia między bankami
    (np. przelewu): 2 godziny
    Maksymalny czas przesłania zlecenia: 1 dzień
    roboczy

    Sark

  • 4. Data: 2002-01-23 09:52:57
    Od: "Radoslaw Podhorecki" <m...@a...gdansk.pl>

    bankiem docelowym był wspomniany (złodziejski) PeKaO S.A a wychodził z GE
    Mieszkaniowy.

  • 5. Data: 2002-01-23 10:19:10
    Od: "camokiller" <c...@h...pl>

    "Radoslaw Podhorecki" <m...@a...gdansk.pl> wrote in message
    > bankiem docelowym był wspomniany (złodziejski) PeKaO S.A a wychodził z
    GE
    > Mieszkaniowy.

    No to na 100% pieniądze były w PeKaO SA 31.12.2001, oni trzymają te
    pieniadze jeden dzień, (noc), wtedy to księgują, a rano następnego dnia
    kasa znajduje się na koncie.

    Poza tym sumka 100 000zł więc i odsetki spore, nawet jak za te3 dni.
    Powinieneś chyba u nich interweniować, lub do sądu ich (ale chyba nie ma
    podstawy).

    Powiem tylko tyle, że niedawno miałem (a w zasadzie klient) z nimi podobne
    problemy.

    Przelew wyszedł około godz 10.00 w poniedziałek z PKO BP SA Elixirem.

    Pieniądze na koncie pojawiły się w PeKaO SA dopiero we wtorek późnym
    popołudniem. okoo 15.00.

    Kamil
    c...@h...pl

  • 6. Data: 2002-01-24 10:01:53
    Od: "Piotr Orzechowski" <n...@p...com>

    Użytkownik "Sark" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Maksymalny czas przesłania zlecenia: 1 dzień
    > roboczy

    i pewnie to będzie linia obrony banku - 1 dzień roboczy na elixir .....
    i niestety mogą ieć rację :(

    pozdrawiam
    Piotr Orzechowski

  • 7. Data: 2002-01-24 14:08:56
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    Radoslaw Podhorecki <m...@a...gdansk.pl> wrote:

    > jak można im dowieść, że takie tłumaczenie nie ma sensu ?

    Ależ ma sens.
    W momencie wysłania pieniędzy Eliksirem do dowolnego banku znajdują się
    one na koncie banku docelowego w NBP (czyli jest to konto prowadzone w
    NBP dla banku odbiorcy).

    I bank odbiorcy powinien zaksięgować wpływ w tym właśnie dniu. Pamiętaj,
    że operacje bankowe księgowane są z dwoma datami - data efektywna, czyli
    kiedy [ieniądze dotarły do banku i data księgowania - kiedy zostały
    zaksięgowane.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ mail: _...@i...pl UIN: 4098313

  • 8. Data: 2002-01-24 14:10:10
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    Piotr Orzechowski <n...@p...com> wrote:

    > i pewnie to będzie linia obrony banku - 1 dzień roboczy na elixir .....
    > i niestety mogą ieć rację :(

    Ni emoga. W momencie kiedy pieniadze poszły sesją nadawczą eliksiru bank
    odbiorca miał je do swojej dyspozycji.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ mail: _...@i...pl UIN: 4098313

  • 9. Data: 2002-01-25 07:48:12
    Od: "Radoslaw Podhorecki" <m...@a...gdansk.pl>

    bank odbiorcy powinien zaksięgować.... ale co jeśli tego nie zrobił ? można
    im udowodnić zaniedbanie obowiązków ? (tym bardziej, iż domyślam się że jest
    to powszechna praktyka) i którą datę przyjąć za datę wpływy środków na
    rachunek developera ?

  • 10. Data: 2002-01-25 13:48:26
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "Radoslaw Podhorecki" <m...@a...gdansk.pl> writes:

> [...]
    >
    > bank tłumaczy się iż pieniądze wyszły pocztą bankową (elixirem) przed 12tą
    > więc powinny znaleźć się na rachunku developra tego samego dnia.

    No i pewnie tak bylo. Pytanie tylko, czy byly juz zaksiegowane.

    > czy to nie jest zbytni optymizm ? i czy to w ogóle byłoby możliwe ?
    > (przypominam rzecz miała miejsce 31.12 wiec godziny pracy banków były
    > okrojone)

    To bez znaczenia.

    Nie znam przepisow na temat mieszkan i VAT, ale - jakie znaczenie ma
    data _zaksiegowania_ przelewu w banku odbiorcy na wysokosc VAT?

    No chyba ze bank odbiorcy blednie zaksiegowal przelew (tak jakby wplynal
    pozniej).
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator