  • 1. Data: 2004-12-20 12:18:08
    Temat: pinpad i reklamacje
    Od: "Marcin Sz." <m...@n...poczta.fm>

    Mam pytanie, jak to jest z autoryzacją transkakcji kartą przy użyciu
    pinpadu w sklepie.
    Na p.b.b. można się spotkać z twierdzeniem, że bank nie odpowiada za
    nic, jeśli ktoś przechyci w PIN i ukradnie/zeskanuje kartę. Czy to jest
    zgodne z aktualnym stanem prawnym, w tym z ustawą o elektronicznych
    intstrumentach płatniczych?
    Pozwolę sobie przekleić:

    Art. 28 par. 5 rzeczonej ustawy:

    Posiadacza nie obciążają operacje, z zastrzeżeniem ust. 6, jeżeli karta
    płatnicza
    została wykorzystana bez fizycznego przedstawienia i elektronicznej
    identyfikacji
    posiadacza lub bez złożenia przez niego własnoręcznego podpisu na dokumencie
    obciążeniowym. *Użycie kodu identyfikacyjnego nie wystarcza do obciążenia
    posiadacza zakwestionowaną przez niego operacją*, chyba że został złożony
    bezpieczny podpis elektroniczny zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 18
    września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. Nr 130, poz. 1450 oraz z
    2002 r. Nr 153, poz. 1271).

  • 2. Data: 2004-12-20 12:44:41
    Temat: Re: pinpad i reklamacje
    Od: "Seba" <b...@w...gazeta.pl>

> [...]
    > września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. Nr 130, poz. 1450 oraz z

    pin chyba nie jest podpisem elektronicznym w sensie rozumienia ustawy

  • 3. Data: 2004-12-20 12:51:36
    Od: "Marcin Sz." <m...@n...poczta.fm>

    Dnia 20-12-2004 13:44, Użytkownik Seba napisał:

    > pin chyba nie jest podpisem elektronicznym w sensie rozumienia ustawy

    No więc jego użycie "nie wystarcza do obciążenia posiadacza
    zakwestionowaną przez niego operacją"

  • 4. Data: 2004-12-20 12:55:28
    Od: "Seba" <b...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "Marcin Sz." <m...@n...poczta.fm> napisał w
    wiadomości news:cq6hmr$j6i$1@inews.gazeta.pl...

    > No więc jego użycie "nie wystarcza do obciążenia posiadacza
    > zakwestionowaną przez niego operacją"

    zgadza się, ostatnio był głośny preces klient vs chyba PKO BP o wypłatę z
    ATM przy użyciu PINu, gdzie klient wygrał. Podpis elektroniczny musi
    spełniać określone wymogi (np.odpowiednia długość, certyfikat itp)

  • 5. Data: 2004-12-20 13:00:21
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Marcin Sz." <m...@n...poczta.fm> writes:

> [...]
    > jest zgodne z aktualnym stanem prawnym, w tym z ustawą o
    > elektronicznych intstrumentach płatniczych?

    Bank będzie próbował wywodzić, że skoro złodziej znał PIN, to znaczy,
    że ty nie dochowałeś staranności w jego przechowywaniu i że to twoja
    wina.

    Na szczęście sądy już dość dobrze znają te historie z podglądaniem
    pinów kamerą...

    MJ

  • 6. Data: 2004-12-20 22:19:59
    Od: Varg <v...@p...megapolis_invert>

    Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> wrote:
    > Na szczęście sądy już dość dobrze znają te historie z podglądaniem
    > pinów kamerą...

    Na dobrą sprawę właściciele takich "zhakowanych" bankomatów mogliby
    odpowiadać za współudział w przestępstwie ;))

    --
    Tell me that I'm a sinner
    Lay me down again

  • 7. Data: 2004-12-22 17:34:01
    Od: mlody_book <a...@g...pl>

    Marcin Sz. napisał(a):
> [...]
    > września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. Nr 130, poz. 1450 oraz z
    Klient kwestionuje, a bank albo uzna, albo nie i tak naprawdę wszystko
    zależy od 'widzimisię' pracowników banku. Znam z doświadczenia sytuacje,
    w których bank uznawał, że PIN był 'przechwycony' i zwracał klientowi
    całość reklamowanej kwoty, a nie powyżej 150 EUR jak stanowi ustawa o
    elektronicznych instrumentach płatniczych.