  • 251. Data: 2020-12-30 14:50:43
    Temat: Re: [mbank] 36 złotych rocznie za nieużywanie appki mobilnej
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 30.12.2020 Wojciech Bancer <w...@g...com> napisał/a:

    > Do pralki może nie, ale do nowoczesnego telewizora z konsolą, to i
    > owszem. Oczywiście znajdziesz dziesiątki modderów przeróżnych urządzeń,
    > czy nawet samochodów, ale jednak nie jest to typowe zastosowanie
    > konsumekckie. Zastosowaniem konsumekckim jest *używać* urządzenie w
    > zakresie przewidzianym przez producenta, a nie wieczna zabawa w
    > konfigurację, podrasowywanie, przerabianie i modyfikacje.

    Używać urządzenia, nie urządzenie.
    A czy komputer jest "urządzeniem konsumenckim", czy nie jest?

    Istotą używania komputera jest to, że w odróżnieniu od pralki
    czy telewizora nie ograniczamy się do przewidzianych przez
    producenta zastosowań- kupujemy urządzenie _uniwersalne_,
    na którym można robić bardzo wiele, nawet to, o czym się
    producentowi nawet nie śniło.
    A smartfon jest komputerem, tyle, że kieszonkowym.

    Ograniczenie instalacji oprogramowania na systemach okołopecetowych
    do jedynie słusznego repozytorium budzi raczej niechęć, choć oczywiście
    nie da się nie zauważyć trendu myślenia za topornego użytkownika,
    żeby sobie czasem krzywdy nie zrobił.

    Dlatego też rozumiem (choć nie popieram) ubezwłasnowolnienie
    Pani Krysi*, żeby sobie krzywdy nie zrobiła, czy to na Windows,
    czy na iOS. Miło byłoby jednak, żeby producent zauważył,
    że na świecie istnieją nie tylko Panie Krysie i jak ktoś
    wie, co robi, to mu na to pozwolić.

    W smartfonach wydaje mi się, że niezłym rozwiązaniem
    ochrony topornych byłoby, żeby możliwość skorzystania z niekoszernego
    repozytorium oprogramowania wymagała np. użycia kabelka i PC.

    * to tylko przykład, nie chcę obrażać żadnej Krystyny :-)

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 252. Data: 2020-12-30 15:27:17
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Jak najbardziej.
    Ależ to był postęp w porównaniu do perforowania kart :-)

    -----

  • 253. Data: 2020-12-30 15:43:22
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 30.12.2020 Wojciech Bancer <w...@g...com> napisał/a:

    > owszem. Oczywiście znajdziesz dziesiątki modderów przeróżnych urządzeń,
    > czy nawet samochodów, ale jednak nie jest to typowe zastosowanie

    Aha, i jeszcze dopiszę, bo nie napisałem wprost: nie chodzi mi
    o to, że wszystko "co ma w środku komputer" musi mieć ten komputer
    dostępny dla użytkownika. Nie uważam, że powinno się dać instalować
    oprogramowanie przez użytkownika na routerze, switchu FC, czy komputerze
    silnika samochodu.

    Jeśli jednak clou używania urządzenia to ściąganie i uruchamianie
    oprogramowania, to przykazanie "będziesz uruchamiał jedynie
    oprogramowanie pobłogosławione przez Microsoft/Apple"
    jest poważnym ograniczeniem. I oczywiście można uważać, że to
    dla dobra użytkownika, można też uważać, że to dla dobra
    błogosławiącego w postaci brzęczącej monety prowizji ;-)

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 254. Data: 2020-12-30 16:09:29
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-12-30, Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid> wrote:

    [...]

    > Używać urządzenia, nie urządzenie.
    > A czy komputer jest "urządzeniem konsumenckim", czy nie jest?

    Więc tu też zależy: macbook, jest. Komputer poskładany przez producenta
    też jest. Konsola też jest. Własny składak nie jest i nikt nie bierze
    odpowiedzialności za jego działanie (a co najwyżej za działanie
    poszczególnych komponentów). Komputery korporacyjne również są, tam np.
    jak istnieje odpowiednia polityka, to nie podepniesz urządzenia USB, czy
    nie zainstalujesz nieautoryzowanej aplikacji.

> [...]
    > na którym można robić bardzo wiele, nawet to, o czym się
    > producentowi nawet nie śniło.
    > A smartfon jest komputerem, tyle, że kieszonkowym.

    Konsola też jest komputerem, tyle że podtelewizorowym (chociaż ja akurat
    podpinałem do monitora). A jakoś dramatów że "się nie da systemu łatwo
    zmienić" czy przekonfigorwać nie ma. Mimo że to przecież pełnoprawny
    komputer, często z tymi samymi komponentami co ten nabiurkowy.

> [...]
    > do jedynie słusznego repozytorium budzi raczej niechęć, choć oczywiście
    > nie da się nie zauważyć trendu myślenia za topornego użytkownika,

    I co w tym złego? Smartfon to jest na tyle osobistym urządzeniem, że
    zadbanie o pewien poziom bezpieczeństwa stało się istotne. Takie same
    ograniczenia mają zresztą nowoczesne przeglądarki, w których nie możesz
    bez ograniczeń i oprogramowaniem zmodyfikować wszystkich funkcji systemu,
    chociaż kiedyś się dało (np. apletami javy, czy przez active-x).

> [...]
    > czy na iOS. Miło byłoby jednak, żeby producent zauważył,
    > że na świecie istnieją nie tylko Panie Krysie i jak ktoś

    Jak ktoś wie co robi, to nie musi mieć zgody (ani gwarancji) producenta
    przecież. Niezależnie czy dotyczy to smartfonu, czy podrasowania
    silnika w samochodzie.

    > W smartfonach wydaje mi się, że niezłym rozwiązaniem
    > ochrony topornych byłoby, żeby możliwość skorzystania z niekoszernego
    > repozytorium oprogramowania wymagała np. użycia kabelka i PC.

    Ale jest możliwość skorzystania, ale wymaga zainstalowania profilu
    w telefonie w celu akceptacji aplikacji podpisanych przez konkretny
    certyfikat. Na tym np. bazują rozwiązania korporacyjne.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 255. Data: 2020-12-30 16:24:24
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-12-30, Wojciech Bancer <w...@g...com> wrote:

> [...]
    > jak istnieje odpowiednia polityka, to nie podepniesz urządzenia USB, czy
    > nie zainstalujesz nieautoryzowanej aplikacji.

    Przy czym nie chodzi mi tu o konsumenckość w sensie prawnym, tylko
    funkcjonalnym, bo oczywiście rolę producenta w korporacjach przejmuje
    odpowiednio wykwalifikowany personel. Ale cel jest podobny (głównie
    bezpieczeństwo), nawet jak wspomniane komputery trafiają w ręce
    specjalistów.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 256. Data: 2020-12-30 19:25:08
    Od: Adam <a...@w...pl>

    W dniu 30.12.2020 o 15:27, ąćęłńóśźż pisze:
    > Jak najbardziej.
    > Ależ to był postęp w porównaniu do perforowania kart :-)
    >

    > -----

    wczytywanie 5000 kart, niezapomniane wspomnienie :)

  • 257. Data: 2020-12-31 09:07:35
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 30.12.2020 Wojciech Bancer <w...@g...com> napisał/a:

    > Więc tu też zależy: macbook, jest. Komputer poskładany przez producenta
    > też jest. Konsola też jest. Własny składak nie jest i nikt nie bierze

    Ale jak Pani Krysia kupi w MediaExpert laptopa Dell czy innego
    producenta, to nikt jej (jeszcze) nie zabroni instalowania
    i używania oprogramowania nie pobłogosławionego przez producenta,
    mimo że to tak strasznie niebezpieczne. A Pani Krysia zdecydowanie
    jest konsumentem. I tylko o to chodzi- nie, żeby Pani Krysia
    miała grzebać w sprzęcie czy systemie.

    > I co w tym złego? Smartfon to jest na tyle osobistym urządzeniem, że
    > zadbanie o pewien poziom bezpieczeństwa stało się istotne. Takie same

    A laptop nie jest na tyle osobistym urządzeniem?
    Tu "pewien poziom bezpieczeństwa" nie jest istotny?
    Na lapku się nie korzysta z banków, funduszy inwestycyjnych,
    nie używa do celów firmowych?

    > ograniczenia mają zresztą nowoczesne przeglądarki, w których nie możesz
    > bez ograniczeń i oprogramowaniem zmodyfikować wszystkich funkcji systemu,
    > chociaż kiedyś się dało (np. apletami javy, czy przez active-x).

    To w ogóle był poroniony pomysł od samego początku. I nijak się
    ma do uruchamiania niekoszernego software nie pobłogosławionego
    przez sklep.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 258. Data: 2020-12-31 09:35:57
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-12-31, Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid> wrote:

    [...]

    > A laptop nie jest na tyle osobistym urządzeniem?

    Jest o całą klasę mniej osobisty.

    > Tu "pewien poziom bezpieczeństwa" nie jest istotny?
    > Na lapku się nie korzysta z banków, funduszy inwestycyjnych,
    > nie używa do celów firmowych?

    Używa, no i? To nie zmienia faktu że telefon jest o klasę bardziej
    osobisty. Komputer można jak najbardziej używać "rodzinnie", telefon nie
    jest do takiego trybu zaprojektowany.

    > To w ogóle był poroniony pomysł od samego początku. I nijak się
    > ma do uruchamiania niekoszernego software nie pobłogosławionego
    > przez sklep.

    Idea repozytoriów pochodzi przypominam od linuksa i była chwalona przez
    lata przez zwolenników tegoż jako gwarant bezpieczeństwa. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 259. Data: 2020-12-31 09:55:26
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Dobre pytanie, w wolnej chwili sprawdzę, dla sprawdzenia dobrze byłoby wyjść poza
    zasięg jakichkolwiek wifi w okolicy.
    Przy czym były dwie wersje bezpłatnego dostępu 3G, jedna amerykańska i druga
    europejska, ich mapy nieco się rozjeżdżały.
    www.amazon.com/gp/help/customer/display.html?nodeId=
    201301620

    -----

  • 260. Data: 2020-12-31 10:11:17
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 31.12.2020 Wojciech Bancer <w...@g...com> napisał/a:

    > Jest o całą klasę mniej osobisty.

    Oczywiście, właśnie dlatego od początku wołali
    na takie maszyny "Personal Computer" ;-)

    > Używa, no i? To nie zmienia faktu że telefon jest o klasę bardziej
    > osobisty. Komputer można jak najbardziej używać "rodzinnie", telefon nie
    > jest do takiego trybu zaprojektowany.

    PC można używać wspólnie, smartfona też (mało to widać dzieci
    bawiących się telefonami rodziców?). Smartfon poniekąd
    jest jeszcze bardziej wieloużytkownikowy- każda aplikacja
    jest uruchamiana na konto innego usera, przynajmniej
    w Androidzie :-)

    Rozsądny człowiek powinien wiedzieć, że na telefonie/PC
    używanym do pracy/finansów nie instaluje się crapware,
    nie daje dzieciom do zabawy...

    > Idea repozytoriów pochodzi przypominam od linuksa i była chwalona przez
    > lata przez zwolenników tegoż jako gwarant bezpieczeństwa. :)

    Idea jest słuszna. Jednakże nikt Ci na Linuksie nie broni
    dodać innych repozytoriów, zainstalować programu "luzem"
    a wręcz skompilować ze źródeł. Twój system, Ty tu rządzisz.

    Offtopicznie: na innych systemach już tak różowo nie
    jest :-)
    https://sneak.berlin/20201112/your-computer-isnt-you
    rs/

    Sprawa jest prosta: dla Apple przychód ze sklepu jest
    znaczący, nie może sobie pozwolić na utratę cołaski z prowizji.
    Model biznesowy Google jest inny. _Nieco_ większe bezpieczeństwo
    modelu zamkniętego to poniekąd jedynie skutek uboczny :-)

    Owszem, "organizacyjnie" iOS jest lepszy (bo technicznie
    już niekoniecznie). Google od początku projektowania Androida
    mógł zaimplementować aktualizację systemu niezależną
    od producenta, np. przez sklep (o czym dopiero teraz sobie
    przypomnieli). Natomiast jest faktem, że przez luki w systemie
    praktycznie nie ma włamów na telefony, natomiast jest mnóstwo
    socjotechniki. A tu już niestety liczy się to, co dany osobnik
    ma między uszami, a nie jaki smartfon dzierży w dłoni.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.