  • 61. Data: 2003-07-02 20:16:22
    Temat: Re: kradziez karty
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "pedro" <s...@i...pl> writes:

    > Tez w to wierze ale bank na razie nie. Mówia ze jak z pinem to przed
    > czy po zastrzezeniu - nie ma mowy o uznaniu.... Moze mamy inne
    > regulaminy.?

    5. Klient nie ponosi odpowiedzialnosci za transakcje dokonane za
    pomoca karty po jej zastrzezeniu, z wyjatkiem sytuacji, gdy transakcje
    zostaly dokonane przez Klienta, uprawnionego posiadacza karty
    dodatkowej albo za zgoda ktoregokolwiek z nich.

    Nic tu nie ma o PINach.

    Natomiast oczywiscie "rozszerzona odpowiedzialnosc banku" - ta 48/72
    godziny PRZED zastrzezeniem - nie obejmuje transakcji z PINem.

    MJ

  • 62. Data: 2003-07-04 08:31:50
    Temat: Re: kradzież karty
    Od: Łukasz Stawicki <g...@i...pl>

    Użytkownik j...@p...onet.pl napisał:

    > Napisz, napisz, bo nie wydaje mi się, żeby w tak poważnych zastosowaniach
    > funkcja szyfrująca nie była różnowartościowa.
    >
    > Jacek

    Podpytałem, sprawdziłem, pomyślałem.

    1. Wklepujemy do bankomatu PIN.
    2. On jest szyfrowany DESem - szyfrowanie symetryczne!
    3. Taki pakiet DES(PIN) wędruje do banku.
    4. Tam jest odszyfrowywany : DES-1(DES(PIN)) -> PIN.
    5. I jest porównywany z tym, co jest zapisane w komputerze w banku.

    A to oznacza, że w komputerze jest zapisany __goły__ PIN. Z punktu
    widzenia bezpieczeństwa jest to bez sensu.

    Stąd mój wniosek że między punktami 1 i 2 dokonywane jest obliczenie
    jednokierunkowej funkcji skrótu z PINu i nr karty czyli obliczamy
    HASH(PIN,karta) i dopiero to szyfrujemy. I w banku w komputerze nie jet
    trzymany goły PIN ale również wartość HASH(PIN,karta) - tak po prostu
    jest dużo bezpieczniej.

    A skoro tak, to może się zdarzyć, że HASH(PIN1,karta) = HASH(PIN2,karta)
    - funkcja skrótu po prostu tak ma i dobrze. Gdyby nie to, to wówczas
    nie byłaby jednokierunkowa, czyli dałoby się prosto (w sensie złożoności
    obliczeniowej) obliczyć PIN znając HASH(PIN,karta) i nr karty. A tak się
    nie da - jakiekolwiek liczenie PINu polega tak naprawdę na zgadywaniu
    (tzn jest równoważne obliczeniowo ze zgadywaniem).

    Łukasz

  • 63. Data: 2003-07-04 08:41:50
    Od: j...@p...onet.pl

    [ciach]

    Krótko mówiąc: opisany przez Ciebie głupi traf nie mógł się zdarzyć.

    Jacek

  • 64. Data: 2003-07-04 09:16:45
    Od: Łukasz Stawicki <g...@i...pl>

    Użytkownik j...@p...onet.pl napisał:

    > [ciach]
    >
    > Krótko mówiąc: opisany przez Ciebie głupi traf nie mógł się zdarzyć.
    >
    > Jacek

    Tyle ciachnąłęś że nie wiem czy to do mnie :)

    Ale z tego co napisałem dzisiaj wynika, że można wpisać zły PIN a
    zostanie on zaakceptowany jako dobry.

    Łukasz

  • 65. Data: 2003-07-04 09:22:26
    Od: j...@p...onet.pl

    > Tyle ciachnąłęś że nie wiem czy to do mnie :)
    >
    > Ale z tego co napisałem dzisiaj wynika, że można wpisać zły PIN a
    > zostanie on zaakceptowany jako dobry.

    Nie wiem skąd czerpiesz swoją wiedzę i na ile jest ona dokładna, a ile z tego
    to Twoje domniemania.
    Ja powtarzam: nie wierzę żeby taka sytuacja była możliwa. Nie widzę żadnego
    racjonalnego powodu, żeby tak miało się dziać. Tu chodzi o pieniądze.

    Jacek

  • 66. Data: 2003-07-04 09:32:48
    Od: Łukasz Stawicki <g...@i...pl>

> [...]
    > Ja powtarzam: nie wierzę żeby taka sytuacja była możliwa. Nie widzę żadnego
    > racjonalnego powodu, żeby tak miało się dziać. Tu chodzi o pieniądze.

    Słusznie zauważasz że używanie funkcji skrótu jest moim domysłem, a
    właściwie wnioskiem, opartym na wiedzy z kryptografii. Ale obiecuję że
    przez weekend sięgnę do źródeł i sprawdzę.

    Uważasz że bezpieczniej jest trzymać na komputerze bankowym gołe PINy i
    nry kart klientów? Bo ja osobiście jako klient banku wolę, żeby mojego
    PINU nigdzie nie było gołym tekstem. Tu w końcu - jak słusznie
    zauważyłeś - chodzi o pieniądze.

    A prawdopodobieństwo że zły PIN będzie pasował jest niezmiernie małe -
    coś tak jakby trafienie w totolotka.

    Oczywiście możliwa jest jeszcze inna sytuacja - 'raz na 100 lat'
    obliczenia mogą pójść błędnie i zły PIN 'raz na 100 lat' będzie uznany
    za dobry. NIe wykluczm tej możliwośći.

    Pozdrawiam

    Łukasz

  • 67. Data: 2003-07-04 09:37:25
    Od: Bartol Partol <b...@p...c>

> [...]
    > Ja powtarzam: nie wierzę żeby taka sytuacja była możliwa. Nie widzę żadnego
    > racjonalnego powodu, żeby tak miało się dziać. Tu chodzi o pieniądze.

    Wez pod uwage, ze prawdopodobienstwo wystapienia takiej sytuacji moze
    byc tak male, ze mozna je uznac na pomijalne. A wtedy nie warto wydawac
    kasy by je zmniejszyc lub wyeliminowac.

    Bartol

  • 68. Data: 2003-07-04 09:44:26
    Od: j...@p...onet.pl

    > Wez pod uwage, ze prawdopodobienstwo wystapienia takiej sytuacji moze
    > byc tak male, ze mozna je uznac na pomijalne. A wtedy nie warto wydawac
    > kasy by je zmniejszyc lub wyeliminowac.

    Kilkakrotne zwiększenie prawdopodobieństwa kradzieży Twojej kasy to mało?
    Nie trzeba wydawać na to ani złotówki, bo podejrzewam, że nikt takiego
    badziewnego algorytmu nie wymyślił. W żadnym sądzie bank by nie wygrał sprawy
    gdyby okazało się, że transakcja błędnym PIN'em może być zaakceptowana. Ja
    zwyczajnie w to nie wierzę.

    Jacek

  • 69. Data: 2003-07-04 09:51:27
    Od: j...@p...onet.pl

> [...]
    > nry kart klientów? Bo ja osobiście jako klient banku wolę, żeby mojego
    > PINU nigdzie nie było gołym tekstem. Tu w końcu - jak słusznie

    Nic takiego nie twierdzę. To Ty twierdzisz, że PIN jest przechowywany w postaci
    otwartej. Ja takiej wiedzy nie posiadam.

    > A prawdopodobieństwo że zły PIN będzie pasował jest niezmiernie małe -
    > coś tak jakby trafienie w totolotka.

    O wiele, wiele większe. x/10000 - gdzie x ilość PIN'ów generujących ten sam
    ciąg.

    > Oczywiście możliwa jest jeszcze inna sytuacja - 'raz na 100 lat'
    > obliczenia mogą pójść błędnie i zły PIN 'raz na 100 lat' będzie uznany
    > za dobry. NIe wykluczm tej możliwośći.

    I tu zgoda, ale nie jest to sytuacja pierwotnie opisywana przez Ciebie.

    Jacek

  • 70. Data: 2003-07-04 10:11:15
    Od: Łukasz Stawicki <g...@i...pl>

    > Nic takiego nie twierdzę. To Ty twierdzisz, że PIN jest przechowywany w postaci
    > otwartej. Ja takiej wiedzy nie posiadam.

    Mea culpa :)
    Rozmawiałem właśnie z człowiekiem który w temacie siedzi. PIN jest
    każdorazowo wyliczany (i tu jest właśnie ta funkcja jednokierunkowa) z
    innych danych i kluczy, które mogą być przechowywane gołym tekstem, i
    nigdzie goło w banku zapisany nie jest. I inny PIN nigdy nie będzie
    pasował. Miałeś rację. A ja bezzasadnie uogólniałem technikę szyfrowania
    haseł na Unixach na PINy bankowe.

    Pozdrawiam

    Łukasz