  • 11. Data: 2019-10-09 19:49:23
    Temat: Re: jaki kredyt na mieszkanie?
    Od: Robert Sierant <b...@x...pl>

    > Taaa, jak zwykle - wszystko załatwione, jest tylko jeden (duży) problem ;P
    > Trzeba na wcześniejszą spłatę liczyć min. 1%.

    w większości banków nie ma już prowizji za wcześniejszą spłatę, banki
    odstąpiły od jej pobierania

    > Kredyt hipoteczny to też niestety nie pożyczka konsumpcyjna ani karta kredytowa -
    tu nie wystarczy zdolność kredytowa, trzeba jeszcze mieć wkład własny - i to 20%. To
    już nie czasy LTV 115%.

    10%

    > Bawienie się w to na rok-dwa nie ma najmniejszego sensu - koszty początkowe +
    koszty wcześniejszej spłaty cały plan rozwalą - nawet jeśli porównywać z najlepszą
    obecnie ofertą na rynku, czyli 3% (WIBOR 3M 1,72% + marża 1,3%) - tyle że do tego 3%
    dąży w okresie 20/30 lat - a w okresie 2/3 lat mocno to podskoczy.

    gdzie dostaniesz takie warunki?

    > Poza tym jeszcze kwestia tego, jaka jest ta "minimalna zdolność" - 100zł?
    > Przy kredycie na 100k potrzeba min. 450zł - a pewnie i nieco więcej na początek, bo
    podwyższona marża przed wpisem hipoteki (a teraz, z uwagi na znoszenie użytkowania
    wieczystego, można na to czekać i czekać) i inne początkowe pierdoły.

    co to jest to 450 zł?

    --
    pozdrawiam
    RobertS

    https://finansowewariacje.wordpress.com/

  • 12. Data: 2019-10-09 19:52:14
    Od: Robert Sierant <b...@x...pl>

    W dniu 2019-10-09 o 16:05, Kris pisze:

> [...]
    dąży w okresie 20/30 lat - a w okresie 2/3 lat mocno to >podskoczy.

    > 100 000zł na 3% na 25 lata to rata 470zł

    bliżej 4% jak już, można mieć marżę nawet 1,1 ale tylko w pierwszym roku
    i trzeba zapłacić 3,25% za ubezpieczenie, jest sens?

    > 12 rat jak spłaci to ma koszt 5600zł
    > Przez ten rok z kapitału mu zejdzie jakies 3000zł
    > Wiec w uproszczeniu: bierze 100 000zł, spłaca przez rok 5600zł i musi dopłacić
    97000zł. Koszt przez rok to 2600zł+ opłaty sądowe+ ew prowizja za szybsza spłatę.
    > Wynajmuję 36metrowe mieszkanie i lokatorzy płaca mi 1000zł miesięcznie czyli
    12000zł rocznie.
    > Nie wiem jak to wychodzi na Śląsku u Tomasza.

    > Zależy jakie tam układy i możliwości rodzinne ma Tomasz ale można kogoś dołączyć
    jako współkredytobiorcę aby zdolność podnieść
    > Aczkolwiek 100000zł to nie jest jakaś duża kwota i tyle teraz może dostać kredytu
    gotówkowego ktoś zarabiający w okolicach 2000-3000zł netto. Oczywiście tu koszty będą
    większe(ale prowizja i ew ubezpieczenie do zwrotu przy szybszej spłacie) i
    niepotrzebne zabezpieczenia

    >użytkowania wieczystego, można na to czekać i czekać) i inne początkowe >pierdoły.

    > Dlatego trzeba wszystko na spokojnie policzyć.
    > Ustanowienie hipoteki specjalnie kosztowne nie jest jeśli jest robione nie aktem
    notarialnym tylko oświadczeniem

    kosztuje 200 zł opłaty sądowej + ew. taksa notarialna (nie jest
    wymagana), większość klientów składa wniosek samodzielnie, prosty druk

  • 13. Data: 2019-10-09 21:49:54
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu środa, 9 października 2019 19:49:18 UTC+2 użytkownik Robert Sierant napisał:

    > w większości banków nie ma już prowizji za wcześniejszą spłatę, banki
    > odstąpiły od jej pobierania

    Ale za to jest większa marża.

    tu nie wystarczy zdolność kredytowa, trzeba jeszcze mieć wkład własny - i to 20%. To
    już nie czasy LTV 115%.

    > 10%

    Da się, ale z dodatkowym ubezpieczeniem.
    I nie w każdym banku.

> [...]
    dąży w okresie 20/30 lat - a w okresie 2/3 lat mocno to podskoczy.

    Podobno bnp paribas - i to bez prowizji, do oszacowania pozostałe koszty startowe.
    Zobacz tu:
    https://marciniwuc.com/ranking-kredytow-hipotecznych
    /
    O ile to nie ściema, ale jego opracowania - również w innych tematach - wyglądają
    nieźle.
    Ten francuz to oczywiście rarytas, średnia marża jest 2%.

    bo podwyższona marża przed wpisem hipoteki (a teraz, z uwagi na znoszenie użytkowania
    wieczystego, można na to czekać i czekać) i inne początkowe pierdoły.

    > co to jest to 450 zł?

    Dla jednego nic, dla innego dużo (szczególnie, jeśli jest to kolejne 450zł - albo,
    jak sam pisze, ma minimalną zdolność).
    A z drugiej strony - jest to 450zł/mc za 100k - a co to jest 100k przy zakupie
    mieszkania? Na jedną sypialnię ledwo starczy ;>

  • 14. Data: 2019-10-09 22:10:19
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu środa, 9 października 2019 19:32:24 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:

> [...]
    kredyt.

    > Mniej więcej tak wielu umoczyło w 2008 r.

    A, to inna racja, teraz w bliskim - pytanie tylko, jak bliskim - horyzoncie czasowym
    może być podobnie.
    Więc czas raczej na jak najszybsze sprzedawanie, z kupowaniem się nie spieszyć -
    nawet jeśli przyjdzie pomieszkać w wynajmowanym (a ponieważ ludzie nakupowali, to i
    nadpodaż i ceny najmu spadają).

    Nigdy nie rozumiałem, po co ludzie remontują mieszkania pod swój gust, żeby je potem
    komuś niby drożej - nie tylko o cenę remontu, ale i dodatkowy zysk - sprzedać.
    Ale widocznie są dwa rodzaje kupujących - ja jakbym kupował z rynku wtórnego to tylko
    do wyczyszczenia i sam sobie urządzę. Póki co idzie to na tyle dobrze, że pierwsze
    sprzedałem po 6 latach prawie bez śladów zużycia z tym właśnie dodatkowym zyskiem, w
    cenie nowego ;>
    Ale w to, że ktoś trafi w mój gust, to nie wierzę.
    No, może jeden argument - jak trzeba od razu móc zamieszkać.
    Bo drugie udało się rekordowo wykończyć - od pierwszego obejrzenia w stanie
    "deweloperskim" do wprowadzenia się minęło 3,5 miesiąca - a wolne terminy majstrów to
    chyba Matka Boska nam zorganizowała - a majster kuchnię skończył na dzień przed
    przyjazdem ze szpitala z noworodkiem 3 tygodnie później...

  • 15. Data: 2019-10-09 22:45:59
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 09.10.2019 o 19:37, Robert Sierant pisze:

    > oto jestem ;-)
    >
    > za ile chcesz to mieszkanie kupić? potrzebujesz 100kzł, ale cena zakupu
    > rozumiem wyższa?
    >
    > max LTV to obecnie 90% (10% wkładu własnego, w niektórych bankach,
    > wystarczy)
    >
    > kredytu hipo na 1-2 lata nie dostaniesz czyli okres kredytowania taki,
    > aby zdolność wyszła + nie patrzysz na marżę tylko przede wszystkim, aby
    > było jak najmniej kosztów startowych
    >
    > aby policzyć zdolność musiałbym zadać kilka (dość osobistych) pytań,
    > jesteś gotowy?

    tak. I mam jeszcze jeden pomysł. Czy jeśli kilku członków rodziny (oni
    będą tam mieszkać) będzie miało wyrobione karty kredytowe, to moze jakoś
    łatwiej będzie? tzn jakby się jakimś cudem udało pospłacać karty to
    będzie zero procent. jak nie, to będzie 10% bez absolutnie żadnego
    kombinowania. moze mieszam niepotrzebnie. aha. no i tak po 1000zł
    miesięcznie to mógłbym spłacać.

    ToMasz

  • 16. Data: 2019-10-10 08:59:28
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 9 października 2019 22:10:21 UTC+2 użytkownik Dawid Rutkowski napisał:

    > Nigdy nie rozumiałem, po co ludzie remontują mieszkania pod swój gust, >żeby je
    potem komuś niby drożej - nie tylko o cenę remontu, ale i dodatkowy >zysk - sprzedać.

    Bo ludzie kupuja oczami
    Najtańsze panele podłogowe to 15-20zł/m2, stolarka wewnetrzna od 200zł komplet drzwi+
    futryna. Farba kosztuje grosze
    Więc inwestujesz w takie mieszkanie 1000-300zł a dzięi temu sprzedasz znacznie
    drożej.
    Mam kolegę który kilka lat temu kupił 6 ha ziemi od rolnika, podzielił je na 700
    metrowe działki i buduje tam domy.
    Aktualnie już chyba 25 jednakowych prawie domów tam stoi
    I on mi mówi ze domy sprzedaje w stanie developerskim(ale dość zaawansowanym,
    praktycznie tylko kafli nw łazienkach i kuchni nie ma) ale pierwsze co robi jak już
    roboty ziemne zakończy to stawia, płot, bramę na pilota, videodomofon, ładny trawnik
    i tuje.
    Ludziska kupują oczami i mówi że jak zainteresowani przychodzą to mniej ich
    interesuje jakość ocieplenia, użyte tam materiały itp a bardziej oczy cieszy ładny
    trawnik, videodomofon, brama na pilota i kominek
    Tak to własnie jest z "developerami". Ja bym w życiu od niego takiego domku nie kupił
    bo wiem jak on to buduje . Ale z tego co widze to na brak chętnych nie narzeka bo
    systematycznie nowe chałupy tam dobudowuje. Pewnie dlatego bo cena atrakcyjna- coś
    koło 300tys za domek kasuje.
    Najśmieszniejsze jest to ze on nawet dzisiaj jak buduje kolejne domy to do ogrzewania
    wstawia tam kotły na ekogroszek
    Gazu tam nie ma ale warunki pod pompę ciepła gruntową poziomą idealne a i pompy
    powietrzne przecież na dzisiaj mają ceny porównywalne z kotłami na ekogroszek. Koszt
    ogrzewania pompą ciepła tez niższy jak grochem a i bezobsługowa jest. Pytałem go o to
    i on mówi że dla niego to nie problem ale ludziska boja się grzania prądem bo mit że
    drogo i chętniej kupują domy z ekogrochem.
    Trochę zboczyliśmy z tematu wątku ale tak to jest z developerami i kupującymi

  • 17. Data: 2019-10-10 08:59:52
    Od: Robert Sierant <b...@x...pl>

    > Ale za to jest większa marża.

    no nic za darmo

    tu nie wystarczy zdolność kredytowa, trzeba jeszcze mieć wkład własny - i to 20%. To
    już nie czasy LTV 115%.

    > Da się, ale z dodatkowym ubezpieczeniem.
    > I nie w każdym banku.

    tak jak piszesz

> [...]
    >
    > Podobno bnp paribas - i to bez prowizji, do oszacowania pozostałe koszty startowe.

    ciężko oszacować parametry kredytu nie znając podstawowych danych np.
    LTV, w BNP na 90% kredytu nie dadzą

> [...]
    > A z drugiej strony - jest to 450zł/mc za 100k - a co to jest 100k przy zakupie
    mieszkania? Na jedną sypialnię ledwo starczy ;>

    miałem na myśli skąd taka wartość?
    100kzł na 30 lat to średnio 500 zł/m-c
    trzeba też pamiętać, że do raty nie zalicza się składek na
    ubezpieczenia, które często są wymagane

  • 18. Data: 2019-10-10 09:05:18
    Od: Robert Sierant <b...@x...pl>

    W dniu 2019-10-09 o 22:45, ToMasz pisze:

> [...]
    > będzie zero procent. jak nie, to będzie 10% bez absolutnie żadnego
    > kombinowania. moze mieszam niepotrzebnie. aha. no i tak po 1000zł

    chcesz kupić mieszkanie korzystając z limitów KK?

    z takim pomysłem jeszcze się nie spotkałem...wyciągniecie z KK 100kzł i
    po miesiącu to spłacicie?

    jeżeli się uda to faktycznie będzie za 0 zł...a jak nie to taniej
    wyjdzie limit w ror lub nawet jakaś gotówka

  • 19. Data: 2019-10-10 09:11:58
    Od: Robert Sierant <b...@x...pl>

    W dniu 2019-10-10 o 08:59, Kris pisze:

    > Mam kolegę który kilka lat temu kupił 6 ha ziemi od rolnika, podzielił je na 700
    metrowe działki i buduje tam domy.
    > Aktualnie już chyba 25 jednakowych prawie domów tam stoi

    kupił i od razu udało mi się je odrolnić i podzielić?

    żeby z taką inwestycją ruszyć trzeba mieć sporo kapitału i na początku
    bank nie pożyczy

    to nie wygląda tak różowo jak napisałeś

    znam takich (nawet kilku), którzy również kupili działki, ale niestety
    nie ma opcji, aby zmienić ich przeznaczenie i teraz mają zupełnie własne
    lasy, w których mogą sobie grzyby zbierać....i oczywiście umoczone po
    kilkaset tysięcy

  • 20. Data: 2019-10-10 09:37:02
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 10 października 2019 09:12:16 UTC+2 użytkownik Robert Sierant
    napisał:

    > kupił i od razu udało mi się je odrolnić i podzielić?
    Kupił kilka lat temu- strzelam ze w okolicach 2010 roku.

    > żeby z taką inwestycją ruszyć trzeba mieć sporo kapitału i na początku
    > bank nie pożyczy

    Aj no bez przesady to nie Stolyca;)
    Wtedy kupił po 7500zł za ha. Teraz ha ziemi w tej okolicy kosztuje 30000-40000zł
    W miarę szybko to odrolnił, podzielił i uzbroił(woda, prąd)
    Uzbrojenie w prąd praktycznie ZE finansuje, ryczałtowo trzeba tylko płacić 2tys od
    skrzynki z licznikiem. Wodociąg tez jakiś zabójczo kosztowny nie jest a robił to na
    swój koszt bo lokalne gminne wodociągi by zrobiły ale za lat kilka

    > to nie wygląda tak różowo jak napisałeś

    Człowieka znam od kilkudziesięciu lat a w tamtej gminie się urodziłem i ponad 30 lat
    mieszkałem. Pewne rzeczy w takich miejscach się szybciej załatwia

> [...]
    > nie ma opcji, aby zmienić ich przeznaczenie i teraz mają zupełnie własne
    > lasy, w których mogą sobie grzyby zbierać....i oczywiście umoczone po

    Nie dalej jak dwa tygodnie temu odkupiłem od spadkobierców udział 1/4 w 6000m2
    gospodarstwie rolnym w tamtej okolicy. Cała papirologie i zaświadczenie niezbędne do
    zakupu ziemi rolnej ogarnąłem w jeden dzień, Rok tylko czekałem na zmianę ustawy
    rolnej
    Aktualnie muszę jeszcze czekać 2tyg czy KOWR nie skorzysta z prawa pierwokupu. W
    planach mam odkupowanie pozostałych udziałów. Troche formalności z tym będzie bo
    spadkobierców trochę jest i porozrzucani po Polsce ale dam radę. Też będę z tego
    wydzielał kilka działek i nie spodziewam się większych problemów.