  • 101. Data: 2023-04-05 16:42:26
    Temat: Re: frankowicze
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 3 kwi 2023 o 09:06, J.F pisze:

    > Bank Anglii ma inne zdanie

    Jakie?

    > - albo tam inne przepisy, albo sie jakies
    > internauty dobrały.

    > W Polsce ... Getinowi kiedys zabraklo, i pozyczyl z NBP.

    Dlatego pożyczył od NBP -- bo mu zabrakło na udzielanie kredytów...
    Gdyby mógł pożyczać komuś więcej niż miał -- nie pożyczałby od NBP.
    Inna sprawa, że pożyczał od NBP, by część przekazać do NBP jako
    rezerwę... To jest pomoc... ;) Zamiast obciąć od razu głowę,
    najpierw obcinamy: palce rak, nóg, całe ręce itd... ;)

    > I wtedy jeszcze miał w miare znośną kondycją.

    Miał porąbanych pracowników -- co widać było aż nazbyt wyraźnie.
    (i co wykazywałem rozmowami z tymiż -- właśnie skasowałem te
    rozmowy, ale mogę je ponownie udostępnić)

    Teraz trochę podobnie zaczyna się z Millennium...

    > Ale tez część wydano.

    Te odłożyny to depozyty...

    > Na dywidenty i na inne zbytki.
    > Jak teraz sąd każe oddać, to może być problem dla banków,
    > a nawet dla całego systemu.

    > Takie dane sa publikowane. Np

    > https://strefabiznesu.pl/niepokojace-dane-polacy-prz
    ejadaja-swoje-oszczednosci-mamy-coraz-wiecej-oszczed
    nosci-niestety-ma-to-tylko-charakter-nominalny/ar/c3
    -17063781
    > "57 proc. Polaków posiada jakiekolwiek oszczędności. Średnia wartość
    > tych oszczędności to ponad 35 tys. zł, czyli nominalnie o 20 proc.
    > więcej niż rok temu
    > - jeśli jednak uwzględnimy inflację to można uznać, że poziom
    > posiadanych przez Polaków oszczędności istotnie się nie zmienił.

    > Oznacza to, że skonsumowaliśmy te oszczędności

    Nie zmienił -- nie skonsumowaliśmy, ale i nie dołożyliśmy...

    > całkiem nieświadomie - mówi nam ekspert."

    Czym jest inflacja? -- jest co najmniej kilka różnych...
    (różne bazowe, konsumencka, producencka...)

    > IMO - ekspert cos kiepsko mówi.

    Skrótowo -- do tej pory powiększaliśmy
    (skoro mamy aż ;) 35 kpln -- 5 średnich krajowych odłożonych
    na: czarną godzinę; wesele i posag córki; emeryturę...)
    oszczędności, teraz nie zwiększyliśmy...

    > Ale w obliczu inflacji nalezy konsumowac oszczednosci :-)

    Już ,,ustalaliśmy'' -- inflacja towarzyszy nam nieustannie
    od zarania dziejów...

    > Ropę?
    > Zobacz po ile teraz musi kupowac.

    Możesz pokazać... Ile przed, ile teraz, ile ,,jutro'' może płacić...

    > Albo bylyby mniejsze.

    Może źle napisałem -- nie byłoby wielu m^2... ;)

    > Albo budowaliby bez kredytu ... i dzis mury by stały.

    Rosłyby, rosły i rosły... I łańcuch kołysałby się u nóg... ;)

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'.`\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,n

  • 102. Data: 2023-04-05 17:37:15
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 3 kwi 2023 o 22:59, Krzysztof Halasa pisze:

    > To jest raczej mniejszy problem. Istnieje, bo np. Polacy używają
    > starszych (= droższych) technologii, ale bez przesady. Można mierzyć
    > produktywność poziomem cen - jasne jest, że jeśli ceny np. usług
    > w Polsce są niższe (bo płace są niższe, więc także koszty są niższe
    > itd), to tak policzona produktywność będzie niższa - nawet, jeśli
    > jakość i ilość usług będzie taka sama jak w "droższym" państwie.

    Produktywność zależy od różnych czynników, w tym także od takich:
    - uczciwości (można coś dobrego wyprodukować i niepoprawnie zapakować)
    - wiedzy (tysiąc lat temu nie było dzisiejszej wiedzy, ale i dziś nie
    każdy może wykorzystać zdobycze nauki czy techniki)
    - techniki (napomknąłem wyżej) czy technologii
    (braki kapitałowe i nie tylko -- czasami zahaczamy o obronność)
    - organizacji pracy czy życia w ogóle (w Polsce można wypracować
    majątki samym umniejszaniem ludzkiej głupoty/niegospodarności)

    Nierzadko Polakom potrzebny jest Wielki Piotr ucinający rękawy
    bojarom czy obcięcie kołtuna... [akurat tu byłbym ostrożny, bo
    obcinanie kołtunów ponoć prowadzi do nuklearnych konfliktów...]

    > Ludzie działający w trudnych warunkach są raczej zdolniejsi
    > (lepiej przystosowani).

    Co chyba oczywiste. Gdyby nie byli lepiej przystosowani niż
    bliźni żyjący w luksusach -- umarliby... Więc jeśli już żyją
    w trudach warunkach, muszą być lepiej przystosowani...

    - jeśli zwierzę wije gniazdo na wysokim drzewie,
    musi mieć możliwość sięgania tejże wysokości...

    > Zapewne. Także np. duże bariery np. prowadzenia działalności - taka
    > osoba jest uznawana przez państwo za rodzaj przestępcy.

    - pielęgnacja tak zwanych pracowników (sądy pracy itd.)
    których praca niekiedy jest ujemnej wartości
    - dogniatanie pracodawców (ZUS, BHP... tu można pisać epopeje)

    > Skomplikowany system prawny.

    Co najmniej!!! Choćby zwykłe składki ZUS -- pisane przez ludzi,
    którzy nawet w prostej arytmetyce są słabi... Albo pracują na
    szkodę społeczeństwa?... Czyli są przestępcami?... Może jednak
    załóżmy ich dobrą ;) wolę i słabą kondycję umysłową... ;)

    Weźmy społeczne składki ZUS: chorobową, wypadkową, emerytalną
    i rentową... Jakże dziwnie są wyliczane... Bez jakiejkolwiek
    straty można kila składek zamienić w jedną i można zmienić
    podstawę liczenia... Dlaczego rządzący tego nie czynią?

    - albo pracują na szkodę społeczeństwa
    (więc warto ich osądzić i wsadzić do ciupy)
    - albo nie znają podstawowych praw arytmetyki
    (dziwne, ale korzystniejsze niż zła wola...)

    MMorawiecki i jego Spółka zoo ;) mogą wybrać -- ciupa albo zwyczajna
    nieumiejętność... ;) Może MMorawiecki powinien zajrzeć do Googla?...

    Mnożenie jest rozdzielne względem dodawania, bo
    a?(b+c) = a?b + a?c
    Ta rozdzielność zachodzi też z lewej strony
    (bo mnożenie jest przemienne),
    (b+c)?a = b?a + c?a
    Mnożenie jest rozdzielne względem odejmowania, bo
    a?(b-c) = a?b - a?c

    Nie można zdrowotnej składki wymieszać obliczeniowo ze społecznymi,
    ale społeczne można -- choćby częściowo, bo przykładowo wypadkowej
    nie można... Można by było, gdy odrzucić głupoty -- ale to już
    wyższy ;) poziom reform... [Wanda może mnie tutaj zapytać
    o pogodę w Republice Komi? -- jak zapytała Andrzeja Witosa...]

    Można oczywiście zreformować także zdrowotną...
    Koszty uzyskania... Itd...

    > Wszyscy ludzie są pozostawieni sami sobie, zaufanie do państwa jest
    > zerowe.

    Nikłe albo zerowe... Niestety!!! [jakąś nadzieję niesie tu wstąpienie
    Finlandii do NATO -- i ogólna finlandyzacja, czyli chyba w tym wypadku
    chyba zbrojenie zwykłych ludzi... dlaczego tylko ZZiobro i JKaczyński
    mają mieć pod ręką tak zwanego gnata?... w imię jakich racji ograniczać
    innym/pozostałym ludziom dostęp do tychże argumentów?... skoro władcy
    uznali te argumenty za dobre -- może warto uznać ogólnie?...]

    > to wynika z podporządkowania gospodarki polityce.

    Oraz z nieudolności władców...
    DTusk nieco umiejętniej krył swe łajdactwa niż obecni władcy...

    > Populizm na użytek wewnętrzny.

    > Obawiam się że to czubek góry lodowej.

    Niestety -- podzielam Twe obawy...

    > Chętnych na kasę jest bardzo wielu.

    Nic złego nie dostrzegam w pożądaniu kasy -- ale dlaczego
    nie można tejże kasy pozyskiwać sprawiedliwie/uczciwie?...
    Dlaczego nie możemy odrzucić sztandarów typu:
    nikt nam nie wmówi, że białe jest białe a czarne jest czarne...

    Bogacenie się jest (wg mnie) prawem (a nawet obowiązkiem) każdego
    człowieka, ale -- KAŻDEGO człowieka, czyli nie można bogacić się
    kosztem biednienia innych ludzi... Trzeba bogacąc się -- bogacić
    innych... Należy budować (i egzekwować) prawa bogacące ludzie bez
    czynienia innych ludzi biedniejszymi... Może to niezbyt zręcznie
    zapisałem, ale jakoś brak mi natchnienia...

    Moim zdaniem potrzebne jest wychowanie w zwykłej uczciwości...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 103. Data: 2023-04-05 17:37:36
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > rezerwę... To jest pomoc... ? Zamiast obciąć od razu głowę,
    > najpierw obcinamy: palce rak, nóg, całe ręce itd... ?

    Bowiem to jest zagadnienie topologiczne. Zamiast pisać o odcinaniu głowy
    - które jak wiadomo jest śmiertelne - piszemy o odcięciu kończyn z
    tułowiem.

    Jednym ze sposobów złapania lwa na pustyni jest zamknięcie się samemu w
    klatce. W końcu uwięzienie lwa polega na odizolowaniu go od siebie :-P>
    > Miał porąbanych pracowników -- co widać było aż nazbyt wyraźnie.
    > (i co wykazywałem rozmowami z tymiż -- właśnie skasowałem te
    > rozmowy, ale mogę je ponownie udostępnić)
    > Teraz trochę podobnie zaczyna się z Millennium...

    To, co robią pracownicy przeważnie wynika nie z ich pomysłów, a jakiś
    względów służbowych. Względów, których klienci nie dostrzegają.

    > Te odłożyny to depozyty...

    Depozyty nie pokryją w tym wypadku strat.

    --
    Robert Tomasik

  • 104. Data: 2023-04-05 18:01:30
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 4 kwi 2023 o 23:17, Robert Tomasik pisze:

    > Tylko, że ludzie mogą iść gdzie indziej po kredyt.

    Po rozum do głowy? Dom o powierzchni 70 m^2 można zbudować bez zbędnych
    pozwoleń?... Dlaczego tylko 70?... Bo do niedawna było 35 z możliwością
    rozbudowy do 70?... Dlaczego nie 100, 150, 200?... Po co ludzi zgniatać
    w zatłoczonych miastach? By mieli bliżej do pracy? -- coraz częściej
    zdalnej, via net...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 105. Data: 2023-04-05 18:11:19
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 5 kwi 2023 o 17:37, Robert Tomasik pisze:

    > Jednym ze sposobów złapania lwa na pustyni jest zamknięcie się samemu w
    > klatce. W końcu uwięzienie lwa polega na odizolowaniu go od siebie :-P>

    Akurat tak czynią płetwonurkowie bawiący się z groźnymi rekinami.

    > To, co robią pracownicy przeważnie wynika nie z ich pomysłów, a jakiś
    > względów służbowych. Względów, których klienci nie dostrzegają.

    Cóż za względy nakazują udawanie Greka -- niedostrzeganie jaskrawego
    problemu? Jeden z białostockich oddziałów PZU zatrudniał kiedyś
    inspektora Kwiatkowskiego -- celowo wikłającego proste sprawy...
    LCzarnecki chwytał się podobnych metod? -- tylko pytam.

    > Depozyty nie pokryją w tym wypadku strat.

    Są za małe? Czy zbyt dobrze chronione?...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 106. Data: 2023-04-05 18:18:22
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > rozbudowy do 70?... Dlaczego nie 100, 150, 200?... Po co ludzi zgniatać
    > w zatłoczonych miastach? By mieli bliżej do pracy? -- coraz częściej
    Budowa bez "zbędnych" Twoim zdaniem pozwoleń ma kilka wad, o których
    pomysłodawca ne pomyślał. Przykładowo tu koło mnie powstał blok
    mieszkalny. Miał pozwolenie, ale w miejsce projektu przyłączy
    kanalizacji, czy prądu wpisano, że "zrobi się to później". Stoi 30 lat -
    tu możesz sobie go obejrzeć: https://goo.gl/maps/hx5QYEr8W5CMc4qaA.
    Wzniesiono go w latach 80-tych. Autor pomysłu odsiedział swoje 8 (chyba)
    lat za oszustwo i teraz prowadzi firmę doradczą dla inwestorów.

    Nie po to ludzie studiują budownictwo, by każdy budował jak chce i gdzie
    chce. Zagadnienie tylko z pozoru jest banalne. Potem ludzie miewają
    różne problemy.
    --
    Robert Tomasik

  • 107. Data: 2023-04-05 18:32:29
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > inspektora Kwiatkowskiego -- celowo wikłającego proste sprawy...
    > LCzarnecki chwytał się podobnych metod? -- tylko pytam.

    Praca w banku, to nie służba. Głównym celem tego pracownika jest
    dostanie pensji, a najlepiej jeszcze powiększonej o premię. Większość
    tych pracowników będzie Ci pomocnymi tylko o tyle, o ile pozwoli im to
    na uzyskanie większej premii. Spróbuj do tego podejść w ten sposób.

    Oczywiście raz na jakiś czas trafi się pracownik, który "pełni misję",
    ale to ne jest dzisiaj standard. Teraz "młodzież" jest inna. Po za tym
    musisz pojąć, ze im płaci bank, a nie Ty. To czyjego interesu mają
    pilnować? Jak widzę reklamę czegoś, to ja pierwsze się zastanawiam, na
    czym oni chcą zarobić na pokrycie kosztów tej reklamy. Tylko ja mam taką
    profesję, jak mam i zdaję sobie sprawę że wszechobecnego "oszustwa".

    Przy czym po prostu trzeba to dostrzegać i z tym żyć, bo ono jest
    wpisane w nasze realia. Gdyby właściciel sklepu zaczął sprzedawać Ci
    chleb w cenie, w jakiej kupuje z piekarni - by na Tobie nie zarabiać -
    to byś szybko musiał osobiście do piekarza jechać, bo sklep by splajtował.

    Przykładowo mnie śmieszy czasem, jak ludzie szukają, w którym banku są
    mniejsze prowizje. Moze i są lokalnie mniejsze, ale w całym rozrachunku
    i tak wyjdzie na jedno. Jak jest niższy koszt utrzymania rachunku, to
    gdzie indziej Cie skroją na prowizji. To ja już czasem wolę wiedzieć,
    ile płacę.

    --
    Robert Tomasik

  • 108. Data: 2023-04-06 02:17:33
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 4 kwi 2023 o 11:08, _Master_ pisze:

    M> Jak mam z Tobą rozmawiać jeśli nie przyjmujesz do wiadomości FAKTÓW?

    Jak z *Tobą* rozmawiać? -- JF zadał Ci proste pytanie:

    na które nie udzieliłeś odpowiedzi...

    Urnowe poparcie (bądź brak tegoż) dopiero zobaczymy...

    -=-

    Aby było jasne -- ani nie neguję, ani nie potwierdzam tego poparcia...

    -=-

    PiS wg mnie jest lepszym sojusznikiem USA niż KO/PO -- dlatego raczej ;)
    obecnych wyborów (kontekstem których jest otwarta, poważna, brutalna
    wojna) PiS przegrać nie może z KO/PO a innych wielkich zagrożeń PiSu
    nie ma... (czego żałuję!) Ale czy rzeczywiście PiS ma wielkie poparcie
    w kraju? -- obaczym. Postawa duchowieństwa też jest bardzo ważna -- tu
    raczej PiS konkurencji nie ma.

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 109. Data: 2023-04-06 02:27:06
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 4 kwi 2023 o 12:41, J.F pisze:

    > No coz, jak masz kredyt, to myslisz "a niech banki upadają".

    Syndyk odbierze... :)

    > Jak masz oszczednosci, to odwrotnie.

    Jak masz poukładane w głowie i w życiu -- nie chcesz bankowych plajt?...

    > Przy czym nawet w UE te banki upadają, ale niewidocznie dla klienta.

    Jak Idea i GetOut?...

    > Za to widocznie dla banku/włascicieli.

    Niespodziewanie ludzie dowiedzieli się, że nie są deponentami, ale
    współwłaścicielami GetOutu... Jak z suwerenem -- jest aż suwerenem!
    Jest aż współwłaścicielem!

    --

  • 110. Data: 2023-04-06 15:34:30
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 5 Apr 2023 18:01:30 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

> [...]
    > rozbudowy do 70?... Dlaczego nie 100, 150, 200?... Po co ludzi zgniatać
    > w zatłoczonych miastach? By mieli bliżej do pracy? -- coraz częściej

    wychodzi na to, ze 70 bo
    a) zeby im sie w d* nie przewrocilo
    b) zeby ich oblozyc podatkiem potem ... np energetycznym.