  • 1. Data: 2023-03-24 14:07:02
    Temat: Bank i ważność DO
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Pamiętam, że kiedyś przez ileś lat miałem nie uaktualniony dowód w banku
    (i to nie jednym) i nic się złego nie działo.

    Syn przegapił, że DO traci ważność (pierwszy raz w życiu mu się to
    przytrafia) i nagle mBank go odciął od możliwości korzystania z jego kasy.
    Ma ważny paszport. Jak z kimś tam z banku rozmawiał to się dowiedział,
    że: 'Jakby od samego początku był wpisany i dowód i paszport to co
    innego, ale tak to nic się nie da zrobić'.

    Tak to teraz działa, czy może konsultant nie wszystko wiedział?

    Banki teraz mogą/muszą z tak błachego powodu nagle odciąć człowieka od
    pieniędzy?
    Powód według mnie błachy, bo przecież wiadomo, że osoba dalej jest tą
    samą osobą a hasło nie ulega jakiemuś automagicznemu upublicznieniu w
    dniu końca ważności dokumentu czyli bezpieczeństwo operacji jest takie
    jak było.

    Skoro banki mają obowiązek traktowania klientów jak głuków i tłumaczyć
    każdemu, że kursy walut się zmieniają i że zmienne oprocentowanie
    kredytów jest zmienne to może mają też obowiązek uwzględniać nie tylko
    głupotę ale i zapominalstwo i z odpowiednim wyprzedzeniem przypominać,
    że dowód przestanie być ważny, a jak nie to może jakaś kara, a dla
    klienta odszkodowanie...

    Ostatnio coraz więcej widzę argumentów, aby wrócić do gotówki, jak za
    starych dobrych czasów.
    P.G.

  • 2. Data: 2023-03-24 15:17:15
    Temat: Re: Bank i ważność DO
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Cóż, jak ktoś się na mbąk upiera to potem tak ma.
    A zablokowali mu tylko ST/apkę czy również kartę?

    Hmm, w sumie zainspirowałeś mnie do przeprowadzenia testów na to,
    w których bankach można mieć jednocześnie dowód i paszport.
    Zacznę oczywiście od mbąka - bo coś nie wierzę, że można mieć oba.

    A, i właściwie jaka byłaby recepta na odblokowanie?
    Iść gdzieś z paszportem (i tak dobrze, że jest, w starym mbąku, gdzie się konto
    otwierało zwykłym listem wrzucanym do skrzynki - to były czasy! - nie było,
    chyba że do Łodzi ;) ?
    Najpierw załatwić nowy dowód - bo jednak tylko dowód?
    Czy póki co nic nie wiadomo?

    I dobra rada dla syna - mieć min. 3 banki z ROR, w tym zagraniczny (polecam N26),
    oraz jeszcze kredytówkę w innym banku.

    A jak już jesteśmy przy głupotkach, to żeby nie zaśmiecać listy wątków wspomnę krótko
    o dwóch ostatnich związanych z powyższym akapitem.

    N26 - żona wykasowała z telefonu, no to wczoraj walka, żeby przywrócić.
    Hmm, apka zainstalowana, ale działa tak jak przeglądarka - przy logowaniu trzeba
    potwierdzić
    na "sparowanym telefonie" albo przepisać SMS.
    No dobra, odnalazłem, gdzie się robi "parowanie", przychodzi mail, z samozaparciem
    otwieram
    go na tym samym telefonie - bo tak kazali - i klikam w link, a ten mi, że "e-mail
    niedobry".
    No kurtałka, 3 razy?
    Dobrze, że andorid to nie m$, więc pomyślałem, ze może to wina firefoxa, więc
    przesiadka na chrome.
    I jednak bingo - chrome po kliknięciu w link pyta, w której apce go otworzyć - w
    chrome, firefox czy... N26.
    No to z głupia frant biorę N26 - i okazało się to słusznym wyborem.
    Czy to ja mam za ciasny umysł?

    A drugie to "rozkładanie na raty" transakcji KK w citku.
    Jako że z powodu pobytu na feriach przeszło mi koło nosa 50zł za takie "rozłożenie" w
    promocji,
    zajrzałem sobie, jak to wygląda.
    citek z jakiegoś dziwnego powodu umieszcza na liście możliwych do "rozłożenia"
    transakcji
    wszystkie spełniające jeden warunek - ponad 100zł.
    Nieważne, że są dawno spłacone (jedynie rozróżnia "billed" - to te, co już był dla
    nich wyciąg - i "unbilled").
    Ciekawe, jaki byłby efekt "rozłożenia" spłaconej transakcji - nadpłata karty?
    Jako że to w citku jest zagrożone karą, to się można naciąć.
    No ale mimo wszystko nie jest to tak łatwe - po wybraniu i kliknięciu "rozłóż na
    raty" wyskakuje błąd ;>
    Telefon fajny przyszedł, karta do zamknięcia - choć to nie takie proste, ten dział w
    citku pracuje tylko 8-20.

  • 3. Data: 2023-03-24 17:06:14
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:tvk79g$qmv$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    user Piotr Gałka pisze tak:

    > Ostatnio coraz więcej widzę argumentów, aby wrócić do gotówki, jak
    > za starych dobrych czasów.

    Zawsze trzeba mieć te 50k pod parkietem w razie czego.
    Takie czasy.

    --
    Piotrek

    Grosz do grosza i bedzie kokosza

  • 4. Data: 2023-03-24 17:07:02
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:95fbe4e3-7028-47b7-8d6a-4598f981c282n@googlegr
    oups.com>
    user Dawid Rutkowski pisze tak:

    > Hmm, w sumie zainspirowałeś mnie do przeprowadzenia testów na to,
    > w których bankach można mieć jednocześnie dowód i paszport.

    Najgorsze jeśli komuś sie kończą w pobliżu siebie.

  • 5. Data: 2023-03-24 18:01:25
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 24 marca 2023 o 17:04:40 UTC+1 PiteR napisał(a):
    > in <news:tvk79g$qmv$1$Piotr...@news.chmurka.net>
    > Zawsze trzeba mieć te 50k pod parkietem w razie czego.
    > Takie czasy.

    Takie czasy zawsze były.
    Ale lepiej nie w postaci papieru a złota.
    Trza brać przykład z parafii KK.
    Jedyna organizacja trwająca 2k lat - imperium romanum może się schować (inna sprawa
    że była to jedna z przyczyn upadku, ale klimat bardziej) - choć jak policzyć z
    Bizancjum no to pi*oko równo.

  • 6. Data: 2023-03-24 18:06:34
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 24 marca 2023 o 17:05:29 UTC+1 PiteR napisał(a):
    > in <news:95fbe4e3-7028-47b7...@googlegroups.com>
    > Najgorsze jeśli komuś sie kończą w pobliżu siebie.

    To trzeba rozfazować.
    DO taniej, ale musi być powód - hmm, za "zgubienie" może być kara, w "kradzież"
    trzeba wciągać policur, a to brzydko pachnie.
    No ale nie trzeba kombinować, teraz można "na żądanie" bo z chipami dają.
    A jak już taki masz no to trzeba 140zł na nowy paszport wybulić - tu lepiej nie
    "gubić", za to jest 500 czy 700 nawet.
    Mi się DO kończy za rok, ciekawe czy znów będzie jazda z odciskami - paszport mam
    bez, komputer nie dał rady (twierdzenie "nie jestem man in black" to oksymoron, chyba
    że masz tą migaczkę-kasowaczkę ;)

  • 7. Data: 2023-03-24 18:32:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 24 Mar 2023 14:07:02 +0100, Piotr Gałka wrote:
> [...]
    > samą osobą a hasło nie ulega jakiemuś automagicznemu upublicznieniu w
    > dniu końca ważności dokumentu czyli bezpieczeństwo operacji jest takie

    Cos mi chodzi po glowie, ze powołują sie na jakies przepisy, ze
    rzekomo maja taki obowiązek.
    Ale paszport tez wygasa :-)

> [...]
    > głupotę ale i zapominalstwo i z odpowiednim wyprzedzeniem przypominać,
    > że dowód przestanie być ważny, a jak nie to może jakaś kara, a dla

    A jestes pewien, ze nie przypominał?
    Ewentualnie, ze przypominał przez pół roku po dacie waznosci?

    > Ostatnio coraz więcej widzę argumentów, aby wrócić do gotówki, jak za
    > starych dobrych czasów.

    A to swoja drogą. Roznie z tymi bankami bywa.
    Albo z hackerami. Albo z komornikami ...

    J.

  • 8. Data: 2023-03-24 19:21:56
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Cóż, jak ktoś się na mbąk upiera to potem tak ma.
    > A zablokowali mu tylko ST/apkę czy również kartę?

    Nie wiem. Żona z nim rozmawiała i zapewne nie zapytała, a ja też nie
    pytałem.
    Nawet nie wiem czy on ma kartę, czy może wszystko blikiem.
    Nie mam czasu ogarnąć swoich kont a co dopiero zajmować się dalszym
    otoczeniem.
    Dowód nie ogarniania - ostatnio wtopiłem - miałem przez 2 miesiące
    trochę więcej kasy (rozliczenie spadku). Poszukałem po bankach w których
    mam konta i otworzyłem w Aliorze super oszczędnościowe. Wtedy było 7%
    (do 200k), ale jeden z warunków - jedna wpłata w miesiącu z innego banku.
    No i w pierwszym pół miesiącu była ta wpłata tej głównej kwoty.
    A w drugim (jedynym w którym pieniądze były cały miesiąc na koncie)
    przegapiłem i na pewno było znacznie mniej niż 7%.

    Ja po prostu gdzieś od września jestem w takim młynie, że się nie mieści
    w głowie. Sporo przesadzając można by powiedzieć, że staramy się w ciągu
    jak najkrótszego czasu powtórzyć wszystko co robiliśmy w ostatnich 10
    latach.
    Część tych robót chwilowo została odroczona dzięki temu, że kolega kupił
    od spekulanta chyba dwie setki scalaków po chyba 70 Euro (normalna cena
    25zł). Nawet nie dopytywałem szczegółów - ważne, że coś zostało
    wykreślone z 'na wczoraj'.

    > Hmm, w sumie zainspirowałeś mnie do przeprowadzenia testów na to,
    > w których bankach można mieć jednocześnie dowód i paszport.
    > Zacznę oczywiście od mbąka - bo coś nie wierzę, że można mieć oba.

    Ja w ogóle pierwsze usłyszałem, że można mieć oba.

> [...]
    > chyba że do Łodzi ;) ?
    > Najpierw załatwić nowy dowód - bo jednak tylko dowód?

    Do mnie dotarła informacja, że jedyne co może zrobić to założyć drugie
    na paszport. Ale ja nie byłbym taki pewny, bo jak bank ma gdzieś, że
    jedna osoba to jedno konto to się może okazać, że jednak się nie da.

    > I dobra rada dla syna - mieć min. 3 banki z ROR, w tym zagraniczny (polecam N26),
    > oraz jeszcze kredytówkę w innym banku.

    Może kiedyś.

> [...]
    potwierdzić
    > na "sparowanym telefonie" albo przepisać SMS.

    Ja na szczęście nie mam jeszcze żadnych apek. Bo mogę nie mieć.

    > A drugie to "rozkładanie na raty" transakcji KK w citku.
    > Jako że z powodu pobytu na feriach przeszło mi koło nosa 50zł za takie "rozłożenie"
    w promocji,

    Nie wiem nawet które rozłożenie byłoby w promocji, a które nie.
    Citek mi się podobał, że w razie potrzeby mają ich bankomat z którego
    można wypłacić też Euro. A teraz w Gdańsku nie ma żadnego.
    P.G.

  • 9. Data: 2023-03-24 19:30:01
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 24.03.2023 o 14:07, Piotr Gałka pisze:
> [...]
    > klienta odszkodowanie...
    >
    > Ostatnio coraz więcej widzę argumentów, aby wrócić do gotówki, jak za

    Przechodziłem to. Odporni na wszelkie argumenty, że ja to nadal ja i
    nieważny DO niczego nie zmienia.
    Zażyczyłem sobie też podstawy na jakiej zablokowali dostęp do środków.

    Wysłali jakiś punkt z regulaminu, który moooocno naciągając zastosowali
    jako podstawę.

    Zdaje się, że musiałem odwiedzić marmurek.
    Na szczęście miałem na parterze mojego miejsca pracy.

    --
    Pete

  • 10. Data: 2023-03-24 19:31:48
    Od: jo44 <j...@T...PRECZ.o2.pl>

    W dniu 24.03.2023 o 17:07, PiteR pisze:

    > Najgorsze jeśli komuś sie kończą w pobliżu siebie.

    A to tak trudno zrobić coś na czas (znaczy się
    zaktualizować dowód w terminie)??