  • 21. Data: 2002-02-19 11:49:43
    Temat: Re: bezpieczenstwo kart...
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "mops" <m...@v...pl> writes:

    > Duzo sie tu mowi i mowilo o bezpieczenstwie kart platniczych. Tak sobie
    > sledzilem te dyskusje i zrobilem maly experyment. Po odebraniu na
    > poczatku stycznia tego roku karty wypuklej WBK i electron WBK (obie
    > VISA) nie podpisywalem iich na odwrocie.
    > Sa czyste i dziewicze.
    > Wykonalem juz tymi kartami ze 30 operacji ktore byly potwierdzane moim
    > podpisem i jak na razie NIC! Zero reakcji kasjerek. Nie ma podpisu
    > mojego na odwrocie a kasjerki to totalnie wali.

    Ich blad. Jakby im szef po premii pojechal, to by przestalo.

    > Wczesniej jakos sie nie przejmowalem tematem bezpieczenstwa transakcji
    > kartami ale teraz to powiem szczerze jestem lekko przerazony...

    Ale nie jestes tym szefem?

    > Chyba z wypuklych calkiem zrezygnuje (bede trzymal je w domu) a
    > elektronami bede placil (tylko w razie kradziezy ktos mi konto wyczysci
    > i debetu nie zrobi... tylko).

    Ladne mi tylko.

    Tak czy owak, dla Ciebie akurat niebezpieczenstwo zwiazane z brakiem
    podpisu jest minimalne - tzn. podpisanie karty niewiele zmienia
    w przypadku kradziezy i braku szybkiego zastrzezenia.

    > BTW co bedzie jak ktos sie w konu kapnie ze nie ma podpisu na karcie?
    > zatrzyma karte?

    Kaze podpisac, albo odmowi przyjecia zaplaty w taki sposob.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 22. Data: 2002-02-19 12:01:08
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    <e...@p...onet.pl> writes:

    > Z niepodpisana karta istnieje jeszcze jedno ryzyko.Otoz jesli wpadnie w lapy
    > zlodzieja to on moze ja sam podpisac i pozniej identycznym stylem rachunki a
    > wtedy zadna kasjerka sie nie zorientuje :(( jesli nie poprosi o PIN.

    I co z tego.

    Dla sklepu moze to byc wiekszy problem - posiadacz karty moze natluc
    transakcji podpisujac sie jako kaczor donald, jak go w koncu zmusza
    do podpisania (pewnie nigdy, nawet nie wiem czy taka procedura jest
    przewidziana w centrach karcianych), to wtedy podpisze zupelnie inaczej
    i sklepy moga sie bujac po sądach z grafologami itp (zakladajac
    oczywiscie, ze dostana dane posiadacza karty, co jest mocno watpliwe,
    oraz jesli prokurator nie potraktuje tego jako przestepstwo i nastepnie
    jesli nie umorzy dochodzenia).

    Ew. zamiast momentu zmuszenia do podpisania mozna wyobrazic sobie
    zastrzezenie w koncu karty przez bank ze wzgledu na zbyt duza ilosc
    reklamacji (w takim przypadku jasne dla banku jest, ze ktos posluguje
    sie kopia karty).
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 23. Data: 2002-02-19 17:20:31
    Od: "mops" <m...@v...pl>

    > Hehe, za granica MUSISZ miec wypukla.

    > Kaze Ci sie podpisac.

    Za granica nie przyjmuja electronow? hmm

    Kaze mi sie podpisac? Tez o tym myslalem ale mnie to bardzo
    rozsmieszylo. Niby co to da? Jak bede zlodziejem to sie podpisze na
    karcie i na wydruku.
    Wyzej ktos napisal ze powinni w banku kazac sie podpisywac od razu na
    karcie. Pewnie powinni.
    Ale moj post zmierzal do czego innego - do tego ze podpis jest ZADNYM
    zabezpieczeniem w naszym kraju. Po prostu ZADNYM.
    I to mnie niestety najbardziej martwi.

    --
    Jutro moze bedzie, wczoraj juz na pewno bylo
    mamy tylko dzien dzisiejszy, zyjmy teraz, zyjmy chwila.

  • 24. Data: 2002-02-20 12:07:25
    Od: "Jaroslaw Popiel" <j...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "Krzysztof Halasa" <k...@d...pm.waw.pl> napisal w wiadomosci

    > Kaze podpisac, albo odmowi przyjecia zaplaty w taki sposob.

    kaze podpisac - wczoraj wyciagnolem ze skrzynki VC z Multi - aktywowalem po
    dordze i poszedlem do sklepu - pani stwierdzila ze nie podpisana i dala mi
    dlugopis zebym ja mogl podpisac.

    --
    JaKi

  • 25. Data: 2002-02-20 18:53:37
    Od: "Maciej Loret" <m...@p...com>

    Witam.

    > Hehe, za granica MUSISZ miec wypukla.

    Tzn. sprawdzaja celnicy??? I jak nie masz, to wio do domu??? ;)))

    Wypukla jest znacznie bardziej przydatna, ale plaska mozna uzywac rownie
    dobrze - sprawdzalem w kilku krajach na zachod i poludnie od Polski.

    Pozdrawiam,
    Maciej Loret
    m...@p...pl

  • 26. Data: 2002-02-23 10:29:57
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On Mon, 18 Feb 2002 21:29:49 +0100, "mops" <m...@v...pl> wrote:

    >. Szmal przynajmniej sobie po UV
    >wsadza a na karcie podpisu moze nie byc a i tak akceptuja.

    Karty tez czasem sie pod UV wsadza :-). Wszystkie wypukle i czesc
    plaskich swieci.
    --
    Wojtek Frabinski ICQ 50443653
    w...@a...net.pl