  • 1. Data: 2002-02-18 18:52:48
    Temat: bezpieczenstwo kart...
    Od: "mops" <m...@v...pl>

    Duzo sie tu mowi i mowilo o bezpieczenstwie kart platniczych. Tak sobie
    sledzilem te dyskusje i zrobilem maly experyment. Po odebraniu na
    poczatku stycznia tego roku karty wypuklej WBK i electron WBK (obie
    VISA) nie podpisywalem iich na odwrocie.
    Sa czyste i dziewicze.
    Wykonalem juz tymi kartami ze 30 operacji ktore byly potwierdzane moim
    podpisem i jak na razie NIC! Zero reakcji kasjerek. Nie ma podpisu
    mojego na odwrocie a kasjerki to totalnie wali.
    Wczesniej jakos sie nie przejmowalem tematem bezpieczenstwa transakcji
    kartami ale teraz to powiem szczerze jestem lekko przerazony...
    Chyba z wypuklych calkiem zrezygnuje (bede trzymal je w domu) a
    elektronami bede placil (tylko w razie kradziezy ktos mi konto wyczysci
    i debetu nie zrobi... tylko).

    BTW co bedzie jak ktos sie w konu kapnie ze nie ma podpisu na karcie?
    zatrzyma karte?

    --
    Jutro moze bedzie, wczoraj juz na pewno bylo
    mamy tylko dzien dzisiejszy, zyjmy teraz, zyjmy chwila.

  • 2. Data: 2002-02-18 19:17:06
    Temat: Re: bezpieczenstwo kart...
    Od: "Marek J" <m...@i...pl>

    Użytkownik "mops" <m...@v...pl> napisał w wiadomości
    > Wykonalem juz tymi kartami ze 30 operacji ktore byly potwierdzane moim
    > podpisem i jak na razie NIC! Zero reakcji kasjerek. Nie ma podpisu
    > mojego na odwrocie a kasjerki to totalnie wali.

    Smutne, ale prawdziwe i niestety bardzo powszechne.

    > BTW co bedzie jak ktos sie w konu kapnie ze nie ma podpisu na karcie?
    > zatrzyma karte?

    Nie, może jedynie odmówić wykonania transakcji, może też Cię wylegitymować.
    Kartę można zatrzymać tylko na wyraźne polecenie centrum autoryzacyjnego
    (wyrażone np. przez telefon lub poprzez terminal POS), kasjer sam nie może
    podjąć takiej decyzji.

    Marek
    /- Ekonomia Gnomów Gaciowych:
    /- Faza 1: zdobyć gacie
    /- Faza 3: Zysk

  • 3. Data: 2002-02-18 19:22:27
    Od: "mops" <m...@v...pl>

> [...]
    autoryzacyjnego
    > (wyrażone np. przez telefon lub poprzez terminal POS), kasjer sam nie

    Moze mnie wylegitymowac kasjerka?
    Na pewno nie...

  • 4. Data: 2002-02-18 19:39:50
    Od: "mops" <m...@v...pl>

    > wItam :)
    > Z niepodpisana karta istnieje jeszcze jedno ryzyko.Otoz jesli wpadnie
    w lapy
    > zlodzieja to on moze ja sam podpisac i pozniej identycznym stylem
    rachunki a
    > wtedy zadna kasjerka sie nie zorientuje :(( jesli nie poprosi o PIN.
    > Szacuneczek
    > Adam

    A powiec mi co to za roznica jak z niepodpisana karta zrobilem juz
    okolo 30 operacji wymagajacej potwierdzenia podpisem?

  • 6. Data: 2002-02-18 20:25:27
    Od: w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek)

    On Mon, Feb 18, 2002 at 07:52:48PM +0100, mops wrote:

> [...]
    > podpisem i jak na razie NIC! Zero reakcji kasjerek. Nie ma podpisu
    > mojego na odwrocie a kasjerki to totalnie wali.

    Bo w wiekszosci regulaminow i tak jest napisane ze nawet jesli podpis
    nie jest prawidlowy to transakcja i tak jest akceptowana (przez issuera).

> [...]
    > i debetu nie zrobi... tylko).
    >
    > BTW co bedzie jak ktos sie w konu kapnie ze nie ma podpisu na karcie?

    Odpowiedz nie wprost - kiedy merchant moze zatrzymac karte:

    http://faq4pbb.netforia.pl/index.php?id=83&cat=karty
    &start=1

    --

    --w

  • 7. Data: 2002-02-18 20:25:28
    Od: w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek)

    On Mon, Feb 18, 2002 at 08:22:27PM +0100, mops wrote:

    > Moze mnie wylegitymowac kasjerka?
    > Na pewno nie...

    Skierowalem Ci do odpowiedzi Renaty Gawkowskiej (wodnik polcardu) i
    Sebastiana Łuczaka (CKiC pekaosa) - przeczytaj. Nie ma sensu bic
    ponownie tej samej piany.

    --

    --w

  • 8. Data: 2002-02-18 20:27:23
    Od: "Dobek" <d...@p...onet.pl>

    > Moze mnie wylegitymowac kasjerka?
    > Na pewno nie...

    Moze inaczej: moze odmowic wykonania transakcji, jesli wzbudzisz jej
    podejrzenia i wtedy warunkiem wykonania transakcji jest identyfikacja
    posiadacza karty. Jest troche o tym w archiwum lub www.karty.pl -szczerze
    mowiac nie pamietam gdzie.

    dobek

  • 9. Data: 2002-02-18 20:29:49
    Od: "mops" <m...@v...pl>

    Nie wiem co o tym myslec ale wychodzi na to ze transakcje dokonywane
    kartami sa chyba jednymi z najbardziej niebezpiecznych. Moze jednak po
    prostu nie nosic kart na zakupy tylko pare baniej w portfelu...
    Tak sobie mysle ze zwykle papierowe pieniadze sa o wiele lepiej
    zabezpieczone niz karta platnicza. Szmal przynajmniej sobie po UV
    wsadza a na karcie podpisu moze nie byc a i tak akceptuja.
    Niesamowite...
    Ciekawe ile jeszcze pociagne na karcie bez podpisu

  • 10. Data: 2002-02-18 20:31:00
    Od: "mops" <m...@v...pl>

    > Wszystkie znane mi regulaminy kart zaierają podobny zapis. W razie
    > nieokazania dokumentu tożsamości kasjer ma prawo odmówić transakcji.

    Ale tylko odmowic... Wiec pieklac sie ide z reala do tesco i tam
    proboje ponownie... Wcale mnie to nie pociesza...