  • 41. Data: 2007-12-05 00:05:41
    Temat: Re: anulowanie przelewu - mozliwe?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl> napisał w wiadomości
    news:fj30ks$gqh$1@nemesis.news.tpi.pl...

> [...]
    > w Deutsche Bank PBC i mam 14 dni zeby sie na niego "nie zgodzic"
    > (oczywiscie nie bede sie "nie godził" bo za duzo roboty by mnie
    > kosztowalo
    > przenoszenie Polecen Zaplaty)
    >
    > Zacytuję wam paragraf 3.1.3.15
    > "Od chwili zawarcia Umowy o Prowadzenie Rachunków Bank
    > uprawniony jest do dokonywania bez odrębnej dyspozycji Posiadacza
    > dpowiedniej korekty Salda w przypadku dokonania nieprawidłowego
    > zapisu księgowego na Rachunku (w tym również wynikającego z pomyłki
    > Banku lub innych banków), włączając w to zaksięgowanie kwoty takiej

    No cóż. Twój wybór, ale ja bym jednak takeimu bankowi nie zaufał. poza tym
    dalej twierdzę, że nawet taki zapis nie uprawnia banku do pobrania z mojego
    konta środków finansowych.

  • 42. Data: 2007-12-06 22:58:42
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> writes:

    > No cóż. Twój wybór, ale ja bym jednak takeimu bankowi nie zaufał.

    Nie ufaj nikomu.
    Czytales regulamin swojego banku?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 43. Data: 2007-12-06 23:03:30
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl> napisał w wiadomości

    Wchodzimy tutaj na bardzo grząski grunt i trzeba by było najpierw sobie
    odpowiedzieć co to znaczy "błędny zapis". Bo moim zdaniem banko może sobie
    skorygować błąd, jeśli jest on wynikiem błędu technicznego,. Czyli załóżmy
    system zwariował i źle zsumował saldo. Natomiast pobranie środków
    finansowych z konta, to nie jest żadna korekta błędu. Bank - niezależnie od
    tego, czy jest nadawcą, czy odbiorcą przelewu - nie jest uprawniony do
    stwierdzania, ze dana dyspozycja jest błędem, a inna nie. Od tego są albo
    strony tych operacji, jeśli zawrą ugodę, albo w ostateczności sąd.

  • 44. Data: 2007-12-06 23:28:44
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Nie ufaj nikomu.
    > Czytales regulamin swojego banku?

    Tak. Znajdź mi w regulaminie BPH SA punkt mówiący, ze mogą sobie po własnym
    widzimisie pobrać mi z rachunku pieniądze, bo uznają, ze coś tam było
    błędem.

  • 45. Data: 2007-12-06 23:34:34
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> writes:

    > Tak. Znajdź mi w regulaminie BPH SA punkt mówiący, ze mogą sobie po
    > własnym widzimisie pobrać mi z rachunku pieniądze, bo uznają, ze coś
    > tam było błędem.

    Nie jestem klientem BPH, ale banki, ktorych jestem klientem, maja
    takie zapisy "od zawsze".
    --
    Krzysztof Halasa

  • 46. Data: 2007-12-06 23:36:57
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> writes:

    > Wchodzimy tutaj na bardzo grząski grunt i trzeba by było najpierw
    > sobie odpowiedzieć co to znaczy "błędny zapis".

    To jest bardzo proste, ale mam wrazenie ze za bardzo sie na tym
    koncentrujesz - rachunki na kontach to rzecz wtorna, pierwotne jest
    stwierdzenie, ze zlecenie zostalo wykonane nieprawidlowo (przelew
    nie powinien byc w ogole zaksiegowany).

    Wykaż ze przelew powinien byc zaksiegowany, nie bedzie problemu
    z definicja bledu.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 47. Data: 2007-12-06 23:43:26
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > nie powinien byc w ogole zaksiegowany).
    > Wykaż ze przelew powinien byc zaksiegowany, nie bedzie problemu

    To, co proponujecie pozostaje w rażącej sprzeczności z art. 8 kc. Wszak na
    banku ciąży dowód, że przelew jest błędny. W razie pomyłki w tym zakresie
    bank ponosi odpowiedzialność za wynikłą stąd szkodę.

  • 48. Data: 2007-12-07 07:31:09
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 07 Dec 2007 00:03:30 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > uprawniony do stwierdzania, ze dana dyspozycja jest błędem, a inna nie.
    > Od tego są albo strony tych operacji, jeśli zawrą ugodę, albo w

    A jak skomentujesz normalną w pewnym banku praktykę "korygowania" podatku
    od odsetek z lokat walutowych. Jeśli termin upływa np 7 grudnia to o
    północy 6/7 grudnia są liczone odsetki i podatek według kursu zaknięcia
    NBP z dnia 6 grudnia. Jeśli klient likwiduje lokate z odsetkami rano to
    dostaje właśnie taką kwotę. Jeśli nie to gdzieś koło godziny 10-ej
    następuje ponowne przeliczenie podatku według aktualnego kursu NBP z 7
    grudnia i kwota środków na rachunku rośnie lub maleje o kilka centów. W
    historii rachunku nie pozostaje nawet najmniejszy ślad po tej zmianie.

  • 49. Data: 2007-12-07 13:41:21
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> writes:

    > To, co proponujecie

    Tu nikt nic nie proponuje, to tylko opis istniejacych dzialan.

    > Wszak na banku ciąży dowód, że przelew jest błędny.

    Nic z tych rzeczy. Ciazy na osobie (dowod ze jest bledny lub ze
    taki nie jest), ktorej ten dowod jest potrzebny.

    > W razie
    > pomyłki w tym zakresie bank ponosi odpowiedzialność za wynikłą stąd
    > szkodę.

    A to jest oczywiscie inna sprawa i napisalem na poczatku, ze moze
    daloby sie uzyskac odszkodowanie za wprowadzenie w blad.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 50. Data: 2007-12-07 17:03:36
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > grudnia i kwota środków na rachunku rośnie lub maleje o kilka centów. W
    > historii rachunku nie pozostaje nawet najmniejszy ślad po tej zmianie.

    W mojej ocenie jest to wadliwy sposób, bowiem u jego podstaw lezy
    założenie, ze bank za każdym razem błędnie oblicza odsetki, a dopiero
    później to koryguje. Czyli, ze bank nie potrafi zrobić takiej procedury,
    która była by poprawna. Natomiast nie jestem pewien,c zy czasem nie mylisz
    pojęć. Czy na pewno bank pobiera te środki, a nie blokuje je wstępnie na
    wypadek, gdybyś zanim następnego dnia je pobiorą dokonał wypłaty?