  • 51. Data: 2007-12-07 17:05:18
    Temat: Re: anulowanie przelewu - mozliwe?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    news:m3sl2e1v26.fsf@maximus.localdomain...

    > Tu nikt nic nie proponuje, to tylko opis istniejacych dzialan.
    > Nic z tych rzeczy. Ciazy na osobie (dowod ze jest bledny lub ze
    > taki nie jest), ktorej ten dowod jest potrzebny.

    Kpisz? Czyli mam udowodnić, że przelew, który dostałem jest moim przelewem?
    Wszak to bank pobiera środki.

    > A to jest oczywiscie inna sprawa i napisalem na poczatku, ze moze
    > daloby sie uzyskac odszkodowanie za wprowadzenie w blad.

    Nie tyle za wprowadzenie w błąd, co za przywłaszczenie środków finansowych
    z rachunku.

  • 52. Data: 2007-12-08 23:14:49
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> writes:

    > Kpisz? Czyli mam udowodnić, że przelew, który dostałem jest moim
    > przelewem?

    Stary, to sa podstawy podstaw. Jesli twierdzisz ze np. saldo lub
    zapisy ksiegowe sie nie zgadzaja, to musisz to udowodnic.

    No nie wiem, bank ma udowodnic ze zapisy sa zle jesli twierdzi ze
    sa dobre?

    > Nie tyle za wprowadzenie w błąd, co za przywłaszczenie środków
    > finansowych z rachunku.

    Wroc do rzeczywistosci.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 53. Data: 2007-12-08 23:51:32
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Stary, to sa podstawy podstaw. Jesli twierdzisz ze np. saldo lub
    > zapisy ksiegowe sie nie zgadzaja, to musisz to udowodnic.

    A udowodnić mogę pokazując wyciąg, na którym była kwestionowana należność.
    Jeśli bank ją usuną, to musi dowieść, że miał rację,a nie ja, ze nie miał
    racji.

    > No nie wiem, bank ma udowodnić ze zapisy SA zile jeśli twierdzi ze
    > SA dobre?

    Nie za bardzo na temat. Ja się nie czepiam zapisów, a jednego konkretnego.

  • 54. Data: 2007-12-09 00:59:32
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> writes:

    > A udowodnić mogę pokazując wyciąg, na którym była kwestionowana
    > należność.

    Facet, pomysl chwile, probuje ostatni raz. Jesli chcesz "miec ostatnie
    slowo" to nie ma problemu.

    Co niby mozesz w taki sposob udowodnic? Chyba nie prawidlowe wykonanie
    przelewu? Zrozum ze zapisy na koncie maja tylko odzwierciedlac
    wykonane operacje, to nie jest odwrotnie.

    Myslisz ze tamta kobita, ktorej ktos przez pomylke zaksiegowal
    na koncie miliard zl (czy cos w tym stylu, nie pamietam - pare lat
    temu pokazywali w TV), tez moglaby twierdzic ze przeciez ma to
    na wyciagu? Albo na innym wydruku z bankomatu?

    A moze to bank mialby udowadniac ze ksiegowanie bylo bledne?

    > Jeśli bank ją usuną, to musi dowieść, że miał rację,a nie
    > ja, ze nie miał racji.

    Lepiej nie przekonuj sądu ze to wystarczy, bo bank bardzo latwo
    udowodni ze korekta byla zupelnie prawidlowa: kwoty sie zgadzaja,
    daty sa prawidlowe (np. korekta nie jest wczesniejsza albo
    z przyszlosci).

    Lepiej znajdz jakis sensowny dowod ze oryginalna operacja byla
    prawidlowa i powinna byc zaksiegowana. Albo, moim zdaniem lepiej,
    skoncentruj sie na tej szkodzie wywolanej wprowadzeniem w blad.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 55. Data: 2007-12-09 13:17:00
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > przelewu? Zrozum ze zapisy na koncie maja tylko odzwierciedlac
    > wykonane operacje, to nie jest odwrotnie.

    Podchodzisz do zagadnienia cokolwiek na opak, albo ja za bardzo rzecz
    uprościłem licząc na to, że osoby znające zagadnienie zrozumieją pewne
    uproszczenia.

    Wyciągiem, to ja mam zamiar dowieść, ze załóżmy 8 grudnia 2007 roku na moim
    rachunku było 1.000 zł. Skoro 9 grudnia kwota ta zmieniła się przykładowo
    na 800 zł, to przecież nie ja mam dowieść, że bank nie miał podstawy
    prawnej, by mi brakujące 200 zł pobrać z konta, tylko bank musi dowieść, że
    miał taką podstawę. Oczywiście nie wykluczam, że może się okazać, że miał:
    dyspozycja, egzekucja komornicza itd., tym nie mniej nie na mnie spoczywa
    obowiązek udowodnienia tego faktu.

    Jedyny wyjątek, to wylegitymowanie się przez bank moja dyspozycją. Wówczas
    to na mnie spoczywa dowód, że dyspozycja nie pochodzi ode mnie, ale to
    zagadnienie nie jest przedmiotem naszego sporu.

    Oczywiście bank może z nagła podnieść zarzut, że już 8 grudnia 2007 roku
    owo 1.000 zł było kwotą wadliwą i sobie ją skorygował. W takim wypadku
    ponosi on odpowiedzialność cywilną za wynikła stąd szkodę - jeśli jakaś tam
    wynikła oczywiście. No i to znowu na banku, a nie na mnie spoczywa dowód,
    że kwota 1.000 zł była błędna.

    Czy sądzisz, że stwierdzenie przez bank, iż kwota byłą wadliwa z tego
    powodu, że na zaksięgowanym wcześniej przelewie brakowało jakiejś cyferki
    przekona sąd? Zwłaszcza jak się okaże, że właściciel konta miał tytuł
    prawny do otrzymania tego przelewu, a jakieś tam błędy były wynikiem
    niewłaściwego sporządzenia przelewu przez kontrahenta?

    Oczywiście bank ma prawo odrzucić przelew, jeśli dane na przelewie nie
    zgadzają się danymi konta, ale powinien to uczynić zanim zaksięguje na
    rachunku należność. Od chwili jej zaksięgowania pieniądze stają się
    własnością właściciela konta, a pobranie ich nie jest korektą salda (jak to
    starasz się sugerować), a po prostu pobraniem z rachunku. Skutki pobrania z
    cudzego rachunku środków finansowych bez stosownego zlecenia opisałem
    szeroko wcześniej i nie będę się powtarzał.

    No już jaśniej tego wyjaśnić nie potrafię.

  • 56. Data: 2007-12-10 08:28:12
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik"
    > Oczywiście bank ma prawo odrzucić przelew, jeśli dane na przelewie
    > nie zgadzają się danymi konta, ale powinien to uczynić zanim
    > zaksięguje na rachunku należność.

    powinien, ale nie robi tego. Teraz decyduje numer a literkom
    przygladaja
    sie jedynie w wypadku reklamacji

    > Od chwili jej zaksięgowania pieniądze stają się własnością
    > właściciela konta,

    i nieważne jest, że może tu chodzic o bezpodstawne wzbogacenie się
    (np. dwukrotnie wysłana paczka przelewów)

> [...]
    > opisałem szeroko wcześniej i nie będę się powtarzał.
    >
    > No już jaśniej tego wyjaśnić nie potrafię.

    Banki zawsze w uzasadnionych przypadkach wykonywały korekty (storna)
    i jak pokazalem na podstawie nowego regulaminu DB-PBC bedą
    to robiły nadal. I ja nie mam nic przeciwko temu - na rachunku
    ma być to co moje, błedy należy skorygowac
    *** blad ***

  • 57. Data: 2007-12-10 10:23:17
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl> writes:

    > powinien, ale nie robi tego. Teraz decyduje numer a literkom
    > przygladaja
    > sie jedynie w wypadku reklamacji

    Niekoniecznie, pare razy zdazylo mi sie dostac zwrot za niezgodnosc
    nazwy z numerem. Pare lat temu ostatnio, nie pamietam dokladnie, ale
    formalnie chyba nic sie od tamtego czasu nie zmienilo.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 58. Data: 2007-12-11 08:18:56
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Uzytkownik "Krzysztof Halasa"

    > Niekoniecznie, pare razy zdazylo mi sie dostac zwrot za niezgodnosc
    > nazwy z numerem. Pare lat temu ostatnio, nie pamietam dokladnie, ale
    > formalnie chyba nic sie od tamtego czasu nie zmienilo.

    pare lat temu to i mnie sie to przytrafilo.
    Fortis przestal realizowac PZ bo mu sie nie wszystko zgodzilo, co przy
    polskich literkach w nazwisku nie jest dziwne :-)

    Teraz taki zapis pojawia sie coraz czesciej w regulaminach konta
    - np. DB-PBC nie wiem czy mial taki zapis ale od 1.1.2008 juz bedzie
    mial
    *** blad ***

  • 59. Data: 2007-12-12 21:09:53
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl> writes:

    > Teraz taki zapis pojawia sie coraz czesciej w regulaminach konta
    > - np. DB-PBC nie wiem czy mial taki zapis ale od 1.1.2008 juz bedzie
    > mial

    Tak czy owak "taki" zapis w regulaminie zwalnia moze bank od
    odpowiedzialnosci przed swoim klientem za to, ze inny bank
    zaksieguje "niezgodny" przelew , ale nie powoduje zadnych efektow
    dla bankow innych klientow (wierzycieli, przy przelewach
    przychodzacych).
    --
    Krzysztof Halasa