  • 1. Data: 2002-09-05 20:00:50
    Temat: Zajecie konta - czy to bezprawie?
    Od: Pawel 'Marvel' Tkaczyk <p...@n...midea.pl>

    Witam,
    Sytuacja taka:
    - rachunek ROR w banku, saldo: 500 PLN
    - na ROR-ze nie można robić debetu, overdraftu itp., jeśli saldo jest 0,
    to nie ma pieniędzy
    - niezapłacony podatek wobec Urzędu Skrarbowego: 1000 PLN
    - nakaz komorniczy zajęcia konta

    Teraz która sytuacja jest prawidłowa (pod względem prawnym):
    a) bank oddaje 500 PLN do US, saldo konta wynosi 0, mój dług do US
    wynosi 500 PLN
    b) bank oddaje 1000 PLN do US, saldo konta wynosi -500 PLN, dług do US
    wynosi 0

    Od razu powiem, że IMO sytuacja b to bezprawie. To jest jak handlowanie
    długami. Nie miałem długu wobec banku, nie mam (jako właściciel konta)
    możliwości zrobienia debetu... A w tej chwili mam debet na koncie i dług
    wobec banku.

    Czy komornik może zabrać coś, czego fizycznie _nie_ mam? Mam meble, mam
    500 PLN, mam 300 PLN w gotówce. A komornik zamiast zabierać to, co mam
    zabiera 1000 PLN, których tak naprawdę nie mam? Jak to wytłumaczyć?

    Jeśli są jakieś prawne uzasadnienia dla sytuacji b, bardzo proszę o
    przytoczenie ich. Jeśli są jakieś przeciwwskazania dla niej - również
    prosiłbym o przytoczenie.

    Dziękuję z góry...

    --
    Paweł Tkaczyk MIDEA
    p.tkaczyk [at] midea.pl Reklama, fotografia, Internet

  • 2. Data: 2002-09-05 20:19:16
    Temat: Re: Zajecie konta - czy to bezprawie?
    Od: "Mario" <b...@p...onet.pl.NO>

> [...]
    > wynosi 0
    > możliwości zrobienia debetu... A w tej chwili mam debet na koncie i dług >

    Nie jestem fachowcem, ale nie wierzę w sytuację.......
    Bank dał więcej niż miał? I co teraz będą czekać aż im uzupełnisz konto???
    To jakiś głupi bank..
    Normalnie jest tak, że bank daje co masz i następnie każde wpływy na konto.

    Mario

  • 3. Data: 2002-09-05 20:26:14
    Od: Pawel 'Marvel' Tkaczyk <p...@n...midea.pl>

    Mario wrote:
    > Nie jestem fachowcem, ale nie wierzę w sytuację.......
    To uwierz. Z doświadczenia własnego piszę.

    > Bank dał więcej niż miał? I co teraz będą czekać aż im uzupełnisz konto???
    > To jakiś głupi bank..
    Jak jutro z nimi porozmawiam i nie wyjdzie, to nawet nazwę podam :)
    Przecież to się do gazet nadaje :)

    > Normalnie jest tak, że bank daje co masz i następnie każde wpływy na konto.
    Też tak uważałem :) Okazuje się, że w kraju, gdzie polscy artyści
    sponsorują stocznię szczecińską, banki sponsorują urzędy skarbowe.

  • 4. Data: 2002-09-05 20:43:18
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Pawel 'Marvel' Tkaczyk" <p...@n...midea.pl> napisał w
    wiadomości news:3D77BDE6.3050802@nospam.midea.pl...

    > Jak jutro z nimi porozmawiam i nie wyjdzie, to nawet nazwę podam :)
    > Przecież to się do gazet nadaje :)

    Ustawa Prawo Bankowe
    Art. 56.
    1. Środki pieniężne na rachunkach oszczędnościowych jednej osoby,
    niezależnie od
    liczby zawartych umów, wolne są od zajęcia na podstawie sądowego lub admini-
    stracyjnego tytułu wykonawczego do wysokości trzykrotnego przeciętnego mie-
    sięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, bez wypłat nagród z zy-
    sku, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za okres bez-
    pośrednio poprzedzający dzień wystawienia tytułu wykonawczego.

    Maciej

  • 5. Data: 2002-09-05 20:46:11
    Od: "Andrzej Lawa" <a...@l...com>

    Użytkownik "Pawel 'Marvel' Tkaczyk" <p...@n...midea.pl> napisał w
    wiadomości news:3D77B7F2.3010203@nospam.midea.pl...

> [...]
    > wynosi 500 PLN
    > b) bank oddaje 1000 PLN do US, saldo konta wynosi -500 PLN, dług do US

    A co to za gówniany bank?

    Artykuł 56 ust. 1 Ustawy "Prawo Bankowe" mówi:

[...]
    miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, bez wypłaty nagród z
    syzku, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za okres
    poprzedzający dzień wystawienia tytułu wykonawczego".

    Ze strony GUSu:

    "Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat
    nagród z zysku w lipcu 2002 r. wyniosło 2279,09 zł."

    Czyli do 6837.27 PLN (na każdą umowę!) nie moga ci zająć, nawet jakbyś te
    pieniądze miał!

    Złóż na nich donos do GINBu

    Albo zmień bank - zarobisz te 500PLN "prezentu" od banku - skoro żadnej
    umowy na kredyt/debet im nie podpisywałeś a oni bezprawnie zadysponowali
    Twoimi pieniędzmi, to teraz mogą ci chyba tylko skoczyć.

    A gdyby chcieli Cię potem wpisać do rejestru niesolidnych dłużników, to też
    można by to zaskarżyć.

  • 6. Data: 2002-09-05 20:55:40
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    > A co to za gówniany bank?

    Strzelam PKO BP ? :)

  • 7. Data: 2002-09-05 20:55:47
    Od: Pawel 'Marvel' Tkaczyk <p...@n...midea.pl>

    MK wrote:
> [...]
    > sku, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za okres bez-
    > pośrednio poprzedzający dzień wystawienia tytułu wykonawczego.

    Jest dwuznaczność, proszę o doprecyzowanie:
    - środki na rachunku do wysokości trzykrotnego (...) są wolne od zajęcia
    (komornik nie może wziąć nic co obniży saldo poniżej xx PLN?)
    czy
    - środki są wolne od zajęcia jeśli wysokość tytuły wykonawczego nie
    przekracza trzykrotnego (...) (komornik nie może wziąć z rachunku nic,
    jeśli do zajęcia jest kwota poniżej xx PLN?)

    Osobiście uważam, że to pierwsze, ale wolę się upewnić :) Prawnikiem nie
    jestem ;)

  • 8. Data: 2002-09-05 20:58:23
    Od: Pawel 'Marvel' Tkaczyk <p...@n...midea.pl>

    Andrzej Lawa wrote:
    > A co to za gówniany bank?
    Jutro Ci powiem :)

    > Artykuł 56 ust. 1 Ustawy "Prawo Bankowe" mówi:
    [ciach]

    > Czyli do 6837.27 PLN (na każdą umowę!) nie moga ci zająć, nawet jakbyś te
    > pieniądze miał!
    To mnie uszczęśliwiłeś :)

    > Albo zmień bank - zarobisz te 500PLN "prezentu" od banku - skoro żadnej
    > umowy na kredyt/debet im nie podpisywałeś a oni bezprawnie zadysponowali
    > Twoimi pieniędzmi, to teraz mogą ci chyba tylko skoczyć.
    Szczerze mówiąc też o tym myślałem. Do zajęcia było więcej niż 500, ale
    mniej (duuużo) niż 6837,27. Pomyślałem, że skoro bezprawnie dysponują
    pieniędzmi (nie moimi w końcu...) to jak sobie pójdę, to nic nie będą
    mogli mi zrobić...

    > A gdyby chcieli Cię potem wpisać do rejestru niesolidnych dłużników, to też
    > można by to zaskarżyć.
    He he :) Zobaczymy co jutro powie pan dyrektor banku...

  • 9. Data: 2002-09-05 20:58:54
    Od: Pawel 'Marvel' Tkaczyk <p...@n...midea.pl>

    Pawel 'Marvel' Tkaczyk wrote:
    > Jest dwuznaczność, proszę o doprecyzowanie:
    [ciach]
    Już wiem, dzięki :)

  • 10. Data: 2002-09-05 20:59:26
    Od: Pawel 'Marvel' Tkaczyk <p...@n...midea.pl>