  • 1. Data: 2003-02-13 08:45:43
    Temat: Wskaznik L3 dla kredytów w GE Banku
    Od: Lechu <k...@s...yahoo.com>

    czy ktoś z Was analizował umowę kredytu w GE Banku Mieszkaniowym.
    Korzystają oni przy ustalaniu oprocentowania ze wskaźnika L3 opartego
    w jakiś sposób na Liborze 3m. Czy jest w tym jakiś haczyk - dlaczego
    po prostu nie uzywają np. Libora 6m, skoro niby libor3m jest zbyt
    chwiejny?

    Gdzie trwi haczyk?

    Lechu

  • 2. Data: 2003-02-13 11:33:30
    Temat: Re: Wskaznik L3 dla kredytów w GE Banku
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > w jakiś sposób na Liborze 3m. Czy jest w tym jakiś haczyk - dlaczego
    > po prostu nie uzywają np. Libora 6m, skoro niby libor3m jest zbyt

    Oprocentowanie kredytów w PLN jest na poziomie 10%-14%; patrz
    http://www.bankmieszkaniowy.com.pl/index.php?typ=e
    SZOK!!!!
    Oprocentowanie w walutach tez mało atrakcyjne. Dlatego też szkoda czasu na
    analizowanie ich oferty. Jeżeli jednak jesteś dalej zainteresowany to podaj
    stosowny punkt umowy, wtedy to z ochotą przeanalizuję. Tensor1

  • 3. Data: 2003-02-13 12:06:21
    Od: Lechu <k...@s...yahoo.com>

    On 13 Feb 2003 12:33:30 +0100, t...@p...onet.pl wrote:

> [...]
    >analizowanie ich oferty. Jeżeli jednak jesteś dalej zainteresowany to podaj
    >stosowny punkt umowy, wtedy to z ochotą przeanalizuję. Tensor1

    § 3
    Oprocentowanie
    1. Oprocentowanie Kredytu na dzień sporządzenia Umowy wynosi
    ............. % w skali roku i stanowi sumę marży Banku w wysokości
    ........... oraz aktualnie obowiązującego indeksu L3, z uwzględnieniem
    postanowień załącznika A.
    2. Oprocentowanie kredytu jest zmienne i ulega zmianie w tym
    samym dniu kalendarzowym, w jakim nastąpiła wypłata kredytu /I
    transzy kredytu najbliższego miesiąca następującego po ostatniej
    zmianie indeksu L3.
    3. Indeks L3 ulega zmianie zgodnie z następującymi zasadami:
    a) Indeks L3 dla każdego kwartału kalendarzowego oblicza się jako
    arytmetyczną średnią stawek LIBOR 3m (dla lokat międzybankowych
    trzymiesięcznych), obowiązujących w dniach roboczych w okresie od 26
    dnia miesiąca zamykającego kwartał poprzedzający, ostatni kwartał
    kalendarzowy do 25 dnia miesiąca kończącego kwartał poprzedni.
    b) Indeks L3 ulega zmianie w okresach kwartalnych, w przypadku,
    gdy bieżąca wartość Indeksu jest różna od obowiązującej poprzednio o
    przynajmniej 0,1 punktu procentowego i obowiązuje od 1 dnia
    kalendarzowego kwartału.
    c) Indeks L3 ulega zmianie w okresach miesięcznych i obowiązuje
    od pierwszego dnia miesiąca, jeśli średnia arytmetyczna stawek LIBOR
    3m, obowiązujących w dniach roboczych w okresie liczonym od 26 dnia
    miesiąca, poprzedzającego miesiąc ostatni do 25 dnia miesiąca
    poprzedzającego zmianę, jest różna od obowiązującej stawki Indeksu L3
    o przynajmniej 0,5 punktu procentowego.
    d) W przypadkach określonych w pkt. b) i c) powyżej Indeks L3
    przyjmuje wartość obliczoną jako średnia arytmetyczna stawek LIBOR 3m
    dla ww. okresów.
    e) W kwartałach, w których nastąpiła zmiana Indeksu L3 w okresach
    krótszych niż kwartalne, sprawdzenie czy występuje konieczność zmiany
    Indeksu na koniec kwartału kalendarzowego odbywa się poprzez
    porównanie średniej arytmetycznej stawek LIBOR 3m, obowiązujących w
    dniach roboczych w okresie od 26 dnia miesiąca, poprzedzającego
    ostatnią zmianę do 25 dnia miesiąca kończącego kwartał kalendarzowy.
    f) W przypadku, gdy 26 dzień miesiąca jest dniem wolnym od pracy,
    średnia stawek LIBOR 3m obliczana jest od najbliższego dnia roboczego
    następującego po tym dniu. W przypadku, gdy 25 dzień miesiąca jest
    dniem wolnym od pracy, średnia stawek LIBOR 3m obliczana jest do
    najbliższego dnia roboczego, poprzedzającego ten dzień.
    g) Indeks L3 obliczany jest do dwóch miejsc po przecinku.
    4. Odsetki naliczane są dziennie, od pozostałej do spłaty kwoty
    wykorzystanego Kredytu, według dziennej stopy procentowej
    obowiązującej w danym miesiącu, począwszy od dnia wypłaty Kredytu w
    całości lub w części do dnia poprzedzającego jego całkowitą spłatę
    włącznie. Przy naliczaniu odsetek przyjmuje się, że rok liczy 360 dni,
    a każdy miesiąc jest równy i liczy 30 dni bez względu na liczbę dni
    kalendarzowych w miesiącu.
    5. Naliczone zgodnie z ust. 4 odsetki płatne są miesięcznie, z
    dołu, w terminie określonym w § 5 ust. 1.

  • 4. Data: 2003-02-13 13:15:29
    Od: Lechu <k...@s...yahoo.com>

> [...]

    >analizowanie ich oferty. Jeżeli jednak jesteś dalej zainteresowany to podaj
    >stosowny punkt umowy, wtedy to z ochotą przeanalizuję. Tensor1

    Zamierzam spłacić kredyt w ciągu 5 lat. Dlatego bardzo urządza mnie
    sposób przeliczania walut w GE Banku - po kursie srednim.

    Napisalem sobie programik ktory liczy mi koszt kredytu dla rat
    malejących. Oto wyniki :
    Rodzaj kredytu: WALUTOWY Euro_sredni
    GE Bank Mieszkaniowy
    Suma kredytu 155000 zl, czyli 37439.6135265701 EUR po kursie 4.14
    Prowizja wynosi: 1.5% Suma kredytu wraz z prowizja 38001.2077294686
    Lata: 5, Liczba rat: 60 , Oprocentowanie: 6.5%
    ========
    kap. do splacenia, odsetki, kap+odsetki, kap+odsetki w PLN
    38001.21 6278.12 44279.32 183316.40
    Koszt kredytu: 28316.4010416666

    A teraz w BOŚ:

    --------
    Bank Ochrony Srodowiska
    Rodzaj kredytu: WALUTOWY Euro
    Suma kredytu 155000 zl, czyli 38522.7159757431 po kursie 4.0236
    Prowizja wynosi: 0.9% Suma kredytu wraz z prowizja 38869.4204195248
    Lata: 5, Liczba rat: 60 , Oprocentowanie: 6%
    ========
    kap. do splacenia, odsetki, kap+odsetki, kap+odsetki w PLN
    38869.42 5927.59 44797.01 191390.73
    Koszt kredytu: 36390.7328499354

    Owszem dla dłuższych kredytów kurs kupna/sprzedazy nie ma juz takiego
    znaczenia. Wtedy tylko oprocentowanie sie liczy.

    Lechu

    D:\kredyt>

  • 5. Data: 2003-02-13 15:08:20
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > kalendarzowych w miesiącu.
    > 5.      Naliczone zgodnie z ust. 4 odsetki płatne są miesięcznie, z
    > dołu, w terminie określonym w § 5 ust. 1.

    Bardzo ciekawe, tylko nie można nic przeczytać. LITERKI POLSKIE. Tensor1

  • 6. Data: 2003-02-13 15:38:48
    Od: Lechu <k...@s...yahoo.com>

    On 13 Feb 2003 16:08:20 +0100, t...@p...onet.pl wrote:

    >Bardzo ciekawe, tylko nie można nic przeczytać. LITERKI POLSKIE. Tensor1
    Sorry to było w Wordzie - jak to wklejałem to jeszcze dobrze wyglądało
    - czy mógłbym ci tego worda na priva wysłać, bo nie wiem jak to
    wysłać?

    I jeśli tak to na jaki adres? Onet?

    (chyba to jakieś unikody są)
    L.

  • 7. Data: 2003-02-13 22:12:36
    Od: "Pirxx" <pirxx@NO_SPAMmail.icpnet.pl>

    [cich]

    Nie ma haczyka...

    Srednia (np kwartalna) z LIBORu 3M to nie to samo co LIBOR 6M...

    Prawdopodobnie bank finansuje sie na rynku miedzybankowym wlasnie w formie pozyczek
    na 3
    miesiace i placi odsetki (srednio) rowne LIBORowi 3M. Wiec chce aby klienci jemu
    takze
    placili wg tej samej stopy bo po co brac na siebie ryzyko stopy procentowej. Z teorii
    stop
    procentowych (oraz z praktyki :-) wynika, ze ksztaltowanie sie stop rynkowych na
    rozne
    okresy nie musi byc powiazane. Nie chodzi wiec o to, ze 3M jest bardziej zmienne, ale
    to, ze stopy na 3M i na 6M moga miec zupelnie inny poziom.

    Natomiast zastosowanie sredniej zamiast wartosci z konkretnego dnia wynika z tego, ze
    bank
    zaciaga kolejne transze pozyczek w roznych dniach miesiaca, w miare jak przybywa mu
    kredytow. Wiec zastosowanie konkretnej wartosci LIBORu dla wszystkich dawaloby ryzyko
    stopy. Bo bank finansuje sie "po kawałku" wg roznych stop, a klientom naliczy tylko
    wg
    jednej z nich. Oczywiscie na stabilnym rynku to nie ma wiekszego znaczenia, ale niech
    sie
    zdarzy jakies zawirowanie, np. nagly wzrost stop. Wtedy ma to spore znaczenie!

    Pirxx

  • 8. Data: 2003-02-14 11:21:12
    Od: t...@p...onet.pl

    > Sorry to było w Wordzie - jak to wklejałem to jeszcze dobrze wyglądało
    > - czy mógłbym ci tego worda na priva wysłać, bo nie wiem jak to
> [...]
    Po wnikliwej lekturze tekstu częściowo udało mi się go przeczytać. Najpierw
    kilka słów wyjaśnienia (przepraszam, jeżeli jest to dla Ciebie oczywiste).
    Oprocentowanie kredytów mieszkaniowych jest generalnie w bankach wyliczane na
    dwa sposoby:
    (1) oprocentowanie nie jest uzależnione od stóp rynku międzybankowego
    (2) oprocentowanie jest uzależnione od tych stóp
    W tym wypadku zachodzi (2) i dobrze. Z reguły to uzależnienie ma postać

    ****** WSK + stała_marża *************

    gdzie WSK jest pewnym wskaźnikiem opartym o WIBOR, LIBOR.
    Są różne sposoby tego oparcia (dalej będę tylko mówił o LIBORze).
    (1) Po pierwsze wybiera się okres 1M, 3M, 6M co jaki zmienia się
    oprocentowanie. Dla wybranego okresu stosuje się odpowiedni LIBOR (LIBOR1M,
    LIBOR3M, LIBOR6M.
    (2) Po drugie ustala się jak z danego LIBORU np. LIBOR3M ustalić WSK.
    I tu są znowu różne sposoby:
    (1) Jako WSK bierze LIBOR3M z danego dnia, w którym zmienia się oprocentowanie
    (2) Jako WSK bierze się średnią arytmetyczną LIBOR3M z kilku lub więcej dni
    roboczych poprzedniego kwartału; np. 10 dni ostatnich, 50 dni środkowych, itp.;
    to uśrednienie wydaje się być korzystne dla klienta i banku. Ryzyko gwałtownych
    wahań jest równomiernie rozłożone.
    Ale to nie wszystko. Niektóre banki nie chcąc zmieniać oprocentowania przy
    stosunkowo niewielkich wahaniach LIBORu (koszty związane z wysyłaniem nowych
    harmonogramów spłat) ustalają pewien próg. Jeżeli wyliczony nowy WSK (n_WSK)
    różni się od starego (s_WSK) sprzed kwartału nie więcej niż x%, to jako n_WSK
    przyjmują s_WSK. Cały problem dla klienta (jeżeli LIBOR3M) spada) jest w
    wielkości x. GE proponuje 0,5% (to jest dużo). Przykładowo w PKOBP x=0,2%, zaś
    w KB x=0% (czyli progu nie ma).
    Dalej. Z reguły kredyt denominowany jest udzielany po kursie kupna a spłacany
    przez klienta po kursie sprzedaży. Nie jest to korzystne ponieważ na dzień
    dobry Twój kredyt w przeliczeniu na PLN w dniu udzielenia wzrasta o kilka
    procent dokładnie o 100%*(k_s -k_k)/k_k. Z tego co udało mi się wywnioskować,
    to GE nie stosuje tej praktyki. To dobrze.
    Niezależnie jednak od tego ryzyko w kredytach walutowych polega na potencjalnym
    wzroście kursu sprzedaży lub kursu średniego. To przede wszystkim trzeba
    uwzględnić przy podejmowaniu decyzji.
    Reasumując, nie widzę kruczków w UMOWIE z wyjątkiem dużej wartości x=0,5%
    POWTARZAM JEDNAK. Jeżeli jesteś zdecydowany na kredyt denominowany to bierz w
    CHF. Są banki, które proponują oprocentowanie tego kredytu w granicach 3%
    łącznie tzn. WSK + marża. Co więcej nawet przy EURO w innych bankach jest
    lepsze oprocentowanie. Życzliwy Tensor1.