  • 111. Data: 2008-12-25 20:12:50
    Temat: Re: WLAN i bezpieczeństwo
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Thu, 25 Dec 2008 20:33:14 +0100, Marcin Wasilewski napisał(a):

    > A zapisy o zasadach współżycia społecznego w polskim prawie Ci się
    > zapomniały?

    Nie, nie zapomniały. Jakbyśmy rozmawiali o sposobie wykonania
    zobowiązania, to miałbym na uwadze zarówno zws, jak i zwyczaj. Ale w
    prawie karnym nie ma ani jednego, ani drugiego.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 112. Data: 2008-12-25 20:13:40
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Thu, 25 Dec 2008 16:45:06 +0100, Maciej Bojko napisał(a):

    > Czytałeś art. 267, par. 2 kk? W nim jest mowa właśnie o systemie
    > informatycznym.

    Przeczytaj cały kodeks karny. To jest akt prawny, nie podręcznik do
    informatyki.

  • 113. Data: 2008-12-25 20:15:28
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Thu, 25 Dec 2008 20:04:11 +0100, Marcin Wasilewski napisał(a):

    > Bo to prowadzi do absurdu. Wchodzisz na jakąkolwiek stronę www,
    > choćby
    > nawet nieumyślnie - robiąc w adresie literówkę i już jesteś przestępcą,
    > bo wszedłeś do zasobu do którego nie miałeś uprawnień, bo... się nie
    > spytałeś.

    Bardzo ciekawa koncepcja. Gdzie uczą, że uprawnienie polega na uzyskaniu
    indywidualnej zgody?

  • 114. Data: 2008-12-25 20:51:18
    Od: Maciej Bojko <m...@g...com>

    On Thu, 25 Dec 2008 20:13:40 +0000 (UTC), Olgierd
    <n...@r...org> wrote:

    >Przeczytaj cały kodeks karny. To jest akt prawny, nie podręcznik do
    >informatyki.

    Zatem jak kodeks karny definiuje nieupoważniony dostęp?

    A skoro już przy tym jesteśmy, to jak w ogóle definiuje dostęp?

    Jak kodeks karny definiuje system informatyczny?

    Czy w świetle zapisów kodeksu karnego "uzyskaniem dostępu" jest samo
    wykrycie sieci WLAN, czy dopiero zalogowanie się?

    I bądź łaskaw na powyższe pytania odpowiedzieć cytatami z kk.

    Mam świadomość, że kodeks karny nie jest podręcznikiem informatyki.
    I dlatego właśnie musi posiłkować się informatyką tam, gdzie sama
    treść kodeksu nie wystarcza. Tak samo jak przy sprawach o
    zniesławienie trzeba odwoływać się do semantyki języka polskiego,
    której bynajmniej nie definiuje kodeks karny.

    --
    Maciej Bójko
    m...@g...com

  • 115. Data: 2008-12-25 21:01:53
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Thu, 25 Dec 2008 21:51:18 +0100, Maciej Bojko napisał(a):

    > Zatem jak kodeks karny definiuje nieupoważniony dostęp?

    Nie mam pojęcia. Ale *na pewno* jest to coś innego jak przełamanie hasła
    czy coś takiego. W przeciwnym razie nie miałbyś obok siebie dwóch różnych
    pojęć.

    > A skoro już przy tym jesteśmy, to jak w ogóle definiuje dostęp?

    Nie musi.

    > Jak kodeks karny definiuje system informatyczny?

    Nie definuje. W praktyce prawa karnego sięga się po definicję z art. 2
    pkt 3 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną: " system
    teleinformatyczny - zespół współpracujących ze sobą urządzeń
    informatycznych i oprogramowania, zapewniający przetwarzanie i
    przechowywanie, a także wysyłanie i odbieranie danych poprzez sieci
    telekomunikacyjne za pomocą właściwego dla danego rodzaju sieci
    urządzenia końcowego w rozumieniu ustawy z dnia 21 lipca 2000 r. - Prawo
    telekomunikacyjne (...)".

    Sięganie do interdyscyplinarnych definicji jest jak najbardziej
    dopuszczalne w przypadku, kiedy jakaś dziedzina prawa nie przynosi takiej
    definicji, zaś inna mówi o sprawie wystarczająco wyraźnie.

    > Czy w świetle zapisów kodeksu karnego "uzyskaniem dostępu" jest samo
    > wykrycie sieci WLAN, czy dopiero zalogowanie się?

    Dobre pytanie. Pierwsze odpada, ponieważ tu zdecydowanie można uczynić to
    nieumyślnie. Zalogować się trzeba już umyślnie.

  • 116. Data: 2008-12-25 21:24:22
    Od: "Slawek 'IDEall' Fydryk" <s...@g...invalid>

    "Olgierd" napisał:

    > Dobre pytanie. Pierwsze odpada, ponieważ tu zdecydowanie można
    > uczynić to nieumyślnie.

    > Zalogować się trzeba już umyślnie.

    Nie, nie trzeba umyslnie. Wystarczy miec wpisany SSID w swojej konfiguracji
    i autologowanie. Wiekszosc urzadzen ktorym nie zmieniono konfiguracji, ma
    nieunikalna identyfikacje. Posiadanie takiego wpisu pozwala na zupelnie
    bezobslugowe logowanie do wielu sieci. W tym momencie widze 4x "linksys", 2x
    "dlink", 2x "Wireless-G Router", 3x "TP-LINK". Ale dajmy spokoj juz temu
    NTG.

  • 117. Data: 2008-12-25 21:32:57
    Od: Maciej Bojko <m...@g...com>

    On Thu, 25 Dec 2008 21:01:53 +0000 (UTC), Olgierd
    <n...@r...org> wrote:

    >Nie mam pojęcia.

    To najpierw znajdź fragment kodeksu karnego, w którym zalogowanie się
    do sieci WiFi jest nazwane "uzyskaniem dostępu". Dopiero wtedy
    będziesz mógł mówić, że jest to przestępstwo.
    (Przypominam, że to nie ja wykluczyłem sięganie do wiedzy
    informatycznej pochodzącej spoza kodeksu karnego.)

    --
    Maciej Bójko
    m...@g...com

  • 118. Data: 2008-12-25 21:46:54
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Thu, 25 Dec 2008 22:32:57 +0100, Maciej Bojko napisał(a):

    > To najpierw znajdź fragment kodeksu karnego, w którym zalogowanie się do
    > sieci WiFi jest nazwane "uzyskaniem dostępu".

    W ten sposób tłumaczyłbyś każde pojęcie "od tyłu", a po drugie --
    nieprawdopodobnie kazuistycznie.
    To właśnie art. 267 par. 2 kk -- nie opierając się na takich definicjach
    -- stanowi dyspozycję określonego czynu. I teraz zobaczymy co z tym
    zrobią organy ścigania.

    Na marginesie: zwróć uwagę, że nigdzie nie ma definicji kradzieży, a
    jednak nie ma wątpliwości czym ona jest.

    Podałem Ci definicję systemu teleinformatycznego, spróbuj sobie na tej
    podstawie wykoncypować jak się mają oba przepisy w relacji do siebie.
    Ja sobie wykoncypowałem tak jak sobie wykoncypowałem.

    Może się mylę, a może się okaże, że faktycznie nieprzypadkowo raz jest
    mowa o "przełamaniu albo ominięciu zabezpieczenia", a w innym przepisie
    po prostu o "braku uprawnienia".

    Już studentów na 1 roku prawa uczą, że nawet jeśli się komuś wydaje, że
    dwa pojęcia są synonimiczne, to trzeba się jednak trzy razy zastanowić,
    czy to przypadek czy nie -- zwłaszcza jeśli występują obok siebie -- a
    dojść do wniosku, iż użycie takich pojęć jest przypadkowe i nie ma
    znaczenia można tylko w wyjątkowych przypadkach.

  • 119. Data: 2008-12-25 21:49:41
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Thu, 25 Dec 2008 22:24:22 +0100, Slawek 'IDEall' Fydryk napisał(a):

    > Nie, nie trzeba umyslnie. Wystarczy miec wpisany SSID w swojej
    > konfiguracji i autologowanie. Wiekszosc urzadzen ktorym nie zmieniono
    > konfiguracji, ma nieunikalna identyfikacje.

    OK, możemy zatem przyjąć, iż w takim przypadku korzystanie z sieci bez
    uprawnienia jest dziełem przypadku.

    I racja, temat wart jest zakończenia, nikt nikogo nie przekona, że po coś
    zmiana przepisu jest i że od dawna się mówiło, że z niejasnych przyczyn
    nie podlegają ochronie sieci bezprzewodowe (podczas gdy przewodowe
    oczywiście tak).

  • 120. Data: 2008-12-25 22:46:15
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "Olgierd" <n...@r...org> napisał w wiadomości
    > Dnia Thu, 25 Dec 2008 20:25:57 +0100, Marcin Wasilewski napisał(a):
    >
    > Dziwne, że w części przepisów pozostawiono przełamanie, ale akurat w art.
    > 267 par. 2 kk -- nie ma tego sformułowania.

    Może dlatego aby logowanie się na login i hasło pani Kasi, które
    zostawiła na biurku też było karalne?