-
1. Data: 2018-11-23 11:45:44
Temat: Kolekcjonowanie i nielegalne wykorzystywanie danych osobowych
Od: "witrak()" <w...@h...com>
Mam taki przypadek. Zainteresowany lokatą bankową przez Internet w
banku, którego nazwy na razie nie wymienię, zacząłem wypełniać
wniosek o założenie. Wypełniłem i zaznaczyłem (wczoraj, po
południu) wszystko, czego domagał się bak na pierwszej stronie
formularza, w tym zgody z WYJĄTKIEM:
- zgody na marketing elektroniczny
- zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych
- zgody na oferowanie produktów podmiotów powiązanych
- zgody na marketing telefoniczny
Natomiast pierwsza strona wniosku zawiera imię, nazwisko, telefon,
e-mail, kończy się zaś przyciskiem "Dalej" - nie wyrażającym woli
złożenia wniosku, a tylko wolę kontynuacji jego wypełniania...
Ponieważ na następnej stronie w zestawie dalszych danych,
wymaganych do złożenia wniosku, na pierwszy rzut oka brakowało
tylko numeru butów i kołnierzyka, przerwałem zabawę (niekoniecznie
decydując, że tego nie zrobię, ale po prostu nie miałem tyle czasu).
A już dzisiaj w południe dzwoni Pani, wita mnie jak znajomego i
mówi, że to w sprawie lokaty, którą jak wiedzą jestem
zainteresowany...
Zatem (a) na pewno zbierają dane z pierwszej strony, (b) mogą też
zbierać dane z drugiej i przed zatwierdzeniem rejestrować je
(ajax...) a wszystko to na pierwszy rzut oka nielegalnie, bo ani
nie jestem klientem (byłem do maja 2013 - lokaty), ani nie
złożyłem wniosku.
UODO (infolinia) sugeruje zgłoszenie sprawy na policji
(podejrzenie o popełnienie przestępstwa z art. 107 ustawy o RODO)
i zgłoszenie do KNF (elektroniczne przez EPUAP).
Co wy o tym sądzicie?
Pytanie o tyle zasadne, że wniosek do UODO wymaga, aby "Składający
skargę w pierwszej kolejności powinien zwrócić się do
administratora w celu realizacji swoich uprawnień."
A wg procedury banku mogę to zrobić tylko za pośrednictwem
infolinii, lub pisemnie, co oznacza, że Idea będzie przez miesiąc
zwlekać a potem kręcić na wszystkie możliwe sposoby.
Z drugiej strony jestem klientem Lions Bank, więc może jednak Idea
Banku też ;-)
No i lokata niezła, więc może jednak założę.
Choć chciałoby się czasem złapać za rękę i przyszpilić bank za
zorganizowane, instytucjonalne wyłudzanie danych osobowych...
witrak()
-
2. Data: 2018-11-23 11:52:08
Temat: Re: Kolekcjonowanie i nielegalne wykorzystywanie danych osobowych
Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>
Hehe, miałeś nie wymieniać, a się w końcu wygadałeś.
Zresztą strzał kulą w płot, bo lion's to to samo co idea - po prostu oddział pod inną
marką, ale umowę masz z ideą.
Chyba że w lion's też masz sprzeciwy - wtedy dawaj dalej.
-
3. Data: 2018-11-23 12:36:01
Temat: Re: Kolekcjonowanie i nielegalne wykorzystywanie danych osobowych
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "witrak()" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:pt8loq$ocd$...@s...cyf-kr.edu.pl...
>Mam taki przypadek. Zainteresowany lokatą bankową przez Internet w
>banku, którego nazwy na razie nie wymienię, zacząłem wypełniać
>wniosek o założenie. Wypełniłem i zaznaczyłem (wczoraj, po południu)
>wszystko, czego domagał się bak na pierwszej stronie formularza, w
>tym zgody z WYJĄTKIEM:
>- zgody na marketing elektroniczny
>- zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych
>- zgody na oferowanie produktów podmiotów powiązanych
>- zgody na marketing telefoniczny
>Natomiast pierwsza strona wniosku zawiera imię, nazwisko, telefon,
>e-mail, kończy się zaś przyciskiem "Dalej" - nie wyrażającym woli
>złożenia wniosku, a tylko wolę kontynuacji jego wypełniania...
A to wyraznie napisane ?
Bo mozna to roznie rozumiec :-)
>Ponieważ na następnej stronie w zestawie dalszych danych, wymaganych
>do złożenia wniosku, na pierwszy rzut oka brakowało tylko numeru
>butów i kołnierzyka, przerwałem zabawę (niekoniecznie decydując, że
>tego nie zrobię, ale po prostu nie miałem tyle czasu).
>A już dzisiaj w południe dzwoni Pani, wita mnie jak znajomego i mówi,
>że to w sprawie lokaty, którą jak wiedzą jestem zainteresowany...
>UODO (infolinia) sugeruje zgłoszenie sprawy na policji (podejrzenie o
>popełnienie przestępstwa z art. 107 ustawy o RODO)
O RODO czy ODO ?
W RODO to wyraznie napisane, ze cel marketingowy jest interesem
prawnym i jako taki nie wymaga zadnej zgody :-)
J.
-
4. Data: 2018-11-23 12:47:18
Temat: Re: Kolekcjonowanie i nielegalne wykorzystywanie danych osobowych
Od: Pete <n...@n...com>
W dniu 2018-11-23 o 11:45, witrak() pisze:
> Mam taki przypadek.
...
> zaznaczyłem (wczoraj, po południu) wszystko,
> czego domagał się bak na pierwszej stronie formularza, w tym zgody
...
> Zatem (a) na pewno zbierają dane z pierwszej strony, (b) mogą też
> zbierać dane z drugiej i przed zatwierdzeniem rejestrować je (ajax...) a
> wszystko to na pierwszy rzut oka nielegalnie, bo ani nie jestem klientem
> (byłem do maja 2013 - lokaty), ani nie złożyłem wniosku.
>
Nie rozumiem,
zaznaczyłeś zgody niemarketingowe (zapewne w celu świadczenia usługi) i
burzysz się, że wniosek idzie dalej???
--
Pete
-
5. Data: 2018-11-23 12:59:42
Temat: Trickster bank [było: Kolekcjonowanie i nielegalne wykorzystywanie danych osobowych]
Od: "witrak()" <w...@h...com>
Historia ma dalszy ciąg, choć nie o kolekcjonerach (chociaż?...).
Kiedyś rozstałem się z Idea Bankiem, bo oszukiwali i byli
upierdliwi (lokata założona następnego dnia po wpływie kasy,
zwrócona dzień po zapadnięciu, rozwiązanie umowy pismem nie
przeszło itp.).
No więc złożyłem wniosek - chciałem być beztroski - i zaczęło się:
- Strona informuje, że wysłali maila z informacją i danymi
logowania, a w poczcie nic
- po jakimś czasie dzwonię i dowiaduję się, że pewnie dlatego, że
mam dostęp elektroniczny, bo przecież miałem lokaty
- Mówię: to było więcej niż pięć lat temu, więc powinni byli
skasować, skoro rozwiązałem umowę o konto.
- Słyszę: Ale nie konto tylko dostęp elektroniczny. Czy rozwiązał
Pan umowę o dostęp elektroniczny? Nie? To go Pan ma.
- Mówię: Niemożliwe. Rozwiązywałem umowę o konto a nigdy nie
dostałem żadnej oddzielnej umowy o dostęp elektroniczny.
- Słyszę: Na pewno w regulaminie jest. Ale mogę Panu dane
dostępowe ponownie udostępnić.
- (tu seria pytań identyfikująco-weryfikujących).
- słyszę: Ma Pan zablokowany dostęp telefoniczny. Nie mogę
przywrócić dostępu elektronicznego ani powiedzieć dlaczego nie ma
Pan postępu telefonicznego. PROSZĘ PRZYJŚĆ DO ODDZIAŁU.
To już raz brałem. Dlatego nie chciałem mieć do czynienia z tym
bankiem.
Niech ich cholera, znowu nabrałem się na ich trick...
witrak()
-
6. Data: 2018-11-23 18:02:57
Temat: Re: Trickster bank [było: Kolekcjonowanie i nielegalne wykorzystywanie danych osobowych]
Od: "witrak()" <w...@h...com>
On 2018-11-23 12:59, witrak() wrote:
> Historia ma dalszy ciąg, choć nie o kolekcjonerach (chociaż?...).
>
Więcej, dalszy ciąg ma ciąg dalszy.
Poszedłem do oddziału. Powiedziałem, że na infolinii objaśniono mi
przyczynę dla której nie dostałem maila potwierdzającego wniosek o
lokatę Beztroską w poniższy sposób.
> - słyszę: Ma Pan zablokowany dostęp telefoniczny. Nie mogę
> przywrócić dostępu elektronicznego ani powiedzieć dlaczego nie ma
> Pan postępu telefonicznego. PROSZĘ PRZYJŚĆ DO ODDZIAŁU.
I dowiedziałem się, że nieprawda. Nie mam dostępu bo nie mam konta
dostępu elektronicznego. Ale byłem przy okazji lokat z lat
2011-2013 zarejestrowany w banku (i bank ma w nosie usuwanie
danych klientów po 5 latach - trzymać będzie i 20 lat) a z faktu,
że nie miałem dostępu elektronicznego (a faktycznie nie miałem, co
sprawdziłem - nie mogłem się zalogować) nie wynikało, że miałem
prawo rejestrować wniosek jak ktoś nieznany bankowi.
A ponieważ tak zrobiłem, więc zarejestrowałem się (system mnie
zarejestrował...) *ponownie* i przez to w Idei jestem podwójny
(sic!). A to oznacza, że mój wniosek nie będzie załatwiony. Nigdy.
Przed chwilą - mimo, że poprzednia infolinka powiedziała mi, że
mogę złożyć reklamację telefonicznie - dowiedziałem się, ze
reklamacji złożyć telefonicznie nie mogę.
Podejrzewam, że historia będzie miała kolejny ciąg dalszy...
witrak()
-
7. Data: 2018-11-23 18:32:17
Temat: Re: Trickster bank [było: Kolekcjonowanie i nielegalne wykorzystywanie danych osobowych]
Od: "witrak()" <w...@h...com>
On 2018-11-23 18:02, witrak() wrote:> On 2018-11-23 12:59,
witrak() wrote:
Zadzwoniłem ponownie tym razem z zablokowaniem identyfikacji numeru.
> Przed chwilą - mimo, że poprzednia infolinka powiedziała mi, że
> mogę złożyć reklamację telefonicznie - dowiedziałem się, ze
> reklamacji złożyć telefonicznie nie mogę.
>
Tym razem inna infolinka powiedziała, że owszem, mogę złożyć
reklamację, nawet telefonicznie. Nie czekałem już aż sprawdzi,
znajdzie notatkę od poprzedniczek z call center i poprzednika z
oddziału i powie, że jednak "niedasię".
Myślałem, że przejadę się do LionsBanku, gdzie można założyć tę
samą lokatę, tyle że tylko na miejscu.
(A do Idei zwrócę się tylko z żądaniem ujawnienia posiadanych
moich danych osobowych i ich usunięcia.)
Ale w LionsBanku już jej nie ma - była do dzisiaj...
witrak()
-
8. Data: 2018-11-25 12:44:28
Temat: Re: Kolekcjonowanie i nielegalne wykorzystywanie danych osobowych
Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>
W dniu 23-11-18 o 12:47, Pete pisze:
>> Mam taki przypadek.
> ...
>> zaznaczyłem (wczoraj, po południu) wszystko, czego domagał się bak na
>> pierwszej stronie formularza, w tym zgody
> ...
>> Zatem (a) na pewno zbierają dane z pierwszej strony, (b) mogą też
>> zbierać dane z drugiej i przed zatwierdzeniem rejestrować je (ajax...)
>> a wszystko to na pierwszy rzut oka nielegalnie, bo ani nie jestem
>> klientem (byłem do maja 2013 - lokaty), ani nie złożyłem wniosku.
> Nie rozumiem,
> zaznaczyłeś zgody niemarketingowe (zapewne w celu świadczenia usługi) i
> burzysz się, że wniosek idzie dalej???
Odnoszę wrażenie, że akurat tego wniosku właśnie nie złożył, tylko
zaczął wypełniać. To jakby trochę coś innego.