  • 1. Data: 2018-11-21 22:34:55
    Temat: Za instrukcję kosztową - PKO BP /przelew do GB/
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    Jestem w tym temacie totalnie zielony, więc nie bijcie ;)

    Dostałem zadanie - wykonać przelew na 20 funtów do Anglii do jakiegoś
    banku HSBC.

    W PKO BP zacząłem robić przelew z opłatą za koszty własną (OUR) i
    przelew zwykły (nie szybki).
    Wg tabeli opłat PKO BP powinienem zapłacić 8 zł. prowizji.
    Natomiast przy podsumowaniu transakcji pokazuje mi:

    ---------------------
    Podsumowanie:
    Od zlec: 105.00 PLN
    Poniżej zestawienie prowizji z poszczególnych tytułów:
    Podstawowe: Realizacja przelewu zagranicznego: 25.00 PLN;
    Dodatkowe: Za instrukcję kosztową OUR: 80.00 PLN;
    Przelew zagraniczny (dewizowe polecenie wypłaty) zostanie zrealizowany w
    walucie określonej w zleceniu. Jeżeli waluta operacji jest inna niż
    waluta rachunku, z którego została zlecona, wówczas nastąpi przeliczenie
    w oparciu o kursy walut z aktualnej tabeli kursów PKO Banku Polskiego.
    ---------------------

    W PKO BP mam konto złotówkowe typu ROR.

    Ki diabeł?
    Komu się poprzewracało w głowie?

    Jak pchnąć na konto HSBC w Anglii 20 funtów?

    Na Internecie widzę oddział HSBC w Warszawie.
    Wziąć z zęby te 20 funtów i zrobić u nich wpłatę własną?
    Czy wpłacić równowartość w złotówkach?

    Czy może jakiś jeszcze inny sposób?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 2. Data: 2018-11-21 23:07:19
    Temat: Re: Za instrukcję kosztową - PKO BP /przelew do GB/
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Adam pisze tak:

    > Komu się poprzewracało w głowie?

    z Aliora kantora przychodzi 20 funtów do np Lloyds bez zadnej opłaty.

> [...]
    >
    > Na Internecie widzę oddział HSBC w Warszawie.
    > Wziąć z zęby te 20 funtów i zrobić u nich wpłatę własną?

    Ty mi wyślesz na konto polskie ja ci wyśle na HSBC ;)

    Tak działa np www.transferwise.com i inne gady.

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 3. Data: 2018-11-22 10:48:11
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Uuuu, to kto Ci zlecił takie zadanie?
    Zapłata za waciki przelewem za granicę...
    Oczywiście można się tak bawić, ale, jak sam zauważyłeś, koszty mogą wynosić
    równowartość sumy przelewu.
    Gdzie w TOiP PKO wyczytałeś o tych 8zł?
    I to jeszcze za OUR - tak hojny to nie jest żaden bank ;>
    Choć ta "instrukcja kosztowa" jest rozczulająca, to jest naprawdę niepowtarzalny
    styl, tak umie tylko skarbonka, inni ją tylko nieudolnie naśladują.

    Niestety w warszawskim HSBC pewnie wyśmieli by Cię, gdybyś im te 20 funtów przyniósł
    i chciał wpłacać - musiałbym się pofatygować do Londynu (czy też innego brytyjskiego
    miasta, gdzie może byłby tańszy lot).

    Jak światle zauważył Piter, jest szansa na to, że z kantoru aliora (ale z kantoru, a
    nie "dużego" aliora) w opcji SHA dojdzie bez żadnych opłat, a dodatkowo te 20 funtów
    zakupisz po dobrym kursie.

    Jeśli się jednak boisz, możesz z konta złotówkowego zrobić przelew SEPA - bo do UK
    jeszcze można - na pewno będzie kosztować mniej, pewnie 5zł, ale oczywiście bez "ale"
    się nie obejdzie.
    Przelew bowiem przejdzie przez następujące przewalutowania:
    - PLN->EUR po kursie PKO,
    - EUR->GBP po kursie brytyjskiego HSBC.
    Więc praktycznie niemożliwe będzie przelanie dokładnie 20 funtów - musisz odżałować i
    przelać z górką.
    I najlepiej wpisać jako kwotę przelewu SEPA równowartość np. 25 funtów, ale w
    złotówkach - bo jak wpiszesz w funtach, to dodatkowo zapłacisz za przewalutowanie
    PLN->GBP (a potem GBP->EUR jeszcze będzie), też po kursie PKO (a kursy banków są
    złodziejskie).

  • 4. Data: 2018-11-22 11:11:54
    Od: gosc <t...@z...com>

    Adam wrote:
> [...]
    > Wg tabeli opłat PKO BP powinienem zapłacić 8 zł. prowizji.
    > Natomiast przy podsumowaniu transakcji pokazuje mi:

    Przetestuj np. <https://www.england.pl/> i jak się uda to daj znać ile
    prowizji pobrali.

  • 5. Data: 2018-11-22 21:06:29
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-11-21 o 23:07, PiteR pisze:

    > z Aliora kantora przychodzi 20 funtów do np Lloyds bez zadnej opłaty.

    > Ty mi wyślesz na konto polskie ja ci wyśle na HSBC ;)
    >
    > Tak działa np www.transferwise.com i inne gady.

    Dzięki wszystkim za odpowiedzi.
    Skorzystałem z TransferWise. Opłata wyszła nieco ponad 3 zł.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2018-11-22 21:12:01
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Uuuu, to kto Ci zlecił takie zadanie?

    No comment ;)

    > Zapłata za waciki przelewem za granicę...
    > Oczywiście można się tak bawić, ale, jak sam zauważyłeś, koszty mogą wynosić
    równowartość sumy przelewu.
    > Gdzie w TOiP PKO wyczytałeś o tych 8zł?

    https://www.pkobp.pl/media_files/1aac5315-c3a7-4c4b-
    a411-1b660b8de04b.pdf

    II / 5/ 1 / a

    polecenie przelewu SEPA [usługa bankowości elektronicznej] 8.00 zł.

    > I to jeszcze za OUR - tak hojny to nie jest żaden bank ;>
    > Choć ta "instrukcja kosztowa" jest rozczulająca, to jest naprawdę niepowtarzalny
    styl, tak umie tylko skarbonka, inni ją tylko nieudolnie naśladują.

    Znajomy pracuje w PKO BP.
    Teraz chyba już jasne, dlaczego dla niego np. kupić za gotówkę
    mieszkanie dla córki to żaden problem :(

    > Niestety w warszawskim HSBC pewnie wyśmieli by Cię, gdybyś im te 20 funtów
    przyniósł i chciał wpłacać - musiałbym się pofatygować do Londynu (czy też innego
    brytyjskiego miasta, gdzie może byłby tańszy lot).

    Nie przećwiczyłem.
    Tak, jak odpowiedziałem obok - TransferWise bierze nieco pod 3 zł. Za
    tyle to nawet nie opłacało by mi się odpalać autka.

> [...]
    PLN->GBP (a potem GBP->EUR jeszcze będzie), też po kursie PKO (a kursy banków są

    Dzięki za info, może mi się kiedyś przyda.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2018-11-22 21:13:50
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-11-22 o 11:11, gosc pisze:

    > Przetestuj np. <https://www.england.pl/> i jak się uda to daj znać ile
    > prowizji pobrali.

    Dzięki za wskazówkę.
    Ale przelew zrobiłem rano przez TransferWise, zanim zobaczyłem Twoją
    odpowiedź.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 8. Data: 2018-11-23 12:41:58
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2018-11-22 o 21:12, Adam pisze:

> [...]
    a411-1b660b8de04b.pdf

    > II / 5/ 1 / a
    >
    > polecenie przelewu SEPA [usługa bankowości elektronicznej] 8.00 zł.

    Gdyby było SPPA (Single Pound Payments Area), to miałbyś za 8PLN.

    Ale niestety jest SEPA (Single Euro Payments Area)

    ;)

    --
    Pete

  • 9. Data: 2018-11-23 12:49:05
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu piątek, 23 listopada 2018 12:41:57 UTC+1 użytkownik Pete napisał:

    > Gdyby było SPPA (Single Pound Payments Area), to miałbyś za 8PLN.
    >
    > Ale niestety jest SEPA (Single Euro Payments Area)

    Za pomocą przelewu SEPA można jak najbardziej (póki co, brexit jeszcze przed nami)
    przelać z konta złotówkowego w banku w PL na konto funtowe w banku w GB - i PKO za tą
    usługę weźmie 8zł (swoją drogą typowe dla skarbonki, inni biorą po 5zł).
    Problem jedynie w tym, że można jedynie z grubsza oszacować, ile funtów (czy też
    pensów) pojawi się na rachunku docelowym w odpowiedzi na każdą złotówkę, jaka zejdzie
    ze źródłowego.

  • 10. Data: 2018-11-23 14:57:29
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    pensów) pojawi się na rachunku docelowym w odpowiedzi na każdą złotówkę, jaka zejdzie

    To dziwne, że wybierałem SEPA, a chciało policzyć 25 + 80.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam