eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiKolekcjonowanie i nielegalne wykorzystywanie danych osobowych › Kolekcjonowanie i nielegalne wykorzystywanie danych osobowych
    From: "witrak()" <w...@h...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Kolekcjonowanie i nielegalne wykorzystywanie danych osobowych
    Date: Fri, 23 Nov 2018 11:45:44 +0100

    Mam taki przypadek. Zainteresowany lokatą bankową przez Internet w
    banku, którego nazwy na razie nie wymienię, zacząłem wypełniać
    wniosek o założenie. Wypełniłem i zaznaczyłem (wczoraj, po
    południu) wszystko, czego domagał się bak na pierwszej stronie
    formularza, w tym zgody z WYJĄTKIEM:
    - zgody na marketing elektroniczny
    - zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych
    - zgody na oferowanie produktów podmiotów powiązanych
    - zgody na marketing telefoniczny
    Natomiast pierwsza strona wniosku zawiera imię, nazwisko, telefon,
    e-mail, kończy się zaś przyciskiem "Dalej" - nie wyrażającym woli
    złożenia wniosku, a tylko wolę kontynuacji jego wypełniania...
    Ponieważ na następnej stronie w zestawie dalszych danych,
    wymaganych do złożenia wniosku, na pierwszy rzut oka brakowało
    tylko numeru butów i kołnierzyka, przerwałem zabawę (niekoniecznie
    decydując, że tego nie zrobię, ale po prostu nie miałem tyle czasu).
    A już dzisiaj w południe dzwoni Pani, wita mnie jak znajomego i
    mówi, że to w sprawie lokaty, którą jak wiedzą jestem
    zainteresowany...

    Zatem (a) na pewno zbierają dane z pierwszej strony, (b) mogą też
    zbierać dane z drugiej i przed zatwierdzeniem rejestrować je
    (ajax...) a wszystko to na pierwszy rzut oka nielegalnie, bo ani
    nie jestem klientem (byłem do maja 2013 - lokaty), ani nie
    złożyłem wniosku.

    UODO (infolinia) sugeruje zgłoszenie sprawy na policji
    (podejrzenie o popełnienie przestępstwa z art. 107 ustawy o RODO)
    i zgłoszenie do KNF (elektroniczne przez EPUAP).
    Co wy o tym sądzicie?
    Pytanie o tyle zasadne, że wniosek do UODO wymaga, aby "Składający
    skargę w pierwszej kolejności powinien zwrócić się do
    administratora w celu realizacji swoich uprawnień."
    A wg procedury banku mogę to zrobić tylko za pośrednictwem
    infolinii, lub pisemnie, co oznacza, że Idea będzie przez miesiąc
    zwlekać a potem kręcić na wszystkie możliwe sposoby.

    Z drugiej strony jestem klientem Lions Bank, więc może jednak Idea
    Banku też ;-)
    No i lokata niezła, więc może jednak założę.
    Choć chciałoby się czasem złapać za rękę i przyszpilić bank za
    zorganizowane, instytucjonalne wyłudzanie danych osobowych...

    witrak()