  • 1. Data: 2009-04-07 15:52:34
    Temat: Różnice w rozliczaniu transakcji kartami (czas)
    Od: "Valdi.Pavlack" <V...@P...NOspam.pl>

    Witam.
    Kilka dni temu poruszyłem na grupie wątek o różnicach w rozliczaniu
    transakcji kartowych dokonanych u różnych acquirer'ów - niestety nikt nie
    potrafił udzielić odpowiedzi - no cóż mówi się trudno.

    Teraz chciałem zapytać szanowne grono o inną kwestię. Mianowicie czym są
    podyktowane różnice w czasie rozliczania transakcji dokonanych w tym samym
    sklepie, w tym samym dniu ale kartami różnych banków.
    Czy czas rozliczania transakcji zależy od polityki banku, czy wpływają też
    na to inne czynniki?

    Prosty przykład:
    W piątek dokonywałem dwóch transakcji kartowych w Kauflandzie (w odstępie
    kilkugodzinnym). Pierwsza transakcja dokonana została kartą Multibanku.
    Druga transakcja była dokonana kartą VE wydaną przez getinbank.
    Pierwsza transakcja (Multibank) została zdjęta z konta już w niedziele
    wieczorem. Natomiast ta którą dokonywałem kartą getinbanku nadal wisi w
    blokadach.

    Czy ktoś może wyjaśnić skąd się biorą takie czasowe różnice w rozliczaniu
    transakcji?

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2009-04-07 21:18:58
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Valdi.Pavlack" <V...@P...NOspam.pl> wrote in message

> [...]
    > blokadach.
    >
    > Czy ktoś może wyjaśnić skąd się biorą takie czasowe różnice w rozliczaniu

    BRE ma online'owy system do rozliczen kartowych, chyba najnowoczesniejszy w
    PL. AFAIR uruchomiony zostal w ubieglym roku. W przypadku innych bankow
    zwykle transakcje sa rozliczane Elixirem i dopiero w chwili rozliczenia
    rachunek klienta jest obciazany.
    Banki korzystajace z outsourcingu kart kredytowych (np. siwadczonego przez
    Polcard) potrzebuja nieco wiecej czasu na aktualizacje salda i pokazanie
    transakcji w systemach bankowosci elektronicznej. Sadze, ze Getin krzysta z
    outsourcingu.

    MK

  • 3. Data: 2009-04-08 00:11:42
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "MK" <m...@i...pl> writes:

    > BRE ma online'owy system do rozliczen kartowych, chyba
    > najnowoczesniejszy w PL.

    Gdzie Ty widziales rozliczenia online? Moze we wlasnych bankomatach, bez
    udzialu organizacji.

    > przypadku innych bankow zwykle transakcje sa rozliczane Elixirem

    Czym?

    > dopiero w chwili rozliczenia rachunek klienta jest obciazany.

    Praktycznie zawsze rachunek klienta jest obciazany w chwili rozliczenia
    transakcji. Jak wyobrazasz sobie wczesniejsze rozliczenie?

    > Banki korzystajace z outsourcingu kart kredytowych (np. siwadczonego
    > przez Polcard) potrzebuja nieco wiecej czasu na aktualizacje salda i
    > pokazanie transakcji w systemach bankowosci elektronicznej.

    A to akurat prawda, ale to wynika po prostu ze zwyklych opoznien miedzy
    nimi. Rownie dobrze mogloby takich opoznien nie byc, to nie jest cos
    obowiazkowego - to tylko kwestia konkretnego rozwiazania.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 4. Data: 2009-04-08 03:41:23
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> wrote in message

    > Gdzie Ty widziales rozliczenia online? Moze we wlasnych bankomatach, bez
    > udzialu organizacji.

    Nie ma znaczenia czy sa wlasne bankomaty czy nie. Wystarczy bezpisredni link
    do agenta rozliczeniowego.

    > Czym?

    Elixir to taki system do rozliczen miedzy bankami, ktorym smigaja sobie
    dokumenty obciazeniowe (i uznaniowe, ale w tym przypadku nie o tych mowimy).
    Taki np. Polcard nie jest bankiem a jest uczestnikiem Elixiru, po to wlasnie
    zeby rozliczac transakcje karciane.

    > Praktycznie zawsze rachunek klienta jest obciazany w chwili rozliczenia
    > transakcji. Jak wyobrazasz sobie wczesniejsze rozliczenie?

    Miales przeciez przypadek BRE, w niedziele rozliczenia miedzy bankami sie
    nie odbywaja, a rachunki klientow sa obciazane.

> [...]
    > nimi. Rownie dobrze mogloby takich opoznien nie byc, to nie jest cos
    > obowiazkowego - to tylko kwestia konkretnego rozwiazania.

    Jak i cala reszta. Mogloby takze nie byc autoryzacji offline, ale co z tego?
    Jedna z moich obecnych kart jest wydana przez bank, ale obslugiwana w
    outsourcingu i nie zdarza sie aby transakcja zostala rozliczona wczesniej
    niz po 4 dniach. W innych przypadkach MC/VISA dzieje sie to nastepnego dnia
    roboczego, DC/AMEX 2 dni robocze. Oczywiscie takich kart obslugiwanych w
    outsourcingu mialem wiecej i zawsze wygladalo to tak samo, moze dlatego, ze
    zawsze byly obslugiwane przez Polcard. Nie wiem jak to wygladalo np. przy
    Lukasie obslugiwanym przez BZWBK.

    MK

  • 5. Data: 2009-04-08 07:13:08
    Od: "Valdi.Pavlack" <V...@P...NOspam.pl>

    "MK" news:grgg04$dhv$1@news.wp.pl

> [...]
    > transakcji w systemach bankowosci elektronicznej. Sadze, ze Getin krzysta

    Czy po za BRE jakieś inne banki w podobny sposób rozliczają transakcje
    kartowe swoich klientów?

    PS. Czy po za Polcardem jakieś inne firmy świadczą podobne usługi, o których
    wspomniałeś w swoim poście?

  • 6. Data: 2009-04-08 11:44:16
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "MK" <m...@i...pl> writes:

> [...]
    > tych mowimy). Taki np. Polcard nie jest bankiem a jest uczestnikiem
    > Elixiru, po to wlasnie zeby rozliczac transakcje karciane.

    Tzn. Polcard przesyla indywidualne obciazenia do wspolpracujacych z nim
    bankow za pomoca Elixiru? Ciekawe, logika nakazywalaby uzywac wlasnych,
    dedykowanych polaczen (chocby logicznych, niekoniecznie fizycznych
    kabli).
    Jakies zrodlo tej informacji?

    > Miales przeciez przypadek BRE, w niedziele rozliczenia miedzy bankami
    > sie nie odbywaja, a rachunki klientow sa obciazane.

    I myslisz ze to oznacza ze obciazenie rachunku odbywa sie przed
    rozliczeniem transakcji? :-)
    Taki mBank potrafi rozne cuda robic, np. obciazac konto klienta wstecz
    (z data transakcji, nie z data obciazenia). Robia sie z tego ciekawe
    cuda, np. takie, ze ktos jest obciazany z data wczesniejsza niz data
    transakcji (= data autoryzacji). Ale bez przesady z tym jasnowidztwem.

    BTW: Jak definiujesz niedziele? Wiesz, strefy czasowe itd. Mozliwe tez,
    ze w niektorych panstwach dzien swiateczny wypada np. w sobote :-)

    > Jak i cala reszta. Mogloby takze nie byc autoryzacji offline, ale co z
    > tego?

    Autoryzacje offline maja sie do tego nijak.

    Korzystajac z uslug obcego centrum karcianego wcale nie musisz miec
    zauwazalnych opoznien w ksiegowaniu. Jesli pobierasz dane w batchach raz
    dziennie, to oczywiscie opoznienia beda, ale obce centrum nie jest tu
    ani warunkiem koniecznym, ani wystarczajacym. Po prostu to nie sa rzeczy
    zwiazane ze soba, pomijajac jakas konkretna implementacje.

    > Oczywiscie takich kart obslugiwanych w outsourcingu mialem wiecej i
    > zawsze wygladalo to tak samo, moze dlatego, ze zawsze byly obslugiwane
    > przez Polcard.

    Pewnie tak.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 7. Data: 2009-04-08 11:46:12
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Valdi.Pavlack" <V...@P...NOspam.pl> writes:

    > Czy po za BRE jakieś inne banki w podobny sposób rozliczają transakcje
    > kartowe swoich klientów?

    Chyba wiekszosc bankow na swiecie (przynajmniej duzych) samodzielnie
    obsluguje swoje karty. W Polsce takze sa (inne niz BRE) takie banki.

    > PS. Czy po za Polcardem jakieś inne firmy świadczą podobne usługi, o których
    > wspomniałeś w swoim poście?

    Jasne.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 8. Data: 2009-04-08 14:26:46
    Od: "Valdi.Pavlack" <V...@P...NOspam.pl>

    "Krzysztof Halasa" news:m3r603gygr.fsf@intrepid.localdomain

    > Jasne.

    Krzysztofie! A czy mógł byś mi tak w łopatologiczny sposób ;) wyjaśnić jak
    wygląda proces obsługi transakcji kartowych np. przez Polcard dla danego
    banku?
    Będę bardzo wdzięczny za wszelkie informacje.

    PS. A jakie firmy jeszcze działają w tym segmencie po za Polcardem?

    PS2. Pytanie może trochę z innej beczki. Transakcje dokonywane w bankomatach
    euronetu rozlicza sobie sam euronet czy też korzysta z usług firmy, która
    wykonuje to za niego?

  • 9. Data: 2009-04-08 14:27:49
    Od: "Valdi.Pavlack" <V...@P...NOspam.pl>

    "Krzysztof Halasa" news:m3vdpfgyjz.fsf@intrepid.localdomain

> [...]
    > cuda, np. takie, ze ktos jest obciazany z data wczesniejsza niz data
    > transakcji (= data autoryzacji). Ale bez przesady z tym jasnowidztwem.

    To moze ja pozwole sobie zrobic lekki OT. Czy podobne jaja zdarzaja sie w
    ING?

  • 10. Data: 2009-04-08 20:28:13
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

> [...]

    > wygląda proces obsługi transakcji kartowych np. przez Polcard dla danego

    Normalnie, transakcje splywaja do Polcardu i ten je zapewne hurtem
    wysyla do odpowiedniego banku. Musi takze utrzymywac u siebie liste kart
    oraz odpowiadajace im limity itp. (PINy, salda, wszystko extra co jest
    potrzebne bankomatom, jesli jest cos takiego) i musi ja raz na jakis
    czas "uzgadniac" z bankiem. Pewnie takze reprezentuje bank przed
    organizacjami w ew. sporach itd.
    --
    Krzysztof Halasa