  • 21. Data: 2004-10-06 08:02:33
    Temat: Re: zle wpisane numer konta...
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>

    Cyneq wrote:
    > Łatwiej trafić w totka, niż tak pokręcić NRB żeby był poprawny (mowa o
    > IBAN, w starych to nie ma zastosowania).

    blad :-)
    glupoty wypisujesz
    *** blad ***

  • 22. Data: 2004-10-06 08:03:11
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>

    Cyneq wrote:
    > używając normalnych wag IBANU. Oczywiście jak łatwo policzyć, 17 cyfr
    > w stosunku do 26 daje 10^(26-17) = 1 000 000 000 razy mniej
    > kombinacji (o 9 mniej "stopni swoboby" dla identycznego algorytmu -
    > to oznacza że absolutnie nie jest to już "99%" skuteczności).

    ale zalewasz :-)
    *** blad ***

  • 23. Data: 2004-10-06 09:36:53
    Od: Cyneq <c...@s...poczta.fm>

    blad wrote:

    > blad :-)
    > glupoty wypisujesz

    Polecam trochę matematyki, zwłaszcza z okolic kodów korekcyjnych i
    kryptografii.
    Rachunek prawdopodobieństwa też polecam, chociaż moje łumaczenie o totku
    jest słowno-muzyczne, a nie oparte na dokładnycm wyliczeniu liczbowym.

    --
    Cyneq

    "Ja nie twierdze ze robie dobrze, twierdze ze robie zle, ale za
    to bezpieczniej."

    (c) shinX-Underground

  • 24. Data: 2004-10-06 10:27:28
    Od: Michał Szafrański <s...@v...not.found>

    Cyneq wrote:

> [...]
    > Rachunek prawdopodobieństwa też polecam, chociaż moje łumaczenie o totku
    > jest słowno-muzyczne, a nie oparte na dokładnycm wyliczeniu liczbowym.

    Oto numer konta Polskiej Akcji Humanitarnej

    56106000760000401100001906

    A to kilka innych poprawnych numerów kont w tym samym banku. Wszystkie
    różnią się tylko dwiema cyframi.

    56106000760000401100000936
    56106000760000401100001809
    56106000760000401200008906
    56106000760000401600001986
    56106000760000401700001905
    56106000760000404100001901
    56106000760000408100006906

    Pozwoliłem co najwyżej dwie na pomyłki na 6 wybranych pozycjach.
    Wszystkich takich pomyłek jest 1270 z czego 7 powyższych jest poprawnych.
    7/1270 to 'trochę' więcej niż szóstka w totku. Gdyby rozszerzyć możliwość
    pomyłki na wszystkie pozycje szansa uzyskania poprawnego numeru byłaby
    jeszcze większa.

    --
    m.

  • 25. Data: 2004-10-06 10:37:36
    Od: Michał Szafrański <s...@v...not.found>

    Cyneq wrote:

> [...]
    > tam są chyba 3 warianty długości numeru indywidualnego) po wstawieniu
    > odpowiedniej ilości zer (uwaga: NA POCZĄTEK! tzn, zaraz za sumą
    > kontrolną - normalnie tego się nie wpisze do żadnego programu, bo nie ma
    > banku o numerze rozliczeniowym 0000 0000.), można było zwalidować
    > używając normalnych wag IBANU. Oczywiście jak łatwo policzyć, 17 cyfr w
    > stosunku do 26 daje 10^(26-17) = 1 000 000 000 razy mniej kombinacji (o
    > 9 mniej "stopni swoboby" dla identycznego algorytmu - to oznacza że
    > absolutnie nie jest to już "99%" skuteczności).

    Mniej cyfr znaczących w stosunku do kontrolnych to oczywiście lepiej,
    więc jeśli PKO-IBAN działa tak jak opisałeś to potencjalnie jest
    odporniejszy na błędy. Oczywiście w przypadku 17 cyfr nadal około 99%
    numerów jest błędnych, ale jeśli użyjemy realistycznego modelu w którym pomyłka
    na każdej pozycji jest równie prawdobodobna to średnia liczba błędów
    będzie większa w numerze 26 cyfrowym. W związku z tym pozwolę sobię zacytować:

  • 26. Data: 2004-10-06 11:56:37
    Od: v...@p...onet.pl

> [...]
    > 7/1270 to 'trochę' więcej niż szóstka w totku. Gdyby rozszerzyć możliwość
    > pomyłki na wszystkie pozycje szansa uzyskania poprawnego numeru byłaby

    hehe ciekawe, no to moje na wierzchu;-)

  • 27. Data: 2004-10-06 12:11:55
    Od: "M." <m...@a...pl.nospam>

    Dnia Tue, 5 Oct 2004 13:35:08 +0200, Arek <A...@n...no> napisał:

    > Witam szanownych grupowiczów
    >
    > Chcialbym sie zapytac o to jakie moga byc
    > konsekwencje jezeli ktos sie pomylil w numerze
    > konta na poleceniu przelewu ? Co sie stanie
    > z wyslanymi pieniazkami ?

    pomijając sume kontrolną
    zdażało się mi pomylić coś w numerze konta lub nawet cały numer i poszedł
    przelew nie od tej osoby cp miał, wtedy dzwoniłem do banku adresata
    przedstawiałem sprawe i przelewy bank mi zwracał spowrotem bez księgowania
    u klienta
    wszystko idzie załatwić byle szybko

    p.s. jak się robiło po ponad 200 przelewów miesięcznie to pare pomyłek w
    roku się robiło

    --
    Pozdrawiam M.

  • 28. Data: 2004-10-06 12:32:47
    Od: Cyneq <c...@s...poczta.fm>

    Michał Szafrański wrote:

> [...]
    > pomyłka
    > na każdej pozycji jest równie prawdobodobna to średnia liczba błędów

    Racja.
    Mój błąd.
    Oczywiście że natrudniej zabezpieczyć długi kod. Przyjmując dwie cyfry
    kodu kontrolnego, zabezpieczenie jednej cyfry jest najskuteczniejsze, a
    im więcej tym jest mniej skuteczne.
    Aczkolwiek jest też drugie spojrzenie na sprawę, z którego wzięły się
    moje wnioski.
    Wyobraźmy sobie dwie sytuacje:
    1. Masz IBAN 26 cyfrowy i możesz się pomylić w ostatnich 4, bo reszte
    masz napewno dobrą. Jest X-1 możliwości że wybierzesz poprawny IBAN
    różny od prawidłowego.

    1. Masz IBAN 26 cyfrowy i możesz się pomylić w ostatnich 24, bo sumę
    kontrolną na pewno znasz poprawną. Jest Y-1 możliwości że wybierzesz
    poprawny IBAN różny od prawidłowego.

    Która liczba jest większa ? X czy Y?

    Bo ja obstawiam że Y ;)

    W związku z tym pozwolę sobię
    > zacytować:
    > "Polecam trochę matematyki, zwłaszcza z okolic kodów korekcyjnych
    > i kryptografii. Rachunek prawdopodobieństwa też polecam..."

    Dzięki.

    W takim razie czekam na kontr-argumenty mojego "dowodu" powyżej.

  • 29. Data: 2004-10-06 12:45:39
    Od: Cyneq <c...@s...poczta.fm>

    Michał Szafrański wrote:

> [...]
    > 7/1270 to 'trochę' więcej niż szóstka w totku. Gdyby rozszerzyć możliwość
    > pomyłki na wszystkie pozycje szansa uzyskania poprawnego numeru byłaby

    Oczywiście że masz rację.
    Mówiłem o trafieniu w totka, nie o szóstce w totka, zresztą to było
    PORÓWNANIE w sensie literackim a nie matematycznycm!

    Poza tym ciężko jednoczeńie pomylić jednoczeńsie "0" z "1" i "3" z "0".
    To raczej dość niezwykłe pomyłki, nie sądzisz?
    Oprócz wyliczeń czysto matematycznych trzeba wziąć pod uwagę realia.

    Człowiek z reguły myli cyfry podobne, przestawia miejscami, coś opuści,
    coś napisze dwa razy itp.

    To tak jakby wziąć takie zadanie z rachunku prawdopodobieństwa:

    "Myśliwy strzela do sarny. Ma cztery naboje. Myśliwy umie strzelać tak
    skutecznie, że przy odległości w jakiej stoi sarna prawdopodobieństwo
    trafienia celu wynosi 80%. Oblicz prawdopodobieństwo ze trafi sarnę".

    No i normalnie ludzie biorą się za liczenie, dodająć 80 do (80*20%) a do
    tego jeszcze .... itede, itepe.
    No i wynik jaki uzyskują jest poprawny w sensie matematycznym,
    aczkolwiek można się nim podetrzeć w praktyce, bo żadna normalna sarna
    nie będzie stać w miejscu i czekać aż ją ktoś trafi, tylko spierdzieli
    gdzie pieprz rosnie po pierwszym wystrzale.

    ;)

    Polecam raczej inny ekperyment.
    Naucz się numeru P.A.H. na pamięć ale niezbyt dokładnie.
    A potem wypisz np. 20 razy numer który pamiętasz "prawiedokładnie" z
    róznymi zmaniami, tak zebyś po wypisaniu każdego był "prawie pewien ze
    to ten". A potem sprawdź sobie wszystkie numery które wypisałeś.
    Jak pośród tych 10tu jest jeden poprawny NRB, ale różny od konta P.A.H.
    to się zdziwię.

    Pozdr

  • 30. Data: 2004-10-06 13:00:51
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>

    Cyneq wrote:
    (....)
    > Jest Y-1 możliwości że wybierzesz
    > poprawny IBAN różny od prawidłowego.
    >
    > Która liczba jest większa ? X czy Y?
    >
    > Bo ja obstawiam że Y ;)
    > W takim razie czekam na kontr-argumenty mojego "dowodu" powyżej.

    jesli dowolny w dowolnym numerze IBANowym wpiszesz wszystkie cyfry z wyjatkiem 2
    ostatnich to masz 100 mozliwosci na wpisanie 2 ostatnich - przynajmniej 1
    mozliwosc (czasem dwie) jest "poprawna" w tym sensie że powstanie rachunek mod
    97.
    Jak masz do wypelnienia 3 ostatnie cyfry to na 1000 mozliwosci da sie dobrac 10
    lub 11 spelniających mod 97
    Szanse na "wstrzelenie się" w numer speniający norme IBAN masz zawsze taką samą
    *** blad ***