  • 11. Data: 2004-10-05 13:01:38
    Temat: Re: zle wpisane numer konta...
    Od: "Glenn" <g...@b...pl>

    > eee wystarczy Ctrl-C, Ctrl-V nie temu klientowi co trzeba : adres
    > adrestata 1 numer konta adresata 2 i po sprawie :)

    To już prędzej :-)

  • 12. Data: 2004-10-05 13:08:57
    Od: v...@p...onet.pl

    > Nie będzie zgadzać się liczba kontrolna.

    mam przed soba 2 rachunki: operatorow telefoni komorkowej : poczatek konta w
    obu przypadkach 18 cyfr identyczny: 69 1030 1898 9000 0100 ...ostanich cyfr
    nie wyjawie ale uwierz mi ze sa inne i mylac jedego klienta z drugim moge sie
    pomylic zminiajac wspomniane 8 cyfr

  • 13. Data: 2004-10-05 13:15:07
    Od: "Glenn" <g...@b...pl>

> [...]
    cyfr
    > nie wyjawie ale uwierz mi ze sa inne i mylac jedego klienta z drugim moge

    Jednego z drugim owszem, ale taka pomyłka jest dośc mało prawdopodobna
    (przecież nie będziesz specjalnie przeklejał końcówki rachunku).

  • 14. Data: 2004-10-05 13:30:12
    Od: v...@p...onet.pl

    > Jednego z drugim owszem, ale taka pomyłka jest dośc mało prawdopodobna
    > (przecież nie będziesz specjalnie przeklejał końcówki rachunku).

    zgadzam sie , bardzo malo prawdopodobne ale....chcac zaplacic komus rachunki
    (powiedzmy 2) i przepisujac na nowo na druk polecnia przelewu mozna sie
    pomylic bo poczatki sa identyczne, a dane zleceniodawcy z tyt. przelewu nie
    musza sie zgadzac z nr konta no i pomylka gotowa..ot ktos w posiechu
    przepisywal i sie na biurku "pomyrdały" wydrukowane polcenia przelewu i
    zamiast "Jasia" pieniadze dostala "Małgosia" ..ale Twoj wywod na wierzchu-malo
    prawdopodbne!!! -tylko teoretyzowalem, ale rozne przypadki po ludziach chodza;)

  • 15. Data: 2004-10-05 14:06:41
    Od: Radoslaw P. <r...@a...net.pl>

    5 Oct 2004 15:30:12 +0200, w <1...@n...onet.pl>,
    v...@p...onet.pl napisał(-a):

> [...]
    > prawdopodbne!!! -tylko teoretyzowalem, ale rozne przypadki po ludziach chodza;)

    To wtedy wiesz, że pieniądze dla Jasi dostała Małgosia (i odwrotnie). A chyba o
    to się pytałeś? :)

  • 16. Data: 2004-10-05 14:38:18
    Od: Łukasz Cielecki <m...@p...onet.pl>

    Dnia 5 Oct 2004 15:08:57 +0200, v...@p...onet.pl napisał(a):

> [...]
    > nie wyjawie ale uwierz mi ze sa inne i mylac jedego klienta z drugim moge sie

    No tak - ale pomylenie 8 cyfr to już też chyba nie taka prosta sprawa jak
    pomylenie jednej.
    Ale do rzeczy. Niektóre systemy przyznają numery rachunków tak, aby liczba
    kotrolna była zawsze identyczna. Takie coś działa bodajże w Inteligo, gdzie
    wszystkie moje rachunki mają l.k. = 50. Ciągle jednak prawdą jest to, iż
    pomyłka na jednej pozycji powoduje zmianę liczby kontrolnej. Wracając do
    Twojego przykładu. Tylko nieliczne kombinacje 8 ostatnich cyfr z rachunku
    będą prawidłowe dla danej liczby kontrolnej. Tak więc wybitnie mało
    prawdopodobne jest, że trafimy w czyjś rachunek poprzez pomyłkę przy
    przepisywaniu. Możemy oczywiście "wkleić" nie ten rachunek, ale to już
    zupełnie inna sprawa.

    Pozdrawiam!

    --
    Łukasz "Mr Luck" Cielecki
    m...@p...onet.pl

  • 17. Data: 2004-10-05 16:30:22
    Od: Michał Szafrański <s...@v...not.found>

    Łukasz Cielecki wrote:
> [...]
    > wszystkie moje rachunki mają l.k. = 50. Ciągle jednak prawdą jest to, iż
    > pomyłka na jednej pozycji powoduje zmianę liczby kontrolnej.
    Ale już dwie błędne pozycje mogą dać tą samą sekwencję kontrolną.

    > Wracając do
    > Twojego przykładu. Tylko nieliczne kombinacje 8 ostatnich cyfr z rachunku
    > będą prawidłowe dla danej liczby kontrolnej.
    O ile ponad milion takich numerów to mało.

    > Tak więc wybitnie mało
    > prawdopodobne jest, że trafimy w czyjś rachunek poprzez pomyłkę przy
    > przepisywaniu.
    Prawdopodobieństwo o wynosi ponad 1 procent. Jak dla mnie to nie jest

  • 18. Data: 2004-10-05 16:43:43
    Od: Marcin Kasperski <M...@s...com.pl>

    > Prawdopodobieństwo o wynosi ponad 1 procent. Jak dla mnie to nie jest
    > "wybitnie mało prawdopodobne".

    Dodajmy do tego że przynajmniej jeden przypadek zdarzenia, gdy kobieta
    rąbnąwszy się zamiast spłacać swój kredyt, zasilała czyjś rachunek
    (czy też spłacała czyjś inny kredyt, nie pamiętam dobrze, chodziło w
    każdym razie o PKO BP i o numer jak najbardziej IBANowy), miał miejsce
    i był opisywany w prasie.

  • 19. Data: 2004-10-06 07:15:34
    Od: Cyneq <c...@s...poczta.fm>

    Glenn wrote:

    > Taka pomyłka jest bardzo mało prawdopodobna. Nie dość, że ktoś musiałby
    > pomylić się w numerze, to jeszcze musiałaby zgadzać się liczba kontrolna,
    > czyli pomyłka dość piętrowa (myli np. 1 cyfrę w środku numeru i do tego myli
    > liczbę kontrolną na taką, która odpowiada tej pierwszej pomyłce :-) Nie za
    > duzo tych przypadków ;-) ?

    Łatwiej trafić w totka, niż tak pokręcić NRB żeby był poprawny (mowa o
    IBAN, w starych to nie ma zastosowania).

    --
    Cyneq

    "Ja nie twierdze ze robie dobrze, twierdze ze robie zle, ale za
    to bezpieczniej."

    (c) shinX-Underground

  • 20. Data: 2004-10-06 07:24:37
    Od: Cyneq <c...@s...poczta.fm>

    Marcin Kasperski wrote:

> [...]
    > (czy też spłacała czyjś inny kredyt, nie pamiętam dobrze, chodziło w
    > każdym razie o PKO BP i o numer jak najbardziej IBANowy), miał miejsce

    Tak zwany PKO-IBAN miał ze standardem niewiele wspólnego.
    Oprócz tego że PKO-IBAN, mający podajrze 17 cyfr (lub też inne ilości,
    tam są chyba 3 warianty długości numeru indywidualnego) po wstawieniu
    odpowiedniej ilości zer (uwaga: NA POCZĄTEK! tzn, zaraz za sumą
    kontrolną - normalnie tego się nie wpisze do żadnego programu, bo nie ma
    banku o numerze rozliczeniowym 0000 0000.), można było zwalidować
    używając normalnych wag IBANU. Oczywiście jak łatwo policzyć, 17 cyfr w
    stosunku do 26 daje 10^(26-17) = 1 000 000 000 razy mniej kombinacji (o
    9 mniej "stopni swoboby" dla identycznego algorytmu - to oznacza że
    absolutnie nie jest to już "99%" skuteczności).