  • 31. Data: 2004-10-06 15:46:11
    Temat: Re: zle wpisane numer konta...
    Od: Bogdan <""Dreptak <bmizerski_\"@_yahoo.co.uk>

    Cyneq wrote:

    > Polecam raczej inny ekperyment.
    > Naucz się numeru P.A.H. na pamięć ale niezbyt dokładnie.
    > A potem wypisz np. 20 razy numer który pamiętasz "prawiedokładnie" z
    > róznymi zmaniami, tak zebyś po wypisaniu każdego był "prawie pewien ze
    > to ten". A potem sprawdź sobie wszystkie numery które wypisałeś.
    > Jak pośród tych 10tu jest jeden poprawny NRB, ale różny od konta P.A.H.
    > to się zdziwię.
    >

    > Pozdr

    Ludkowie moi mili.
    Cyfry kontrolne są 2. Czyli zakodować nimi można 100 liczb. Algorytm
    liczenia cyfry kontrolnej jest tak skonstruowany, że omyłka w jednej
    cyfrze w numerze zmienia liczbę kontrolną. Dopiero zmiana dwu cyfr może
    nie zmienić liczby kontrolnej z prawdopodobieństwem 1/99.
    Czyli jeżeli ludzie w Polsce wykonają 100 tysięcy omyłek, to około
    tysiąca z nich przejdzie.

    A wracając do głównego wątku, czyli co zrobić, jak się człowiek omyli w
    numerze i numer będzie poprawny, to:
    1. Powinien mieć pretensje do siebie
    2. Poprosić grzecznie bank o przesłanie GRZECZNEJ prośby do omyłkowego
    odbiorcy
    3. Liczyć na szczęście, że ten omyłkowy będzie uczciwy i zwróci pieniądze.
    4. Jeżeli nie zechce oddać pieniędzy, o ile wiem, nie ma środka prawnego
    do tego, żeby go do tego zmusić.

    dreptak

  • 32. Data: 2004-10-06 16:19:46
    Od: "Glenn" <g...@b...pl>

    >4. Jeżeli nie zechce oddać pieniędzy, o ile wiem, nie ma środka prawnego
    >do tego, żeby go do tego zmusić.

    Jest-bezpodstawne wzbogacenie.

  • 33. Data: 2004-10-07 10:04:33
    Od: Cyneq <c...@s...poczta.fm>

    Bogdan <Dreptak wrote:

> [...]
    > nie zmienić liczby kontrolnej z prawdopodobieństwem 1/99.
    > Czyli jeżeli ludzie w Polsce wykonają 100 tysięcy omyłek, to około

    Czyli znowu rozwiązałeś poprawnie zadanie o sarnie, gratuluje.

    STATYSTYCZNIE masz (prawie) całkowitą rację, i nigdy nikt nie twierdził
    inaczej.
    I STATYSTYCZNIE można przyjąć że jest jedna szansa na 100 żeby napisany
    rachunek był poprawny.(Nie biorąc pod uwagę faktu, że numer
    rozliczeniowy banku jest dodatkowo zabezpieczony sumą kontrolną).

    Aczkolwiek żebyś miał całkowitą rację, WSZYSTKIE RODZAJE OMYŁEK
    musiałyby być jednakowo prawdopodobne.
    W tym wypadku ten warunek NIE JEST spełniony, a wpłymu na to nie ma
    żaden czynnik czysto matematyczny, tylko specyfika pewnych mechanizmów w
    ludzkim mózgu.
    Daltego żeczywiste prawdopodobieństwo pomylenia się przy wpisywaniu
    numeru jest znacznie mniejsze niż 1%.
    Zupełnie sprawa ma się inaczej jeśli masz gdzieśtam na komputerze
    zapisane ileśtam numerów bankowych, i do ich wpisywania używasz
    copy-paste. wtedy prawdopodobieństwo wpisania innego, poprawnego numeru
    IBAN jest bardzo wysokie. Aczkolwiek nie poddaje się tak łatwo
    matematyce (no bo jak? mam 5 numerów zapisanych w pliku tekstowym,
    wysyłam przelew do kogośtam. To prawdopodobieństwo że wybiorę zły jest
    ile? 80% ??? No bez jaj ;)

    A co do głownego wątku:
    Brak walidacji danych osobowych odbiorcy, obecnie nagminny wśród banków,
    stawia osobę która się pomyliła w mało korzystnej sytuacji.

    Pozdr

    --
    Cyneq

    "Ja nie twierdze ze robie dobrze, twierdze ze robie zle, ale za
    to bezpieczniej."

    (c) shinX-Underground

  • 34. Data: 2004-10-07 12:29:59
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>

    Cyneq wrote:
    > Daltego żeczywiste prawdopodobieństwo pomylenia się przy wpisywaniu
    > numeru jest znacznie mniejsze niż 1%.

    synek, jak sie nauczysz prawdopodobienstwa i ortografii to moze
    i na moje wywody znajdziesz jakas odpowiedz :-)
    *** blad ***

  • 35. Data: 2004-10-07 14:32:36
    Od: Cyneq <c...@s...poczta.fm>

    blad wrote:

    > synek, jak sie nauczysz prawdopodobienstwa i ortografii to moze
    > i na moje wywody znajdziesz jakas odpowiedz :-)
    > *** blad ***

    1. Tylko nie synek, gówniarzu! ;)
    2. Z ortografią troszkę za późno, niestety. Z góry przepraszam
    wszystkich purystów językowych.
    3. Konkrety proszę, konkrety...
    Czy uważasz że nie mam racji mówiąc że "nie wszystkie rodzaje omyłek są
    jednakowo prawdopodobne"? Bo na tym czym własnie opieram swoje
    twierdzenie, że nie wystrczy policzyć wszystkie możliwe kombinację cyfr
    kontrolnych, a przez otrzymany wynik podzielić jedynkę, aby rozwiązać to
    zadanie.

  • 36. Data: 2004-10-07 16:53:16
    Od: Miernik <m...@c...pl>

    Glenn <g...@b...pl> wrote:

    > Jest-bezpodstawne wzbogacenie.

    A jak tamten powie że ten wysyłający mu wisiał kasę i że tym przelewem
    właśnie mu zwrócił (lub inna historia dopasowana do tytułu).

    To jak wysyłający omyłkowicz udowodni że tak nie było i że żadnego
    interesu z tym "szczęśliwcem" nigdy nie robił?

    ___________________/__ tel: +48888299997 __/ mailto:m...@c...pl
    Protect Europe from a law-disaster. Petition for a Software Patent Free Europe
    http://www.noepatents.org/index_html?LANG=en

  • 37. Data: 2004-10-07 18:27:10
    Od: "Glenn" <g...@b...pl>

    > A jak tamten powie że ten wysyłający mu wisiał kasę i że tym przelewem
    > właśnie mu zwrócił (lub inna historia dopasowana do tytułu).

    Musi to udowodnić (faktura, umowa itp.).

    > To jak wysyłający omyłkowicz udowodni że tak nie było i że żadnego
    > interesu z tym "szczęśliwcem" nigdy nie robił?

    To nie on bedzie udowadniał

  • 38. Data: 2004-10-08 10:48:49
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>

    Cyneq wrote:
    > 3. Konkrety proszę, konkrety...

    konkretnie odpowiedzialem na twoj post a ty moje wywody olales
    cytuje:
    > Która liczba jest większa ? X czy Y?
    >
    > Bo ja obstawiam że Y
    > W takim razie czekam na kontr-argumenty mojego "dowodu" powyżej.

    jesli dowolny w dowolnym numerze IBANowym wpiszesz wszystkie cyfry z wyjatkiem 2
    ostatnich to masz 100 mozliwosci na wpisanie 2 ostatnich - przynajmniej 1
    mozliwosc (czasem dwie) jest "poprawna" w tym sensie że powstanie rachunek mod
    97.
    Jak masz do wypelnienia 3 ostatnie cyfry to na 1000 mozliwosci da sie dobrac 10
    lub 11 spelniających mod 97
    Szanse na "wstrzelenie się" w numer speniający norme IBAN masz zawsze taką samą
    *** blad ***