  • 11. Data: 2006-01-16 20:40:07
    Temat: Re: pomylka i bezczelnosc banku
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Użytkownik <n...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:34a0.00000087.43cc0051@newsgate.onet.pl...
    > Ty się Yayco zbędnie ludzi czepiasz, bo życia nie znasz ;-) .
    > A Ty z takimi prymitywnymi i brutalnymi pytaniami. Trochę to
    > nieładnie ;-)

    Niestety podstawy nie znam, ale było o tym w tamtym roku w GP albo Rz.
    Zwróciłam na to uwagę i dokładnie przeczytałam bo zajmuję się
    naliczaniem płac i robieniem przelewów. Żałuję, że sobie nie 'wygryzłam'
    tego z gazety, ale teraz makulatury nie będę przeglądać...

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 12. Data: 2006-01-17 00:02:11
    Od: ...@...c

    Dnia Mon, 16 Jan 2006 21:00:45 +0100, yayco napisał(a):

    > j.w. Podstawa prawna mile widziana

    art 409 KC nie pozostawia złudzeń że pracodawca jest szczególnie narażony
    na staty z tego tytułu oraz wszelkie urzędy które wysyłają regularnie
    środki jak np. ZUS.

    --
    pozdrawiam,

  • 13. Data: 2006-01-17 05:27:48
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    yayco wrote:
    > 2006-01-16 20:54- tak przynajmniej miał(a) ustawiony zegar systemowy
    > Nikiel ;-), gdy pisał(a):

    > Wydaje Ci się, czy też możesz wskazać orzeczenie na które się powołujesz?

    > j.w. Podstawa prawna mile widziana

    Art. 409. Obowiązek wydania korzyści lub zwrotu jej wartości wygasa,
    jeżeli ten, kto korzyść uzyskał, zużył ją lub utracił w taki sposób, że
    nie jest już wzbogacony, chyba że wyzbywając się korzyści lub zużywając
    ją powinien był liczyć się z obowiązkiem zwrotu.

  • 14. Data: 2006-01-17 05:49:10
    Od: yayco <yayco2_at_gmail_dot_com@no_spam.pl>

    2006-01-17 06:27- tak przynajmniej miał(a) ustawiony zegar systemowy
    witek, gdy pisał(a):

> [...]
    > nie jest już wzbogacony, chyba że wyzbywając się korzyści lub zużywając
    > ją powinien był liczyć się z obowiązkiem zwrotu.

    Ale to już sąd musi zdecydować, czy powinien się liczyć, czy nie
    powinien (i czy ju w żadnym wymiarze nie jest wzbogacony, bo jak sobie
    kupił telewizor - or something - to jest). Żadnej szczególnej reguły dla
    prawodawców tutaj nie ma.
    Zobacz choćby: uchwała Sądu Najwyższego z 8 grudnia 1994 r., I PZP
    49/94, OSNP 1995/16/202.
    --
    **** yayco (yayco2@_tnij_gmail.com) ****
    **** ****

  • 15. Data: 2006-01-17 05:57:26
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    yayco wrote:
> [...]
    > prawodawców tutaj nie ma.
    > Zobacz choćby: uchwała Sądu Najwyższego z 8 grudnia 1994 r., I PZP

    Pytałeś o podstawę prawną tego, że pracownik nie musi oddawać.
    Podstawa prawna jest, tylko obwarowana pewnymi warunkami, które musza
    być spełnione.
    A to, że będzie decydował sąd, to chyba oczywiste, bo na pewno nie
    pracownik, ani pracodawca. No chyba, że rzucamy monetą.

  • 16. Data: 2006-01-17 06:06:34
    Od: yayco <yayco2_at_gmail_dot_com@no_spam.pl>

    2006-01-17 06:57- tak przynajmniej miał(a) ustawiony zegar systemowy
    witek, gdy pisał(a):

    > Pytałeś o podstawę prawną tego, że pracownik nie musi oddawać.

    Nie. Pytałem o podstawę prawną następujących twierdzeń (zacytuję, żebyś
    nie musiał szukać):
[...]

    Nie sądzę aby art. 409 pozwalał na takie twierdzenia.

    Tutaj nie ma między nami sporu.

    --
    **** yayco (yayco2@_tnij_gmail.com) ****
    **** ****

  • 17. Data: 2006-01-17 06:44:22
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    yayco wrote:

> [...]
    > cywilno-prawnej np. zlecenia."
    >
    > Nie sądzę aby art. 409 pozwalał na takie twierdzenia.

    Wiara pracownika w księgowść akurat nie ma tu żadnego znaczenia.
    Chodzi o to, czy facet tą kasę przepił, czy nie i czy mógł się takiej
    kasy spodziewać, czy też od razu mogło to wzbudzić jego podajrzenia.

    Ale co tu robi umowa zlecenie, to za cholere nie mam pojęcia. :)

  • 18. Data: 2006-01-17 09:42:20
    Od: yayco <yayco2_at_gmail_dot_com@no_spam.pl>

    2006-01-17 07:44- tak przynajmniej miał(a) ustawiony zegar systemowy
    witek, gdy pisał(a):

> [...]
    > kasy spodziewać, czy też od razu mogło to wzbudzić jego podajrzenia.
    >
    > Ale co tu robi umowa zlecenie, to za cholere nie mam pojęcia. :)

    Czyli w ogóle sporu między nami nie ma :-)
    --
    **** yayco (yayco2@_tnij_gmail.com) ****
    **** ****

  • 19. Data: 2006-01-17 11:20:33
    Od: "Tadeusz" <w...@n...pl>

    > Potrzebna mi porada. Otoz od mojej dziewczyny jej bank (niestety >PKO
    > S.A.)
    >zazadal ostatnio zwrotu kwoty 1000 zlotych. Podstawa do tego >byla
    >informacja, ze
    Nic się nie przejmuj. Przytoczę przykład z mojego doswiadczenia.
    Dotyczy to banku PKO BP SA. Rok temu na konto mojej żony 2 razy wpłynęła
    kwota z ZUS . Raz 2300 zł i raz 800 zł. Zus stwierdził , że się pomylił i
    zwrócił się do żony aby odesłać pieniądze.
    Oddaliśmy większą kwotę , zatrzymaliśmy mniejsza bo powiedzielismy , że już
    wydalilismy pieniądze. Ja powiedziałem ZUS , że jesli sie pomylili to niech
    odbiorą sobie z przyszłych wpływów żony. Nie wiem dlaczego nie zrobili tego
    i tak zostało , mimo kilku telefonów z ZUS.
    Przede wszystkim tu bank nic nie ma do powiedzenia , bank tylko obraca
    pieniędzmi a nie rostrzyga czy ktoś słusznie je dostaje czy nie.
    To pracodawca może zabiegać o zwrot takich kwot, ale skutecznie mógłby to
    zrobić na drodze sądowej. Znam przypadek , że pracownik firmy żle wprowadził
    konta pracowników tzn wpisał konta niepracujących juz pracowników i tak
    poszło i juz tak zostało .

    Pozdrawiam

    Tadeusz

  • 20. Data: 2006-01-17 20:16:17
    Od: ...@...c

    Dnia Tue, 17 Jan 2006 07:06:34 +0100, yayco napisał(a):

> [...]
    > cywilno-prawnej np. zlecenia."
    >
    > Nie sądzę aby art. 409 pozwalał na takie twierdzenia.

    KC nie reguluje obowiązków pracodawcy w tym zakresie w przeciwieństwie do
    ustawy o swobodzie gospodarczej o ogólnie kodesku spółek handlowych.
    DG jest prowadzona zawsze na własny rachunek i własne ryzyko pracodawcy co
    wynika z tych przepisów i w szczególności jest ujęte w Kodeksie Pracy.
    Obowiązkiem pracodawcy i jest obliczanie wynagrodzeń pracowników -
    zakładanie że pracownik ma obowiązek sprawdzać pracodawce nie wynika z
    żadnych przepisów.
    Co do powyższego przypadku to analiza czy 1000 zł przypadkiem nie wydał na
    TV czy też na czynsz jest troche zabawne - istotą jest czy Sąd uzna czy ta
    kwota obiektywnie badając mogła budzić podjerzenia wzbogaconego. W mojej
    ocenie niekoniecznie a biorąc pod uwagę je źródło to pracownik ma spore
    szanse w tym sporze.

    Jednak, z tego co sobie przypominam to była interpretacja która świadczenia
    pieniężne wyłączała spod art 409 i wtedy nie ma o czym rozmawiać ale głowy
    nie daję.

    --
    pozdrawiam,