  • 21. Data: 2006-01-17 20:33:27
    Temat: Re: pomylka i bezczelnosc banku
    Od: "supermenn" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "lkluj" <l...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:0c93.0000018c.43cbcbcb@newsgate.onet.pl...
    > Witam,
    > Potrzebna mi porada. Otoz od mojej dziewczyny jej bank (niestety PKO S.A.)
    > zazadal ostatnio zwrotu kwoty 1000 zlotych. Podstawa do tego byla
    > informacja, ze
    > okolo 10 miesiecy temu zostala jej przelana przez pomylke 'dodatkowa
    > pensja'

    Jedno jest pewne, jeśli pracodawca nie zapłacił podatku od tej kwoty (nie
    ujął jej w PIT) ona musi to zrobić. Jeśli oczywiscie zatrzymała tą kwotę.
    Pytanie jeszcze o jej uczciwość i relacje z pracodawcą.
    pozdrawiam supermenn

  • 22. Data: 2006-01-18 15:24:29
    Od: "Leszek" <rot_xiii@yrfmrxbyrpu_an_xbagb.pl>

    yayco wrote:
    > 2006-01-16 18:51- tak przynajmniej miał(a) ustawiony zegar systemowy
    > Leszek, gdy pisał(a):

    > Zanim zaczniesz zachęcać innych do skorzystania z prawa, spróbuj je
    > poznać. Szczególnie polecam artykuły 405 i następne kodeksu
    > cywilnego. W szczególności, to że ktoś wydał cudze pieniądze, nie
    > zwalnia go z obowiązku zwrotu.

    Nie wydał CUDZUCH. Wydał swoje, które otrzymał. Dobra wiara i tyle.
    Skoro cytujesz 405 to przeczytaj następne do 414 k.c.
    Ogólnie sprowadza się to do tego ze nie musisz oddać gdy wystąpi jedna z
    poniższych okoliczności:
    1. Byłeś w dobrej wierze - czyli właśnie spodziwales się pieniędzy a
    następnie je zużyłeś w ten sposób ze nie jesteś już wzbogacony - czyli
    nie
    kupiłeś nic konkretnego np. przejadłeś, przepiłeś, kupiłeś perfumy które
    już
    zużyłeś itd. Jeżeli zużyjesz w ten sposób ze będziesz dalej wzbogacony
    oddajesz wzbogacanie.
    2. Poza tym nie można zadąć zwrotu gdy ten który dawał nie był do
    świadczenia zobowiązany i o tym wiedział.

    Leszek

    Cytat roku:
    "The IRS Mission
    Provide America's taxpayers top quality service by helping them
    understand and meet their tax responsibilities and by applying the tax
    law with integrity and fairness to all."

  • 23. Data: 2006-01-18 16:07:50
    Od: yayco <yayco2_at_gmail_dot_com@no_spam.pl>

    2006-01-18 16:24- tak przynajmniej miał(a) ustawiony zegar systemowy
    Leszek, gdy pisał(a):

> [...]
    > oddajesz wzbogacanie.
    > 2. Poza tym nie można zadąć zwrotu gdy ten który dawał nie był do
    > świadczenia zobowiązany i o tym wiedział.

    Rozumiem, że skoro doradzasz komuś takie działania, to nie tylko
    zapoznałeś się z dotychczasowym orzecznictwem, ale też weźmiesz na
    siebie wynajęcie adwokata, który udowodni którąkolwiek z tych przesłanek.
    Jak sądzisz, na kim będzie ciążył ciężar dowodu i ile będzie kosztowała
    pomoc prawna?

    --
    **** yayco (yayco2@_tnij_gmail.com) ****
    **** ****

  • 24. Data: 2006-01-18 19:51:51
    Od: "Belin" <b...@b...pl>

    Użytkownik "yayco" <yayco2_at_gmail_dot_com@no_spam.pl> napisał w wiadomości
    > 2006-01-16 20:54- tak przynajmniej miał(a) ustawiony zegar systemowy
    > Nikiel ;-), gdy pisał(a):

    > Wydaje Ci się, czy też możesz wskazać orzeczenie na które się powołujesz?

    Nie wiem czy byla sprawa taka w sadzie ale wiem, ze normalna sytuacja jest
    taka gdy to pracodawca prosi o zwrot (lub rozliczenie) takich pieniedzy.
    Moze pozniej zalatwiac to przez bank czy sad - ale jak samemu nic nie
    zalatwi. Ludzie zachowajmy odrobine normalnosci... z tego co widze to tutaj
    na grupie panuje wsrod stalych bywalcow jakies przedziwne nastawienie, ze
    bankowi / pracodawcy / glupiemu wlascicielowi kasy co "sie pomylil"
    wlasciwie wszystko wolno. Wiadomo - przepisy i regulacje prawne sa jakie sa
    ale nie dajmy sie zwariowac - w takim wypadku to pracodawca powinien
    _poprosic_ o zwrot pieniedzy (a wlasciwie ksiegowa co sie rabnela) a nie
    zaganiac do straszenia kogo innego (oczywiscie przy nieskutkowaniu prosby
    pracodawca ma instrumenty prawne zeby kase odzyskac - ale uwazam, ze po
    pierwsze odrobina kultury obowiazuje, po drugie pierwsza odpowiedzialna jest
    ksiegowa/kadrowa a po trzecie jak taka sprawa wychodzi to pracodawca i tak
    na tym "zarobi" - np. obcinajac premie ksiegowej).
    Dokladnie taka sytuacje obserwowalem kiedys i wlasnie tak zostala
    zalatwiona - bez posrednictwa banku ("firma" byla budzetowa i zasadniczo
    wlasnie poszlo o dodatkowa pensje).

    Belin

  • 25. Data: 2006-01-18 20:31:14
    Od: yayco <yayco2_at_gmail_dot_com@no_spam.pl>

    2006-01-18 20:51- tak przynajmniej miał(a) ustawiony zegar systemowy
    Belin, gdy pisał(a):

> [...]
    > Dokladnie taka sytuacje obserwowalem kiedys i wlasnie tak zostala
    > zalatwiona - bez posrednictwa banku ("firma" byla budzetowa i zasadniczo

    Gdybyś przeczytał ten wątek ze zrozumieniem, to byś wiedział, że nikt tu
    nie twierdzi, że bezpodstawnie wzbogacony jest bez szans. Ale to nie
    oznacza, że może być pewny swego i nie liczyć się z prawem, tak jak
    sugerujesz.
    Rozumiem, że Twoim zdaniem, ze względu na niegrzeczność banku,
    pracodawcy et caetera, należy stanowczo odmawiać zwrotu otrzymanych
    pieniędzy i spokojnie czekać na ewentualną sprawę sądową. A w razie
    przegranej z pieśnią na ustach uiścić koszta procesowe (o ewentualnych
    kosztach pomocy prawnej nie ma co wspominać).
    OK, taki masz światopogląd i nie należy Cię nawracać. Nie zamierzam w
    żadnym razie. Czy nie sądzisz jednak, że zainteresowani powinni
    wiedzieć, że istnieją zakończenia nie będące happy endem?

    --
    **** yayco (yayco2@_tnij_gmail.com) ****
    **** ****

  • 26. Data: 2006-01-18 22:15:15
    Od: "Leszek" <rot_xiii@yrfmrxbyrpu_an_xbagb.pl>

    yayco wrote:
> [...]

    > siebie wynajęcie adwokata, który udowodni którąkolwiek z tych
    > przesłanek. Jak sądzisz, na kim będzie ciążył ciężar dowodu i ile

    Skoro ktoś sie pyta to się odpowiada. W tym przypadku to chyba na
    drugiej stronie lezy obowiązek udowodnienia, że zwrot sie należy a nie
    odwrotnie. Jej doradzalbym po prostu biernosc. Dopiero gdy wygrają w
    sadzie i beda mieli nakaz zrwotu to bym zwrocil.
    Leszek

  • 27. Data: 2006-01-18 22:27:22
    Od: yayco <yayco2_at_gmail_dot_com@no_spam.pl>

    2006-01-18 23:15- tak przynajmniej miał(a) ustawiony zegar systemowy
    Leszek, gdy pisał(a):

    > Skoro ktoś sie pyta to się odpowiada.

    To nie jest obowiązkowe. Naprawdę.

    > W tym przypadku to chyba na
    > drugiej stronie lezy obowiązek udowodnienia, że zwrot sie należy a nie
    > odwrotnie.

    Wydaje Ci się. Ciężar dowodu co do faktu spoczywa na stronie, która z
    faktu tego wywodzi skutki prawne. Zasada taka. A zatem strona powołująca
    się na art. 409 k.c musi udowodnić, że nie jest już wzbogacona. Dopiero
    jak jej się to uda, to wierzyciel powinien dowieść, że wzbogacony
    powinien się liczyć z obowiązkiem zwrotu.

    --
    **** yayco (yayco2@_tnij_gmail.com) ****
    **** ****

  • 28. Data: 2006-01-20 01:28:43
    Od: "Belin" <b...@b...pl>

    Użytkownik "yayco" <yayco2_at_gmail_dot_com@no_spam.pl> napisał w wiadomości

    > Gdybyś przeczytał ten wątek ze zrozumieniem, to byś wiedział, że nikt tu
    > nie twierdzi, że bezpodstawnie wzbogacony jest bez szans.

    Moze nie zauwazyles, ale wypowiedz moja miala miejsce w pewnym miejscu
    calego watku.

    >Ale to nie oznacza, że może być pewny swego i nie liczyć się z prawem, tak
    >jak sugerujesz.

    Hmmm.. sugeruje cos takiego? Naprawde?

    > Rozumiem, że Twoim zdaniem, ze względu na niegrzeczność banku, pracodawcy
    > et caetera, należy stanowczo odmawiać zwrotu otrzymanych pieniędzy i
    > spokojnie czekać na ewentualną sprawę sądową.

    Naprawde cos takiego sugerowalem? Wiesz... wydawalo mi sie, ze mimo wszystko
    potrafisz czytac ze zrozumieniem :-(

    >A w razie przegranej z pieśnią na ustach uiścić koszta procesowe (o
    >ewentualnych kosztach pomocy prawnej nie ma co wspominać).

    Tutaj to juz sie zagalopowales i to bardzo.

    > OK, taki masz światopogląd i nie należy Cię nawracać. Nie zamierzam w
    > żadnym razie. Czy nie sądzisz jednak, że zainteresowani powinni wiedzieć,
    > że istnieją zakończenia nie będące happy endem?

    A zauwazyles, ze wspomnialem o opcjach prawnych, ktore to reguluja? Hmm...
    proponuje jednak czytac samemu ze zrozumieniem ;-).

    Napisalem jedno - ze dobrze by bylo zeby odrobine strofowac zapedy bankow
    (jak i pracodawcow akurat w tym watku - ale to nie ta grupa) a to z tego
    jedynie powodu, ze aktualnie to ludzie z zewnatrz (dzialajacy w bankowosci
    za granica) spotykajac sie oko w oko z nasza bankowoscia robia wielkie oczy.
    Ja sam tez - bo niestety "bank moze wszystko" - co tym bardziej niestety
    jest swiecie przyjmowane tutaj. na grupie.
    I napisalem drugie, ze naprawde mozna wymagac tak od banku jak od pracodawcy
    odrobine kultury kontaktow - inaczej bedziemy mieli jeszcze "fajniejszy"
    burdel niz mamy.

    Belin

  • 29. Data: 2006-01-20 01:41:57
    Od: "Belin" <b...@b...pl>

    Użytkownik "yayco" <yayco2_at_gmail_dot_com@no_spam.pl> napisał w wiadomości

    (...)

    Dopowiem jednym przykladem-pytaniem.
    Czy jesli przez omylke wyslesz pieniadze do innej osoby niz miales wyslac to
    wciagasz w wyciagniecie tych pieniedzy od razu bank czy tez najpierw po
    prostu kulturalnie wylozysz sytuacje i poprosisz o zwrot?

    Belin

  • 30. Data: 2006-01-24 22:42:49
    Od: Jarek Andrzejewski <j...@d...com.pl>

    On 16 Jan 2006 17:37:31 +0100, "lkluj" <l...@o...pl> wrote:

    >do niej nawet na pismie, za to od razu postraszyli, ze wejda na droge sadowa.

    Postraszyli? Bez przesady, to przecież normalna procedura...
    Straszenie to by było, jakby mówili, że Ci będą procedury bankowe
    przez telefon czytać :-)

    >Co Wy na to? Moze chociaz poprosic ich o wylozenie sprawy na pismie?

    oczywiście. Przecież zanim złożą pozew muszą wykazać, że w ogóle
    wezwali do zapłaty itd.
    --
    Jarek Andrzejewski