  • 1. Data: 2005-07-07 20:33:17
    Temat: no i mamy ustawę antylichwiarską
    Od: "majcher" <majcher@tkdamiWYTNIJ_se_TO.net>

    pewnie niektórzy z was będą się cieszyć (głównie Ci co nie pożyczają lub nie
    mają problemów z pożyczką), a inni wkurzać że zabrania im się decydować od
    kogo i za ile chcą pozyczać.
    ja sam jestem właścicielem lombardu i już doszło do mnie kilka propozycji
    obejścia tej ustawy :)
    Najłatwiej mają firmy sprzedające na raty, poprostu prowizję doliczają do
    ceny towaru.

    http://biznes.onet.pl/0,1126657,wiadomosci.html

    Sejm uchwalił w czwartek, wzbudzającą wiele kontrowersji, ustawę
    antylichwiarską, która ogranicza dopuszczalną wysokość odsetek m.in. od
    kredytów.
    Jest to propozycja posłów PiS i SLD, którzy chcieli w ten sposób "chronić
    obywateli polskich przed wyzyskiem".

    Za ustawą głosowało 324 posłów, 63 było przeciw, wstrzymało się 2 posłów.
    Ustawa antylichwiarska polega na jednoczesnej nowelizacji ustawy o kredycie
    konsumenckim i kodeksu cywilnego. Ma wejść w życie po 6 miesiącach od dnia
    ogłoszenia.

    Ustawa zakłada, że maksymalna wysokość odsetek nie może przekraczać w ciągu
    roku czterokrotności oprocentowania kredytu lombardowego NBP. (Stopę
    lombardową ustala Rada Polityki Pieniężnej, obecnie wynosi ona 6,5 proc.,
    więc zgodnie z założeniem projektu - oprocentowanie kredytu nie mogłoby
    przekroczyć 26 proc.).

    Obecnie odsetki od kredytów mogą przekraczać 40 proc. w skali roku, a
    nawet - jak poinformowała w Sejmie Aldona Michalak (SLD) - zdarzają się
    przypadki oprocentowania w wysokości 400 lub 1000 proc. rocznie.

    Ograniczeniami miałyby być objęte wszystkie kredyty i pożyczki (także
    kredyty o niskiej wartości do 500 zł), a także obrót obligacjami (z
    wyjątkiem obligacji Skarbu Państwa i NBP). Łączny koszt kredytu
    konsumenckiego (z opłatami i prowizjami) nie mógłby przekroczyć 5 proc.
    kwoty udzielonego kredytu. Za pobieranie zbyt wysokich odsetek przy kredycie
    konsumenckim groziłoby do 2 lat więzienia.

    Ustawę popierały wszystkie kluby poselskie z wyjątkiem PO. Adam Szejnfeld
    (PO) argumentował, że ustawa ograniczająca wysokość odsetek jest
    niekonstytucyjna, grozi obniżeniem oprocentowania lokat, rozwojem
    nielegalnego rynku pożyczkowego i utrudnieniem dostępu do kredytu dla osób
    uboższych, którym obecnie banki udzielają kredytu w zamian za wyższe odsetki
    ze względu na podwyższone ryzyko kredytowania.

  • 2. Data: 2005-07-07 20:55:52
    Temat: Re: no i mamy ustawę antylichwiarską
    Od: "Darek" <00darek@no_spam.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "majcher" <majcher@tkdamiWYTNIJ_se_TO.net> napisał w wiadomości
> [...]
    > uboższych, którym obecnie banki udzielają kredytu w zamian za wyższe
    > odsetki ze względu na podwyższone ryzyko kredytowania.

    Cóż, zbliżają się wybory, jeszcze wiele podobnych kwiatków doswiadczymy

    Darek

  • 3. Data: 2005-07-07 21:51:02
    Temat: Re: Re: no i mamy ustawę antylichwiarską
    Od: Krzysztof Lerski <k...@w...pl>

    Dnia Thu, 07 Jul 2005 22:55:52 +0200, Darek napisal/a:

    > Cóż, zbliżają się wybory, jeszcze wiele podobnych kwiatków
    > doswiadczymy
    mimo to taka ustawa ma swoje zalety.
    co do argumentacji PO to w obniżenie oprocentowania lokat bym nie
    sądził - i tak jest spora konkurencja na tym punkcie pozatym i tak juz
    jest bardzo niskie:/
    dostęp do kredytów dla osób uboższych - jesli nawet będą gorzej
    dostępne to właściwie dla nich lepiej - wiele ludzi tami kredytami robi
    sobie więcej szkody niz porzytku. ewentualnym problemem może być
    wspomnany czarny rynek ale czy teraz nie ma podobnych problemów?

    --
    Krzysztof Lerski

  • 4. Data: 2005-07-07 22:06:24
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    Krzysztof Lerski wrote:
> [...]
    > robi sobie więcej szkody niz porzytku. ewentualnym problemem może być
    > wspomnany czarny rynek ale czy teraz nie ma podobnych problemów?

    Moze jednak nie wtracac sie, czy komus potrzebny i jaki jest kredyt. ...
    W SKOKach najwieksza popularnoscia ciesza sie tzw. chwilowki. Oprocentowanie
    zabojcze (dlatego chcieli wylaczyc z ustawy kwopty do 500 zl...). Krzywyd
    taka kwota duzej sobie nie zrobisz, a dla niektorych to jedyny sposob na
    przezycie do pierwszego. Rozne sa w zyciu przypadki - jakies nieprzewidziane
    wydatki itp. Teraz taka osoba bedzie musiala albo skorzystac z czegos
    nielegalnego, albo przedstawic zyrantow.
    Nakazy to mozna sobie generalnie w tylek wsadzic - i moim zdaniem to jest
    psucie prawa - bo nikt nie bedzie tego przestrzegal. Poslowie wykazali sie
    wrecz kretynska naiwnoscia. Czy oni licza, ze jak wejdzie ustawa, to banki
    po prostu zadowola sie nizszym zyskiem, bo tak? Jak im sie nie bedzie
    oplacalo - to po prostu kredytu nie dadza. A to wprost zaprasza do a)
    omijania prawa (czyli jego psucia), b) tworzy podstawy do budowania szarej
    strefy.
    Jak tak dbaja o kieszenie biednych - to dlaczego nie zmusza metodami
    rynkowimi bankow do konkurencji? Wystarczyloby przeciez przestac emitowac
    obligacje chociazby... Albo zaczac edukowac spoleczenstwo.
    Generalnie ustawa pod publike i przyniesie wiecej szkod niz pozytku - bo w
    sumie ja zalet nie widze zadnych. Dla zapobieganiu ustalania oprocentowania
    w wysokosci 400% nie trzeba bylo od razu robic bankom problemow. One i tak
    sobie poradza, a dostanie sie ich klientom.

    Zadbaj o swoje pieniądze!

  • 5. Data: 2005-07-08 01:49:17
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    majcher wrote:
    > pewnie niektórzy z was będą się cieszyć (głównie Ci co nie pożyczają lub nie
    > mają problemów z pożyczką), a inni wkurzać że zabrania im się decydować od
    > kogo i za ile chcą pozyczać.

    nic nie mamy, ma obowiązywać za jakiś czas.
    do tego czasu zdąży dotrzeć do trybunału konstytucyjnego, który uzna ją
    za niezgądną z konstytucja a onowy sejm po wyborach ją ptrzetrąci, bo po
    co komu kiełbasa wyborcza po wyborach.

  • 6. Data: 2005-07-08 05:42:34
    Od: ark <n...@p...onet.pl>

    majcher napisał(a):
> [...]
    > uboższych, którym obecnie banki udzielają kredytu w zamian za wyższe odsetki
    > ze względu na podwyższone ryzyko kredytowania.

    Zamiast takie ustawy produkować powinni edukować społeczeństwo, żeby
    każdy wiedział co to są odsetki, i jak policzyć ile go kredyt będzie
    kosztował... A jak ktoś chce sobie wziąść kredyt na 400% to czemu nie -
    jego wola - tylko niech wie co robi ... tak rozumiem demokracje...

  • 7. Data: 2005-07-08 05:58:42
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Fri, 8 Jul 2005 00:06:24 +0200, Michał 'Amra' Macierzyński napisał(a):

    > Moze jednak nie wtracac sie, czy komus potrzebny i jaki jest kredyt. ...

    Z jednej strony masz rację, z drugiej zaś - ludzie są czasami zatrważająco
    głupi (widać choćby po tym jak Provident i różne argentyny prosperują)...

    > Jak tak dbaja o kieszenie biednych - to dlaczego nie zmusza metodami
    > rynkowimi bankow do konkurencji? Wystarczyloby przeciez przestac emitowac
    > obligacje chociazby... Albo zaczac edukowac spoleczenstwo.

    Akcja uświadamiająca ile się płaci takim różnych "quick-pożyczkowcom" by się
    niewątpliwie przydała.
    Wstrzymanie emisji obligacji - ach, byłoby pięknie... Banki, nagle oderwane
    od hojnego cycka w końcu musiałyby zacząć szukać pieniędzy na rynku. Nie
    trzeba by było żadnego obniżania stóp procentowych o ułamki, po prostu
    kredyty by potaniały... Ale cóż - w naszym socjaliźmie nie ma na to szans :(

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    (c) Tomasz Olbratowski 2004

  • 8. Data: 2005-07-08 06:09:13
    Od: "mm" <j...@c...barg.sv>

    Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl> wrote:

    > Jak tak dbaja o kieszenie biednych - to dlaczego nie zmusza metodami
    > rynkowimi bankow do konkurencji? Wystarczyloby przeciez przestac emitowac
    > obligacje chociazby... Albo zaczac edukowac spoleczenstwo.

    Masz dużo racji. Dobre pomysły (np. reklama porównawcza) jakos nie
    przechodzą, ale takie odiotyzmy to i owszem ;/

  • 9. Data: 2005-07-08 07:00:26
    Od: mlody_book <m...@g...pl>

    Jacek Osiecki napisał(a):

    > Akcja uświadamiająca ile się płaci takim różnych "quick-pożyczkowcom" by się
    > niewątpliwie przydała.

    Niby racja, tylko jak to zrobić? Wysłać na kursy dla bezrobotnych i ich
    rodzin? Puścić w telewizji zamiast "M jak M"?? I tak ludzie przełączą na
    inszą telenowelę, bo to że kredyty drogie to "i bez telewizji wiedzo". A
    może ulotki przed bankami rozdawać?? ;-) Smutna prawda jest taka, że
    ktoś kto do tej pory brał kredyty z lichwiarskim oprocentowaniem dalej
    będzie brał tam, gdzie mu dadzą, a dadzą tam gdzie się uda obejść ustawę
    :( I tak mamy kolejny bubel prawny, co może niektórych omami i kilka
    głosów zarobi dla tych, którzy ze sceny nie chcą zejść, nawet pokonani ;-)

    --
    "- Why do they call him a bullet dodger?
    - Because he dodges bullets, Avi." (Snatch)

  • 10. Data: 2005-07-08 07:14:53
    Od: Marcin Wieczorek <n...@l...spamu.org>

    Jacek Osiecki wrote:

    > Z jednej strony masz rację, z drugiej zaś - ludzie są czasami zatrważająco
    > głupi (widać choćby po tym jak Provident i różne argentyny prosperują)...

    Jednak uszczęśliwianie na siłę jeszcze nigdy i nikomu się chyba nie
    udało. Przypomniał mi się tu żart jednego z kabaretów:

    - Co byś zrobił gdyby nagle okazało się, że rządzący chcą tylko twojego
    dobra?
    - Ukryłbym je najlepiej jak potrafię...

    Na głupotę lekarstwa nie ma. I żadna ustawa tu nic nie zmieni.

    Pozdrawiam,

    Marcin