    From: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Re: no i mamy ustawę antylichwiarską
    Date: Fri, 8 Jul 2005 00:06:24 +0200
    Sender: m...@p...onet.pl@chello062179062042.chello.pl

    Krzysztof Lerski wrote:
    > dostęp do kredytów dla osób uboższych - jesli nawet będą gorzej
    > dostępne to właściwie dla nich lepiej - wiele ludzi tami kredytami
    > robi sobie więcej szkody niz porzytku. ewentualnym problemem może być
    > wspomnany czarny rynek ale czy teraz nie ma podobnych problemów?

    Moze jednak nie wtracac sie, czy komus potrzebny i jaki jest kredyt. ...
    W SKOKach najwieksza popularnoscia ciesza sie tzw. chwilowki. Oprocentowanie
    zabojcze (dlatego chcieli wylaczyc z ustawy kwopty do 500 zl...). Krzywyd
    taka kwota duzej sobie nie zrobisz, a dla niektorych to jedyny sposob na
    przezycie do pierwszego. Rozne sa w zyciu przypadki - jakies nieprzewidziane
    wydatki itp. Teraz taka osoba bedzie musiala albo skorzystac z czegos
    nielegalnego, albo przedstawic zyrantow.
    Nakazy to mozna sobie generalnie w tylek wsadzic - i moim zdaniem to jest
    psucie prawa - bo nikt nie bedzie tego przestrzegal. Poslowie wykazali sie
    wrecz kretynska naiwnoscia. Czy oni licza, ze jak wejdzie ustawa, to banki
    po prostu zadowola sie nizszym zyskiem, bo tak? Jak im sie nie bedzie
    oplacalo - to po prostu kredytu nie dadza. A to wprost zaprasza do a)
    omijania prawa (czyli jego psucia), b) tworzy podstawy do budowania szarej
    strefy.
    Jak tak dbaja o kieszenie biednych - to dlaczego nie zmusza metodami
    rynkowimi bankow do konkurencji? Wystarczyloby przeciez przestac emitowac
    obligacje chociazby... Albo zaczac edukowac spoleczenstwo.
    Generalnie ustawa pod publike i przyniesie wiecej szkod niz pozytku - bo w
    sumie ja zalet nie widze zadnych. Dla zapobieganiu ustalania oprocentowania
    w wysokosci 400% nie trzeba bylo od razu robic bankom problemow. One i tak
    sobie poradza, a dostanie sie ich klientom.

    Zadbaj o swoje pieniądze!