  • 261. Data: 2020-12-31 10:50:45
    Temat: Re: [mbank] 36 złotych rocznie za nieużywanie appki mobilnej
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 23.12.2020 o 11:46, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Michal Jankowski"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > No wlasnie jest to ciekawe.
    > Szczegolnie, jak sie popatrzy na koszta roamingu w niektorych krajach.
    >
    > A Kindle jeszcze tak dziala, czy juz przestal ?

    Działa, tylko wprowadzili (ale to już dawno) limit na pobieranie danych
    innych niż książki z Amazona.

    MJ

  • 262. Data: 2020-12-31 12:47:15
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-12-31, Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid> wrote:

    [...]

    > Oczywiście, właśnie dlatego od początku wołali
    > na takie maszyny "Personal Computer" ;-)

    Bo to było porównaniem do wcześniejszych komputerów.

    > PC można używać wspólnie, smartfona też (mało to widać dzieci
    > bawiących się telefonami rodziców?). Smartfon poniekąd
    > jest jeszcze bardziej wieloużytkownikowy- każda aplikacja
    > jest uruchamiana na konto innego usera, przynajmniej
    > w Androidzie :-)

    No to fajnie że każda aplikacja musi implementować wieloużytkownikowość,
    zamiast skorzystać z funkcji systemu. Nie, smartfon jest zaprojektowany
    jako urządzenie o wiele bardziej osobiste.

    > Idea jest słuszna. Jednakże nikt Ci na Linuksie nie broni
    > dodać innych repozytoriów, zainstalować programu "luzem"
    > a wręcz skompilować ze źródeł. Twój system, Ty tu rządzisz.

    A kto Ci broni na Androidzie/iOS korzystać z własnego repozytorium?

    > Sprawa jest prosta: dla Apple przychód ze sklepu jest
    > znaczący, nie może sobie pozwolić na utratę cołaski z prowizji.

    No i co z tego? Ty żyjesz charytatywnie na tym świecie?
    Nie rozumiem takich argumentów.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 263. Data: 2020-12-31 13:07:08
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 31.12.2020 Wojciech Bancer <w...@g...com> napisał/a:

    > No to fajnie że każda aplikacja musi implementować wieloużytkownikowość,
    > zamiast skorzystać z funkcji systemu. Nie, smartfon jest zaprojektowany

    Nie aplikacja musi, tylko to system właśnie robi.
    Więc gierka dziecka uruchomiona na telefonie matki
    działa na innym koncie użytkownika niż aplikacja
    bankowa matki. Natomiast w przypadku PC zwykle jest
    jeden user bez hasła, gdzie korzysta się wspólnie.
    Więc gierka teoretycznie ma dostęp do tego czy owego-
    na przykład dokumentów zapisanych na dysku.

    > A kto Ci broni na Androidzie/iOS korzystać z własnego repozytorium?

    No ponoć dla mojego dobra na iOS nie mogę ;-)

    > No i co z tego? Ty żyjesz charytatywnie na tym świecie?
    > Nie rozumiem takich argumentów.

    Nie myl stwierdzenia faktu z jego oceną. Ja piszę tylko
    i wyłącznie, że powodem iż na ajfonie musisz instalować
    soft wyłącznie z koszernego źródła nie jest mityczne
    bezpieczeństwo topornego usera, a kasa z prowizji.

    Apple ma pełne prawo tak robić, to ich cyrk i ich
    małpy, jeśli już koniecznie domagasz się oceny
    "moralności" takiego działania.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 264. Data: 2020-12-31 16:27:46
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Wojciech Bancer <w...@g...com> writes:

    > To pogadamy o tym jak ta Twoja prosta teoretyczna możliwość będzie
    > realizowalna praktycznie, a nie tylko teoretycznie.

    O, widzisz, tu się właśnie różnimy. M.in. moim zadaniem jest dbanie
    o to, by pewne problemy "teoretyczne" były eliminowane zanim przerodzą
    się w problemy praktyczne. Bo wtedy, to może być już "nieco" za późno.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 265. Data: 2020-12-31 16:55:28
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-12-31, Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid> wrote:

    [...]

> [...]
    > Więc gierka teoretycznie ma dostęp do tego czy owego-
    > na przykład dokumentów zapisanych na dysku.

    No ok, to nie wiedziałem. Od androida już się trzymam z daleka
    od dawna. :) Ale zauważam, że cały świat idzie w kierunku sandboksowania
    i ograniczania działań użytkownika. Microsoft kombinuje z wersją systemu
    posiadającą wyłącznie aplikacje z Microsoft Store. To samo chyba czyni
    google z Chromebookiem o ile dobrze rozumiem.

    > No ponoć dla mojego dobra na iOS nie mogę ;-)

    No to jak wg Ciebie działają aplikacje korporacyjne?
    Przecież nie ma ich na app store.

    Pewnym rodzajem obejścia jest też pewnie Setapp.
    Wprawdzie aplikacje są na app store, ale tam za nie nie płacisz.

    > Nie myl stwierdzenia faktu z jego oceną. Ja piszę tylko
    > i wyłącznie, że powodem iż na ajfonie musisz instalować
    > soft wyłącznie z koszernego źródła nie jest mityczne
    > bezpieczeństwo topornego usera, a kasa z prowizji.

    To mówisz że cel może być tylko jeden?
    Wg mnie oba te cele są i są prawdziwe.

    > Apple ma pełne prawo tak robić, to ich cyrk i ich
    > małpy, jeśli już koniecznie domagasz się oceny
    > "moralności" takiego działania.

    Podobnie robi Microsoft (Microsoft Store na xBox), czy Sony (Playstation
    Store). I tam nie ma dramatu że to ograniczenie wolności.

    To nie jest tak, że Apple taki mechanizm wymyślił
    przecież.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 266. Data: 2021-01-02 12:26:26
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 31.12.2020 Wojciech Bancer <w...@g...com> napisał/a:

    > No ok, to nie wiedziałem. Od androida już się trzymam z daleka
    > od dawna. :) Ale zauważam, że cały świat idzie w kierunku sandboksowania

    To jeszcze zupełnie nieźle...

    > i ograniczania działań użytkownika. Microsoft kombinuje z wersją systemu

    ... ale to już niekoniecznie. Po pierwsze, z systemu nie korzystają
    wyłącznie idioci. Po drugie, jak idiota będzie chciał sobie zrobić
    krzywdę, to i tak zrobi- jak niżej.

    > No to jak wg Ciebie działają aplikacje korporacyjne?
    > Przecież nie ma ich na app store.

    Nie wiem, od iOS trzymam się z daleka :-)

    > To mówisz że cel może być tylko jeden?

    Nie. Ale drugie to raczej IMHO skutek uboczny.

    > Podobnie robi Microsoft (Microsoft Store na xBox), czy Sony (Playstation
    > Store). I tam nie ma dramatu że to ograniczenie wolności.

    Dramatu pewnie nie, bo ludzie mają to w dupie, bardziej
    od wolności ceniąc wygodę. Nie tylko w tym przypadku.
    Co nie oznacza, że nie jest to ograniczenie wolności.
    Natomiast, jak pisałem, to stwierdzenie faktu. Czy to
    dobrze czy źle to inna sprawa. Może po prostu to
    signum temporis.

    > To nie jest tak, że Apple taki mechanizm wymyślił przecież.

    Nie? Przecież Apple wymyślił wszystko :-)
    Sklep, smartfona (notabene smartfony z Symbianem nie były
    wystarczająco osobiste, bo wystarczało podpisanie aplikacji
    przez developera zamiast jednego koszernego repozytorium),
    GUI z myszą, proch czarny, kwas pruski...

    A poważnie i reasumując: nie neguję, że ogólnie pod
    względem bezpieczeństwa iOS wygląda lepiej, w szczególności
    co do spójności systemu i dostępności aktualizacji.

    W praktyce (bankowaniu) jednak nie ma wielkiej różnicy,
    mechanizmy bezpieczeństwa w Androidzie są zupełnie niezłe
    (sandbox, szyfrowanie dysku itp), natomiast ataki i tak
    to praktycznie w 100% socjotechnika. Z czego przed 5%
    uchroni Cię iOS- bo nie uda Ci się zainstalować
    szemranej aplikacji z nieznanego źródła.

    Ale jeśli ktoś jest na tyle nierozgarnięty (żeby nie
    napisać: głupi), żeby na polecenie nieznanego gościa
    z netu wyłączać zabezpieczenia w telefonie ignorując
    komunikaty ostrzegawcze, instalować szemrane aplikacje
    i dawać im wszelkie możliwe uprawnienia- to i zainstaluje
    sobie zupełnie legalną i koszerną aplikację do zdalnego
    dostępu i da złodziejowi dostęp, vide:
    https://community.teamviewer.com/English/kb/articles
    /4715-teamviewer-and-scamming
    I tu już nawet iOS nie pomoże.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 267. Data: 2021-01-04 21:31:59
    Od: Zdzichu500 <n...@n...org>

    Witam

    W dniu 28.12.2020 o 22:02, Krzysztof Halasa pisze:

    > Kiedy to mniej-więcej było, tak dla pełnej informacji?ń

    Jesień 2019.

    Pozdrawiam,
    Zdzichu

  • 268. Data: 2021-01-04 22:26:49
    Od: Zdzichu500 <n...@n...org>

    Witam

    W dniu 31.12.2020 o 09:07, Dominik Ałaszewski pisze:

    > A laptop nie jest na tyle osobistym urządzeniem?
    > Tu "pewien poziom bezpieczeństwa" nie jest istotny?
    > Na lapku się nie korzysta z banków, funduszy inwestycyjnych,
    > nie używa do celów firmowych?

    A to nie jest głównie zaszłość historyczna? Kiedy pojawiła się potrzeba
    używania drogiego komputera przez kilku użytkowników to pojawiły się
    konta użytkowników. A na komputerze domowym czy też osobistym przez
    długi czas nie było kont (chociaż istniały w innych częściach świata
    usługi w rodzaju banku przez aplikację i modem). A, że system na obecne
    komputery domowe wywodzi się z systemów na duże komputery (MacOs
    wprost z Unixa a Windows z Windows NT który też czerpał z POSIXa).
    Ktoś wie czy oryginalny Mac (ten na Motorolę 68K) miał konta użytkowników?
    Na Windowsie czy Unixie jak uruchomisz aplikację to ma ona dostęp do
    wszystkiego do czego ma dany użytkownik (dane ale także peryferia jak
    kamera). Czy to dobrze? Dodanie kont do systemu było dość proste.
    Aplikacje "prawie" tego nie zauważają (co najwyżej jakiegoś pliku nie da
    się odczytać). Ale jak dodać cały mechanizm pozwoleń na konkretne
    działania aplikacji na Widnowsie? I to tak, żeby obecnie istniejący soft
    działał. Niby coś tam Ms próbuje robić ale efekt jest kiepski (MacOS nie
    znam, może też coś mają). Może kiedyś instalacja aplikacji na komputerze
    będzie podobna do instalacji na smartfonie i określimy do czego
    aplikacja ma mięć dostęp.

    Pozdrawiam,
    Zdzichu.

  • 269. Data: 2021-01-05 15:34:59
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Zdzichu500 <n...@n...org> writes:

    > Jesień 2019.

    Ok. Pozostaje mieć nadzieję, że od tego czasu sytuacja się poprawiła
    (chociaż może od strony klienta niezauważalnie).
    Aczkolwiek oczywiście polegać na tym nie należy.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 270. Data: 2021-01-05 18:27:49
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Zdzichu500 <n...@n...org> writes:

    > A,
    > że system na obecne komputery domowe wywodzi się z systemów na duże
    > komputery (MacOs wprost z Unixa a Windows z Windows NT który też
    > czerpał z POSIXa).

    To nieistotne, jeśli w ogóle (w jakimś sensie) prawdziwe.
    Tak naprawdę mechanizmy ochrony procesów przed sobą, oraz to, że może
    być więcej niż 1 użytkownik, to kwestia możliwości sprzętowych
    procesora. Starsze procesory (w praktyce) nie umiały tego, nowsze
    (np. 386 albo inne 68030) umiały, a to, że dopiero Windows NT to
    wykorzystuje to nie zasługa POSIXa, tylko innych priorytetów MS,
    i może sposobu rozwoju Windows. BTW (częściowe tylko, w praktyce
    pomijalne) wsparcie dla POSIX wynikało z konieczności formalnego
    spełnienia jakichś tam amerykańskich wymagań rządowych.

    > Ktoś wie czy oryginalny Mac (ten na Motorolę 68K) miał konta
    > użytkowników?

    Tylko w końcowej fazie, i nie bardziej niż miał je Windows 95.

    > Na Windowsie czy Unixie jak uruchomisz aplikację to ma ona dostęp do
    > wszystkiego do czego ma dany użytkownik (dane ale także peryferia jak
    > kamera).

    A co to znaczy, że dostęp do czegoś ma użytkownik?

    Nie wnikam w Windows, ale w przypadku UNIXa sprawa jest bardziej
    skomplikowana. Nawet w starożytnych wersjach z Bell Labs tak nie było
    (mechanizmy SUID i SGID, pomijam istnienie takich peryferiów jak
    "kamera"). Tym bardziej w obecnych systemach "zgodnych z UNIX"
    (cokolwiek by to nie znaczyło) tak być nie musi. To kwestia konfiguracji
    systemu oraz konfiguracji danej aplikacji (w praktyce tylko niektórych
    aplikacji).

    Zresztą jasne jest chyba, że za te cechy Androida odpowiada siedzący pod
    spodem Linux.

    Problemem nie są systemy, to kwestia założeń.

    BTW oczywiście to, czy użytkownik będzie miał możliwość instalowania
    i używania oprogramowania innego niż zdecyduje producent nie ma z tym
    wiele wspólnego.

    > Ale jak dodać cały mechanizm pozwoleń na konkretne
    > działania aplikacji na Widnowsie? I to tak, żeby obecnie istniejący
    > soft działał.

    Przynajmniej w takiej wersji jak na wcześniejszych Androidach, gdzie
    uprawnienia określane są statycznie, nie powinno to być większym
    problemem.

    Tylko kto ma określać te uprawnienia? Problemem Windows zawsze była
    kompatybilność z wszelkim rodzajem softu, który miał swoje zdanie
    nt. uprawnień. W szczególności chętnie zapisywał pliki (także systemowe)
    gdzie mu się podobało. Być może to jest obecnie jakoś rozwiązane.
    --
    Krzysztof Hałasa