  • 121. Data: 2009-11-13 13:40:41
    Temat: Re: jednogroszówkami w Biedronkę
    Od: Michal_Ko <m...@n...org>

    witrak() pisze:

    > [...]
    >

    > Tak się zastanawiam i dochodzę do wniosku, że właściwie to wg prawa
    > nieprzyjmowanie gotówki nie jest dozwolone prawnie...
    > Wszak "Bilety Narodowego Banku Polskiego są prawnym środkiem płatniczym
    > w Polsce".
    > Więc gdyby ktoś się uparł...

    Raczej pojęcia "gotówka" i "środek płatniczy" to inne pojęcia prawne.
    Forma zapłaty środkiem płatniczym to zupełnie inna kwestia. Przykładowo-
    odbiorcy masowi rachunków (za prąd, telefon, gaz) coraz częściej
    likwidują kasy (albo już dawno zkliwidowali) i nie ma możliwości
    opłacenia gotówką np faktury w Erze :D Wyłącznie przelew bankowy (jeśli
    w Erze można kartą, to mnie poprawcie).

    A w takiej wypożyczalni samochodów nie można gotówką, można tylko kartą.
    Ot, co.

    --
    Michał

  • 122. Data: 2009-11-13 13:52:22
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    On 2009-11-13 14:40, Michal_Ko wrote:

    > Raczej pojęcia "gotówka" i "środek płatniczy" to inne pojęcia prawne.

    Czy jest na sali prawnik ? ;-)

    > Forma zapłaty środkiem płatniczym to zupełnie inna kwestia. Przykładowo-

    Chwila, moment...
    To gotówka ("bilety NBP") jest prawnym środkiem płatniczym. Wszystko
    inne jest pochodną tychże.
    Więc można powiedzieć "u mnie tylko gotówką", ale odmówić przyjęcia
    gotówki nie można. Już w przypadku bilonu jest troche inaczej (ktoś
    na liście pisał o regulacji, ograniczającej liczbę monet, które bank
    musi przyjąć, do 50, z czego zapewne wynika, że jak sklepikaż
    przynosi duuużo bilonu, to bank bierze prowizję).

    > odbiorcy masowi rachunków (za prąd, telefon, gaz) coraz częściej
    > likwidują kasy (albo już dawno zkliwidowali) i nie ma możliwości

    Obawiam się, że nie mogą - muszą zostawić jedną (być może czynną od
    6:30 do 7 rano...).

    > opłacenia gotówką np faktury w Erze :D Wyłącznie przelew bankowy (jeśli
    > w Erze można kartą, to mnie poprawcie).

    Eee, a polecenie zapłaty ? - to nie jest przelew, choć wymaga konta.
    A w salonach Ery nie ma kas ?

    > A w takiej wypożyczalni samochodów nie można gotówką, można tylko kartą.
    > Ot, co.

    Można. Natomiast trzeba mieć kartę, żeby samochód wypożyczyć.
    Ot, co.

    :-)

    witrak()

  • 123. Data: 2009-11-13 13:58:24
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    On 2009-11-13 14:32, T...@s...in.the.world wrote:

    > A ja wciaz prosze o podstawe prawna.
    > I czy tam jest cos o bilonie i kartach.

    Żartujesz, prawda ? :-)
    Jeśli bardzo się upierasz, to weź i wymień jakiś banknot dolarowy na
    na złotówki, to będziesz mógł przeczytać, to co zacytowałem, i
    obejrzeć pieczątki. ;-)

    Serio: Nic więcej nie potrzeba (jeśli idzie o gotówkę).

    O bilonie pamiętam, że już było (poszperaj w archiwum), ale nie było
    podanej podstawy prawnej.

    Natomiast co do kart - ja o nich nie pisałem :-P

    witrak()

  • 124. Data: 2009-11-13 14:06:40
    Od: MattS <M...@m...ms>

    witrak() wrote:

    > Chwila, moment...
    > To gotówka ("bilety NBP") jest prawnym środkiem płatniczym. Wszystko
    > inne jest pochodną tychże.

    IMO środkiem płatniczym jest złoty polski. Gotówka, przelew czy karta to
    forma płatności.

    Matt

  • 125. Data: 2009-11-13 14:43:55
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    On 2009-11-13 15:06, MattS wrote:

    > IMO środkiem płatniczym jest złoty polski. Gotówka, przelew czy karta to
    > forma płatności.

    Jeszcze raz: "Bilety Narodowego banku..."

    Ktoś poda podstawę prawną dla unieważnienia tego stwierdzenia?

    "Złoty polski" to nazwa waluty, w jakiej denominowane są te bilety.
    NB co ze starymi złotymi (PLZ) i nowymi złotymi (po denominacji, PLN)?

    witrak()

  • 126. Data: 2009-11-13 14:54:43
    Od: Michal_Ko <m...@n...org>

    witrak() pisze:

    > Czy jest na sali prawnik ? ;-)

    No to jest ciekawa kwestia... Jeszcze z innej strony- mamy przecież
    słynną ustawę o EiP i ona na pewno wiele dodaje w temacie kart...

    > Chwila, moment...
    > To gotówka ("bilety NBP") jest prawnym środkiem płatniczym. Wszystko
    > inne jest pochodną tychże.

    Lub reprezentacją/równowagą... Mieliśmy tu kiedyś dyskusję o tym, jak
    wygląda sprawa gdy np. na stacji benzynowej nie działa terminal... Czy
    sprzedawca ma prawo domagać się gotówki a klient ma prawo domagać się
    przyjęcia zapłaty kartą...? W sumie chyba żadnych konkluzji- popartych
    zapisami prawnymi- nie było.

    > Więc można powiedzieć "u mnie tylko gotówką", ale odmówić przyjęcia
    > gotówki nie można.

    Spróbuj iść do Ery i spytać, gdzie mają najbliższą kasę :D

    > Obawiam się, że nie mogą - muszą zostawić jedną (być może czynną od
    > 6:30 do 7 rano...).

    Mogą... Nie pamiętam skąd (czyżby z "elektrowni" tj zakładu
    energetycznego) był kiedyś komunikat, że likwidują obsługę kasową.
    Inne kwiatki z tej serii to obowiązkowa prowizja przy płatności
    gotówkowej faktur np w Orange- tzw PayTel pobiera 2zł prowizji za
    płatność gotówką...

    > Eee, a polecenie zapłaty ? - to nie jest przelew, choć wymaga konta.

    Polecenie zapłaty IMVVVHO jest jednak przelewem :)

    > A w salonach Ery nie ma kas ?

    Ani jednej przynajmniej w Krakowie (tj nie sprawdzałem empirycznie ale
    tak sie w dwóch miejscach- łącznie z salonem firmowym- dowiedziałem).

    > Można. Natomiast trzeba mieć kartę, żeby samochód wypożyczyć.

    No taaak, zależy od wypożyczalni rzecz jasna :D

    --
    Michał

  • 127. Data: 2009-11-13 15:56:07
    Od: MattS <M...@m...ms>

    witrak() wrote:

    > Jeszcze raz: "Bilety Narodowego banku..."

    To może inaczej. Wyciągnąłem dychę z portfela i przeczytałem:
    "Banknoty emitowane przez Narodowy Bank Polski są płatnym środkiem
    płatnicznym w Polsce".

    Ten napis mówi tylko tyle, że banknotem NBP można płacić w Polsce. Nie
    mówi o tym, że banknoty mają jakiś monopol na środki płatnicze, że są
    jedynym obowiązującym sposobem płacenia. Płacić w Polsce można
    banknotami, monetami, kartami, przelewem itd.

    Matt

    PS. Bilety to może były na Waryńskim. Trochę wody już upłynęło od tego
    czasu.

  • 128. Data: 2009-11-13 20:30:46
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    On 2009-11-13 16:56, MattS wrote:

    > To może inaczej. Wyciągnąłem dychę z portfela i przeczytałem:
    > "Banknoty emitowane przez Narodowy Bank Polski są płatnym środkiem
    prawnym ^^^^^^^

> [...]

    > jedynym obowiązującym sposobem płacenia. Płacić w Polsce można
    > banknotami, monetami, kartami, przelewem itd.

    To, czym *jeszcze* można płacić w Polsce, nie ma znaczenia.

    Ważne jest, że prawnym nośnikiem wartości przeznaczonym do
    regulowania należności pieniężnych w Polsce są banknoty NBP, które
    są denominowane w złotych.
    To *oznacza* tyle, że jeżeli ktoś zajmuje się handlem lub usługami i
    w związku z tym ma prawo do zapłaty albo w inny sposób ma prawo do
    należności (a więc generalnie: zawarł prawnie wiążącą - choćby ustną
    i nawet w trybie ofertowym - umowę, z której takie prawo wynika, a w
    umowie nie wskazano innego sposobu zapłaty), to ma obowiązek przyjąć
    kwotę należności w banknotach NBP.
    Oczywiście, należność może być skutkiem świadczenia, na które nie
    można zawrzeć prawnie wiążącej umowy ;-) albo można nie zawrzeć
    umowy - wtedy można odmówić przyjęcia należności w banknotach NBP.

    Niemniej jednak na ogół do zawarcia umowy dochodzi, np. sklepikarz
    wystawia towar z ceną w złotych, a kupujący mówi, że kupuje.
    Ponieważ w tym momencie dochodzi do zawarcia umowy (tryb ofertowy,
    umowa ustna), sklepikarz musi przyjąć zapłatę.

    W każdym razie "default" to w złotych polskich, gotówką.

    > PS. Bilety to może były na Waryńskim. Trochę wody już upłynęło od tego
    > czasu.

    Istotnie, i przed II Wojną Światową i potem na górniku, i na Waryńskim.

    witrak()

  • 129. Data: 2009-11-13 20:45:46
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    On 2009-11-13 15:54, Michal_Ko wrote:

    > No to jest ciekawa kwestia... Jeszcze z innej strony- mamy przecież
    > słynną ustawę o EiP i ona na pewno wiele dodaje w temacie kart...

    Ale nie płatności w ogóle - ona mówi o dopuszczalnych specjalnych
    formach zawierania umów.

> [...]
    > sprzedawca ma prawo domagać się gotówki a klient ma prawo domagać się
    > przyjęcia zapłaty kartą...? W sumie chyba żadnych konkluzji- popartych

    Tam problemem dyskutowanym było, czy w sytuacji, gdy sprzedawca
    deklaruje gotowość przyjęcia zapłaty kartą (nalepki na drzwiach) i
    klient na tej podstawie zawiera umowę kupna benzyny z zapłatą za
    pomocą karty, sprzedawca może zmienić ofertę (po zawarciu umowy, bo
    mamy do czynienia z ofertą przyjętą przez klienta przez fakt
    napełnienia baku).
    Tamten wątem nie odnosi się do tej sytuacji bezpośrednio - choc
    mógłby, ale z braku rozstrzygnięcia tam nie wynika nic dla
    rozstrzygnięcia tutaj.

    > Spróbuj iść do Ery i spytać, gdzie mają najbliższą kasę :D

    To jest być może sprawa umowy i/albo regulaminu. Jeżeli płatność
    gotówką byłaby wykluczona w umowie albo była delegacja
    rozstrzygnięcia w tej sprawie do regulaminu, to Era mogłaby się
    wykręcić. Nie wiem jak to jest ustalone - nie mam umowy w Erze.

> [...]
    > Inne kwiatki z tej serii to obowiązkowa prowizja przy płatności
    > gotówkowej faktur np w Orange- tzw PayTel pobiera 2zł prowizji za

    Wątpię, jeżeli nie jest to uregulowane w umowie.

    > Polecenie zapłaty IMVVVHO jest jednak przelewem :)

    Nie... raczej już pobranie.
    To, że *wygląda* jak przelew, nic nie znaczy. To jak w chińskim
    powiedzeniu o różnicy pomiędzy tygrysem, który wygląda jak mysz, i
    myszą, która wygląda jak tygrys....

    > Ani jednej przynajmniej w Krakowie (tj nie sprawdzałem empirycznie ale
    > tak sie w dwóch miejscach- łącznie z salonem firmowym- dowiedziałem).

    > No taaak, zależy od wypożyczalni rzecz jasna :D

    Może zależeć. Ale wypożyczałem samochody w paru krajach i ZTCW z
    praktyki karta jest potrzebna po to, aby zarezerwować samochód i aby
    można było ścigać klienta, który nie zapłaci jak należy.

    witrak()

  • 130. Data: 2009-11-13 22:45:51
    Od: MattS <M...@m...ms>

    witrak() wrote:

    > W każdym razie "default" to w złotych polskich, gotówką.

    Nie ma podstawy prawnej tej hipotezy.
    Gotówka jest zwyczajowo jedyną metodą płatnosci w kiosku czy w warzywniaku.
    Lecz jest mnóstwo firm, gdzie jedyną metodą płatności jest przelew.

    Co więciej, są podmioty, które mają zabronione płatności gotówką.
    Znam też w Europie wypożyczalnie samochodów, którzy przyjmują tylko
    zapłatę kartą - nie chodzi o samą rezerwację, chodzi też o zapłatę.
    Wcale mnie nie zdziwi jeśli jakaś wypożyczalnia w Polsce również
    przyjmie zapłatę tylko kartą.

    Matt