    From: "witrak()" <w...@h...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: jednogroszówkami w Biedronkę
    Date: Fri, 13 Nov 2009 21:45:46 +0100
    <hdjlmi$i3q$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <hdjnpb$m9t$2@atlantis.news.neostrada.pl>
    <hdjovc$6s7$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <hdjs45$3lq$1@atlantis.news.neostrada.pl>

    On 2009-11-13 15:54, Michal_Ko wrote:

    > No to jest ciekawa kwestia... Jeszcze z innej strony- mamy przecież
    > słynną ustawę o EiP i ona na pewno wiele dodaje w temacie kart...

    Ale nie płatności w ogóle - ona mówi o dopuszczalnych specjalnych
    formach zawierania umów.

    > Lub reprezentacją/równowagą... Mieliśmy tu kiedyś dyskusję o tym, jak
    > wygląda sprawa gdy np. na stacji benzynowej nie działa terminal... Czy
    > sprzedawca ma prawo domagać się gotówki a klient ma prawo domagać się
    > przyjęcia zapłaty kartą...? W sumie chyba żadnych konkluzji- popartych
    > zapisami prawnymi- nie było.

    Tam problemem dyskutowanym było, czy w sytuacji, gdy sprzedawca
    deklaruje gotowość przyjęcia zapłaty kartą (nalepki na drzwiach) i
    klient na tej podstawie zawiera umowę kupna benzyny z zapłatą za
    pomocą karty, sprzedawca może zmienić ofertę (po zawarciu umowy, bo
    mamy do czynienia z ofertą przyjętą przez klienta przez fakt
    napełnienia baku).
    Tamten wątem nie odnosi się do tej sytuacji bezpośrednio - choc
    mógłby, ale z braku rozstrzygnięcia tam nie wynika nic dla
    rozstrzygnięcia tutaj.

    > Spróbuj iść do Ery i spytać, gdzie mają najbliższą kasę :D

    To jest być może sprawa umowy i/albo regulaminu. Jeżeli płatność
    gotówką byłaby wykluczona w umowie albo była delegacja
    rozstrzygnięcia w tej sprawie do regulaminu, to Era mogłaby się
    wykręcić. Nie wiem jak to jest ustalone - nie mam umowy w Erze.

    > Mogą... Nie pamiętam skąd (czyżby z "elektrowni" tj zakładu
    > energetycznego) był kiedyś komunikat, że likwidują obsługę kasową.
    > Inne kwiatki z tej serii to obowiązkowa prowizja przy płatności
    > gotówkowej faktur np w Orange- tzw PayTel pobiera 2zł prowizji za
    > płatność gotówką...

    Wątpię, jeżeli nie jest to uregulowane w umowie.

    > Polecenie zapłaty IMVVVHO jest jednak przelewem :)

    Nie... raczej już pobranie.
    To, że *wygląda* jak przelew, nic nie znaczy. To jak w chińskim
    powiedzeniu o różnicy pomiędzy tygrysem, który wygląda jak mysz, i
    myszą, która wygląda jak tygrys....

    > Ani jednej przynajmniej w Krakowie (tj nie sprawdzałem empirycznie ale
    > tak sie w dwóch miejscach- łącznie z salonem firmowym- dowiedziałem).

    > No taaak, zależy od wypożyczalni rzecz jasna :D

    Może zależeć. Ale wypożyczałem samochody w paru krajach i ZTCW z
    praktyki karta jest potrzebna po to, aby zarezerwować samochód i aby
    można było ścigać klienta, który nie zapłaci jak należy.

    witrak()