  • 131. Data: 2009-11-14 07:41:39
    Temat: Re: jednogroszówkami w Biedronkę
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    MattS pisze:

    > Nie ma podstawy prawnej tej hipotezy.
    > Gotówka jest zwyczajowo jedyną metodą płatnosci w kiosku czy w warzywniaku.
    > Lecz jest mnóstwo firm, gdzie jedyną metodą płatności jest przelew.
    >
    > Co więciej, są podmioty, które mają zabronione płatności gotówką.
    > Znam też w Europie wypożyczalnie samochodów, którzy przyjmują tylko
    > zapłatę kartą - nie chodzi o samą rezerwację, chodzi też o zapłatę.
    > Wcale mnie nie zdziwi jeśli jakaś wypożyczalnia w Polsce również
    > przyjmie zapłatę tylko kartą.

    art. 32 ustawy o NBP

    "Znaki pieniężne emitowane przez NBP są prawnymi środkami płatniczymi na
    obszarze Rzeczypospolitej Polskiej"

    --
    Liwiusz

  • 132. Data: 2009-11-14 09:02:06
    Od: MattS <M...@m...ms>

    Liwiusz wrote:

    > art. 32 ustawy o NBP
    >
    > "Znaki pieniężne emitowane przez NBP są prawnymi środkami płatniczymi na
    > obszarze Rzeczypospolitej Polskiej"

    Ten artykuł mówi tylko o tym, że banknoty i monety NBP są środkami
    płatniczymi - tzn. mają swoją wartość i sprzedawcy mogą je przyjmować
    jako zapłatę. Nie ma tu żadnego obowiązku ani domyślności stosowania
    formy gotówkowej.

    Poza tym, ustawa o NBP mówi tylko o NBP. W tej ustawie jest mowa o
    znakach pieniężnych, bo NBP ma wyłączność na ich emitowanie, natomiast
    ta ustawa nie mówi nic np. o kartach, bo NBP ich nie wydaje.

    Z kolei prawo bankowe ma takie zapisy:
    " 4) karta płatnicza - kartę identyfikującą wydawcę i upoważnionego
    posiadacza, uprawniającą do wypłaty gotówki i dokonywania zapłaty, a w
    przypadku karty wydanej przez bank lub instytucję ustawowo upoważnioną
    do udzielania kredytu - także do dokonywania wypłaty gotówki i zapłaty z
    wykorzystaniem kredytu,
    5) pieniądz elektroniczny - wartość pieniężną stanowiącą
    elektroniczny odpowiednik znaków pieniężnych,"

    Prawo bankowe wprost mówi, że karta płatnicza uprawnia do dokonywania
    zapłaty a pieniądz elektroniczny jest odpowiednikiem gotówki.
    Polskie prawo nie wprowadza żadnej domyślności ani wyższości gotówki
    nad innymi metodami płatności.

    Matt

  • 133. Data: 2009-11-14 20:49:21
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    On 2009-11-14 10:02, MattS wrote:

> [...]
    > płatniczymi - tzn. mają swoją wartość i sprzedawcy mogą je przyjmować
    > jako zapłatę. Nie ma tu żadnego obowiązku ani domyślności stosowania

    Nie było mowy o formie gotówkowej, tylko o płatności w polskiej
    walucie. Poza tym, nie "mogą je przyjmować" (bo mogą w dowolnej
    walucie), tylko "muszą je przyjmować", oprócz przypadków, kiedy
    umowa stanowiąca o należności nie ustala innej waluty.

    Więc jednak default. [I nie wycinaj stwierdzeń bez kontekstu, bo
    muszę powtarzać przynajmniej część argumentacji, do której nie byłeś
    łaskaw się odnieść.]

    > Poza tym, ustawa o NBP mówi tylko o NBP. W tej ustawie jest mowa o
    > znakach pieniężnych, bo NBP ma wyłączność na ich emitowanie, natomiast
    > ta ustawa nie mówi nic np. o kartach, bo NBP ich nie wydaje.

    [...]
    > Polskie prawo nie wprowadza żadnej domyślności ani wyższości gotówki
    > nad innymi metodami płatności.

    O ile mi wiadomo, prawo bankowe nie obowiązuje obywatela, który nie
    ma do czynienia z bankami (z wyjątkiem b. specyficznych sytuacji).
    Ustawa o NBP dotyczy każdego, kto posługuje się polską walutą.
    Kropka.

    witrak()

  • 134. Data: 2009-11-14 21:14:40
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <4afe7210$1@news.home.net.pl>, MattS <M...@m...ms> wrote:

> [...]
    > zapłaty a pieniądz elektroniczny jest odpowiednikiem gotówki.
    > Polskie prawo nie wprowadza żadnej domyślności ani wyższości gotówki

    To teraz to mowisz?
    :-)
    To w takiem razie polowe argumentow tego pmlba, Chrisa i Clegana (chyba
    wiecej ich nie bylo) mozna do kosza wyrzucic.

    TA

  • 135. Data: 2009-11-14 22:21:44
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    On 2009-11-14 22:14, T...@s...in.the.world wrote:

    > To teraz to mowisz?
    > :-)
    > To w takiem razie polowe argumentow tego pmlba, Chrisa i Clegana (chyba
    > wiecej ich nie bylo) mozna do kosza wyrzucic.

    Co wyrzucania do kosza to i owszem :-)

    Ale to, co pisze MattS to raczej "nie polega na prawdzie", bo nie
    jest zgodne z regułami logiki (nawet prawniczej ;-)).
    Z faktu, że w Polsce PLN (w tym w banknotach emitowanych przez NBP)
    jest prawnym środkiem płatniczym nie wynika, że karta płatnicza,
    zdolna do rozliczeń w PLN nie może być stosowana przy regulacji
    należności. I w drugą stronę, z faktu, że ktoś deklaruje, że
    przyjmuje zapłatę kartą nie wynika, że nie przyjmuje zapłaty gotówką.

    Prawo do odmowy przyjęcia zapłaty w ustalonej walucie (będącej
    dopuszczonym przez prawo środkiem płatniczym w naszym kraju)
    w określonej formie jest ograniczone właśnie przez to, że to gotówka
    (banknoty NB) jest dopuszczona w ustawie o NBP.

    W związku z tym wszędzie tam, gdzie można zawrzeć umowę w trybie
    ofertowym (ustną) nie da się wykluczyć gotówki.

    Generalnie, tryb ofertowy oznacza, że ktoś wystawia ofertę sprzedaży
    towaru (albo zrealizowania usługi), określając cenę, a ktoś drugi
    przychodzi i deklaruje wolę skorzystania z tej oferty. W chwili
    złożenia tej deklaracji umowa zostaje zawarta, niezależnie od
    dalszych działań sprzedającego. Tak się kupuje w sklepie, ale równie
    dobrze można zawrzeć taką umowę pisemnie, listownie - stąd złożenie
    oferty pisemnej jest mocno ryzykowne i zawsze dla bezpieczeństwa
    należy wtedy podać termin ważności oferty sprzedaży. Zasady takie
    wynikają z kodeksu cywilnego.
    [NB. dlatego właśnie w cennikach sklepów internetowych jest
    deklaracja, ze nie jest to oferta w sensie kodeksu cywilnego -
    inaczej musieliby *zawsze* dostarczyć towar w podanej cenie, jeśli
    tylko ktoś złożył zamówienie, a to mogłoby prowadzić do znacznych
    strat, np. przy skoku cen, albo nieciągłości dostaw.]

    I teraz, jeśli ceny są gdzieś w PLN (np. w supermarkecie na półce)
    to to jest oferta zgodnie z k.c. i sprzedający *musi* po tej cenie
    sprzedać (bez problemu do wydyskutowania gdy w komputerze jest
    wyższa cena niż na półce - zawsze tak robię i zawsze działa).]

    Kiedy tryb ofertowy nie działa? Wtedy, gdy podpisuje się umowę
    kupna, bo tam strony mogą ustalić inne sposoby rozliczenia, a samo
    zawarcie umowy wymaga oświadczenia woli obu stron (sprzedający nie
    jest związany samym oświadczeniem woli kupującego).

    Dlatego nie wierzę w restaurację czy sklep (chyba, że z jachtami,
    albo helikopterami), gdzie nie można zapłacić gotówką.
    Podobnie jest z usługami, ale tu zakres usług świadczonych na
    podstawie umowy jest znacznie szerszy.
    Niemniej, nie ma mowy o fryzjerze, kosmetyczce lub szewcu, gdzie nie
    można zapłacić gotówką...

    witrak()

  • 136. Data: 2009-11-15 13:00:10
    Od: MattS <M...@m...ms>

    T...@s...in.the.world wrote:

    > To teraz to mowisz?
    > :-)
    > To w takiem razie polowe argumentow tego pmlba, Chrisa i Clegana (chyba
    > wiecej ich nie bylo) mozna do kosza wyrzucic.

    Przestałem się udzielać w tamtym wątku. Nie lubię dyskusji z trollami
    lub fanatykami, którzy ignorują fakty nie pasujące do ich poglądów.

    MattS

  • 137. Data: 2009-11-15 13:00:12
    Od: MattS <M...@m...ms>

    witrak() wrote:

> [...]
    > drugą stronę, z faktu, że ktoś deklaruje, że przyjmuje zapłatę kartą nie
    > wynika, że nie przyjmuje zapłaty gotówką.

    Owszem, płatność w złotych polskich można wykonać na wiele sposobów,
    gotówką, kartą, przelewem itd. Żadna z tych form nie jest uprzywilejowana.

> [...]
    > w określonej formie jest ograniczone właśnie przez to, że to gotówka
    > (banknoty NB) jest dopuszczona w ustawie o NBP.

    Masz rację pod tym względem, że gotówka jest dopuszczona jako metoda
    płątności. Dopuszczona nie znaczy jedyna lub obowiązkowa.

    > W związku z tym wszędzie tam, gdzie można zawrzeć umowę w trybie
    > ofertowym (ustną) nie da się wykluczyć gotówki.

    Nie ma podstaw do takiego wniosku. Poza tym jest on sprzeczny z polskim
    prawem.

    [ciach - długi tekst o ofertach]
> [...]
    > (bez problemu do wydyskutowania gdy w komputerze jest wyższa cena niż na
    > półce - zawsze tak robię i zawsze działa).]

    Mieszasz różne sprawy. Z faktu, że sprzedawca towaru/usługi musi coś
    sprzedać nie wynika, że musi przyjąć płatność w gotówce. Jeśli
    sprzedawca opublikował informację, że akceptuje tylko przelewy lub
    płatności kartą, to gotówki nie przyjmie choćbyś pękł lub napisał skargę
    do Skrzypka.
    Przykład: regulamin Allegro.
    "9.5. Opłaty i prowizje za usługi świadczone przez QXL w ramach Allegro
    uiszczane są przez Użytkownika na rachunek bankowy PayU S.A. wskazany na
    jego Koncie."
    Kolejny przykład: podmioty prawnie zobligowane do rozliczania się w
    sposób bezgotówkowy.

    MattS

  • 138. Data: 2009-11-16 09:14:31
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    On 2009-11-15 14:00, MattS wrote:

> [...]
    >
    > Masz rację pod tym względem, że gotówka jest dopuszczona jako metoda
    > płątności. Dopuszczona nie znaczy jedyna lub obowiązkowa.

    Tyle, że jeśli sprzedawca nie chce, żadnej innej metody nie musi
    dopuścić, a tej odmówić nie może.

    > Nie ma podstaw do takiego wniosku. Poza tym jest on sprzeczny z polskim
    > prawem.

    Stwierdzenie bez pokrycia. Powtarzasz to n-ty raz, bez jednego
    choćby uzasadnienia.

    > [ciach - długi tekst o ofertach]

    Przydałoby się trochę skupić na czytanym tekście. Był o umowach, nie
    o ofertach. I to umowach, które właściwie każdy zawiera wielokrotnie
    każdego dnia - w kiosku, piekarni, tramwaju.

> [...]
    > "9.5. Opłaty i prowizje za usługi świadczone przez QXL w ramach Allegro
    > uiszczane są przez Użytkownika na rachunek bankowy PayU S.A. wskazany na
    To nie jest umowa o jakiej pisałem i strony mogą kształtować warunki
    dowolnie.

    > Kolejny przykład: podmioty prawnie zobligowane do rozliczania się w
    > sposób bezgotówkowy.

    Ale to właśnie jest kolejny wyjątek od reguły - i stąd specjalne
    uregulowania. To co pisałem odnosiłem do należności z tytułu
    sprzedaży. Twoje przykłady odnoszą się raczej do innych należności...

    Podsumowując: Dopóki nie zaczniesz podawać jakichś konkretnych,
    adekwatnych do sytuacji uzasadnień, wstrzymuję się z polemiką z
    Tobą, bo za bardzo zaczyna mi ona przypominać dyskusję z plmb.

    witrak()

  • 139. Data: 2018-10-24 16:09:22
    Od: c...@g...com