  • 1. Data: 2005-07-21 06:55:58
    Temat: dostałem prace - stanąłem przed wyborem OFE
    Od: "XHS" <p...@k...pl>

    wiem, że pewnie mnie zlinczujecie - ale musze choć troszkę mieć jakieś
    podstawy żeby dokonac wyboru - bardzo uprzejmie proszę o informację.

    Mam na to 7 dni - pracuje od poniedziałku....
    Chcę wybrać raz a dobrze :)

    Który? ;) (auu ;))

  • 2. Data: 2005-07-21 07:47:11
    Temat: Re: dostałem prace - stanąłem przed wyborem OFE
    Od: "Rafał J. Czekała" <r...@w...pl>

    "XHS" <p...@k...pl> napisał w wiadomości
    > Który? ;) (auu ;))

    Gratuluję ;>
    Zacznij od tego:

    http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/pieniadze_05071
    4/pieniadze_a_1.html
    http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/pieniadze_05071
    4/pieniadze_a_3.html

    Generalnie http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/pieniadze_05071
    4/index.html

  • 3. Data: 2005-07-21 08:37:33
    Od: "kszyhoo" <k...@o...pl>

    Witaj,
    optymalnie powinieneś wejść w OFE, który ma dobrą dynamikę w ostatnim
    okresie (np ost rok lub ost 6 miesięcy) i wartość jednostki nie jest wysoka.
    Taka strategia gwarantuje Ci najwyższe zyski.
    Po pierwsze kupujesz co miesiąc więcej jednostek bo są tanie.
    Po drugie najszybciej drożeją bo dany fundusz dobrze sobie radzi w
    aktualnych warunkach rynkowych.
    Przykładowo najlepsze fundusze zyskały w ost roku po około 18-20%, najgorsze
    ok 14%. Wiec jak dobrze wybierzesz to możesz zyskać nawet do 6pp więcej w
    ciągu roku.
    No i wybierz fundusz ze średnią wielkością kapitału. Kolosy już się zatykają
    i ciężko im efektywnie inwestować ogromne kapitały. Po za tym wolno reagują
    na zmiany koniunktury.
    Pierwsza piątka za ost rok od 18-07-2004 do 18-07-2005 to: ING, AIG, CU,
    Zurich i Credit Suisse. Wybierz z tych OFE ten który ma średnią wielkość
    kapitału i nie najdroższą jednostkę. Taki wybór daje Ci największe szanse na
    dobry zysk. A 20% w skali roku to całkiem przyjemne okolice. :-) Po dwóch
    latach jak jednostka Twojego funduszu będzie droga dokonujesz ponownego
    wyboru wg tych samych kryteriów. Przy odrobinie szczęścia, sprytnie
    zmieniając fundusze możesz zyskać 2 razy więcej w stosunku do nieaktywnego
    udziałowca. Niestety zmiany OFE w okresie krótszym niż 2 lata kosztują. Do
    roku 160zł, po roku 80zł, po dwóch latach gratis. W pierwszym okresie po
    wejściu OFE ma lekko wyższe opłaty od składki ale to niewielka strata w
    porównaniu z zyskiem o kilka procent więcej od zgromadzonego kapitału.
    Wyczerpujący serwis jest na www.hoga.pl - fundusze emerytalne - tabela
    notowań - (na dole) porównaj notowania z.....

    Pozdrawiam,
    Krzysiek

  • 4. Data: 2005-07-21 09:03:43
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    XHS wrote:
> [...]
    > podstawy żeby dokonac wyboru - bardzo uprzejmie proszę o informację.
    >
    > Mam na to 7 dni - pracuje od poniedziałku....

    http://groups-beta.google.com/group/alt.pl.biznes.ub
    ezpieczenia/msg/e2f5fd27440aa47a

    Bardzo mi się podoba ten tekst :-)

    KJ

    --
    Rowery treningowe, siłownie, sprzęt sportowy
    http://strony.aster.pl/kjonca/#f4y

  • 5. Data: 2005-07-21 19:56:01
    Od: "XHS" <x...@t...pl>

    > Gratuluję ;>
> [...]

    dzięki :)))

  • 6. Data: 2005-07-21 21:07:11
    Temat: Re: dostałem prace - stan?łem przed wyborem OFE
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 21 Jul 2005 10:37:33 +0200, "kszyhoo" <k...@o...pl> wklepał(-a):

> [...]
    >Po pierwsze kupujesz co miesiąc więcej jednostek bo są tanie.
    >Po drugie najszybciej drożeją bo dany fundusz dobrze sobie radzi w

    Jaka różnica jest czy kupi 10 jednostek po 20 zł czy też 20 jednostek po 10 zł?
    Różnice cen jednostek pomiędzy różnymi funduszami nie są istotne!!! Liczy się
    przyrost procentowy wartości jednostki, a nie to, że w jednym funduszu wartość
    jednostek jest niższa niż w innym.

  • 7. Data: 2005-07-22 09:00:54
    Od: "kszyhoo" <k...@o...pl>

> [...]
    się
    > przyrost procentowy wartości jednostki, a nie to, że w jednym funduszu

    Twoja teoria jest prawdziwa tylko przy założeniu, że wszystkie jednostki
    rosną w tym samym tempie. Jeżeli, wejdziemy w jednostkę tanią o wysokiej
    dynamice to efekt kupowania większej ilości jednostek za niższą cenę jest
    odczuwalny. Sprawdź dynamikę jednostek OFE w zamkniętych okresach. OFE z
    drogimi jednostkami często "przysypiają" na okres roku lub dwóch lat. Inni
    wtedy nadrabiają straty, żeby pochwalić się klientom w folderach , że mieli
    najlepszą dynamikę w roku n. A różnice sięgają 6pp w skali roku więc jest o
    co powalczyć. Najlepiej wskoczyć na dobry fundusz, który zamarudził w ciągu
    ostatnich 12 miesięcy. Jak mocno któryś zostanie w tyle to musi nawet
    dopłacić do jednostki czyli przesunać fundusze z PTE do OFE. A to już jest
    prawdziwa gradka bo mamy pewne kilka procent zysku. Nawet jak zapłacimy 80
    zł za przedwczesne wyjście.

    Pozdrawiam,
    Krzysiek

  • 8. Data: 2005-07-22 16:16:10
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 22 Jul 2005 11:00:54 +0200, "kszyhoo" <k...@o...pl> wklepał(-a):

> [...]
    >najlepszą dynamikę w roku n. A różnice sięgają 6pp w skali roku więc jest o

    Bzdury piszesz. Z aktualnej ceny jednostki nie można wnioskować o
    przyroście/spadku jej wartości.
    Zauważyłeś może, że to cena jednostki rośnie/maleje, a nie ich liczba
    (zakładając brak transferów z ZUS w danym okresie czasu)? :)
    Poza tym widzę, że umiesz wróżyć - skąd niby wiesz, że jeśli jest niska cena
    jednostek to będzie wysoka dynamika wzrostu? A może poleci jeszcze bardziej w
    dół?

    Dla opornych:

    1) Cena jednostki 100 zł, liczba jednostek na koncie 20. Wartość = 2000 zł.
    Zakładamy brak dopłat, w ciągu roku fundusz zyskuje 7%.
    Wartość rejestru to 2140 zł.

    2) A teraz kszychoo przenosi początkowę kwotę do innego funduszu, w którym cena
    jednostki wynosi 50 zł. Nabywa więc 40 jednostek.
    Wartość rejestru = 2000 zł.
    W ciągu roku fundusz zyskuje 9%. Wartość rejestru wynosi więc 2180 zł.

    A teraz załóżmy, że fundusz 1) również zyskał 8%. Wartość rejestru wynosi więc
    również 2180 zł.

    Gdzie są te twoje dodatkowe zyski wynikające z niższej ceny jednostki? :)
    Polegają one chyba tylko na wróżeniu przyszłych wzrostów...

  • 9. Data: 2005-07-24 20:32:06
    Od: "kszyhoo" <k...@o...pl>

> [...]
    >
    > Gdzie są te twoje dodatkowe zyski wynikające z niższej ceny jednostki? :)
    > Polegają one chyba tylko na wróżeniu przyszłych wzrostów...

    wyczuwam nutkę złośliwości w Twojej wypowiedzi a to przeszkadza w
    merytorycznym podejściu do problemu. Ty nie piszesz bzdur tylko definiujesz
    złe założenia.
    Jeżeli założymy, że jesteś bezrobotny i nie kupujesz nowych jednostek to
    masz rację. W przeciwnym razie moje założenia są prawdziwe. Oczywiście to
    jest rynek i wszystko się może zdarzyć. Jednak życie pokazuje, że jeżeli w
    dobrym funduszu spadnie cena jednostki względem innych OFE to taki OFE mocno
    się stara, żeby nadrobić straty bo zaczyna tracić klientów. Niestety
    większość ludzi wychodzi z założenia: "droga jednostka to znaczy, że tam się
    warto zapisać". No cóż.
    Żeby Twoja teoria była prawdziwa należy też założyć, że nie ma przepisów
    regulujących minimalne zyski każdego z OFE względem średniego zysku ważonego
    wszystkich OFE. Jednak od czasu do czasu ktoś to sprawdza i fundusz z
    niskimi zyskami za ostatni rok zaczyna się o dziwo mocno starać bo w
    przeciwnym razie będzie musiał dopłacać do jednostki. Takie przypadki już
    miały miejsce i to jest niezła gratka dla aktywnych inwestorów bo wtedy to
    nawet warto zapłacić karę w kwocie 160zł i zarobić pewne 5% od 20000zł
    zgromadzonych na koncie.
    Poza ostatnim przypadkiem zyski nie są pewne. Są to tylko przesłanki dzięki
    którym możemy dokonywać wyboru z najwyższym prawdopodobieństwem sukcesu.
    Wg. Ciebie nie ma sensu zmieniać OFE, nie ma znaczenia w którym OFE jesteśmy
    i idąc tym tropem mógłby być tylko jeden OFE. Szanuję Twoje stanowisko ale
    się z nim nie zgadzam.
    Swoją drogą to nasze OFE zarabiają średnio po 15% rocznie (od 13 do 20%).
    Szkoda, że nie można do nich wpłacać swoich oszczędności.

    Pozdrawiam,
    Krzysiek

  • 10. Data: 2005-07-24 21:16:10
    Od: trainer <t...@p...org>

    kszyhoo wrote:

    > Jednak życie pokazuje, że jeżeli w
    > dobrym funduszu spadnie cena jednostki względem innych OFE to taki OFE mocno
    > się stara, żeby nadrobić straty bo zaczyna tracić klientów.

    (...)

> [...]
    > niskimi zyskami za ostatni rok zaczyna się o dziwo mocno starać bo w
    > przeciwnym razie będzie musiał dopłacać do jednostki.

    Aż 2 razy piszesz o tym, że fundusze które mają słabszy okres zaczynają
    się starać i te starania mają niby ewidentny skutek finansowy w postaci
    lepszej niż przeciętna stopa wzrostu?!

    Jakim cudem tak się dzieje? Czy inwestowanie możemy porównać do
    akordowej pracy jak np. wykopanie dołu - wszyscy wiedzą jak to się robi,
    ale na początku odpuszczają, a w miarę zbliżania się oceny wykonanej
    pracy mogą się jakoś sprężyć i nadgonić stracony czas?
    A dlaczego w tym samym czasie, kiedy "fundusz z niskimi zyskami za
    ostatni rok zaczyna się o dziwo mocno starać" to ten z wysokimi miałby
    starać się mniej? Jeżeli jest to tylko kwestia postarania się, to ja nie
    widzę powodów, aby ktokolwiek kiedykolwiek starał się mniej niż
    "najbardziej"!
    Najlepszy fundusz to ten, który w ostatnim czasie daje najlepszą stopę
    zwrotu, można jeszcze przebadać wariancję - tam gdzie jest ona
    największa, to ryzyko jest większe. Czym dane wcześniejsze, tym mniejsza
    ich wartość dla oceny.
    Można jeszcze kierować się takimi informacjami, jak np. to że któryś
    fundusz kupił dobrych specjalistów od inwestycji a pozbył się kiepskich.
    Rachunek prawdopodobienstwa mówi nam, że bardziej należy się spodziewac
    kontynuacji trendu niż zmiany - dlatego nie należy raczej wierzyć w
    takie historyjki, że jak komuś słabo szło, to teraz się bardziej postara
    i dogoni liderów.

    trainer