    From: "kszyhoo" <k...@o...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: dostałem prace - stanąłem przed wyborem OFE
    Date: Sun, 24 Jul 2005 22:32:06 +0200

    Inni

> [...]
    >
    > 2) A teraz kszychoo przenosi początkowę kwotę do innego funduszu, w którym
    cena
    > jednostki wynosi 50 zł. Nabywa więc 40 jednostek.
    > Wartość rejestru = 2000 zł.
    > W ciągu roku fundusz zyskuje 9%. Wartość rejestru wynosi więc 2180 zł.
    >
    > A teraz załóżmy, że fundusz 1) również zyskał 8%. Wartość rejestru wynosi
    więc
    > również 2180 zł.
    >
    > Gdzie są te twoje dodatkowe zyski wynikające z niższej ceny jednostki? :)
    > Polegają one chyba tylko na wróżeniu przyszłych wzrostów...

    Witaj,
    wyczuwam nutkę złośliwości w Twojej wypowiedzi a to przeszkadza w
    merytorycznym podejściu do problemu. Ty nie piszesz bzdur tylko definiujesz
    złe założenia.
    Jeżeli założymy, że jesteś bezrobotny i nie kupujesz nowych jednostek to
    masz rację. W przeciwnym razie moje założenia są prawdziwe. Oczywiście to
    jest rynek i wszystko się może zdarzyć. Jednak życie pokazuje, że jeżeli w
    dobrym funduszu spadnie cena jednostki względem innych OFE to taki OFE mocno
    się stara, żeby nadrobić straty bo zaczyna tracić klientów. Niestety
    większość ludzi wychodzi z założenia: "droga jednostka to znaczy, że tam się
    warto zapisać". No cóż.
    Żeby Twoja teoria była prawdziwa należy też założyć, że nie ma przepisów
    regulujących minimalne zyski każdego z OFE względem średniego zysku ważonego
    wszystkich OFE. Jednak od czasu do czasu ktoś to sprawdza i fundusz z
    niskimi zyskami za ostatni rok zaczyna się o dziwo mocno starać bo w
    przeciwnym razie będzie musiał dopłacać do jednostki. Takie przypadki już
    miały miejsce i to jest niezła gratka dla aktywnych inwestorów bo wtedy to
    nawet warto zapłacić karę w kwocie 160zł i zarobić pewne 5% od 20000zł
    zgromadzonych na koncie.
    Poza ostatnim przypadkiem zyski nie są pewne. Są to tylko przesłanki dzięki
    którym możemy dokonywać wyboru z najwyższym prawdopodobieństwem sukcesu.
    Wg. Ciebie nie ma sensu zmieniać OFE, nie ma znaczenia w którym OFE jesteśmy
    i idąc tym tropem mógłby być tylko jeden OFE. Szanuję Twoje stanowisko ale
    się z nim nie zgadzam.
    Swoją drogą to nasze OFE zarabiają średnio po 15% rocznie (od 13 do 20%).
    Szkoda, że nie można do nich wpłacać swoich oszczędności.

    Pozdrawiam,
    Krzysiek