  • 11. Data: 2005-07-25 09:27:38
    Temat: Re: dostałem prace - stanąłem przed wyborem OFE
    Od: "kszyhoo" <k...@o...pl>

> [...]
    > zwrotu, można jeszcze przebadać wariancję - tam gdzie jest ona
    > największa, to ryzyko jest większe. Czym dane wcześniejsze, tym mniejsza
    > ich wartość dla oceny.
    > Można jeszcze kierować się takimi informacjami, jak np. to że któryś
    > fundusz kupił dobrych specjalistów od inwestycji a pozbył się kiepskich.
    > Rachunek prawdopodobienstwa mówi nam, że bardziej należy się spodziewac
    > kontynuacji trendu niż zmiany - dlatego nie należy raczej wierzyć w
    > takie historyjki, że jak komuś słabo szło, to teraz się bardziej postara

    Witaj,
    teraz rozumiem jak czuł się Shrek tłumacząc, że ogry mają warstwy.
    Oczywiście zmiany personalne wymuszone złymi wynikami to jedno. Ale przede
    wszystkim OFE prowadzą politykę. Wszyscy patrzą na wartość jednostki więc
    się tą wartością odpowiednio zarządza.
    A teraz pytanie w stylu audiotele:
    Jaki scenariusz rozmowy pomiędzy specjalistami w OFE jest bardziej możliwy A
    czy B?

    A: - słuchaj kolego, jesteśmy teraz na drugim miejscu w rankingu jak
    zrealizujemy zyski X to nasza jednostka osiągnie 24,34zł, wskoczymy na
    pierwsze z wartością jednostki i jeszcze odstawimy konkurencję o jakieś 10%.
    - poczekaj teraz jest dobrze i nie wiemy do końca jakie asy oni mają w
    rękawach. Poczekamy z tym, jeszcze może się przydać za trzy miesiące. Po za
    tym obecnie wysyłamy do klientów zestawienia z zyskami za rok 2004 a
    wydrukowaliśmy tych folderów odrobinę za dużo.

    B: - ty, zobacz stary, po sprzedaży tych akcji wyskoczyliśmy na 3 miejsce.
    Kto by pomyślał...

    Do tego dochodzi jeszcze kreatywna księgowość.
    Oczywiście, że źle zarządzany fundusz goni ostatnim tchem za peletonem ale,
    wierz mi, że pierwsza 5, może 7 uprawia zwykłą politykę. I zawsze zostawiają
    sobie asa w rękawie na czarną godzinę.

    I to by było na tyle. Wybacz, jeżeli popsułem Twój idealny wizerunek OFE.

    Pozdrawiam,
    Krzysiek

  • 12. Data: 2005-07-25 16:53:30
    Od: trainer <t...@p...org>

    kszyhoo wrote:

> [...]
    > Kto by pomyślał...
    >
    > Do tego dochodzi jeszcze kreatywna księgowość.

    przede wszystkim to cena jednostki nie jest ustalana na podstawie
    gotówki ze sprzedaży papierów, wartość portfela jest zależna od wartości
    wchodzących w jej skład elementów - stąd pisanie o tym, że dopiero
    realizacja zysków (czyli sprzedaż akcji, rozliczenie wyniku i dopisanie
    do wartości jednostki) jest nie na miejscu.
    Decyzja czy sprzedawać akcje teraz czy nie wynika z tego, czy
    zarządzający wierzy w to, że bedzie rosła czy nie wierzy, a nie dlatego,
    że pieniądz zamrożony w papierach nie jest ujęty w cenie jednostki - bo
    jest!
    z asami w rękawach też nie jest tak - skład portfeli jest publikowany,
    więc wszyscy wiedzą kto co ma, ale przede wszystkim nie istnieje
    *pewność* ile za 3 m-ce będzie warty papier, więc nikt go nie odłoży
    jako "asa" na kwartał tylko codziennie będzie się zastanawiał od nowa,
    czy lepiej już sprzedać czy trzymać. w ciągu 3 m-cy to może być 10
    sygnałów sprzedaży danego papieru.
    Wartość analityków jest pochodną ich sukcesu i nie wierzę w żadnym
    wypadku, że któryś z nich dobrowolnie zrezygnowałby z pewnego zysku i
    dopisania sobie do CV tytułu najlepszego zarządzającego lub poproszenia
    o premię w wysokości naszych rocznych dochodów tylko w imię tego, żeby
    sobie spokojnie jak myszka poczekać co tam kto ma w sąsiednim funduszu.
    W związku z tym, że składy portfeli są publikowane, to słabsze fundusze
    mogą realizować dość bezpieczną ale jednocześnie nijaką strategię
    kopiowania dobrego portfela - powoduje to, że wahania ich jednostek są
    skorelowane z wahaniami jednostek liderów, co pozwala trzymać kurs w
    jakichś dość wąskich widełkach w stosunku do rynku, ale chyba przyznasz
    że nie można tego nazwać wielkim "postaraniem się"

    > wierz mi, że pierwsza 5, może 7 uprawia zwykłą politykę. I zawsze zostawiają
    > sobie asa w rękawie na czarną godzinę.

    możesz wyjaśnić czytelnikom, czym może być taki as? na przykładzie?

    pozdrawiam,
    trainer

  • 13. Data: 2005-07-25 20:35:10
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 25 Jul 2005 11:27:38 +0200, "kszyhoo" <k...@o...pl> wklepał(-a):

> [...]
    >wszystkim OFE prowadzą politykę. Wszyscy patrzą na wartość jednostki więc

    No to ja jakiś dziwny jestem, bo nigdy nie patrzę na wartość jednostki a stopę
    zwrotu.

    [ciach bzdety]

    Wybacz, ale piszesz bzdury.

  • 14. Data: 2005-07-26 09:18:45
    Od: "kszyhoo" <k...@o...pl>

    Odpowiem Wam obu hurtem.

    Najpierw do Sławka:
    Temat widzę umarł śmiercią naturalną więc zakładam, że kupowanie za
    miesięczne składki tańszych jednostek ma wymierny efekt. Różnice pojawiają
    się jeżeli dynamika wzrostu nie rozkłada się w czasie liniowo. Dobrym
    przykładem jest fundusz reklamowany przez naszego długodystansowca. Jeżeli
    OFE zrealizuje większą część zysku w początkowym okresie w którym się do
    niego zapisaliśmy i kupujemy jednostki przez dłuższy okres po wyższej cenie
    to kupujemy ich mniej. Jeżeli jednostki OFE w początkowym okresie wzrastają
    wolniej to kupimy ich więcej. I w tym wypadku mimo tej samej dynamiki w
    zamkniętym okresie np.: rocznym zyski dla uczestnika drugiego OFE będą
    wyższe.

    Do trainer'a:
    Wyobraźmy sobie, że duży fundusz ma kupionych na giełdzie akcji pewnej firmy
    za 500 mln. Te same akcje posiada też inny mniejszy fundusz ale tylko za 50
    mln. Jest hossa ale trwa już długo i wskaźniki zaczynają alarmować. Masz
    rację jednostka OFE wygląda dobrze bo cena akcji jest wysoka. Ale nie
    sprzedaż akcji za 500 mln po aktualnej cenie giełdowej. Panowie z obu
    funduszy czekają co zrobi druga strona i wierz mi, że te 50 mln względem
    tych 500 to jest as. Bo przy wyprzedaży tych akcji cena pójdzie mocno w dół.
    Jednak po wyższych cenach uda się sprzedać akcje mniejszemu funduszowi.
    To jest as, polityka i jak wolisz.
    A Sławek użyje swojego ulubionego słowa pt.: "bzdury"

    I jeszcze przykład na piątego asa. Czyli jak podgrzać cenę jednostki.
    Dwa fundusze odkupują od siebie akcje kreując podaż. Akcje w portfelu
    drożeją - drożeją jednostki. Ale na krótko. Obecnie cztery fundusze mocno
    tłumaczą się prokuratorowi z takich działań.

    Mimo ustawowych regulacji kwoty jakie OFE mogą inwestować w akcje są już
    gigantyczne a to rodzi szereg dodatkowych możliwości. Uczciwych i
    nieuczciwych. Jak widzisz występuje coś takiego jak decyzja o realizacji
    zysków bo fundusze swoimi decyzjami same wpływają na ceny wszelkich
    instrumentów finansowych. I tu się właśnie pojawia polityka i pojawiają się
    asy.

    Można wysnuć teorie, że pod koniec hossy lepiej wchodzić w mniejsze OFE a
    pod koniec bessy w większe.
    Ale tego się nie czepiajcie.

    Pozdrawiam,
    Krzysiek

  • 15. Data: 2005-07-26 16:08:19
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 26 Jul 2005 11:18:45 +0200, "kszyhoo" <k...@o...pl> wklepał(-a):

> [...]
    >wolniej to kupimy ich więcej. I w tym wypadku mimo tej samej dynamiki w
    >zamkniętym okresie np.: rocznym zyski dla uczestnika drugiego OFE będą

    Będę okrutny. :) Twoja teoria sprawdzi się jedynie wtedy, gdy fundusz, któremu
    idzie kiepsko nagle będzie miał większe zyski niż najlepsze fundusze. W dodatku
    w momencie, kiedy ty zdążyłeś już kupić jednostki.
    Możesz to poprzeć jakimiś rzeczowymi dowodami, czy dalej będziesz opierał się na
    szklanej kuli?
    A wziąłeś pod uwagę fakt, że jeśli kupujesz jednostki taniej niż w innym
    funduszu, to inni uczestnicy tego lepszego funduszu *już* zarabiają więcej, a
    nie dopiero w bliżej nieokreślonej przyszłości? A ty twierdzisz, że twój fundusz
    będzie lepszy, bo teraz jest kiepski. Genialne wnioski.

> [...]
    >To jest as, polityka i jak wolisz.
    >A Sławek użyje swojego ulubionego słowa pt.: "bzdury"

    No widać jak się orientujesz w tym temacie. Popatrz najpierw na obroty na naszej
    giełdzie i przestan bajdurzyć o sprzedawaniu jednorazowo papierów za 500 mln
    zł...

  • 16. Data: 2005-07-27 10:05:24
    Od: "kszyhoo" <k...@o...pl>

> [...]

    naszej
    > giełdzie i przestan bajdurzyć o sprzedawaniu jednorazowo papierów za 500

    Witaj,
    po pierwsze pokazuje tylko teoretyczne aspekty możliwości zarabiania. Nie
    wskazuję jaki fundusz jest lepszy czy gorszy. Piszę cały czas o tym z czego
    mogą wynikać zyski i jak planować wejście do jednego z OFE jeżeli chcemy to
    uczynić świadomie tzn. mając jakąś strategię. A nie zaprzeczysz, że w
    zależności od tego, czy fundusz dysponuje dużym kapitałem czy małym, jaka
    jest obecnie tendencja na giełdzie, czy fundusz siedzi w akcjach mięsnych
    czy piwnych zależy jak w ciągu roku będzie się zmieniać dynamika wzrostu i
    czy pod koniec roku jakiś fundusz zyska czy straci.
    Sławek, nie zarzucam Ci niekompetencji bo to nieeleganckie. Jeżeli tłumaczę
    Ci jak sprzedaż dużej ilości akcji wpływa na cenę akcji i podaję kwotę 500
    mln i 50 mln to równie dobrze mogę Ci to wytłumaczyć na 500 kg jabłek i na
    50 kg jabłek na targu i to jak popyt i podaż wpłyną na cenę. Zlituj się.
    Pokazuję mechanizm po to żeby wykazać że mniejszy fundusz może działać
    bardziej elastycznie na rynku kapitałowym. Także to, że pewne stany
    inwestycji kryją w sobie potencjał, którego następstwa można przewidzieć w
    przyszłości. Po za tym nie pisałem o jednorazowej sprzedaży bo takie
    zachowanie inwestora to strzelanie sobie w kolano. :-) Pisałem, że łatwiej
    jest po korzystnej cenie sprzedać mniejszą ilość akcji jak zaczyna się
    bessa. Albo, żebyś się znowu nie przyczepił użyję zwrotu: "łatwiej się
    wyprzedawać" z mniejszej ilości akcji.
    Zwróć uwagę, co zrobiło OFE PEKAO w ubiegłym roku. Wyczuli szansę po wejściu
    do Unii z firmami mięsnymi dzięki czemu mieli jeden z lepszych zysków. Duży
    fundusz nie zyska na tym wiele bo takie firmy są za małe, żeby "zmieścić" w
    nich dużą część swojego kapitału w sposób dający wymierne korzyści.

    Pozdrawiam,
    Krzysiek