  • 11. Data: 2004-02-02 10:27:22
    Temat: Re: Zaokraglenia kwot
    Od: "RobertSA" <u...@o...pl>

    bvl3hg$bc9$...@i...gazeta.pl,
    Tomasz Waszczynski <w...@w...org>:
    > Użytkownik "Chmielu" <j...@A...pccom.info> napisał w wiadomości
    >
    > Czy to oznacza, że miliony użytkowników excela mogą błędnie zaokrąglać
    > wyniki??? Że kalkulatory, z którymi się spotkałem błędnie obliczają
    > wynik???
    >
    > Skąd to wziąłeś?

    Polska Norma

    --
    Robert

  • 12. Data: 2004-02-02 10:29:58
    Od: "RobertSA" <u...@o...pl>

    bvl81j$se1$...@s...interia.pl,
    Chmielu <j...@A...pccom.info>:

    > Ze szkoły... :-)
    > Elementarne podstawy matematyki...

    Do podstaw matematyki to sie ma raczej nie bardzo.
    Od 1,595 jest tak samo "daleko" do 1,59 jak do 1,60, a wiec jest to kwestia
    przyjecia pewnej konwencji, zapisanej w tym wypadku w PN i innych normach
    zagramanicznych. Numer normy byl podany na pbb tak ze 2 lata temu, gdy byla
    dluzsza dyskusja.

    --
    Robert

  • 13. Data: 2004-02-02 10:39:54
    Od: "Chmielu" <j...@A...pccom.info>

    Użytkownik "RobertSA" <u...@o...pl> napisał w
    wiadomości news:bvl8re$7ia$1@topaz.icpnet.pl...
    > bvl81j$se1$...@s...interia.pl,

    > Do podstaw matematyki to sie ma raczej nie bardzo.

    Czemu... Zaokrąglenia były w programie nauczania rezem z ułamkami...
    Ponad 15 lat było, więc dokładnie nie powiem, ale to chyba gdzieś szósta
    klasa podstawówki...

    [...]
    > Numer normy byl podany na pbb tak ze 2 lata temu, gdy byla
    > dluzsza dyskusja.

    Co nie zmienia faktu, iż nas (30-latków) tak uczono zaokrąglać w
    podstawówce, szkole średniej i na studiach...
    --
    Jarosław Chmielewski [alias: Chmielu]
    [Nie "masz" Novell-a, tylko NetWare...

  • 14. Data: 2004-02-02 10:44:48
    Od: Michal Sznajder <m...@D...pkobp.pl>

    Witam

    Dnia 02 lut 2004 napisano w wiadomosci

    > Czy sa jakies przepisy mowiace o zaokraglaniu kwot?
    >
    > Jak to wlasciwie jest ?
    >
    > Czy kwota 1,595 zl to 1,59zl czy 1,60zl ??

    Jest norma PN-70/N-02120 ale jak to z norma: nie ma obowiazku jej
    stosowania. Czyli potencjalnie moga ci 1,595 zaokraglic do 1,50 (i to dalej
    bedzie zgodnei z prawem - nie ma jakiegos przepisu wymuszajacego takei czy
    inne zaokraglanie).

    Michal Sznajder

  • 15. Data: 2004-02-02 11:12:27
    Od: "RobertSA" <u...@o...pl>

    bvl92h$tic$...@s...interia.pl,
    Chmielu <j...@A...pccom.info>:
> [...]

    > Czemu... Zaokrąglenia były w programie nauczania rezem z ułamkami...
    > Ponad 15 lat było, więc dokładnie nie powiem, ale to chyba gdzieś

    Mialem na mysli matematyke jako nauke, nie jako przedmiot nauczania w
    szkole.

    --
    Robert

  • 16. Data: 2004-02-02 11:18:22
    Od: "Chmielu" <j...@A...pccom.info>

    > Mialem na mysli matematyke jako nauke, nie jako przedmiot nauczania w
    > szkole.

    Rozumiem...
    Ale to w tak drobnej sprawie jakby... bez znaczenia...
    Podkresliłem elementarność wiedzy matematycznej, nie jaki nauki, lecz jako
    przedmiotu...

  • 17. Data: 2004-02-02 11:33:06
    Od: "RobertSA" <u...@o...pl>

    bvlbah$vu7$...@s...interia.pl,
    Chmielu <j...@A...pccom.info>:

    > Rozumiem...
    > Ale to w tak drobnej sprawie jakby... bez znaczenia...
    > Podkresliłem elementarność wiedzy matematycznej, nie jaki nauki, lecz
    > jako przedmiotu...

    Kiedy IMO to nie jest wiedza matematyczna. To ze zajmuja sie tym w
    przedmiocie o nazwie "matematyka" o tym nie swiadczy. Z gruntu matematyki
    nie mozna raczej rozstrzygnac, czy ...5 zaokraglac w gore czy w dol.

    PS - OT. Przedmiotow w szkole jest kilka, a ich zawartosc "roznie" sie
    ksztaltuje. Np. w ramach przedmiotu "jezyk polski" przekazuje sie mnostwo
    informacji nie majacych z jezykiem polskim nic wspolnego, np. z zakresu
    historii literatury polskiej a nawet swiatowej.

    --
    Robert

  • 18. Data: 2004-02-02 11:38:56
    Od: "Chmielu" <j...@A...pccom.info>

    Użytkownik "RobertSA" <u...@o...pl> napisał w
    wiadomości news:bvlchq$b3p$1@topaz.icpnet.pl...

    > Kiedy IMO to nie jest wiedza matematyczna.

    Nawet jestem skłonny przyznać Ci rację chociażby tylko po to, aby zakończyć
    ten wątek, bo on się robi coraz bardziej NTG.
    Wyjaśniliśmy sobie, jak powinny "wyglądać" prawidłowe zaokrąglenia i to
    wszystko w tym temacie, więc proponuję EOT.

  • 19. Data: 2004-02-02 14:59:32
    Od: "kasza" <k...@i...pl.no.spam.please!>

> [...]
    1-4,
    > jest "odrzucana", jesli mieści się w przedziale 5-9, jest zaokrąglana "w

    dawno ta szkola byla? :)
    nie bylo w tej szkole nic o szczegolnym traktowniu pirwszej piatki ktora sie
    odrzuca? :)

    --
    pozdrawiam
    kasza

  • 20. Data: 2004-02-02 15:02:17
    Od: "poilkj" <...@...a.a.a.invalid>

    "Krzysztof 'kw1618" z Warszawy" <kw1618@WSTAWIŁEM.PRZECIW.SPAMOM.interia.pl>
    wrote in message news:uamTb.431625$Tz1.111459@news.chello.at...

    > Użytkownik "Realista" <r...@o...pl.USUN> napisał w wiadomości

    > 1,60zł
    > tylko zasady matematyczne mają zastosowanie. Paragrafów nie ma.

    Są. W ustawie o rachunkowości.
    Piątkę zaokrągla się w górę.