  • 291. Data: 2016-12-05 07:28:09
    Temat: Re: Sąd unieważnia kredyt frankowicza
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2016-12-04 o 23:32, Krzysztof Halasa pisze:
    > Powiedz to ludziom, którzy takie kredyty już mają za sobą, a innych nie
    > mieli możliwości wziąć.

    G... mnie to obchodzi w tej dyskusji.
    Sam spłacam i jestem zadowolony.

    Ale do jasnej cho... Albo jest prawo i się go przestrzega albo nie.

    Chcesz żeby jutro ktoś ci ukradł samochód a policja powiedziała że to
    było naganne moralnie ale nie jest penalizowane bo lobby mafijne wpływa
    na wyroki sądów?
    Co prawda jest jakiś podobno na to paragraf ale za dużo ludzi trzeba by
    wsadzić i lepiej go olewajmy.

  • 292. Data: 2016-12-05 10:12:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    7.0.0.1...
    >Wbrew pozorom to sa proste rzeczy.
    >Rekomendacje ograniczały zdolnosc w PLN ze wzgledu na wysokosc raty.
    >To wymyslono CHF bo oprocentowanie nizsze i rata na dzien brania
    >kredytu
    >wychodziła nizsza = zdolnosc wieksza.

    To jedno, a drugie ... czy w Polsce byla wystarczajaca ilosc kapitalu,
    czy sciagnieto zagraniczny ?
    A ten byl raczej w walutach.

    W bilansach bankow go nie widac, ale moze jakos lepiej ukryty.

    >Co bedzie sie działo dalej - banku nie interesowało az tak bardzo,
    >ryzyko
    >po stronie klienta a dodatkowo przekonywano lientów ze ryzyka
    >praktycznie
    >nie ma.

    A jesli zalozyc ze bank myslal, ze tego ryzyka praktycznie nie ma ?
    Tzn te 20% wzrostu zawsze moze byc, ale tyle klient zniesie.

    A jesli zlotowka poleci na pysk, to zarobki klientow tez wzrosna i
    bedzie ich na rate stac ...

    J.

  • 293. Data: 2016-12-05 10:18:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> writes:

    >To są skomplikowane rzeczy, obawiam się że w tej grupie nie będziemy
    >ich
    >niestety roztrząsać. W każdym razie do analizy ryzyka trzeba mieć
    >jakąś
    >podstawową wiedzę o prawdopodobieństwie. W programie jakiej szkoły
    >teraz
    >tego uczą?

    Hi, hi, niedawno, tzn tak kilka lat temu przy wizycie w biurze
    maklerskim ankiete mi podsunieto.
    Ze to niby KNF wymaga, a moze tylko dupochron, okreslenie swiadomosci
    klienta.

    A tam np pytanie:
    Najbezpieczniejsze lokaty oszczednosci to:
    1. akcje,
    2. lokaty bankowe
    3. fundusze inwestycyjne,
    4. obligacje panstwowe.

    I co tu odpowiedziec, zeby nie wyjsc na ignoranta ?

    J.

    A akurat na tapecie byl Grexit :-)
    No i OFE chyba tez bylo blisko :-)

  • 294. Data: 2016-12-05 11:28:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Halasa" napisał w wiadomości
    z <...@...pl> writes:

    >Powiedz to ludziom, którzy takie kredyty już mają za sobą, a innych
    >nie
    >mieli możliwości wziąć.

    No ale troche racji ma.
    Prawo tak bylo zapisane, jakby kredyty indeksowane (bo nie walutowe)
    byly niedopuszczalne.
    Pardon - nie miescily sie w ustawej definicji kredytu, bo zakazu
    wprost nie bylo.

    Ale czy tak jasno ? Teraz macie jasny przyklad "zakaz handlu w
    niedziele" = "2 lata wiezenia dla kupujacego".

    Od tego czasu zapis w PB sie nie zmienil, ale doszedl drugi, z ktorego
    wynika, niejasno, ze indeksowanie jednak jest dozwolone.
    I badz tu madry, jaka jest wola poslow :-)

    J.

  • 295. Data: 2016-12-05 11:33:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Halasa" napisał w wiadomości
    >Dokładnie tak samo było niezależnie od waluty - zarówno w CHF,
    >jak i w PLN (a także np. w EUR). Rata była mnożona przez współczynnik
    >związany z ryzykiem (oprocentowanie oraz ew. zmiana kursu). Można ew.
    >twierdzić, że było to optymistyczne lub pesymistyczne - ale
    >rzeczywiście
    >wygląda, że banki na tym jakoś specjalnie nie pojechały.
    >BTW za granicami też tak się to odbywa.

    >Złe działanie tego mechanizmu można było zaobserwować np. w USA
    >("subprimes"), ale akurat w Polsce nie ma z tym problemu.

    Bo my bylismy na skraju tego kryzysu i on nas tak mocno nie dotknal.

    Jak widac po USA - naciaganie zdolnosci moze sie zle skonczyc ...

    J.

  • 296. Data: 2016-12-05 18:11:58
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    > Ubezpieczenie kredytu?
    > Nie nie mam bo... zreszta - jakie to ma znaczenie czy mam?

    Bo o nim piszesz. Myślałem więc, że wiesz na ten temat coś konkretnego.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 297. Data: 2016-12-05 18:17:43
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Prawo tak bylo zapisane, jakby kredyty indeksowane (bo nie walutowe)
    > byly niedopuszczalne.
    > Pardon - nie miescily sie w ustawej definicji kredytu, bo zakazu
    > wprost nie bylo.

    Ja w ogóle uważam kredyty indeksowane (czymkolwiek) za jakieś
    nieporozumienie (nie chodzi o ew. nazwę, tylko o prawdziwe
    indeksowanie). Hipoteczne w szczególności.

    Ale czy takie kredyty (w tym kontekście) w ogóle istniały? Nie jestem
    pewien.

    Faktem jest, że niektóre banki stosowały różne zabiegi "nomenklaturowe",
    by uniemożliwić spłatę w walucie. Nie powodowało to, że kredyt walutowy
    stawał się niewalutowym, ale że to była lewizna to jest jasne. Nie wiem,
    czy jakieś takie kredyty jeszcze zostały (tzn. takie, których nie można
    spłacać w walucie kredytu, albo "w walucie, której wartością są
    indeksowane" (co jest IMHO bzdurą)).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 298. Data: 2016-12-05 18:19:02
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    > 3. fundusze inwestycyjne,
    > 4. obligacje panstwowe.
    >
    > I co tu odpowiedziec, zeby nie wyjsc na ignoranta ?

    Wiadomo, "none of the above".
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 299. Data: 2016-12-05 19:47:13
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2016-12-05 o 11:28, J.F. pisze:
    > Od tego czasu zapis w PB sie nie zmienil, ale doszedl drugi, z ktorego
    > wynika, niejasno, ze indeksowanie jednak jest dozwolone.
    > I badz tu madry, jaka jest wola poslow :-)

    Socjalistyczne dyrektywy unijne każą w takiej sytuacji bronić strony
    słabszej.
    Ktoś ma coś naprzeciw? :-)

  • 301. Data: 2016-12-05 21:00:54
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik J.F. j...@p...onet.pl ...

    > A jesli zalozyc ze bank myslal, ze tego ryzyka praktycznie nie ma ?
    > Tzn te 20% wzrostu zawsze moze byc, ale tyle klient zniesie.

    To by zareagował kiedy było widac, ze sie przeliczył...?
    Odrobina dobrej woli...

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Synonim jest to słowo, którego pisarz używa, gdy nie wie,