  • 1. Data: 2003-05-12 14:12:30
    Temat: Raport z Egiptu [dlugie]
    Od: "JaKi" <j...@g...pl>

    W dniu 3 maja br. w Hurghadzie (Egipt) wykonałem test wypłaty 100 LE (funtów
    egipskich) przy pomocy 9 kart debetowych. Test był wykonany w bankomacie
    banku CIB (Commercial International Bank)

    Do testów wykorzystałem:

    1. Karty Maestro:

    - BGZ

    - BZWBK

    - Citibank

    - ING BSK

    2. Karty Visa Electron:

    - Interligo

    - ING BSK

    - Lukas

    - mBank

    - Millennium

    We wszystkich bankach transakcje zostały zaksięgowane 5 maja br.

    Wg kursów wymiany najlepiej wypadły karty VE Millennium, Maestro BZWBK i
    Maestro BGZ. W czołówce wg kursów karty Maestro zajęły dość wysoka pozycje.

    BANK KWOTA OBCIĄŻENIA ZA 1 FUNT
    Millennum 64,32 0,6432
    BZWBK Ma 65,33 0,6533
    BGZ Mae 65,42 0,6542
    ING Mae 65,56 0,6556
    Inteligo VE 65,67 0,6567
    Lukas VE 65,98 0,6598
    Citibank Ma 66,26 0,6626
    mBank VE 66,42 0,6642
    ING VE 66,82 0,6682

    Wg kosztów wypłaty z bankomatu klasyfikacja przedstawia się następująco:

    BANK KWOTA OBCIĄŻENIA PROWIZJA SUMA
    ING Mae 65,56 1,97 67,53
    Millennum VE 64,32 3,5 67,82
    ING VE 66,82 2 68,82
    Citibank Mae 66,26 4 70,26
    BGZ Mae 65,42 8 73,42
    Inteligo VE 65,67 8,5 74,17
    BZWBK Mae 65,33 10 75,33
    Lukas VE 65,98 10 75,98
    mBank VE 66,42 10 76,42

    Pomimo najwyższego kursu na 3 miejscu znalazła się karta VE z ING BSK -
    zawdzięcza to niskiej prowizji pobieranej przy wypłacie. Można powiedzieć,
    iż kurs walut przy wypłacie 100 LE nie miał zbyt dużego wpływu na miejsce w
    rankingu - większe znaczenie w tym momencie miała prowizja pobierana przy
    wypłacie z bankomatów zagranicznych.

    Podczas testu napotkałem na kilka przeszkód - w bankomatach był spory wybór
    możliwych operacji - należy wybierać te z opisem "withdrawal (saving,
    checking, cash, credit card itp.)" Przy kilku kartach (Inteligo, VE ING
    BSK, BGZ) po wyborze "withdrawal saving" bankomat wyświetlał komunikat o
    niemożliwości wypłaty gotówki - po wyborze "withdrawal checking" udało się
    jednak wypłacić gotówkę przy pomocy tych kart.

    Liczba bankomatów Hurghadzie jest dość duża, jednak można napotkana takie z
    których można wypłacić pieniądze jedynie przy pomocy VC lub MC. Nie
    zauważyłem na żadnym z bankomatu naklejek, które by świadczyły iż można
    wypłacić z niego gotówkę przy pomocy DC, JCB lub AmExa. Tak jak przy
    większości ważnych miejsc, także i przy bankomatach siedzą policjanci.
    Spowodowało to iż poniosłem dodatkowe koszty :-) - będąc w połowie testów,
    podszedł do mnie policjant i poprosił o 20 funtów :-) dałęm mu je bo szkoda
    mi było przerwać test, a wiedziałem że dłużej zabawie przy bankomacie ze
    względu na opisane powyżej problemy z kilkoma kartami :-)

    Większość sklepów wyposażona jest w POSy - (stare, mozaikowe Vodafone bez
    PIN-padów). W sklepach pamiątkami, restauracjach zazwyczaj nie ma problemu z
    zapłata kartą. AmEx bardzo mile witany, VC, VE, Maestro i Mastercardy też -
    z DC gorzej ale też dość często da się zauważyć naklejki świadczące, iż DC
    jest akceptowalny.

    Podczas wyjazdu zagranicznego, jak już wielokrotnie wspominano na grupie nie
    można liczyć na jedna kartę - tym razem ostatniego dnia pobytu, kiedy
    chiałem zapłacić w restauracji, niemile zaskoczyła mnie KK VC Citibanku
    www.jarp49.republika.pl/NoCiti.jpg - okazało się, iż nie było odpowiedzi z
    banku. Na widok AmExa panowie wyraźnie się ożywili - na stół wyjechało
    żelazko i transakcja przeszła bez autoryzacji
    www.jarp49.republika.pl/AmEx.jpg . VC Citi udało mi się zapłacić w sklepie
    bezcłowym na lotnisku - co mnie zaskoczyło to to, iż zostałem obciążony w
    dolarach www.jarp49.republika.pl/Bezc.jpg . Kwota 16$ (62,09 co daje 3,88
    PLN za 1 $) - tak przy okazji 16$ kosztuje paleta (24 szt.) Heinekena 0,33l
    w puszkach :-) - alkohol można kupić 24h po przylocie sklepach wpisem do
    paszportu - w sklepach alkoholu brak.

    Jedynie BGZ zablokował kilkukrotnie kwotę która próbowałem wypłacić z
    bankomatu - do dziś blokady nie są zdjęte :-/ Przynajmniej dowiedziałem się
    do czego są POSy stojące w banku :-) www.jarp49.republika.pl/BGZ.jpg

    A jako ciekawostka - druga strona wydruku z innego bankomatu kredytowych
    informacjami dotyczący kart kredytowych. www.jarp49.republika.pl/HSBC.jpg

    --

    JaKi

  • 2. Data: 2003-05-12 14:20:32
    Temat: Re: Raport z Egiptu [dlugie]
    Od: "JaKi" <j...@g...pl>

    Cos sie zlalo wiec jeszcze raz i przy okazji dodalem jeszcze cos :)

[...]

    A na koniec - jesli do Egiptu to najlepiej z $ w garsci - 1$ = ok 5,9 LE
    100 L.E przy średnim kursie $ 3,9 kosztowało by nas w PLN 66,3

    --

    JaKi

  • 3. Data: 2003-05-12 14:36:45
    Od: "p...@g...pl" <s...@g...pl>

    "JaKi" <j...@g...pl> wrote in message
> [...]
    > mi było przerwać test, a wiedziałem że dłużej zabawie przy bankomacie ze
    > względu na opisane powyżej problemy z kilkoma kartami :-)

    hmm, ciekawe.
    u nas też to policjanci powinni stosować, np 20 zł od zaczepionego
    przechodnia

  • 4. Data: 2003-05-12 14:47:56
    Od: "Witek" <w...@p...onet.fi>

    Użytkownik "JaKi" <j...@g...pl> napisał:

> [...]
    > zauważyłem na żadnym z bankomatu naklejek, które by świadczyły iż można
    > wypłacić z niego gotówkę przy pomocy DC, JCB lub AmExa.

    Jeśli chodzi o bankomaty, to DC można wypłacać (AFAIR) wszedzie tam gdzie jest
    naklejka Maestro (przynajmniej w Polsce).
    http://www.dinersclub.pl/ obsługa klienta->wypłata gotówki

    > A jako ciekawostka - druga strona wydruku z innego bankomatu kredytowych
    > informacjami dotyczący kart kredytowych. www.jarp49.republika.pl/HSBC.jpg

    Ciekaw jestem kiedy u nas pojawi się HSBS ;-)

  • 5. Data: 2003-05-12 14:52:52
    Od: Szymon Marjanski <s...@p...onet.pl>

    Mon, 12 May 2003 16:36:45 +0200 "p...@g...pl"
    <s...@g...pl> wrote:

    > szkoda
    > >

    > hmm, ciekawe.
    > u nas te? to policjanci powinni stosowaae, np 20 z? od zaczepionego
    > przechodnia

    ROTFL! O co chodzi??

  • 6. Data: 2003-05-12 14:54:46
    Od: "JaKi" <j...@g...pl>

    Użytkownik "p...@g...pl" <s...@g...pl> napisał w wiadomości

    > hmm, ciekawe.
    > u nas też to policjanci powinni stosować, np 20 zł od zaczepionego
    > przechodnia

    Tam jest inna kultura i bakszysz jest na porzadku dziennym :)

    --
    JaKi

  • 7. Data: 2003-05-12 14:56:21
    Od: "Glenn" <g...@g...pl>

    JaKi wrote:

    > Tam jest inna kultura i bakszysz jest na porzadku dziennym :)

    Ciekawe jak byłaby reakcja na odmowę ;-) ?

    --
    Pozdrowienia,
    Glenn

  • 8. Data: 2003-05-12 15:01:26
    Od: "JaKi" <j...@g...pl>

    Użytkownik "Glenn" <g...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Ciekawe jak byłaby reakcja na odmowę ;-) ?

    W tym przypadku wolalem nie ryzykowac - w innych zazwyczaj odmowa byla
    raczej przyjmowana normalnie bez wyrzutow :) Ale potem juz sie uodpornilem -
    choc jak sie powiedzialo ze sie nie ma funtow to zachecali ze $, Euro i inne
    waluty tz chetnie wezma :)

    Ale naprawde nie ma co sie dziwic - zarabiaja marnie - kierowca autobusu 150
    LE, na recepcji 300-500 LE, ok 1500 LE kierownik w duzej, zachodniej firmie
    informatycznej

    --
    JaKi

  • 9. Data: 2003-05-12 15:07:49
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "JaKi"
> [...]
    > egipskich) przy pomocy 9 kart debetowych. Test był wykonany w bankomacie
    > banku CIB (Commercial International Bank)
    (...)
    > BANK KWOTA OBCIĄŻENIA \ PROWIZJA \ SUMA
    > ING Mae 65,56 \ 1,97 \ 67,53
    > Millennum VE 64,32 \ 3,5 \ 67,82
    > ING VE 66,82 \ 2 \ 68,82
    > Citibank Mae 66,26 \ 4 \ 70,26
    > BGZ Mae 65,42 \ 8 \ 73,42
    > Inteligo VE 65,67 \ 8,5 \ 74,17
    > BZWBK Mae 65,33 \ 10 \ 75,33
    > Lukas VE 65,98 \ 10 \ 75,98
    > mBank VE 66,42 \ 10 \ 76,42
    (.........)
    > A na koniec - jesli do Egiptu to najlepiej z $ w garsci - 1$ = ok 5,9 LE
    > 100 L.E przy średnim kursie $ 3,9 kosztowało by nas w PLN 66,3

    bardzo ladne wyniki, ciesze sie ze jest nas testerow coraz wiecej ;-))
    Najciekawszych rzeczy dowiedzialem sie jednak jak przy kazdej karcie
    poprosilem odpowiedni bank, zeby mi zdradzil z jakiej kwoty USD/EUR zostaly
    obliczone zlotowki, ktore bank mi zdjal z rachunku - sprobuj to pozbierac,
    bo tej kwoty bez zapytania sie nie dostaniesz.

    Najdziwniejsze to, ze Millennium przysiega ze od Visa dostaje juz kwote w
    zlotych i sami nic juz nie przeliczaja, a Sebastian Malarz twierdzi ze to
    niemozliwe :-)
    Egipt chyba zalicza sie jeszcze do strefy EURO i dlatego Maestro sa tansze,
    chociaz o tym zeby zabrac USD bo to wychodzi najtaniej tez sie przekonalem
    pare lat temu.
    *** blad ***

  • 10. Data: 2003-05-12 17:56:12
    Od: "Krab" <_...@h...pl__>

    Użytkownik "JaKi" <j...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    150
    > LE, na recepcji 300-500 LE, ok 1500 LE kierownik w duzej, zachodniej

    czy to znaczy, ze gornik (np polski) zarabiajacy 700 zl - jest
    usprawiedliwoeny by krasc i zabijac ?
    he he - ciekawe usprawiedliwienie, ale reportaz ciekawy