    From: "JaKi" <j...@g...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Raport z Egiptu [dlugie]
    Date: Mon, 12 May 2003 16:20:32 +0200

    Cos sie zlalo wiec jeszcze raz i przy okazji dodalem jeszcze cos :)

    W dniu 3 maja br. w Hurghadzie (Egipt) wykonałem test wypłaty 100 LE (funtów
    egipskich) przy pomocy 9 kart debetowych. Test był wykonany w bankomacie
    banku CIB (Commercial International Bank)

    Do testów wykorzystałem:

    1. Karty Maestro:

    - BGZ

    - BZWBK

    - Citibank

    - ING BSK

    2. Karty Visa Electron:

    - Interligo

    - ING BSK

    - Lukas

    - mBank

    - Millennium

    We wszystkich bankach transakcje zostały zaksięgowane 5 maja br.

    Wg kursów wymiany najlepiej wypadły karty VE Millennium, Maestro BZWBK i
    Maestro BGZ. W czołówce wg kursów karty Maestro zajęły dość wysoka pozycje.

    BANK KWOTA OBCIĄŻENIA \ZA 1 FUNT
    Millennum 64,32 \ 0,6432
    BZWBK Ma 65,33 \ 0,6533
    BGZ Mae 65,42 \ 0,6542
    ING Mae 65,56 \ 0,6556
    Inteligo VE 65,67 \ 0,6567
    Lukas VE 65,98 \ 0,6598
    Citibank Ma 66,26 \ 0,6626
    mBank VE 66,42 \ 0,6642
    ING VE 66,82 \ 0,6682

    Wg kosztów wypłaty z bankomatu klasyfikacja przedstawia się następująco:

    BANK KWOTA OBCIĄŻENIA \ PROWIZJA \ SUMA
    ING Mae 65,56 \ 1,97 \ 67,53
    Millennum VE 64,32 \ 3,5 \ 67,82
    ING VE 66,82 \ 2 \ 68,82
    Citibank Mae 66,26 \ 4 \ 70,26
    BGZ Mae 65,42 \ 8 \ 73,42
    Inteligo VE 65,67 \ 8,5 \ 74,17
    BZWBK Mae 65,33 \ 10 \ 75,33
    Lukas VE 65,98 \ 10 \ 75,98
    mBank VE 66,42 \ 10 \ 76,42

    Pomimo najwyższego kursu na 3 miejscu znalazła się karta VE z ING BSK -
    zawdzięcza to niskiej prowizji pobieranej przy wypłacie. Można powiedzieć,
    iż kurs walut przy wypłacie 100 LE nie miał zbyt dużego wpływu na miejsce w
    rankingu - większe znaczenie w tym momencie miała prowizja pobierana przy
    wypłacie z bankomatów zagranicznych.

    Podczas testu napotkałem na kilka przeszkód - w bankomatach był spory wybór
    możliwych operacji - należy wybierać te z opisem "withdrawal (saving,
    checking, cash, credit card itp.)" Przy kilku kartach (Inteligo, VE ING
    BSK, BGZ) po wyborze "withdrawal saving" bankomat wyświetlał komunikat o
    niemożliwości wypłaty gotówki - po wyborze "withdrawal checking" udało się
    jednak wypłacić gotówkę przy pomocy tych kart.

    Liczba bankomatów Hurghadzie jest dość duża, jednak można napotkana takie z
    których można wypłacić pieniądze jedynie przy pomocy VC lub MC. Nie
    zauważyłem na żadnym z bankomatu naklejek, które by świadczyły iż można
    wypłacić z niego gotówkę przy pomocy DC, JCB lub AmExa. Tak jak przy
    większości ważnych miejsc, także i przy bankomatach siedzą policjanci.
    Spowodowało to iż poniosłem dodatkowe koszty :-) - będąc w połowie testów,
    podszedł do mnie policjant i poprosił o 20 funtów :-) dałęm mu je bo szkoda
    mi było przerwać test, a wiedziałem że dłużej zabawie przy bankomacie ze
    względu na opisane powyżej problemy z kilkoma kartami :-)

    Większość sklepów wyposażona jest w POSy - (stare, mozaikowe Vodafone bez
    PIN-padów). W sklepach pamiątkami, restauracjach zazwyczaj nie ma problemu z
    zapłata kartą. AmEx bardzo mile witany, VC, VE, Maestro i Mastercardy też -
    z DC gorzej ale też dość często da się zauważyć naklejki świadczące, iż DC
    jest akceptowalny.

    Podczas wyjazdu zagranicznego, jak już wielokrotnie wspominano na grupie nie
    można liczyć na jedna kartę - tym razem ostatniego dnia pobytu, kiedy
    chiałem zapłacić w restauracji, niemile zaskoczyła mnie KK VC Citibanku
    www.jarp49.republika.pl/NoCiti.jpg - okazało się, iż nie było odpowiedzi z
    banku. Na widok AmExa panowie wyraźnie się ożywili - na stół wyjechało
    żelazko i transakcja przeszła bez autoryzacji
    www.jarp49.republika.pl/AmEx.jpg . VC Citi udało mi się zapłacić w sklepie
    bezcłowym na lotnisku - co mnie zaskoczyło to to, iż zostałem obciążony w
    dolarach www.jarp49.republika.pl/Bezc.jpg . Kwota 16$ (62,09 co daje 3,88
    PLN za 1 $) - tak przy okazji 16$ kosztuje paleta (24 szt.) Heinekena 0,33l
    w puszkach :-) - alkohol można kupić 24h po przylocie sklepach wpisem do
    paszportu - w sklepach alkoholu brak.

    Jedynie BGZ zablokował kilkukrotnie kwotę która próbowałem wypłacić z
    bankomatu - do dziś blokady nie są zdjęte :-/ Przynajmniej dowiedziałem się
    do czego są POSy stojące w banku :-) www.jarp49.republika.pl/BGZ.jpg

    A jako ciekawostka - druga strona wydruku z innego bankomatu kredytowych
    informacjami dotyczący kart kredytowych. www.jarp49.republika.pl/HSBC.jpg

    A na koniec - jesli do Egiptu to najlepiej z $ w garsci - 1$ = ok 5,9 LE
    100 L.E przy średnim kursie $ 3,9 kosztowało by nas w PLN 66,3

    --

    JaKi