  • 11. Data: 2008-02-29 11:20:14
    Temat: Re: Przewalutowanie
    Od: "MarekZ" <marekz_wywal@to_irc.pl>

    Użytkownik <e...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:1a4f.0000003c.47c7e849@newsgate.onet.pl...

    > Kolega marekz napisał tu wczoraj o k redycie w USD i zaczynam się temu
    > przyglądać.

    Ale ja to pisałem tylko w wariancie gdybym już *musiał* przewalutowywać,
    ktoś by mnie zmuszał albo coś... Dobrowolnie bym tego nie zrobił.

    Uważam, że USA w najbliższych latach może zapłacić wysoki rachunek za swoje
    obecne działania. Może być krótki potężny dołek USA do innych walut. I gdyby
    takie coś nastąpiło, to wykotrzystałbym ten moment do powrotnego
    przewalutowania na PLN albo EUR.

    Ale ogólnie uważam, że to jest niezdrowe. Jak chcesz spekulować na walutach
    są do tego lepsze instrumenty, które działają szybciej, w każdej chwili
    możesz z nich wyjść bez istotnych dodatkowych kosztów. Czemu akurat uparłeś
    się aby robić to przy użyciu tak niepłynnego instrumentu jak kredyt hipo
    pozostaje dla mnie zagadką.

    marekz

  • 12. Data: 2008-02-29 11:22:40
    Od: "MarekZ" <marekz_wywal@to_irc.pl>

> [...]

    ktoś by mnie zmuszał albo coś... Dobrowolnie bym tego nie zrobił.

    Uważam, że USA w najbliższych latach może zapłacić wysoki rachunek za swoje
    obecne działania. Może być krótki potężny dołek USD do innych walut, choć
    wiadomo że w dłuższym terminie USA w taki czy inny sposób sobie radę da,
    najwyżej pozostawiając z ręką w nocniku innych posiadaczy ich waluty. I
    gdyby takie coś nastąpiło, to wykorzystałbym ten moment do powrotnego
    przewalutowania na PLN albo EUR, co trzeba by zrobić w miarę w tempie.

  • 13. Data: 2008-02-29 21:41:51
    Od: "Krzysztof" <o...@p...onet.pl>

    > Kolega marekz napisał tu wczoraj o k redycie w USD i zaczynam się temu
    > przyglądać.

    ostroznie z USD, bo jak rozkreca inflacje na calego u siebie, to potem w
    celu jej zbicia moga byc potrzebne stopy powyzej 6% w nastepnym roku.

  • 14. Data: 2008-02-29 22:34:57
    Od: "e-kran" <e...@o...pl>

> [...]
    > się aby robić to przy użyciu tak niepłynnego instrumentu jak kredyt hipo

    Nieporozumienie, ja nie chcę na niczym spekulować. Mam kredyt na dom, który
    zaczyna być naprawdę uciążliwy (kredyt a nie dom oczywiście ;-)). Uparłem się
    żeby przewalutować, ale mam jeszcze opory bo nie wiem czy nie wpadnę z deszczu
    pod rynnę. Obawiam się np. załamania na rynku walut, bo teraz kurs CHF czy USD
    jest niski. Jeśli teraz przewalutuję to przy mocniejszym ruchu walut w górę
    znowu będę miał problem. Kwadratura koła.

    Wiem jedno. Praktycznie nikt już nie bierze teraz kredytów w PLN, bo to się
    ludziom nie opłaca. A ja nadal spłacam w PLN, o 30% więcej niż 2 lata temu,
    więc normalne to nie jest.

    Pozdrawiam
    e-kran

  • 15. Data: 2008-02-29 23:31:38
    Od: "MarekZ" <marekz_wywal@to_irc.pl>

    Użytkownik "e-kran" <e...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > górę
    > znowu będę miał problem. Kwadratura koła.

    Denominując kredyt w obcej walucie de facto podejmujesz spekulację. I to
    mało płynnym instrumentem. :-)

> [...]
    > się
    > ludziom nie opłaca. A ja nadal spłacam w PLN, o 30% więcej niż 2 lata

    Pztrzenie na to co robi większość nie powinno być decydujące.
    Niezaprzeczalnym jest, że ci którzy wzięli pewien czas temu kredyt
    denominowany w dowolnej innej walucie, zyskali w stosunku do tych, którzy
    wzięli kredyty w PLN. Ale nic nigdy nie trwa wiecznie.

    Nie wiem jak to możliwe, że wysokośc raty jest aż o 30% wyższa niż 2 lata
    temu, bo stopa referencyjna wzrosła właśnie o tyle. Wygląa na to, że
    praktycznie całość raty to odsetki. Weź więc pod uwagę to, że na początku
    spłaty większa część raty do odsetki, i tutaj uwidacznia się zysk wynikający
    z niższego oprocentowania. Z czasem jednak coraz większą część raty stanowi
    spłata kapitału i tutaj objawia się zagrożenie kursowe. No i koszt
    dodatkowy - spread kursowy, prawdopodobnie wpis nowej hipoteki, może jakies
    inne dodatkowe opłaty, to niby grosze, ale składa się.

    Przy kredycie denominowanym z dnia na dzień możesz nagle mieć o 5% więcej
    kapitału do spłaty, przy gwaltownej zmianie kursu. Naturalnie jest to w
    pewnym stopniu zmiana wirtualna, bo nie musisz tego od razu splacać, a kurs
    może wrócić w niższe rejony. W długim terminie może jednak zostaniemy
    wcieleni do strefu Euro, o ile ona przetrwa.

    Ja jestem w tej mniejszości, która jest zdecydowanym przeciwnikiem kredytów
    denominowanych. A także w ogóle kredytów. Jedynymi produktami kredytowymi,
    których uzywam to linie kredytowe i KK. No ale każdy decyduje za siebie. Ja
    wiem, że sporo argumentów makro przemawia przeciwko temu, żeby złoty
    gwałtownie się osłabił. Ale jakoś tak ogólnie nie mam zaufania do tego kraju
    i do tej waluty. Ja nikogo do niczego nie przekonuję. Uważam jednak, że
    komfort pełnej kontroli nad stanem zadlużenia oraz braku stresu związanego z
    kursami jest warty tych wyższych rat.

    marekz

  • 16. Data: 2008-03-01 18:10:00
    Od: "Krzysztof" <o...@p...onet.pl>

> [...]
    > jednak, że komfort pełnej kontroli nad stanem zadlużenia oraz braku stresu
    > związanego z kursami jest warty tych wyższych rat.

    Ja tez naleze do mniejszosci, ktora nie wierzy w spekulacyjna sile naszej
    waluty. Umacnianie zlotego nastepuje zbyt szybko i nie jest to proces, ktory
    idzie za poprawiajaca sie gospodarka i finansami panstwa. Dlug Polski mimo
    wzrostu PKB gigantycznie rosnie a co bedzie jak wzrost zwolni. Banki
    przerzucily cale ryzyko kursowe na klientow, ale same wpadna w pulapke tego
    procesu. W przypadku oslabienia PLN to wlasnie banki z tymi kredytami
    walutowymi moga wywolac krach na rynku nieruchomosci.
    Zastanawia mnie jedno, dlaczego w innych panstwach banki nie udzielaja
    powszechnie kredytow w innej walucie. czasowo jestem w UK i tutaj nikt nie
    podnosi takiego problemu, mimo, ze przez dlugi czas stopy mieli wyzsze niz w
    Polsce. Nie slychac tu o takich wynalazkch jak kredyty walutowe dla
    przecietnego Anglika.
    Nasza droga do EUR jest daleka a nie wiadomo czy ta wspolna waluta przetrwa
    probe czasu. Wartosc naszej zlotowki caly czas zawieszona jest na tym
    zalozeniu, ze wejdziemy do strefy EUR a kupowane papiery rzadowe w PLN
    zostana zamienione po dobrym kursie na EUR. Jakakolwiek zmiana tego
    scenariusza (niemoznosc spelnienia kryteriow konwerg. przez zadluzona
    Polske) moze prowadzic do wystapienia kryzysu walutowego.

  • 17. Data: 2008-03-02 20:43:40
    Od: Poldekk <n...@g...pl>

    Krzysztof wrote:

    > ostroznie z USD, bo jak rozkreca inflacje na calego u siebie, to potem w
    > celu jej zbicia moga byc potrzebne stopy powyzej 6% w nastepnym roku.

    Za rok można się znowu przewalutować?
    Zakładam, że w ciągu tego roku $ stanieje o więcej niż 5% (takie są
    mniej więcej koszty przewalutowania) - jak myślicie?

  • 18. Data: 2008-03-02 20:49:39
    Od: Poldekk <n...@g...pl>

    MarekZ wrote:

> [...]
    > dodatkowy - spread kursowy, prawdopodobnie wpis nowej hipoteki, może jakies
    > inne dodatkowe opłaty, to niby grosze, ale składa się.

    Przy kredycie na 30 lat, odsetki i kapitał dochodzą do 50/50 udziału w
    racie gdzieś tak około 22 roku spłacania.

  • 19. Data: 2008-03-02 22:05:43
    Od: "Krzysztof" <o...@p...onet.pl>

    "Poldekk" <n...@g...pl> wrote in message

    > Za rok można się znowu przewalutować?
    > Zakładam, że w ciągu tego roku $ stanieje o więcej niż 5% (takie są
    > mniej więcej koszty przewalutowania) - jak myślicie?

    Tylko pytanie czy zdazysz, kredyt hipoteczny to nie jest transakcja na
    forexie i chyba to troche trwa, takze jezeli myslisz, ze zrobisz to w
    momencie, gdy powiedzmy spadnie max to chyba jestes w bledzie. Nigdy nie
    bedziesz pewien czy oslabienie PLN to tylko korekta czy nowy trend. Przy
    obecnych cenach walut nie spekulowalbym na dalsze umocnienie PLN. Ryzyko
    wzrostu calego kapitalu jest chyba wieksze niz kilka procent zaplacone
    wiecej na kredycie w PLN.

  • 20. Data: 2008-03-03 00:47:34
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    Zartujesz, prawda??