  • 1. Data: 2006-01-25 21:46:04
    Temat: Prowizja przy płatności kartą, czyli jak to sobie pstryk.pl wymyślił :)
    Od: Marcin Nowakowski <m...@U...net.pl>

    Jakiś czas temu pisałem (i nie tylko ja) o poczynaniach pstryk.pl,
    polegających na doliczaniu dodatkowych opłat przy zapłacie kartą.
    W tak zwanym międzyczasie wysłałem informację sklepowi o tym, że
    prowizji się nie dolicza, wysłałem maila do eCard'u o poczynaniach
    pstryka (potwierdzili mi, że nie może być dodatkowych opłat przy
    transakcjach karcianych). Pstryk również nie próżnował, bo zmienił 3%
    prowizji na 3% ubezpieczenia, na co ja napisałem maila do KNUiFE (w
    związku z tym, że nie mogłem doprosić się OWU do tego "ubezpieczenia").
    Nie wiem na ile to wpłynęło na zachowanie teko jakże konkurencyjnego i
    mającego minimalne marze sklepu, ale dziś zauważyłem jedną rzecz:

    "Ceny podane w sklepie są cenami brutto (zawierają podatek VAT, ew.
    opłaty celne i inne).
    Wszystkie publikowane ceny zawierają 3% rabat, obowiązujący przy
    płatności przelewem oraz przy płatności gotówką przy odbiorze.
    Ceny w sklepie dość często się zmieniają - niektóre są generowane
    automatycznie i ściśle związane z kursami walut. Cena widoczna na
    stronach pstryk.pl w momencie złożenia zamówienia jest wiążąca dla stron
    transakcji. Podawane ceny nie obejmują kosztów dostawy oraz ewentualnych
    innych kosztów związanych z realizacją transakcji. Transakcje są
    dokumentowane paragonem lub fakturą."

    Jest to to samo 3%, tyle, że nazwane rabatem. I zapewne nic więcej
    zrobić im nie mogę (poza oczywiście zakupami u konkurencji).

    --
    Marcin Nowakowski
    mcr[at]wroclaw[dot]net[dot]pl

  • 2. Data: 2006-01-25 23:49:22
    Od: "Dawid Kulbicki" <d...@W...kulbi.prv.pl>

    Marcin Nowakowski wrote:
    > Jest to to samo 3%, tyle, że nazwane rabatem. I zapewne nic więcej
    > zrobić im nie mogę (poza oczywiście zakupami u konkurencji).

    Teraz to już chyba nie ;)
    Niestety wiele sklepów stosuje takie praktyki. Miejmy nadzieję, że opłaty
    interchange w najbliższym czasie spadną . Pozwoli to na wzrost obrotów
    karcianych w sklepach internetowych operujących na bardzo niskich marżach.

    --
    Dawid

  • 3. Data: 2006-01-26 08:44:45
    Od: Marcin Nowakowski <m...@U...net.pl>

    Dnia 2006-01-26 00:49, osobnik Dawid Kulbicki stwierdził, iż:

    > obrotów karcianych w sklepach internetowych operujących na bardzo
    > niskich marżach.

    Tyle, że pstryk.pl to jeden z najdroższych (jeśli nie najdroższy)
    sklepów internetowych, więc te "niskie marże", to jedna z ich bajek :)

    --
    Marcin Nowakowski
    mcr[at]wroclaw[dot]net[dot]pl

  • 4. Data: 2006-01-26 14:22:56
    Od: "Dawid Kulbicki" <d...@W...kulbi.prv.pl>

    Marcin Nowakowski wrote:
    > Tyle, że pstryk.pl to jeden z najdroższych (jeśli nie najdroższy)
    > sklepów internetowych, więc te "niskie marże", to jedna z ich bajek :)

    W takim razie działanie tego sklepu jest niezbyt przemyślane. Dopuszczenie
    płatności kartą umożliwia zwiększenie obrotów. Z drugiej strony sklepy
    internetowe często zmuszają klientów do wybierania innych form płatności.
    Wynika to z ryzyka jakie ponosi sklep przy płatności kartą (nieuczciwe
    transakcje, skradzione numery kart itp.). Ale nikt przecież nie zmusza
    nikogo do oferowania tej formy płatności. Sklep zawsze może skorzystać z
    pośrednika typu PayU i zminimalizować ryzyko. Wtedy te 3 % miałoby jakieś
    wytłumaczenie (ale nie uzasadnienie), ponieważ w przypadku płatności kartą
    przez centrum autoryzacyjne (eCard) koszty nie są aż tak duże.

    Podsumowując - wybrać inny sklep, a temu robić opinię jak w tym topicu.

    --
    Dawid

  • 5. Data: 2006-01-26 20:30:26
    Od: "rsa127" <r...@p...onet.pl>

    > Jest to to samo 3%, tyle, że nazwane rabatem. I zapewne nic więcej
    > zrobić im nie mogę (poza oczywiście zakupami u konkurencji).

    Jakoś przyjęło się, że rabat za płatność gotówką załatwia sprawę. To nie do
    końca tak. Pewnym uproszczeniem jest powiedzenie, że np. VISA nie pozwala,
    aby doliczać prowizję za płatność kartą. Stanowisko jest trochę odmienne.
    Chodzi o to, aby można było towar kupić za tyle samo co za gotówkę. Zatem
    rabat za gotówkę jest niezgodny z tym stanowiskiem.

  • 6. Data: 2006-01-26 20:42:14
    Od: Marcin Nowakowski <m...@U...net.pl>

    Dnia 2006-01-26 21:30, osobnik rsa127 stwierdził, iż:
    > Chodzi o to, aby można było towar kupić za tyle samo co za gotówkę. Zatem
    > rabat za gotówkę jest niezgodny z tym stanowiskiem.

    Olać ich. Nie mam czasu ani chęci, by się żreć z jakimś pseudosklepem o
    nazewnictwo opłaty, którą sobie pobierają. Kupować tam nie będę, jest
    cała masa tańszych sklepów.

    --
    Marcin Nowakowski
    mcr[at]wroclaw[dot]net[dot]pl

  • 7. Data: 2006-01-26 22:30:53
    Od: "Dawid Kulbicki" <d...@W...kulbi.prv.pl>

    rsa127 wrote:
> [...]
    > trochę odmienne. Chodzi o to, aby można było towar kupić za tyle samo
    > co za gotówkę. Zatem rabat za gotówkę jest niezgodny z tym

    Czy w takim razie rabat udzielony za płatność kartą też jest nielegalny (np.
    w przypadku promocji niektórych kart albo programów lojalnościowych)? Chyba
    trochę przekombinowałeś.

    --
    Dawid

  • 8. Data: 2006-01-28 08:02:49
    Od: "witrak\(\)" <w...@h...com>

    "Dawid Kulbicki" <d...@W...kulbi.prv.pl> wrote in
    message news:drbiiu$fs6$1@inews.gazeta.pl...

    > Czy w takim razie rabat udzielony za płatność kartą też jest
    > nielegalny (np. w przypadku promocji niektórych kart albo
    > programów lojalnościowych)? Chyba trochę przekombinowałeś.

    Chyba nie: zasada jest taka, ze karta zastepuje gotowke,
    we *wszystkim* gwarantujac, ze placac nia nie uzyskuje sie
    gorszych warunkow, niz placac gotowka.

    Problemem jest jednak egzekwowanie tego przez np. Polcard,
    ktory wcale nie wymaga w swoich umowach spelniania tego
    warunku. Mialem taka sytuacje - w serwisie samochodowym
    chcialem zaplacic za naprawe (okolo 3kpln) i odmowili
    ("bo wiecej niz ... pln"). Reakcja Polcardu - zero, w umowach
    kart kredytowych - "bank nie odpowiada za...".

  • 9. Data: 2006-01-29 14:55:26
    Od: "rsa127" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dawid Kulbicki" <d...@W...kulbi.prv.pl> napisał w
    wiadomości news:drbiiu$fs6$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > (np. w przypadku promocji niektórych kart albo programów lojalnościowych)?

    Analogia nie jest odpowiednia. Upraszczając VISA daje sklepowi możliwość
    przyjmowania płatności kartą. W zamian oczekuje, że karty nie będą
    dyskryminowane. Jest to zapis umowny, a nie kwestia legalności (żadne
    przepisy administracyjne tego nie regulują). Teoretycznie można powiedzieć,
    że dla gotówki odpowiednikiem VISA jest bank centralny. Gdyby na możliwość
    obrotu gotówkowego trzeba byłoby podpisywać umowę bank centralny mógłby
    oczekiwać, że gotówka nie będzie dyskryminowana. Jednak to nie ma miejsca.
    Zatem rabat za kartę jest OK, a za gotówkę jest niezgodny z umową.

  • 10. Data: 2006-01-29 14:56:37
    Od: "rsa127" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marcin Nowakowski" <m...@U...net.pl> napisał w
    wiadomości news:drbc79$2ou$1@news.dialog.net.pl...
> [...]
    >
    > Olać ich. Nie mam czasu ani chęci, by się żreć z jakimś pseudosklepem o
    > nazewnictwo opłaty, którą sobie pobierają. Kupować tam nie będę, jest

    Zgadzam sie w całej rozciągłości. Jak widzę coś takiego natychmiast idę
    gdzie indziej. Co nie zmienia oceny "prawnej" tego zjawiska.