  • 91. Data: 2011-11-03 12:57:23
    Temat: Re: Lokata w USD - najwyzej oprocentowana
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Thu, 03 Nov 2011 13:06:10 +0100, mvoicem <m...@g...com> wrote:

    >:). Gdybym był bankiem którego działalnośc polega na przechowywaniu
    >depozytów którym mam zapewnić bezpieczeństwo, zaś nie mogę z nimi nic
    >innego robić niż przechowywać ... nie rozważałbym w ogóle niższych opłat.

    ok, może to i tyle musi kosztować, kto wie...
    I teraz są przecież magazyny, skrytki bankowe, spichlerze, składy
    towarowe (jakoś to się chyba specjalnie nazywa, zapomniałem, Amber
    Gold omawiany w tej grupie takim składem jest) - i jakoś klientów mają
    choć nie za darmo. Dlaczego tak samo nie miałoby być w przypadku
    banków?
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 92. Data: 2011-11-03 13:04:49
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 03.11.2011 13:57, Jarek Andrzejewski wrote:

> [...]
    > Gold omawiany w tej grupie takim składem jest) - i jakoś klientów mają
    > choć nie za darmo. Dlaczego tak samo nie miałoby być w przypadku

    Masz jakies oszczednosci w banku, wieksze niz 1 tys. zl?

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 93. Data: 2011-11-03 13:24:57
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Thu, 03 Nov 2011 14:04:49 +0100, Tomasz Chmielewski
    <t...@n...wpkg.org> wrote:

    >Masz jakies oszczednosci w banku, wieksze niz 1 tys. zl?

    tak, a jakie to ma znaczenie?
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 94. Data: 2011-11-03 13:30:36
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 03.11.2011 14:24, Jarek Andrzejewski wrote:

    > tak, a jakie to ma znaczenie?

    No ma.

    Wg. mnie wszelkie nadwyzki powyzej jakiejs kwoty na biezace wydatki
    powinienes zamienic na zloto, a z nim do skrytki bankowej. Inaczej
    troche nie przystaje to, co mowisz, do tego co robisz.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 95. Data: 2011-11-03 13:47:36
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Thu, 03 Nov 2011 14:30:36 +0100, Tomasz Chmielewski
    <t...@n...wpkg.org> wrote:

> [...]
    >powinienes zamienic na zloto, a z nim do skrytki bankowej. Inaczej
    >troche nie przystaje to, co mowisz, do tego co robisz.

    Pozwól mi zadecydować, ile zachowam sobie walut (i jakich) i ile uncji
    kruszcu (i jakiego).
    Zapewniam Cię, że to, co piszę przystaje do tego, co robię.
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 96. Data: 2011-11-03 16:14:25
    Od: " Clegan" <c...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Jarek Andrzejewski <p...@g...com> napisał(a):

    > mylisz się. Od początku piszę o walucie wymienialnej na złoto.

    1. Dokładniej to piszesz o wymogu rezerwy 100%. Wymienialność dla opisywanej
    tu kwestii ma mniejsze znaczenie.

    2. Rezerwa 100% niczego odnośnie kreacji pieniądza nie rozwiązuje: blokujesz
    kreację pieniądza z depozytów, ale tylko bankom; przecież wystarczy
    przykładowo wypuścić weksel poręczony przez jakie PKN czy PKO i może on w
    praktyce spełniać rolę pieniądza. Tu nie trzeba mieć nawet depozytu.

    Problem tkwi gdzie indziej: mamy nierównowagę czasową między kredytami a
    depozytami - depozyt możesz wypłacić w każdej chwili, natomiast z kredytem tak
    zrobić nie można. Dodaj do tego, że kredyty długoterminowe są finansowane z
    depozytów krótkoterminowych (bo inaczej instytucję hipoteki można by
    zlikwidować) - tu jest potencjalne źródło problemów. Pomysły Rothbarda nie są
    żadnym rozwiązaniem.

  • 97. Data: 2011-11-04 08:45:21
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Thu, 3 Nov 2011 16:14:25 +0000 (UTC), " Clegan"
    <c...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote:

    >1. Dokładniej to piszesz o wymogu rezerwy 100%. Wymienialność dla opisywanej
    >tu kwestii ma mniejsze znaczenie.

    wymienialność raczej wymusza rezerwę 100% (no, chyba, że emitent
    dokupuje złota przy każdym obniżeniu stopy obowiązkowej rezerwy).

    >2. Rezerwa 100% niczego odnośnie kreacji pieniądza nie rozwiązuje: blokujesz

    rozwiązuje problem kreacji pieniądza "z powietrza"

    >kreację pieniądza z depozytów, ale tylko bankom; przecież wystarczy
    >przykładowo wypuścić weksel poręczony przez jakie PKN czy PKO i może on w
    >praktyce spełniać rolę pieniądza. Tu nie trzeba mieć nawet depozytu.

    ale przecież honorowanie weksla nie jest niczyim obowiązkiem, a do
    honorowania złotówki zmusza Cię przepis o prawnym środku płatniczym.

> [...]
    >zlikwidować) - tu jest potencjalne źródło problemów. Pomysły Rothbarda nie są

    Nie zgadzam się.
    Przecież w systemie pełnej rezerwy deponent zdaje sobie sprawę, że
    jeśli powierza swoje pieniądze w celu udzielenia kredytu, to nie może
    się domagać ich natychmiastowego zwrotu. Ale za to, jeśli powierza je
    w celu np. ułatwienia sobie rozliczeń, przelewów itp., to wie, że
    pieniądze są w banku (ew. w instytucji rozliczeniowej typu KIR) i są
    dostępne na każde żądanie (+ ew. czas na transport gotówki lub
    kruszcu).

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 98. Data: 2011-11-04 09:13:40
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    Jarek Andrzejewski <p...@g...com> wrote on 2011-11-03_10:45

    > mylisz się. Od początku piszę o walucie wymienialnej na złoto.

    > nie. Ludzie się nim będą posługiwali bez obaw o inflację.

    > "i Pan mnie też" :-)
    >
    > Pozwolę sobie na złośliwość: pytasz "komu to się będzie opłacało?". Ja
    > odpowiadam na to *zadane" pytanie: "ludziom", a Ty wyskakujesz nagle z
    > problemem kto miałby zająć się emisją pieniądza tak, jakbym ja
    > stwierdził, że poszczególni ludzie mają się to robić (*niezadane*
    > pytanie).
    > Mniej się zacietrzewiaj, dyskusji się to przysłuży.

    Człowieku, pomyśl! Zadałem pytanie: "Tylko kto (jakieś państwo,
    bank światowy ?) na to pójdzie ? "
    Potem dopisałem w nawiasie jedną z możliwych interpretacji (jako
    przykład), w kontekście tego pytania. A Ty uparcie tego nie chcesz
    zauważyć i odpowiadasz na szczególny przykład udając, że samego
    pytania nie było. Potem ponawiam propozycję odpowiedzi na PYTANIE.
    A Ty swoje.

    Dałem Ci drugą szansę na podjęcie rzeczowej dyskusji. Po raz drugi
    nie masz odwagi polemizować wg ogólnie przyjętych zasad. To już
    nawet nie jest błądzenie (które jest rzeczą ludzką :-) ), tylko
    dziecinada. Dla mnie wystarczy...

    witrak()

  • 99. Data: 2011-11-04 09:29:15
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Fri, 04 Nov 2011 10:13:40 +0100, "witrak()" <w...@h...com>
    wrote:

> [...]
    >bank światowy ?) na to pójdzie ? "
    >Potem dopisałem w nawiasie jedną z możliwych interpretacji (jako

    zadałeś jasno (na końcu, podsumowując swoją wypowiedź) pytanie "Komu
    to się będzie opłacało"? Ja na nie odpowiedziałem.
    Na pytanie "Tylko kto (jakieś państwo, bank światowy ?) na to pójdzie
    ?" nie odpowiedziałem, bo nie władam żadnym bankiem światowym ani
    państwem, więc po prostu tego nie wiem.
    Mój błąd, że nie wyciąłem tego pytania.

    mi również miło było z Tobą dyskutować.

  • 100. Data: 2011-11-04 09:38:44
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    Jarek Andrzejewski <p...@g...com> wrote on 2011-11-04_9:45

    > wymienialność raczej wymusza rezerwę 100% (no, chyba, że emitent
    > dokupuje złota przy każdym obniżeniu stopy obowiązkowej rezerwy).

    A zatem nie wymusza.

    > rozwiązuje problem kreacji pieniądza "z powietrza"

    Kto/co rozwiązuje ? Przy okazji: nie stosujesz się do zasad
    pisowni, przez co nie wiadomo co chcesz wyrazić (chyba, że właśnie
    chcesz, aby nie było wiadomo...).

    > ale przecież honorowanie weksla nie jest niczyim obowiązkiem, a do
    > honorowania złotówki zmusza Cię przepis o prawnym środku płatniczym.

    A co zmusza do honorowania złota ?

> [...]
    > pieniądze są w banku (ew. w instytucji rozliczeniowej typu KIR) i są
    > dostępne na każde żądanie (+ ew. czas na transport gotówki lub

    Tyle, że to nie dotyczy sytuacji "anonimowego kredytu". Innymi
    słowy, gdyby bank mógł udzielić kredytu ze środków złożonych przez
    konkretnego deponenta, to ów wiedziałby (mogł wiedzieć), że musi
    zaczekać do określonego zdarzenie (i stąd określonej daty).

    W przeciwnym przypadku (anonimowy - z punktu widzenia dawcy
    kapitału - biorca kredytu) każda data określona przez bank jest
    czysto umowna. Zatem albo deponent zgadza się udzielić kredytu
    bankowi, albo nie (wybierając opcję "bank=depozyt+ułatwienia
    transferów"). Ale jeśli się jednak zgodzi, to ponosi ryzyko
    niewykonania gwarancji przez bank (niekoniecznie równe ryzyku
    niedopełnienia umowy ze strony pożyczającego środki od banku).

    Rozważmy jednak konsekwencje.
    Summa summarum w takim systemie (anonimowych kredytów ze strony
    deponentów) bank nigdy nie będzie w stanie *wszystkim* deponentom
    zagwarantować postawienia do dyspozycji pożyczonych od nich
    środków w dacie umowy, chyba że ma kapitał własny.

    A wtedy łączna wysokość kredytów w jakich udzieleniu bank może
    uczestniczyć równa jest temu kapitałowi. Czyli jeśli bank ma
    gwarantować terminowy zwrot godzącemu się na ryzyko (wykorzystania
    jego depozytu do pożyczki stronie trzeciej) klientowi to w istocie
    udziela jej z kapitałów własnych :-))))
    Rozumiem, że część kapitału własnego jest zamrożona w środkach
    będących w bieżącym obrocie (kasy, skarbce oddziałów, itd.)
    Ale jakiż to udział w całośći!

    Jeśli to pominąć, to model banku z *gwarancją terminowego*
    postawienia do dyspozycji w ogóle nie ma sensu, bo sprowadza się
    do modelu banku pożyczającego tylko środki własne!

    witrak()