  • 31. Data: 2003-04-25 09:59:10
    Temat: Re: Co sie stalo z ta kraina?
    Od: jaszczur <j...@a...at.reply-to.invalid>

    Wiosenną porą czytam pl.biznes.banki
    a tam użytkownik Bartol pisze:

    > Użytkownik jaszczur napisał:
    >
    > [wielkie ciach]
    > O tym, ktory model gospodarczy jest lepszy nie bede dyskutowal, bo o
    > gustach sie nie dyskutuje.
    Dziwne jest stwierdzenie mówiące, że nie powinno się dyskutować
    o sprawie dotyczącej nas w takim stopniu jak rodziaj gospodarki.

    > Gdybys dobrze przeczytal to co napisalem, to bys wyczytal, ze pisalem o
    > zdecydowanej _wiekszosci_ przedsiebiorstw panstwowych, ktore sa
    > nierentowne, a nie o wszystkich.
    [...]
    > Takie przedsiebiorstwa trzeba sprzedac
    > za dobra kase i o nich zapomniec.

    Wiele przypadków pokazało, że państwo sprzedając przynoszącą stratę
    spółkę firmie prywatnej oczywiście pozbywało się problemu. Jednakże
    sprzedana spółka pozbywała się wkrótce swego majątku. Nowy właściciel
    zwykle starał się osiągnąć zysk sprzedając co się da, a nie inwestując.
    Zyski w skali makro z takiej proponowanej przez Ciebie prywatyzacji
    są żadne. Rząd pozbywa się kłopotu w postaci spółek w których jest
    jedynym akcjonariuszem za to dostaje prezent w postaci bezrobocia itp.

    Ładować kasę w przedsiębiorstwa można z sensem, celu zwiększenia
    ich wartości, unowocześnienia. Były przecież projekty, aby przed
    prywatuzacją starać się jak najbardziej zwiększyć wartość
    przedsiębiorstwa...

    Są inne sposoby na prywatyzację, są inne rozwiązania niż prywatyzacja.
    Niestety wszystkie partie rządzące do tej pory wierzyły w niewidzialną
    rękę rynku.

    Pozdrawiam i jak sądzę EOT

  • 32. Data: 2003-04-25 10:10:43
    Od: jaszczur <j...@a...at.reply-to.invalid>

    a tam użytkownik pix pisze:

    > He he... teoretycy może się i spierają, ale życie już dawno
    > pokazało przewagę modelu liberalnego.
    W jakim to kraju i kiedy? ;-)

    > Zadaniem państwa nie jest prowadzenie działalności gospodarczej
    > (nawet tak szczytnej jak telekomunikacja) i jego kasa powinna być
    > zasilana przede wszystkim z podatków.
    Nie błądźmy tutaj na manowce tematu "co należy do zadań Państwa"
    A co sądzisz w takim razie o monopolach na alkohol, wyroby tytoniowe,
    kawe (tak tak, kiedys byly w pewnym panstwie monopole na kawe)?

  • 33. Data: 2003-04-25 10:24:41
    Od: Bartol Partol <b...@p...c>

> [...]
    > są żadne. Rząd pozbywa się kłopotu w postaci spółek w których jest
    > jedynym akcjonariuszem za to dostaje prezent w postaci bezrobocia itp.

    Gdybys zapoznal sie z raportem dotyczacym prywatyzacji i zrobionym przez
    obecny rzad, to bys sie dowiedzial, ze _zdecydowana_ wiekszosc
    sprzedanych przedsiebiorstw ciagle istnieje i dobrze lub bardzo dobrze
    sobie radzi. Wbrew intencjom tworcow raportu wyszlo z niego, ze
    przywatyzacja dala per saldo pozytywne wyniki.

    Najgorsze jest to, ze komuchy same nie potrafia uwierzyc w to co im w
    raporcie wyszlo. Jakos nie dopuszczaja do siebie mysli, ze wyszlo tak
    dobrze. Moze dlatego tak szybko o raporcie zrobilo sie cicho.

> [...]
    > ich wartości, unowocześnienia. Były przecież projekty, aby przed
    > prywatuzacją starać się jak najbardziej zwiększyć wartość

    Jesli przedsiebiorstwo goni resztka sil (dostarczanych przez budzet) i
    wymaga wielkich inwestycji, to na pewno skarb panstwa i panstwowi
    kierownicy mu nie pomoga. Cwiczymy to od kilkunastu lat i ciagle nie
    wychodzi. Moze najwyzszy czas wyciagnac wnioski?

    > Są inne sposoby na prywatyzację, są inne rozwiązania niż prywatyzacja.
    > Niestety wszystkie partie rządzące do tej pory wierzyły w niewidzialną
    > rękę rynku.

    Oczywiscie jest inny sposob na gospodarke (w tym prywatyzacje). Czwarta
    droga. Cwiczy ja z sukcesami Bialorus.

    Poza UW i KLD (z kiedykolwiek rzadzacych) oraz UPR i PO nie ma w Polsce
    parti o liberalnym podejsciu do gospodarki. Przy czym UW byla stosunkowo
    malo liberalna, ale mysleli rozsadnie. Wszystkie pozostale partie maja
    socjalistyczne lub co gorsza komunistyczne poglady w tej sprawie.
    Dotyczy to oczywiscie SLD, UP, PSL i Samoobrony, i nie oczywiscie (dla
    niektorych) - AWS, PiS, LPR i calej reszty prawej, srodkowej i lewej strony.

    > Pozdrawiam i jak sądzę EOT

    Najwyzszy czas.

    Bartol

  • 34. Data: 2003-04-25 10:28:49
    Temat: Re: Kołodko i jego 3%
    Od: jaszczur <j...@a...at.reply-to.invalid>

    Wiosenną porą czytam pl.biznes.banki

    > Usiadz spokojnie i sie zastanow jakie bzdury piszesz. Potem wez ciezki
    > mlotek i walnij sie mocno w glowe. Moze to pomoze.
    Robię tak jak mówisz... nie pomaga.
    Jeśli twoje rady co do gospodarki/prywatyzacji są tak samo
    pomocne to gratuluję.
    ;-)
    Jeśli nie zgadzasz się ze stwierdzeniem co do przekrętów, to
    chyba nie znasz historii niektórych pionierów wśród naszych
    przedsiębiorców.

    > Sorki, ale jak czytam takie rzeczy, to mi sie noz w kieszeni otwiera.
    > Jestes komuchem, czy samoobroniarzem? A moze wyznawca rydzyka? Napisz,
    > lubie wiedziec z kim dyskutuje.
    Po głębszym zastanowieniu nie przyjmę powyższej wypowiedzi jako
    obraźliwej.

    Ani, ani. Po prostu nie spoglądam na przemiany po 89r. z punktu
    widzenia entuzjasty modelów gospodarczych powstałych na podstawie
    myśli ekonomicznej wieku XIX.

    Pozdrawiam

  • 35. Data: 2003-04-25 10:50:45
    Od: Bartol Partol <b...@p...c>

    Użytkownik jaszczur napisał:

    Tak na EOT, bo sie politycznie robi.

    > Robię tak jak mówisz... nie pomaga.
    > Jeśli twoje rady co do gospodarki/prywatyzacji są tak samo
    > pomocne to gratuluję.

    Moje rady sa zupelnie inne chociaz wiekszosc ludzi majstrujacych przy
    gospodarce z tej rady powinna skorzystac. ;-)

    Poza tym jesli tak szybko wrociles do siebie, to znaczy, ze nie walnales
    sie mlotkiem wystarczajaco mocno :-P

    > Jeśli nie zgadzasz się ze stwierdzeniem co do przekrętów, to
    > chyba nie znasz historii niektórych pionierów wśród naszych
    > przedsiębiorców.

    Zawsze, gdy w gospodarce dokonuje sie powaznych zmian korzystaja na tym
    rozni kombinatorzy. I nic sie na to nie poradzi. Ale im szybciej sie te
    zmiany wprowadzi i zrobi porzadek, tym mniej jest pola do przekretow.

    > Po głębszym zastanowieniu nie przyjmę powyższej wypowiedzi jako
    > obraźliwej.

    Calkiem slusznie.

    > Ani, ani. Po prostu nie spoglądam na przemiany po 89r. z punktu
    > widzenia entuzjasty modelów gospodarczych powstałych na podstawie
    > myśli ekonomicznej wieku XIX.

    Nie chodzi o modele, tylko o to co mamy tu i teraz. Balcerowicz zrobil
    rzecz wielka, nie majac zadnych wzorow, bo taka transofmracja zostala
    zrobiona po raz pierwszy. Ale byl cel - wolny rynek. Jak sie robi nowe
    rzeczy, to mozna sie pomylic, ale mimo wszystko uwarzam, ze to co zrobil
    bylo bardzo dobre. Nie dane bylo jednak rzadowi Mazowieckiego dokonczyc
    tego co zaczal, a przy gospodarce zaczeli grzebac rozni magicy. A jak
    sie majstruje przy rozgrzebanej kupie, to smierdzi jeszcze bardziej.

    Niniejszym koncze swoj udzial w tej dyskusji,
    Bartol

  • 36. Data: 2003-04-25 11:01:52
    Od: "Przemek Wrzesinski" <p...@n...gazeta.pl>

    W wiadomości
    ome.or.workplace.pl,
    jaszczur <j...@a...at.reply-to.invalid> napisał(a):
    > W jakim to kraju i kiedy? ;-)

    Nowa Zelandia a blizej Estonia , moze byc ?

    > Nie błądźmy tutaj na manowce tematu "co należy do zadań Państwa"

    Pytanie co nalezy do zadan Panstwa jest nierozerwalnie zwiazane z
    liberalizmem i kazda kolejna ideologia polityczna gospodarcza.

    Przemek

  • 37. Data: 2003-04-25 11:15:28
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > W jakim to kraju i kiedy? ;-)

    Porównaj sobie podstawowe wskaźniki gospodarcze
    choćby USA i Niemiec - wzrost gosp., poziom bezrobocia itd.

    > Nie błądźmy tutaj na manowce tematu "co należy do zadań Państwa"

    Kiedy tutaj własnie jest klucz do wielu rzeczy!
    Jeśli państwo ogranicza swobodę gospodarczą swoich obywateli
    i rolę zdrowych mechanizmów gospodarczych przejmują różnej
    maści urzędnicy to nie prowadzi to do niczego dobrego.
    Skrajny przykład takiego podejścia ćwiczyliśmy przez kilkadziesiąt
    lat, wiadomo z jakim skutkiem.

    > A co sądzisz w takim razie o monopolach na alkohol, wyroby tytoniowe,
    > kawe (tak tak, kiedys byly w pewnym panstwie monopole na kawe)?

    Nie rozumiem dlaczego państwo miałoby zajmować się produkcją wódki,
    papierosów czy innych rzeczy jeśli mogą to robić firmy prywatne.

    Pix

  • 38. Data: 2003-04-25 12:17:54
    Od: jaszczur <j...@a...at.reply-to.invalid>

    a tam użytkownik Przemek pisze:

    > Pytanie co nalezy do zadan Panstwa jest nierozerwalnie zwiazane z
    > liberalizmem i kazda kolejna ideologia polityczna gospodarcza.

    Odpowiadając na pytanie co należy do zadań państwa ograniczamy sobie
    możliwość wyboru systemu politycznego, modelu gospodarki itp.
    Dlatego też przy dyskusji na w/w temat jest to krępujące ;-)

  • 39. Data: 2003-04-25 12:17:58
    Od: jaszczur <j...@a...at.reply-to.invalid>

    a tam użytkownik pix pisze:

    > Nie rozumiem dlaczego państwo miałoby zajmować się produkcją wódki,
    > papierosów czy innych rzeczy jeśli mogą to robić firmy prywatne.

    Kiedyś aby uzyskiwać duże przychody do budżetu. Przecie te
    przedsiębiorstwa radziły sobie znakomicie. ;-)

  • 40. Data: 2003-04-25 14:08:37
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Kiedyś aby uzyskiwać duże przychody do budżetu. Przecie te
    > przedsiębiorstwa radziły sobie znakomicie. ;-)

    A po co państwo ma zarządzać fabryką skoro i tak przez VAT i akcyzę
    przechwytuje większość zysku pozostawiając przedsiębiorcy
    jedynie kilka groszy na każdej butelce ?

    Pix