  • 21. Data: 2003-04-24 13:11:13
    Temat: Re: oprocentowanie debetow (bylo: Re: Kołodko i jego 3%)
    Od: "olo" <k...@t...usunto.pl>

    > No ale panstwo nie bierze tych pieniedzy ot tak sobie - tylko zeby
    > zaspokoic roszczenia wielu grup. A to trzeba doplacic rolnikom, a to
    > gornikom, kolejarzom, stoczniowcom i tak dalej.

    bingo - trafiłeś w samo sedno
    może wobec tego rozpocząć wreszcie reformę finansów państwa zamiast
    proponowac dodrukowanie pieniędzy przez NBP ? (ten wariant juz kiedys
    przerabialiśmy)

    Tylko oczywiście sporo łatwiej jest wskazać ludziom winnego w postaci
    Balcerowicza, łatwo jest też wskazać rozwiązanie (wszystko przez
    Balcerowicza)
    Trochę trudniej byłoby zrobić przegląd całego budżet, odciąć przeróżne
    fundusze, grupy nacisku od koryta.

    > Jednym slowem zaklety krag.
    > Kolodko IMO probuje przerwac to w NBP - chociaz wszyscy zgadzamy sie,
    > ze powinno to isc lacznie ze zmianami w polityce fiskalnej. A tak
    > jedni ogladaja sie na drugich i mamy to co mamy...

    nie można rozpocząć czerpania pieniędzy z NBP w sytuacji gdy budżet
    przypomina dziurawy worek z którego nawet nie wiadomo jak duża ilość
    pieniędzy wycieka bez kontroli i bez ekonomicznego uzasadnienia.
    Doprowadzi to tylko do minimalnej poprawy w krótkim czasie (o to pewnie
    chodzi bo sondaże SLD coś cieniutkie) zas w dłuższym okresie wrócimy do tego
    bagna inflacji z którego ledwie nam się udało wydostać.

    A porównanie obecnych kłopotów do tych które w 1989 napotkał Balcerowicz
    (przypomnijcie sobie jaka wtedy była inflacja, gospodarka postawiona
    całkowicie na głowie, dramatyczna bieda społeczeństwa itd)
    to jest totalna megalomania Kołodki - niestety czary mary działaja tylko w
    bajkach, widzimy próby zaklinania gospodarki od dłuższego czasu jednak
    skutek praktycznie żaden

  • 22. Data: 2003-04-24 13:25:12
    Temat: Re: Kołodko i jego 3%
    Od: Bartol Partol <b...@p...c>

    Użytkownik Michał 'Amra' Macierzyński napisał:

    > A tak baj de wej - bo pamiec ludzka taka troche wybiorcza jest.
    > Jako, ze przed Grzesiem Kolodko swgo czasu rzadzil J. Balcerowicz- to
    > moze dla odmiany zaprezentujesz co on takiego zrobil wtedy dla
    > gospodarki (w czasie koalicji AWS UW).

    Balcerowicz zrobil jedna wielka rzecz na poczatku lat 90, przerobil
    szybko i sprawnie gospodarke centralnie planowana w _podstawy_
    gospodarki wolnorynkowej. Potem zbyt wielu przy tym grzebalo i troche
    sie popsulo. Balcerowicz jako polityk w ogole sie nie sprawdzil (chodzi
    mi o czasy gdy byl przewodniczacym UW), a w rzadzie AWSu mial zbyt wielu
    przeciwnikow, by cokolwiek sensownego zrobic. Generalnie rzecz biorac,
    pierwszy okres dzialania Balcerowicza zasluguje na wielkie uznanie,
    drugi juz nie.

    > Reasumujac - owszem mozna miec tak wyrazne sady - ale trzeba miec na
    > nie troche dowodow popierajacych.

    No, moze cos na poparcie Kolodki?

    > Niestety ja uwazam, ze bedzie tylko gorzej - nastepny rzad - to bedzie
    > albo PoPiS albo co gorsza jakies LRP+Samoobrona a wtedy...
    >
    > Generalnie - w PiSie w zakresie gospodarki sa jeszcze gorsze durnie
    > niz w SLD (moim zdaniem)

    Generalnie sa na swiecie jeszcze wieksze glupki od komuchow, choc to
    wydaje sie niemozliwe. :-((

    Bartol

  • 23. Data: 2003-04-24 13:41:43
    Od: Bartol Partol <b...@p...c>

    Użytkownik jaszczur napisał:

    > To już zalatuje demagogią.

    Mniejsza niz kolodkowa ;-)

    > A tak bez tego w/w słowa to wymienię parę zarzutów wobec Pana
    > Balcerowicza:
    > - wdrożył w Polsce swą wizję gospodarki liberalnej i wolnorynkowej.
    > Należy w tym miejscu przypomnieć, że w UE działa gospodarka społeczna;

    Liberalizm to akurat najlepszy i najrozsadniejszy model gospodarki, jaki
    kiedykolwiek wymyslono. Kazde socjalistyczne grzebanie przy rynku zle
    sie konczy, co wlasnie doskonale czuja Niemcy, Francuzi i inni. Wez pod
    uwage ze w Angli mimo ze rzadzi socjalista, ktory ma bardzo liberalne
    podejscie do gospodarki i Anglia radzi sobie stosunkowo dobrze (nie
    mowie, ze idealnie).

    > - wymyślił tzw. chłodzenie gospodarki wysokimi stopami procentowymi.
    > Niestety okazało się w trakcie, że świat ogarnia recesja i w wyniku
    > manewru chłodzenia i powyższych czynników mamy i u nas recesję.
    > Co z tego, że cieszymy się niską inflacją, jeśli jej poziom uzyskany
    > został kosztem upadku wielu przedsiębiorstw;

    To jest sprawa dyskusyjna.

    > - zapoczątkował masową sprzedaż przedsiębiorstw państwowych
    > w tym banków jako sposób na wyrównanie deficytu budżetowego.
    > Idea ta jest skuteczna na krótką metę.

    Prywatyzacja to jedyny rozsadny sposob na uwonienie budzetu od zbednych
    zobowiazan, typu ciagle doplaty do kopaln. Przywatyzowac trzeba bylo
    szybko. Teraz panstwowe przedsiebiorstwa sa nic nie warte (zdecydowana
    wiekszosc) i tylko generuja straty, ktore pokrywamy z wlasnych kieszeni.
    Lepiej oddac przedsiebiorstwo za darmo, niz trzymac je w nieskonczonosc
    i ladowac kase bez konca i sensu.

    > Sam Jacek Kuroń stwierdził, że gdyby wówczas wiedział w co chce
    > Balcerowicz zmienić Polskę, mocno by się zastanowił nad poparciem
    > jego planu.

    Kuron jest socjalista i mysli socjalistycznie (przy calym szacunku dla
    tego wielkiego czlowieka). Jest po prostu przerazony tym co widzi
    dookola. Ale gdyby nie plan Balcerowicza, mozna przyjac z duzym
    prawdopodobienstwem, byloby jeszcze gorzej. Popatrz na Rumunie i Bulgarie.

    Bartol

  • 24. Data: 2003-04-24 17:42:55
    Od: "Jamesi" <j...@p...onet.pl>

    > Rzeczywiście - z wszystkich sondaży wynika że Balcerowicz jest
    > politykiem? ekonomistą? najgorzej ocenianym przez społeczeństwo.
    > Stąd porównywanie innych do Balcerowicza to faktycznie przesada.
    >
    > Ad

    Tiak- w tych sondarzach najlepiej wypada zawsze Święty Mikołaj...

  • 25. Data: 2003-04-24 18:28:00
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Tiak- w tych sondarzach najlepiej wypada zawsze Święty Mikołaj...

    no i jeszcze Samoobora nieźle sobie radzi ;-)
    Rzeczywiście w sytuacji gdy duża część społeczeństwa nie
    potrafi zrozumieć nawet Wiadomości w TV, to powoływanie się
    na sondaże jest dosyć hmm... wątpliwe.

    Pix

  • 26. Data: 2003-04-25 06:14:21
    Temat: Co sie stalo z ta kraina? (bylo: Re: Kołodko i jego 3%)
    Od: jaszczur <j...@a...at.reply-to.invalid>

    Wiosenną porą czytam pl.biznes.banki
    a tam użytkownik Bartol pisze:

    > Liberalizm to akurat najlepszy i najrozsadniejszy model gospodarki, jaki
    > kiedykolwiek wymyslono.
    Właśnie powyższe stwierdzenie jest przedmiotem sporu
    największych autorytetów ekonomii.

> [...]
    > uwage ze w Angli mimo ze rzadzi socjalista, ktory ma bardzo liberalne
    > podejscie do gospodarki i Anglia radzi sobie stosunkowo dobrze (nie
    Twierdzisz, że w Angli stosuje się model gospodarki liberalnej?
    Owszem, ten model był stosowany, ale w czasach rewolucji
    technologicznej w XIX wieku.
    W Angli też jest IMHO model gospodarki społecznej z odchyleniem
    liberalnym uzależnionym właśnie od polityki obecnego rządu.

    Jeśli państwo nie grzebałoby w gospodarce powstała by ciekawa
    sytuacja. Jest nawet taki przedmiot na uczelniach wyższych jak
    publiczne prawo gospodarcze. Idź jako wolny słuchacz na dowolną
    uczelnię a poznasz dobrodziejstwa pewnych ustaw.

    > To jest sprawa dyskusyjna.
    Nie bardzo rozumiem dlaczego teraz się o tym nie dyskutuje.
    Zamiast dyskusji i wyciągania wniosków Pan Balcerowicz inkasuje co
    miesiąc pokaźną z racji swej obecnej posady ;->

    > Prywatyzacja to jedyny rozsadny sposob na uwonienie budzetu od zbednych
    > zobowiazan, typu ciagle doplaty do kopaln.
    Jest a co z przedsiębiorstwami, które przynosiłyby/przynoszą duże
    zyski do budżetu. Np PKO BP, TP SA? Czy chcemy aby te pieniądze
    wypływały za granicę zamiast zasilały kasę państwa?

    > Lepiej oddac przedsiebiorstwo za darmo, niz trzymac je w nieskonczonosc
    > i ladowac kase bez konca i sensu.
    Mówisz o nie przynoszących zysków firmach...

> [...]
    > dookola. Ale gdyby nie plan Balcerowicza, mozna przyjac z duzym
    > prawdopodobienstwem, byloby jeszcze gorzej. Popatrz na Rumunie i Bulgarie.
    Nie będę się bawił w takie porównania, bo znów przytoczysz Białoruś i
    w ten sposób pobijesz mnie na głowę. Gdybym chciał się bawić
    powiedziałbym "popatrz na Chiny". ;->
    --
    mj

  • 27. Data: 2003-04-25 06:16:51
    Od: jaszczur <j...@a...at.reply-to.invalid>

> [...]

    > Balcerowicz zrobil jedna wielka rzecz na poczatku lat 90, przerobil
    > szybko i sprawnie gospodarke centralnie planowana w _podstawy_
    I w ten sposób między innymi dopuścił, aby fortuny powstawały
    na nawozie przestępstwa, korupcji, układów i przekrętów.
    --
    mj

  • 28. Data: 2003-04-25 08:08:38
    Temat: Re: Co sie stalo z ta kraina? (bylo: Re: Kołodko i jego 3%)
    Od: Bartol Partol <b...@p...c>

    Użytkownik jaszczur napisał:

    [wielkie ciach]
    O tym, ktory model gospodarczy jest lepszy nie bede dyskutowal, bo o
    gustach sie nie dyskutuje.

    > Jest a co z przedsiębiorstwami, które przynosiłyby/przynoszą duże
    > zyski do budżetu. Np PKO BP, TP SA? Czy chcemy aby te pieniądze
    > wypływały za granicę zamiast zasilały kasę państwa?

    Gdybys dobrze przeczytal to co napisalem, to bys wyczytal, ze pisalem o
    zdecydowanej _wiekszosci_ przedsiebiorstw panstwowych, ktore sa
    nierentowne, a nie o wszystkich.

    Pomijajac fakt, ze PZU, PKO BP i TP SA tez trzeba sie pozbyc, bo tak
    dlugo jak beda panstwowe, tak dlugo beda przy nich rozni majstrowali i
    pasli sie kosztem skarbu panstwa. Takie przedsiebiorstwa trzeba sprzedac
    za dobra kase i o nich zapomniec. Pamietajac jednak o egzekwowaniu
    przepisow o swobodzie gospodarowania i uczciwej konkurencji - z czym
    bedzie u nas krucho tak dlugo, jak dlugo Ci, do ktorych to nalezy beda
    ciagneli kase z przedsiebiorstw, ktore na niepilnowaniu przepisow
    korzystaja.

    > Mówisz o nie przynoszących zysków firmach...

    Dokladnie tak. Czytaj ze zrozumieniem.

    Bartol

  • 29. Data: 2003-04-25 08:13:12
    Od: Bartol Partol <b...@p...c>

    > I w ten sposób między innymi dopuścił, aby fortuny powstawały
    > na nawozie przestępstwa, korupcji, układów i przekrętów.

    Usiadz spokojnie i sie zastanow jakie bzdury piszesz. Potem wez ciezki
    mlotek i walnij sie mocno w glowe. Moze to pomoze.

    Sorki, ale jak czytam takie rzeczy, to mi sie noz w kieszeni otwiera.
    Jestes komuchem, czy samoobroniarzem? A moze wyznawca rydzyka? Napisz,
    lubie wiedziec z kim dyskutuje.

    Bartol

  • 30. Data: 2003-04-25 08:18:21
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Właśnie powyższe stwierdzenie jest przedmiotem sporu
    > największych autorytetów ekonomii.

    He he... teoretycy może się i spierają, ale życie już dawno
    pokazało przewagę modelu liberalnego.

> [...]
    > publiczne prawo gospodarcze. Idź jako wolny słuchacz na dowolną
    > uczelnię a poznasz dobrodziejstwa pewnych ustaw.

    Czasem trzeba grzebnąć, choćby po to aby nie dopuścić
    do monopolizacji rynku i zachować wolną konkurencję.

    > Jest a co z przedsiębiorstwami, które przynosiłyby/przynoszą duże
    > zyski do budżetu. Np PKO BP, TP SA? Czy chcemy aby te pieniądze
    > wypływały za granicę zamiast zasilały kasę państwa?

    Zadaniem państwa nie jest prowadzenie działalności gospodarczej
    (nawet tak szczytnej jak telekomunikacja) i jego kasa powinna być
    zasilana przede wszystkim z podatków.

    Pix