  • 41. Data: 2003-04-25 19:51:01
    Temat: Re: Kołodko i jego 3%
    Od: "Jamesi" <j...@p...onet.pl>

    > no i jeszcze Samoobora nieźle sobie radzi ;-)
    > Rzeczywiście w sytuacji gdy duża część społeczeństwa nie
    > potrafi zrozumieć nawet Wiadomości w TV, to powoływanie się
    > na sondaże jest dosyć hmm... wątpliwe.
    >
    > Pix

    Racja. Heh- pamiętam jak jeszcze nie tak dawno na topie było SLD ;-) . Swoją
    drogą jak patrze na niektóre posty to dochodzę do smutnego wniosku, że nasze
    rodzime lewactwo ma bardziej zagorzałych fanatyków (i to o zgrozo wśród
    młodych!!!) niż ojciec Rydzyk i jego wesoła kompanija :(

    Jamesi

  • 42. Data: 2003-04-28 06:46:10
    Od: Jarek Andrzejewski <j...@d...com.pl>

    On Thu, 24 Apr 2003 13:06:08 +0200, "Michał 'Amra' Macierzyński"
    <m...@p...pl> wrote:

    >Niestety ja uwazam, ze bedzie tylko gorzej - nastepny rzad - to bedzie
    >albo PoPiS albo co gorsza jakies LRP+Samoobrona a wtedy...

    mam wrażenie, że w ogóle nie znasz programu gospodarczego LPR. Może i
    są oszołomami, ale gospodarczo sprawiają wrażenie jak najbardziej
    zdrowych.

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 43. Data: 2003-04-28 06:46:10
    Od: Jarek Andrzejewski <j...@d...com.pl>

    On Thu, 24 Apr 2003 15:25:12 +0200, Bartol Partol <b...@p...c>
    wrote:

    >Balcerowicz zrobil jedna wielka rzecz na poczatku lat 90, przerobil
    >szybko i sprawnie gospodarke centralnie planowana w _podstawy_
    >gospodarki wolnorynkowej. Potem zbyt wielu przy tym grzebalo i troche

    ależ ustawa o działalności gospodarczej powstała za Rakowskiego, w
    1988 roku. Balcerowicza zasług w tym nie było...

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 44. Data: 2003-04-28 11:07:23
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > mam wrażenie, że w ogóle nie znasz programu gospodarczego LPR. Może i
    > są oszołomami, ale gospodarczo sprawiają wrażenie jak najbardziej
    > zdrowych.

    He he... głównym teoretykiem jest zapewne Gabriel Janowski :-)))

    Pix

  • 45. Data: 2003-04-28 18:06:00
    Temat: Re: Co sie stalo z ta kraina?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    jaszczur <j...@a...at.reply-to.invalid> writes:

    > Wiele przypadków pokazało, że państwo sprzedając przynoszącą stratę
    > spółkę firmie prywatnej oczywiście pozbywało się problemu. Jednakże
    > sprzedana spółka pozbywała się wkrótce swego majątku. Nowy właściciel
    > zwykle starał się osiągnąć zysk sprzedając co się da, a nie inwestując.
    > Zyski w skali makro z takiej proponowanej przez Ciebie prywatyzacji
    > są żadne. Rząd pozbywa się kłopotu w postaci spółek w których jest
    > jedynym akcjonariuszem za to dostaje prezent w postaci bezrobocia itp.

    To lepiej by bylo, gdyby "firma" zerowala na podatnikach, a bezrobocie
    bylo ukryte?
    Pewnie zalezy od punktu widzenia - jesli ktos jest "pracownikiem" takiej
    firmy, to pewnie widzi to inaczej.

    > Ładować kasę w przedsiębiorstwa można z sensem, celu zwiększenia
    > ich wartości, unowocześnienia. Były przecież projekty, aby przed
    > prywatuzacją starać się jak najbardziej zwiększyć wartość
    > przedsiębiorstwa...

    Taaak. Bardzo swiatle projekty, niestety nieco kryminalne. Najpierw
    wladujmy iles_tam w firme, a pozniej ja sprzedamy za grosze (za mniej
    niz wladowalismy). Roznica z poprzednia sytuacja tylko taka, ze tu
    dodatkowo stracono iles_tam pieniedzy podatnikow.

    > Są inne sposoby na prywatyzację, są inne rozwiązania niż prywatyzacja.

    Np. jakie?

    > Niestety wszystkie partie rządzące do tej pory wierzyły w niewidzialną
    > rękę rynku.

    Akurat.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 46. Data: 2003-04-28 18:42:12
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl> writes:

    > A czy istotnie jest zakompleksionym palantem?

    Trudno powiedziec. Tak czy owak prawdy to on zbyt czesto nie mowi.

    > 2003 - stopy NBP nadal dwa razyw wieksze od ECB i wiecej niz 4 razy
    > wieksze niz FED

    I to Cie akurat dziwi? Pomysl jakie ryzyko m.in. kursowe zwiazane jest
    ze zlotowka, a jakie z euro i dolarami.

    > Inflacja jak wszyscy widza - jest porownywalna lub _nizsza_ niz na
    > porownywanych tutaj rynkach.

    Nie inflacja jest powodem wyzszych stop.

    > Duze bezrobocie raczej nie wspiera wiekszej konsumpcj, tak wiec duzy
    > wzrost inflacji nie jest realistyczny (zreszta patrzcie na poziom
    > obnizek przy jednoczesnym spadku inflacji do tak niskiego poziomu).

    Nie jest realistyczny, jesli zlotowka sie gwaltownie nie oslabi.
    Kto to zagwarantuje? Bo na razie, to pomysly sa odwrotne.

    > Dlatego teraz - chcialbym od was uzyskac argumenty dlaczego tak a nie
    > inaczej oceniacie jego wypowiedzi.

    Jego wypowiedzi wydaja sie wskazywac, ze on nie wierzy w to co mowi.
    Chyba nie jest mozliwe, by minister finansow jakiegokolwiek panstwa
    w takie rzeczy wierzyl?

    Jego dzialania (i w ogole rzadow socjalistycznych) opieraja sie na
    wielokrotnie sprawdzanym schemacie (niestety nigdy nie _sprawdzonym_):
    podnoszenia cen i/lub obciazen np. podatkowych. O ile jedno powoduje
    drugie i generalnie prowadzi do chwilowego wzrostu przychodow
    budzetu, o tyle po tej chwili przychody jeszcze bardziej spadaja,
    zas sytuacja gospodarcza pogarsza sie.

    W tej chwili Polska moglaby byc krajem z niewielkim (kilkuprocentowym)
    bezrobociem i z dobrze dzialajaca gospodarka. Dlaczego? Glownie dzieki
    swietnemu polozeniu geograficznemu oraz taniej "sile roboczej". Nie
    bez znaczenia jest takze dosc stabilna sytuacja monetarna (mimo, ze
    jest oparta na bardzo kruchych podstawach - wystarczy porownac
    z Argentyna). Wydaje sie byc to glownie zasluga Balcerowicza - moim
    zdaniem jedynego czlowieka w rzadzie itp. od 1989 r., ktory zna sie
    na polityce pienieznej (i moze nie znac sie na niczym innym).

    Dlaczego wiec przedsiebiorcy z innych krajow nie przenosza swych
    zakladow do Polski, a - odwrotnie - polskie firmy przenosza produkcje
    za granice?

    Dlatego, ze koszty zatrudnienia w Polsce sa bardzo wysokie. Dlatego,
    ze podatki od osob prawnych sa bardzo wysokie. Dlatego, ze firmy
    traktowane sa obecnie mniej-wiecej tak, jak za czasow "socjalistycznych".
    Ryzyko rozpoczecia w Polsce jakiejkowiek inwestycji dluzszej niz
    rok jest tak duze, ze lepiej w ogole tego nie robic (nie wiadomo,
    jakie podatki - np. VAT - beda obowiazywac za kwartal, nikt nie wie,
    czy np. ZUS nie bedzie drozszy, ryzyko kursowe zwiazane ze zlotowka
    jest bardzo wysokie, nie wiadomo, czy nie zmienia sie zasady rozliczania
    roznych rzeczy). Nikt dokladnie nie wie jakie przepisy obowiazuja go
    w danej chwili. Ilosc biurokracji, jaka trzeba zwalczyc w zwiazku
    z rozpoczeciem i z prowadzeniem dzialalnosci gospodarczej jest taka,
    ze nikt, kto tego nie robil, nie uwierzy.

    Na rozpoczecie dzialalnosci w Polsce decyduja sie ryzykanci (i konczy sie
    to czesto nieciekawie) oraz takie (duze) firmy, ktore maja praktycznie
    zagwarantowany duzy zysk, i w zwiazku z czym ryzyko jest akceptowalne.

    W moim przekonaniu jedyna metoda "pobudzenia" polskiej gospodarki jest
    a) likwidacja innych niz zwiazane bezposrednio z kosztami przeszkod
    (biurokracja, zle prawo)
    b) zmniejszenie kosztow prowadzenia dzialalnosci (podatki i inne oplaty
    pelniace role podatkow).

    Natomiast dzialania samego rzadu powinny - zamiast zwiekszania wydatkow
    budzetu - ograniczac je. Oczywiscie, to wiaze sie ze zmniejszaniem
    wydatkow na konkretne cele (tzw. "spoleczne"). Z tym, ze tak czy owak
    te wydatki beda musialy zmniejszyc sie, jesli zapasc gospodarcza bedzie
    sie poglebiac (i/lub jesli rzad doprowadzi do naglej dewaluacji itp.),
    a jedyna nadzieja na zwiekszenie tych wydatkow jest trwale zwiekszenie
    dochodow budzetu, mozliwe tylko przy sprawnie dzialajacej gospodarce
    (dodatkowo, w normalnej sytuacji wiele wydatkow budzetowych utraciloby
    sens).
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator