  • 11. Data: 2007-03-28 07:58:29
    Temat: Re: Czemu banki nie akceptują prawa jazdy jako dokumentu tożsamości?
    Od: Marcin Nowakowski <m...@...sygnaturce.pl>

    Dnia 2007-03-28 09:44, Jan Strybyszewski stwierdził, że:

    > A karta chipowe juz jest dobra,a tak idetyfikowali sie klienci Lukasa i
    > bankowi to nie przeszkadzalo, notabene tak idetyfikuja sie klienci CDM
    > Pekao wiec akceptacja prawa jazdy jest raczej w gestii banku.

    Samą kartą? W Citku też identyfikacja jest (była) przy przy pomocy
    karty+PIN (ZTCP).
    Co do ostatniego zdania - pewnie masz rację, ale z jakiegoś powodu banki
    tego nie akceptują.

    --
    Marcin Nowakowski
    mcr[at]wroclaw[dot]net[dot]pl

  • 12. Data: 2007-03-28 07:59:40
    Temat: Re: Czemu banki nie akceptuj? prawa jazdy jako dokumentu tożsamo?ci?
    Od: Marcin Nowakowski <m...@...sygnaturce.pl>

    Dnia 2007-03-28 09:53, Mithos stwierdził, że:
    > Sa inne dokumenty potwierdzajace tozsamosc, niebedace DO lub paszportem.

    Karta pobytu, o której wspomniał MK, co jeszcze?

    --
    Marcin Nowakowski
    mcr[at]wroclaw[dot]net[dot]pl

  • 13. Data: 2007-03-28 08:02:44
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Mithos wrote:

    > Sa inne dokumenty potwierdzajace tozsamosc, niebedace DO lub paszportem.

    Podstawę prawną podasz?
    KJ

  • 14. Data: 2007-03-28 08:04:15
    Od: Jan Strybyszewski <g...@o...pl>

    Kamil Jońca napisał(a):

    > Zwracam uwagę, że to były wewnętrzne karty odnośnych banków. Podobnie
    > jak teraz też banki mają schematy logowania do swoich systemów. Ale
    > nikt nie wymaga, żeby login + hasło do mbanku było "dokumentem tożsamości"

    Alez nie mowiee, ze Prawo jazdy JEST dokumentem tozsamosci tylko
    ,ze może być WYSTRCZAJACE do "zalogowanie sie do okienka marmurkowego"
    gdyby tylko bank chciał.

  • 15. Data: 2007-03-28 08:10:52
    Od: "Mithos" <f...@a...pl>

    Marcin Nowakowski wrote:
    > Karta pobytu, o której wspomniał MK, co jeszcze?

    Prawo jazdy. Zawiera adres zameldowania, numer pesel, zdjecie.

    Podobne informacje sa zawarte tez w roznych dokumentach, legitymacjach
    zawodowych, zdrowotnych itp. itd.

    --
    Mithos

  • 16. Data: 2007-03-28 08:15:58
    Od: Jan Strybyszewski <g...@o...pl>

    Mithos napisał(a):

    > Prawo jazdy. Zawiera adres zameldowania, numer pesel, zdjecie.
    >
    > Podobne informacje sa zawarte tez w roznych dokumentach, legitymacjach
    > zawodowych, zdrowotnych itp. itd.

    Prawo jazdy jest zabezpieczone przed podrobieniem rownie sprawnie
    jak DO i to jest istotny argument za uznaniem przez banki PJ.

  • 17. Data: 2007-03-28 09:33:06
    Od: Rafal Franczak <franek@usun_to.kolorowe.krakow.pl>

    Marcin Nowakowski napisał(a):
    > Dnia 2007-03-28 04:39, kjvirtual stwierdził, że:
    >
    > Prawo jazdy jest dokumentem uprawniającym do prowadzenia pojazdów, a nie
    > dokumentem tożsamości. Próbowałeś legitymować się kartą wędkarską?

    > A karta płatnicza jest dokumentem?

    Może trochę nie na temat, ale ...
    Kiedyś miałem stałe przepychanki na lokalnej poczcie przy odbiorze
    poleconych o to, że w nowym dowodzie mam inny adres niż adres na
    przesyłce, i głupia biurwa nie był "pewna" że to do mnie.
    Za którymś razem tak się wkur*, że przeczytałem dokument prawo pocztowe,
    i tam o dziwo (o damo?) jest wymieniona lista dokumentów wystarczających
    do identyfikacji odbierającego przesyłki itp. Oprócz oczywistych
    DO/paszport, jest imiennie wymienione prawo jazdy, legitymacje służbowe,
    i najciekawsze na końcu (piszę z głowy czyli niczego) "inny dokument z
    imieniem,nazwiskiem,zdjęciem i pieczęcią z orłem .." czyli np książeczka
    wojskowa :-). Od tego czasu nie mam na poczcie problemów z odbieraniem
    przesyłek na prawo jazdy tak dla zasady ;-)

    Jak by ktoś potrzebował to jest to paragraf 38 prawa pocztowego.

    Wiem, że to inna instytucja, ale jeszcze nie wkurzyli mnie w żadnym
    banku na tyle, żeby przeczytać od deski do deski, ustawy na ich temat.

    Chciałem, pokazać tylko, że wykluczyć tego nie można, trzeba sprawdzić
    w przepisach.

    pozdrawiam

    Rafał

  • 18. Data: 2007-03-28 09:35:04
    Od: "Mithos" <f...@a...pl>

    Rafal Franczak wrote:
    > Chciałem, pokazać tylko, że wykluczyć tego nie można, trzeba sprawdzić
    > w przepisach.

    Pomijajac juz kwestie, ze adres zameldowania widniejacy w DO moze byc zupelnie
    odmienny od faktycznego adresu zamieszkania, czy tez od adresu
    korespondencyjnego.

    --
    Mithos

  • 19. Data: 2007-03-28 10:06:58
    Od: Rafal Franczak <franek@usun_to.kolorowe.krakow.pl>

    Mithos napisał(a):

    > Pomijajac juz kwestie, ze adres zameldowania widniejacy w DO moze byc
    > zupelnie odmienny od faktycznego adresu zamieszkania, czy tez od adresu
    > korespondencyjnego.

    No właśnie, dokument ma identyfikować osobę a nie określać gdzie
    mieszka, z kim śpi, ...

    Adres stałego zameldowania to relikt PRL i ZSRR, bo już car zlikwidował
    pańszczyznę i przypisanie chłopa i baby do ziemi.
    Mieszkam w Krakowie, ale nadal przypisany jestem do ziemi 200 kilometrów
    u rodziców, i z byle pierdołą muszę jeździć do pana na folwarku
    (prezydenta miasta/burmistrza) do którego jestem przypisany.

    Wystarczyło by w dowodzie osobistym było:
    imię,nazwisko,imiona rodziców,PESEL,data urodzenia i miejsce urodzenia

    pozdrawiam

    Rafał

  • 20. Data: 2007-03-28 10:53:34
    Od: yayco <y...@n...pl>

    Zegar systemowy wskazywał 2007-03-28 11:33, kiedy Rafal Franczak
    zdecydował(a) się stwierdzić,że:

    > Chciałem, pokazać tylko, że wykluczyć tego nie można, trzeba sprawdzić
    > w przepisach.

    Mam wrażenie, że nie ma osobnych przepisów, które rozwiązują ten problem
    uniwersalnie.
    Co ciekawe, tak naprawdę pojęcie *dokumenty tożsamości* jest jedynie
    uproszczeniem obejmującym dwie kategorie dokumentów.
    Są dokumenty stwierdzające tożsamość (w tej chwili w zasadzie są to
    jedynie dowody osobiste - choć ustawa o ewidencji ludności i dowodach
    osobistych mętnie wspomina o innych dokumentach tego rodzaju).
    Są też dokumenty potwierdzające tożsamość (paszporty rozmaite - wedle
    ustawy o paszportach; dokumenty paszportowe należące do cudzoziemców,
    karty stałego i czasowego pobytu, dokumenty podróży, tymczasowe
    dokumenty podróży, tymczasowe zaświadczenie tożsamości - w rozumieniu
    ustawy o cudzoziemcach; w końcu - dokumenty podróży przewidziane przez
    Konwencje Genewską.
    Rozróżnienie jest jednak dosyć dyskusyjne i w zasadzie przyjmuje się, że
    obie kategorie cieszą się szczególną ochroną prawno karną (art. 274, 275
    kodeksu karnego).
    To właśnie ta szczególna ochrona (surowsze kary za posługiwanie się i
    handel dokumentami) powoduje, że pojęcie dokumentu tożsamości nie może
    być nadmiernie rozszerzane.
    Oczywiście poszczególne instytucje (poczta, banki, wypożyczalnie
    samochodów etc.) na podstawie aktów prawa powszechnie obowiązującego,
    albo na podstawie wewnętrznych regulacji, mogą dopuścić albo wymagać
    innych dokumentów w celu identyfikacji konkretnej osoby. Nie wydaje mi
    się, żeby prawo bankowe zawierało takie przepisy, ale każdy bank może
    sobie to rozszerzyć, narażając się na większe ryzyko.

    --
    **** ****
    **** Make it idiot-proof ****